B Vectra oven sarana, tarkennettuna stoppari

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Sakkeus
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

B Vectra oven sarana, tarkennettuna stoppari

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

No niin hyvää päivää arvon kanssa Opelistit. :roll:

Ensinnäkin, auto on Vectra B-model, vuosimallia 2001, Sedan, sport- varustelutaso.
Mittarissa tällä hetkellä noin 110 tkm.

Ongelma, kuljettajan puoleinen ovi ja tarkennettuna stoppari oven sisällä.

Eli en tiedä onko tullut aukasut vastaan, vai mikä on ongelma.
Ovessa on kaksi saranaa ja sitten stoppari, jonka tehtävänä on rajoittaa oven avaamista muistaakseni kolmessa eri vaiheessa.

Eli siitä lähtee sellainen väritön metalli, joka on kiinni oven raamissa ja menee sisälle oveen.
Normaalisti kun avaat oven, ovi aukeaa kankeamatta.

Mutta nyt, kun avaan oven,joka kerta kun stoppari stoppaa yhden vaiheen niin kuuluu kova metallinen "lonksahdus".

Olisiko hyvää vinkkiä, mitä VOISI / PITÄISI tehdä?
:cry:

Uusi sarana oven sisään ?
Kunnon rasvaus (yritetty, ei tuonut mitään tulosta).
Oven avaus ja kurkkaus sisään ?

Kysyn sen takia, jos JOLLAKIN olisi tullut samanlainen ongelma vastaan ja osaisi jonkun vippas konstin.
Toki oven purkaminen ei ole mikään ongelma.

Mutta kiitos jo etukäteen :whack:
Face Your Fears and Live Your Dreams!
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tuttu juttu. Syyllinen naksumiseen on saranan "oviraamin" puoleinen kiinnityspiste, joka väljistyy ajanoloon. Pikakorjauksena voit yrittää kiristää saranan kiinnityspulttia, mutta jos tämä ei auta, niin tilalle on laitettava isompi pultti jotta välys häviää.

Ovea ei tarvitse turhaan purkaa, sillä naksuminen ei taatusti kuulu sieltä. :)
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

tai sit siitä korinpuoleisesta kiinnityksestä on se nylonholkki väljä.uusi maksaa alle euron opelilla.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Sakkeus
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

No niin ongelma on paikallistettu :no:

Se on tosiaan se kolmas sarana, jossa on se ns. stoppari kiinni.
Purin jo ovi verhoilunkin pois ihan vain HUVIKSEEN, koska alku hatuttaan se naksuhtelu.

Kiristin vanhoja ruuveja, mutta tuloksena oli se, että kahdella ensimmäisellä välillä naksahdus on suht normaali.
Mutta se kolmas lovi, niin naksahdus on HELVETILLINEN. :whack:

Olisko nyt siis isompien pulttien hommaamisen aika vai mitä tässä pitäisi tehdä?

Onko se kuinka vitt...mainen vaihtaa se itse stoppari siel ovessa, vai riittääkö tosiaan isommat pultit/ruuvit?
Ilmeisesti ruuvin kannan pitää olla isompi ja itse ruuvinkin ilmeisesti ?

Vai kuinka ?
Face Your Fears and Live Your Dreams!
Tenox
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Itellä alkanut Omegan kuskin ovi paukkua kanssa. Selvennän vielä, että siis avataan se rungossa kiinni oleva pää stopparista ja siihen isompi pultti? Eli oven verhoiluja ei kannata lähteä purkamaan lainkaan?
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Mä vaidoin koko stopparin,,tais maksaa nelisenkymppiä.Ei ollut kova homma,kun ovipahvi on irti niin sehän on melkein tehty.
Mulla oli murtunut koko topparin teräsrunko.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Uhtua
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Noissa B-Vectroissa takertelevat rajoittimet särkevät usein myös ovipelllin kuten Omegoissakin. Eli sieltä mistä se rajoitin tulee oveen kiinni kahdella 8mm kannalla olevalla ruuvilla usein lähtee isompi peltikehys murtumaan näiden ympäriltä. Useita on saanut itse niitä hitsailla, ja on hieman ikävämmässä paikassa kun on semmoisessa syvennyksessä. Sekin saattaa siellä paukkua kun ovea liikuttelee.
Tenox
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Omegassa ei tahdo saada ovipahvia pois millään. Ilmeisesti jalomuovilistan alla yksi ruuvi, eikä lista irtoa (ehjänä) mitenkään... Noh, sen verran saatiin katsottua, että stopparihan on irronnut niistä lapsellisen pienistä pellin kappaleista millä se on ovessa kiinni. Eli hitsihommia tiedossa. Nimittäin seuraavalla omistajalla. Itse jätin stopparin pois, eipä tunnu haittaavan normikäytössä kun tuon muistaa. Itse stoppari on jykevän kokoinen ja ehjä.
JamOj
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JamOj »

Moi.. Itsellä alkoi takerrella ja naksua toi rajoitin, otin ovipahvin pois (tai itse asiassa riitti kun otti kahvan ja kaijuttimen pois ja tunki käden sisään kaijutinaukosta). Rajoitin pois, puhdistus, rasvaus ja uudestaan paikoilleen, vielä kunnon kiristys niille kahdelle kiinnityspultille (olivat suht löysällä operaatiota aloittaessa) ja nyt toimii ovi hyvin. Suht helppo ja nopea homma, ei se ovipahvi paha ole irroittaa, kun ei käytä liikaa voimaa.
Vastaa Viestiin