Tilanne nyt 15-8-2008
Liian tunnollinen työtapani, jo vuosia tehdyt pitkät työpäivät ja vuoden 2006 odottamattomat tapaukset yhdessä olivat johtaneet niin vakavaan työuupumukseen, että jo työpäivän jälkeen olin aivan loppu, enkä käytännössä jaksanut tehdä mitään se jälkeen.
Yrittäjäkin saattoi saada sairaslomaa, mikä oli minulle täysin uusi tieto, kuulin siitä vasta vuodenvaihteessa 2006-2007.
Olin luullut että sellainen ei ole edes mahdollista yrittäjälle.
Se ei kuitenkaan tullut kyseeseen, koska halusin ensin hoitaa asiakkaiden keskeneräiset asiat loppuun.
En siis tunnollisena yrittäjänä voinut jäädä täydelliselle sairaslomalle, jonka ihminen voisi pitää, jos työuupumus olisi tullut normaalissa palkkatyössä.
Tällöin ainoaksi ratkaisuksi jäi työmäärän vähentäminen, lepääminen aina kuin mahdollista eli olla vapaa-aikanaankin tekemättä juuri mitään, ja hoitaa osamyyntiä vain sivutoimisena.
Etsin uutta erilaista työtä aloilta joilta minulla olisi joko kokemusta tai ominaisuuksia ja löysin sopivan osapäivätyön 6h/päivä jonka aloitin 2/2007.
Keväällä 2-4/2007 totesin kuitenkin olevani niin puhki, että en jaksanut osamyyntiä edes sivutoimisena.
Niinpä oli lopetattava kaikki osamyyntiin liittyvä kokonaan, kun kerran sen sivutoimiseksi muuttaminen ei silloin vielä auttanut.
Oli siis pakko keskittyä uuteen osapäivätyöhön vieraalla, tehdä toista työtä silloin kun jaksoi eli kerran kaksi viikossa pari tuntia kerrallaan, ja laittaa osamyynti ja kaikki siihen liittyvä täysin tauolle.
Näinhän minulle oli terveyskeskuksesta jo vuoden vaihteessa neuvottu; kaikki osamyyntiin liittyvä tauolle, vaikka siitä seuraisi mitä, niin sitten alat parantumaan.
Minulla oli kuitenkin niin kova halu yrittää hoitaa keskeneräiset tilaukset, että yritin alkuvuoden 2007 tehdä osamyyntiä sivutoimisena.
Pidin siis 4-2007 alkaen terveyskeskuksen jo vuodenvaihteessa antamien ohjeiden mukaan täyttä taukoa kaikesta osamyyntiin liittyvästä, jotta alkaisin kunnolla toipumaan burn outista.
Alkuvuoden yritys hoitaa osamyyntiä sivutoimisena ei ollut onnistunut, koska olin niin väsynyt että olin jo 6h osapäivätyön jälkeen aivan poikki.
Pidin siis osamyynnistä yli vuoden tauon:
En lukenut e-maileja.
En juuri vastannut puhelimeen.
En lukenut nettisivustoja.
En lukenut juuri edes autolehtiä.
Se kaikki auttoi ja nykyään jaksan jo paljon paremmin.
Koko ajan minua ovat harmittaneet keskeneräiset tilaukset ja se että joistain tilauksista jäi varausmaksuja sisään.
(Ei onneksi paljoa verrattuna siihen kuinka paljon tilauksia onnistui.)
Siksi oli pakko yrittää tehdä kahta hommaa jotta saisin nuo keskeneräiset asiat hoidettua.
Löysin kokopäivätyön.
Otin rinnalle toisen työn.
Se taas ei oikein sovi yhteen burn outista toipumisen kanssa eli on hidastanut sitä ja aiheuttanut aaltoliikettä, välillä on jaksanut, välillä ei.
Välillä ei 8h työpäivän jälkeen jaksanut tehdä yhtään mitään.
Käyrän suunta on kuitenkin ollut nouseva viimeisen vuoden.
Nuo keskeneräiset asiakkaiden asiat painoivat kuitenkin minua niin paljon, että katsoin parhaaksi tehdä kahta hommaa, vaikka siinä oli koko ajan riski että burn out voisi uusiutua.
Täytyi koittaa seurata jaksamistaan tarkasti ja sen mukaan annostella toista hommaa.
Olen siis tehnyt toista työtä sen verran kuin olen pystynyt ja jaksanut.
Vasta tämän vuoden kesällä se on alkanut luonnistua hyvin.
Siksi moni solmu on alkanut aukeamaan vasta nyt.
Huhtikuussa 2008 tuntui jo sen verran pirteältä, että aloitin osamyynninkin uudelleen, mutta vain sivutoimisena, ettei siitä tulisi stressiä. Onhan se jo kolmas homma.
Jokainen euro kuitenkin auttaisi nopeammin hoitamaan keskeneräiset asiat, joten kavennetulla valikoimalla on osamyyntiä tehty, ja vain kerran pari viikossa.
0len siksi tänä vuonna pystynyt sopimaan keskeneräisistä asioista ja maksamaan takaisin osasuorituksin useamman kanssa kuin viime vuonna pystyin.
Harmi että se ei onnistunut kaikkien osalta jo aikaisemmin.
Vieläkään en kahdelta työltä + sivutoimiselta osamyynniltä ole itse ehtinyt kaivamaan kaikkien niiden yhteystietoja esiin, joiden kanssa on keskeneräisiä asioita. Esimerkiksi vanhat tilaus- ja kirjanpitomapit ovat pienempiin tiloihin muuttamisen vuoksi päällekkäisissä pahvilaatikoissa ahtaassa varastossa.
Onneksi olen tavoittanut osan ja osa on itse ottanut yhteyttä.
Pyydänkin siksi niitä joilla on meillä keskeneräinen vanha tilaus tms. (jätetty ennen 5/2007) ottamaan yhteyttä e-maililla osoitteeseen info.prostreet (ät) gmail.com.
Näin saadaan asiat kuntoon nopeammin!
Ystävällisin terveisin,
Pete
ProStreet
Alla asiasta virallinen tiedote:
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------
Tiedote asiakkaille / ProStreet 15.8.2008
Osamyynti on aloitettu yli vuoden tauon jälkeen uudelleen sivutoimisena keväällä 2008.
Uudet tilaukset v. 2008 alkaen lähettäkää osoitteeseen sales.prostreet (ät) gmail.com.
Valikoima sivustolla prostreet.fi .
Tuotevalikoimamme kehittyy vähitellen, pyrimme valitsemaan laadukkaita tuotteita luotettavilta toimittajilta joilla on hyvä toimitusvalmius.
(Ei puhelinmyyntiä)
--------------------
Burn out:sta toipumisen vuoksi:
Osamyynti on ollut pienimuotoista 8-12/2006.
Sahkoposteista on silloin ehditty lukemaan vain murto-osa.
Tilauksista kaikkia ei ole ehditty ottamaan vastaan ja kasittelemaan.
Osamyynti on ollut hyvin pienimuotoista 1-4/2007.
Sahkoposteista on silloin ehditty lukemaan vain pieni murto-osa.
Tilauksista kaikkia ei ole ehditty ottamaan vastaan ja kasittelemaan.
Osamyynti on kokonaan keskeytetty 5/2007-5/2008 saakka.
Sahkopostia ei ole ko välillä luettu lainkaan eika tilauksia ole otettu kasittelyyn.
------------------
Burn out:in ja siitä toipumisen vuoksi:
Autoharrastusalan internet-sivustoja ja -foorumeita on luettu vähän 8/2005-4/2006.
Autoharrastusalan internet-sivustoja ja -foorumeita ei ole luettu juurikaan 5/2006-4/2007.
Autoharrastusalan internet-sivustoja ja -foorumeita ei ole luettu ollenkaan 5/2007-7/2008.
Jatkossakaan autoharrastusalan internet-sivustoja ja -foorumeita ei tulla aktiivisesti seuraamaan.
Siksi sitä kautta ei kannata lähettää meille viestejä/yhteydenottopyyntöjä, vaikka joskus pari kolme vuotta sitten ja aikaisemmin olimmekin aktiivinen sivustoilla ja foorumeilla kirjoittaja.
----------------
Huom!
Sähköpostit jotka on lähetetty meidän vanhoihin e-mail osoitteisiin:
-myynti@prostreet.fi
-info@prostreet.fi
jne kaikki jotka päättyvät
-...@prostreet.fi
Käytännössä kaikki uudet e-mailit välillä 5/2007-2/2008
sekä
kaikki muut vanhat e-mailit, joita ei ehditty purkaa palvelimelta 5/2007 mennessä
ovat tuhoutuneet palveluntarjoan vaihduttua.
Ne eivät ole koskaan tulleet perille ProStreet:iin asti,
ainoastaan entisen palveluntarjoalle, jolle oli asetettu automaattivastaus.
Siis 4/2007-4/2008 jätetyt tilaukset eivät ole tulleet perille,
joten niitä ei ole voitu ottaa vastaan,
eikä niihin ole voitu lähetetty tilausvahvistusta.
Pyydämme niitä joilla on keskeneräinen vanha tilaus tms., joka on jätetty ennen 5/2007, ottamaan yhteyttä e-maililla:
Vanhoja tilauksia -> 5/2007 koskevat kyselyt lähettäkää osoitteeseen info.prostreet (ät) gmail.com
Parhain terveisin,
Pete
ProStreet
Prostreet.fi
---------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------
EDIT 25.8.2008
Jos joku on burn out lomani aikana ihmetellyt miksi meitä ei saanut puhelimella kiinni vanhoista numeroista:
Kevättalvella 2007 yrityksen puhelinnumerot 0403004100 ja 0403004101 poistuivat tarpeettoman kalliina käytöstä.
Ne kuuluivat ns. avainnumerojärjestelmään johon kuului 10 peräkkäisen numeron numeroavaruus 0403004100-0403004109.
Niistä piti koko ajan maksaa vähintään neljän kuukausimaksut.
Totesimme että burn outista toipumisen ja puhelinmyynnin lopettamisen vuoksi neljän numeron kuukausimaksut ovat aivan turhia ja numeroavaruuden varaaminen ylimitoitettua.
Soneralta ilmoitettiin että avainnumerojärjestelmän numerot eivät (tavallisista GSM-numeroista poiketen) ole siirrettävissä toisiin liittymiin, ei edes heidän omiinsa.
Niinpä, kun nuo puhelinnumerot lakkautettiin turhan kalliina, myös numero vaihtui operaattorin määräämänä, eikä meidän halustamme.
----------------
Otimme kevättalvella 2007 Soneralta tavallisen yrityksen GSM-liittymän tilalle.
Sen ehdot olivat paljon paremmat kuin vanhan ja kuukausimaksukin menee vain yhdestä numerosta.
Se on normaalisti saatavissa numerotiedustelusta, mutta sitä ei laitettu esille nettisivuille, kun meillä kerran ei silloin enää ollut puhelinmyyntiä.
-----------------
Puhelinnumeromme ei ole myöskään uudelleen aloitetun osamyynnin nettisivuilla.
Kun toiminta kerran nykyään on sivutoimista ei siihen kuitenkaan ehdittäisi vastaamaan.
Siis jos haluat tilata tai kysyä jotain, niin tee se nettisivuiltamme löytyvien e-mail osoitteiden kautta, kiitos!
T: Pete
ProStreet
Tiedote asiakkaille / ProStreet 15.8.2008
Kiitos kaikille niille monille, jotka ovat toivottaneet onnea ja jaksamista!
-------------------
Vielä uudelleen pyyntö:
Pyydämme niitä joilla on keskeneräinen vanha tilaus tms., joka on jätetty ennen 5/2007, ottamaan yhteyttä e-maililla:
Vanhoja tilauksia -> 5/2007 koskevat kyselyt lähettäkää osoitteeseen info.prostreet (ät) gmail.com
Näin saadaan keskeneräiset hommat parhaiten alta pois!
-------------------
Parhain terveisin,
Pete
ProStreet
Prostreet.fi
-------------------
Vielä uudelleen pyyntö:
Näin saadaan keskeneräiset hommat parhaiten alta pois!
-------------------
Parhain terveisin,
Pete
ProStreet
Prostreet.fi