Suuri Kasvatuskeskustelu (ja vähän muuta)

Tänne kaikki vitsit, hauskat jutut, netistä löydetyt hauskat linkit, autoihin liittymättömät gallupit ja muu vastaava.
Hensku
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja Hensku »

^En väitä että noin olisi käynyt lähiaikoina, mutta on joka tapauksessa. Tuo tuli vaan mieleen ensimmäisenä kärjistettynä esimerkkinä.
Lähinnä mietin, että missä menee raja oikeasti (tästä on tulossa joku tiedostustilaisuus Aggression portaat tjsp. mutta olen malttamaton ja tahtoisin tietää heti.)
Yks päivä oli sellanen tilanne, että oppilas X (tokaluokkalainen) häiriköi toistuvasti muita. Useista pyynnöistä huolimatta ei lopeta, ei ole kiinnostunut ottamaan tarjoamaani apua vastaan ja lopulta opettaja pyytää poistumaan luokasta. Oppilas X sanoo että "koitappa poistaa, tiiän ettet saa koskea tai kerron rehtorille/isille/äitille lälläslää". Tuntuu että nykyään oppilaat saa vaikka heitellä pikkukivillä ja opettajan pitää jonku panssarin takaa kurkkia ja huudella et voisko marjaliisat ja mattipetterit lopettaa sen toimintansa ettei opettajalle tuu pipiä.
Ja niin, tuota ajetaan meidän naapurikunnassa että kaikki oikeasti sijoitetaan samaan luokkaan. Toivon mukaan henkilökuntaakin tulee sitten sen mukaan. :roll: Onneksi olen ala-asteella. Siellä ei kumminkaan vielä järin korstoja näe.
If opportunity doesn't knock, build a door. -Milton Berle
Superi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Superi »

HMS77 kirjoitti:Vittu, ilman tukkapöllyä ja luunappea sitä olis varmaa ite pöllyssä tälläkin hetkellä.. Rakkaudella annettu kuri kannattaa aina.
Tää on niin tätä nykyään, jos annat fyysistä kurinpalautusta, olet pahoinpitelijä julmuri, jos halaat tai suukotat lastas, olet pedofiili.

Vitun kukkahattutädit. :evil:
Jos lasta saa fyysisesti kurittaa (juu, rakkaudella...), niin onko siinä rajoituksia? Mustelmat, luunmurtumat...mikä on hyväksyttävää? Ja miksi tuo pitäisi rajoittaa vain lapsiin, eikö puolisoa saa ihan yhtä lailla rakastavasti kurittaa?
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Superi kirjoitti:
...eikö puolisoa saa ihan yhtä lailla rakastavasti kurittaa?
Ehkä joskus hellästi nahkaruoskalla... :oops:
Savolainen
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Savolainen »

Enochian kirjoitti: Ehkä joskus hellästi nahkaruoskalla... :oops:
"sano mua Päällystyöpäivystäjäksi, sano mua päällystöpäivystäjäksi"?
TTZ
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja TTZ »

Joskus lapsena sain selkään ja ei siitä mitään traumoja jäänyt.. olen sitä mieltä, että jos on koitettu kaikkia konsteja eikä lasta saada kuriin, niin silloin on paikallaan tukkapölly, tms.
m.k
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m.k »

Emmänyt tiedä. Aika harva teistä varmaan haluais että pomo tulee antamaan luunapin tai tukkapöllyä kun menee hommat vituiksi. Ei silti että tuo nyt mitään väkivaltaa minusta olis, mutta oman tytön meinasin kyllä tuommoselta säästää tykkänään. Mutta en silti soita lastensuojeluun jos naapurin isäntä tukistaa tytärtään, eli en sillä tavalla katso väkivallaksi. Sitten kyllä saatan kilauttaa jos alkaa oikeasti tehdä kipeää lapselle...
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
Pikku-GTC
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Pikku-GTC »

"Aika harva teistä varmaan haluais että pomo tulee antamaan luunapin tai tukkapöllyä kun menee hommat vituiksi."

Erona on se, että aikuinen ihminen tajuaa mitä sille sanotaan ja yleensä jopa jotenkin järkevästi siihen osaa reagoidakin. Lapsi sen sijaan EI tajua puheesta juuri mitään. (Siis voi tietää sanoja ja osata käyttääkin niitä mutta ei YMMÄRRÄ kuitenkaan.) Ei lapsi ole ihmisen tasolla ennenkuin joskus ehkä kymmenvuotiaana aikaisintaan, siis tajuamista ajatellen. Joten kakaralle ei vaan kertakaikkiaan toimi mikään muu keino kuin joku fyysinen. Kakarat on aika monta vuotta ihan samanlaisia kuin eläimet. Ei koirakaan ymmärrä mitä sille sanotaan, ei ne kieltä osaa.
NihNih
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja NihNih »

Jep jep. Muakin on pienenä tukistettu ja joskus oon saanu jopa koivunoksasta persiille. Ei mitenkään usein kuitenkaan mitään tollasta. Se on ihan ok, iteppähän olin tuhma ja tyhmä. Ei noi kuitenkaan oo koskaan tosissaan sattunu. Tulipahan opittua miten kuuluu olla.
Tyhjä arpa

V70
rekordE
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja rekordE »

Lasta pitää kasvattaa kuin koiraa...vääristä asioista rangaistaan, oikein tehdyistä pitää sitten muistaa kehua!

Luunapit ja tukkapöllyt ok, ravistelu ja lyöminen on jo liikaa..
Inkku A tiisseli
A2K
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja A2K »

rekordE kirjoitti:Lasta pitää kasvattaa kuin koiraa...vääristä asioista rangaistaan, oikein tehdyistä pitää sitten muistaa kehua!

Luunapit ja tukkapöllyt ok, ravistelu ja lyöminen on jo liikaa..
yhdyn tähän. tietty pieni spänkki pepulle ni muistaa viel paremmi. mut tosiaan ei mitään mistä jäis jälkiä tai liian lujaa. tää on vaikea aihe mutta jokainen taplaa tyylillään.
rMn
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja rMn »

Savolainen kirjoitti:
Enochian kirjoitti: Ehkä joskus hellästi nahkaruoskalla... :oops:
"sano mua Päällystyöpäivystäjäksi, sano mua päällystöpäivystäjäksi"?
"Sano mua rehtoriks, sano mua sun ISIKS!", kuten joku bändi asian on joskus ilmaissut.

Kuitenkin taitaa (tässäkin) tapauksessa hieman vanhempi sanonta "kuka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu" osua kuin nyrkki perseeseen.

Mikä mahtaa olla se ihmismielen epäkohta, joka käskee fyysiseen väkivaltaan kun verbaaliset taidot pettävät. Sama homma toistuu hiekkalaatikolta tuonne ison maailman sotiin, ja aina vaan jälkikäteen hommaa puidessa tullaan siihen tulokseen, että puhumallakin asiat olisi voitu hoitaa.

Joka tapauksessa - kuten vanhempi veljeni osuvasti asian on esittänyt - "ei väkivalta ole ikinä ratkaisu mihinkään; se on vain niin helvetin hauskaa".

Rivien välistä voi siis helposti lukea yksilön vastuun fyysisestä koskemattomuudesta, mutta yleensä se taitaa vaatia oikeanlaista lähestymistä asiaan. Kurittakaa lapsianne oikein, koska fyysinen väkivalta ei ole kasvatustapa.
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Pitää paikkaansa tuo että pitää kouluttaa kuin koiraa :lol:

Mulla oli ennen pari koiraa, ja niille opetettiin luokse tuleminen haastavissa olosuhteissa (esim. metsässä) kauko-ohjattavalla sitruunapannalla. Homma toimi siten, että aluksi kutsuttiin koiraa ja jos se ei tullut, painettiin nappulaa jolloin panta antoi äänimerkin. Tämän jälkeen kutsuttiin uudelleen ja jos ei edelleenkään tullut, painettiin nappulaa joka päästi pienen sitruunasuihkeen koiran eteen (aiheutti epämukavaa hajua/tunteen).

Ihan muutaman kerran jälkeen, koira alkoi tulemaan jo pelkästä äänimerkistä, ja hetken päästä jo pelkästä kutsusta. Tärkeintä oli se, että koira kuuli komennon ja myös ymmärsi sen.

Sama lasten kanssa, toki ilman sitä pantaa. Aluksi komentaa luokse, jos ei tottele laskee kolmeen, ja jos edelleen ei tottele, niin käy hakemasta pitäen hiuksista kiinni. Ja riittää että pitää kiinni, eli ei satuta. Lapsi kokee sen epämukavaksi ilman kipua. Hyvin nopeasti alko pelkkä kolmeen laskeminen riittämään.

Muissa tilanteissa jos lapsi ei tottele vaikka on jo laskettu kolmeen, niin siitä joutuu jäähylle...
Anodi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Anodi »

^Ehkä se panta voisi kuitenkin sattua vähemmän kuin hiuksista raahaaminen (luin kyllä että sinä kirjoitit kiinnipitäen, mutta monet ei vaan niin tee). Eli sitruunapanta voisi olla monille vanhemmille hyvä apuväline.
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Anodi kirjoitti:^Ehkä se panta voisi kuitenkin sattua vähemmän kuin hiuksista raahaaminen (luin kyllä että sinä kirjoitit kiinnipitäen, mutta monet ei vaan niin tee). Eli sitruunapanta voisi olla monille vanhemmille hyvä apuväline.
Oon itseasiassa kerran joutunut sellaisen suihkauttamaksi, kun näpräsin sellaista haukkupantaa. Laitoin päälle ja jotain käpistelin sitä, niin varmaan jotenkin kopsautin sitä kuorta niin johan suihkasi suoraan naamaan :lol: Eihän siitä mitään käynyt, eikä se paljon miltään tuntunut. Toki koirilla on herkempi kuono...

Joillakin on vain se väärä käsitys, että sen pitää varsinaisesti sattua, vaikka riittää että se on epämukavaa. Samoin myös kun toruu, niin pitää olla sen verran tomera, että se ei ole lapsesta kivaa. Lapset kun on mukavuuden haluisia, niin jos jostain seuraa epämukavuutta, niin sitä vältetään...

Sitten jos aina vain pitää jöötä, niin silloin sinusta tulee epämukava jota pyritään välttämään :lol:
shoon
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja shoon »

Nipin napin aihepiirissä pysyen aloin ihmetellä, että mikähän tässä nyky-yhteiskunnassa oikein on vikana kun ylipäätään pitää kaikkiin tuollaisiin asioihin puuttua ihan oikeusteitse ja tuomitaan vanhemmat maksamaan lapsilleen? Voiko kasvatusmalli enää kierommaksi mennä?
Don't get me wrong, en ole nyt nousemassa suureksi lapsenhakkaajien puolestapuhujaksi, vaan enemmänkin tällaisen yksityisyyden säilyttämisen kannattajaksi.
Vaikka olenkin itsekin aikanaan kokenut tukkapöllyn, luunapin ja piiskan ilot, niin siitä huolimatta en missään enkä edes jossain tapauksessa olisi halunnut, että minua ja vanhempiani aletaan nöyryyttää julkisesti sen takia, kun jonkun muun mielestä meillä ei tehdä oikein.
Nyt ihan jumalauta oikeasti. Jos nyt oikeasti ei ala ne luut rutista, kasvoihin tulla pysyviä jälkiä ja pituuskasvu keskeytyä, niin onhan se nyt kohtuutonta koko kaupungin osoittaa sormella, että tuossa on huonot vanhemmat ja tuossa niiden säälittävä lapsi, josta ei varmaan koskaan mitään tule kun vanhemaat on mitä on. Voi helvetti. :whack:
Vastaa Viestiin