mitä eroja 20x--moottoreissa
GSi+to4 kirjoitti:Jos on suora kansi niin silloin ekotykki Ja sitten jos on L-kansi ja lukee ekotekki niin se on kuitenkin C20XE/LET kone. http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... ulppakansiveleho kirjoitti:ja sen pitää olla L-mallinen" tulpansuoja "siinä venttiilikopassa ? minulle kun tarjottiin 150 hp gsi-moottoria jossa suora suoja....se ei sitte kai ole oikeanlainen kone ?
onko lohkoissa tai jossakin merkkejä josta xe:n tunnistaa ettei tule ostettua vahingossa jotakin ekotooppikonetta
![]()
mites nämä vm -93 - 95 olevat (C)20XE koneet joissa on X20XEV:n kanssa samanlainen suorasytytys, joskus muistelisin nähneeni Irmscherin tekemän xe:n jossa oli samanlainen suora kansi kuin ekotykissä mutta kuitenkin kone oli (C)20XE... kun jossain tuossa vuonna 93 xe muuttui jakaja sytytyksestä suorasytkäksi ja kuulemma koneen sisus kalut vaihtu takosta valuksi, pääpiirteittän ns ekotykin ensiversioksi ja uuden sarja mallin tultua tuli nämä vihreä kantiset ekotykit... korjatkaa jos oon väärässä mutta näin on jääny päähän joskus tää homma mutta siis kuitenkin jos haluu kunnon XE:n niin pitää olla vanhempi kuin -93 valmistettu... eli juurikin L kannellinen
alle -93 L-kantinen on hyvä...selvesiTaku_85 kirjoitti:GSi+to4 kirjoitti:Jos on suora kansi niin silloin ekotykki Ja sitten jos on L-kansi ja lukee ekotekki niin se on kuitenkin C20XE/LET kone. http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... ulppakansiveleho kirjoitti:ja sen pitää olla L-mallinen" tulpansuoja "siinä venttiilikopassa ? minulle kun tarjottiin 150 hp gsi-moottoria jossa suora suoja....se ei sitte kai ole oikeanlainen kone ?
onko lohkoissa tai jossakin merkkejä josta xe:n tunnistaa ettei tule ostettua vahingossa jotakin ekotooppikonetta
![]()
mites nämä vm -93 - 95 olevat (C)20XE koneet joissa on X20XEV:n kanssa samanlainen suorasytytys, joskus muistelisin nähneeni Irmscherin tekemän xe:n jossa oli samanlainen suora kansi kuin ekotykissä mutta kuitenkin kone oli (C)20XE... kun jossain tuossa vuonna 93 xe muuttui jakaja sytytyksestä suorasytkäksi ja kuulemma koneen sisus kalut vaihtu takosta valuksi, pääpiirteittän ns ekotykin ensiversioksi ja uuden sarja mallin tultua tuli nämä vihreä kantiset ekotykit... korjatkaa jos oon väärässä mutta näin on jääny päähän joskus tää homma mutta siis kuitenkin jos haluu kunnon XE:n niin pitää olla vanhempi kuin -93 valmistettu... eli juurikin L kannellinen
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
Tuossahan oli ennemmin 20xe: http://www.peltilehma.com/galleria/albu ... op/002.jpg
Sittemmin cihhikone joka on vieläkin käytössä vaikka kori onkin vaihtunut
Sittemmin cihhikone joka on vieläkin käytössä vaikka kori onkin vaihtunut
Koitin itsekkin netistä etsiä noita Ripatin aiempia tuloksia mutta en löytänyt noita sen enempää kuin sinäkään. Tuo ei ole kuitenkaan sama auto millä on ajanut tuota f-ryhmää koska talli ja automaalaamo paloi joitakin vuosia sitten ja vasta valmistunut astra sen mukana.jpisteh kirjoitti:http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -18175.pdfomega16T kirjoitti: Ripatin Pekka(tai vaihtoehtoisesti Antti) ajoi aiemmin mielestäni ännäläistä astraa ennen siirtymistään äffäläiseen ja siitä on mitattu 227hv. Moottori oli V-P Kuuranteen tekemä.
Tuolta sivu 26 eteenpäin löytyy n-ryhmäläiseen luvalliset jutut, jos niillä joku saa C20XE moottorista yli 180 hv, niin se on kova juttu. Jos puhutaan +200 niin se on HUIMA JUTTU jne.
1996...2001 välillä pääsin seuraamaan aika läheltä kolmen erimerkkisen n-ryhmäläisen rakentelua ja penkityksiä.
Myöskin näin penkissä ainakin 5 eri n-ryhmäläistä Astraa. Silloin mentiin 165...175 hv tuntumassa, joukossa oli muutama SM-mitaliautokin.
j.h
Nopeasti netistä googletusta...
Ripatti Pekka
2004 F Starlet
2005 F Astra
2007 F Astra
Siis Astra on tainnut olla kokoajan F-ryhmäläinen, johon 227 hv on varmaankin aika normiteho F-ryhmäläiseen. Jos omalla imusarjalla, niin kyseessä on aika hyväkin teho.
Siksi en itseasiassa ole varma että ehtikö edes ajaa millään n-tai sitten sitä a-ryhmää mutta f-ryhmään sitä ei kuitenkaan ollut rakennettu. Jompaa kumpaa varten se kuitenkin oli rakennettu ja tosiaan ännäläisenä se mulle on aina mielessä ollut puheiden mukaan. Se on kuitenkin varmaa että vakioimusarjalla tuo teho on otettu.
Koitin etsiä googlesta tietoa koska tuo tulipalo tapahtui mutta en löytänyt siitä mitään tietoa, edes paikallisen lehden sivuilta. Sen takia noita epävarmuuksia on tuon ripatin kohdalla koska en tunne varsinaisesti noista kumpaakaan vaan tiedän vain ulkonäöltä. Kartturin sekä moottorinrakentajat sen sijaan tunnen hyvinkin ja siksi siis tiedän tuosta moottorin tehosta ja siitä että se on vakio imusarjalla. Pitääpä varmistaa tuo ryhmä vielä kun satun juttusille osallisten kanssa.
Jos se olisi ollutkin äffään tehty niin en olisi maininnut mitään noista tehoista koska ei tuo 227hv ole välttämättä edes mainitsemisen arvoinen äffäläisestä koska siinä saa muuttaakkin melko vapaasti.
Opc-astran nokalta löytyvä x20xev-pohjainen ecotykki eli x20xer=160hv.jpisteh kirjoitti:Mikä?, paljonko?, missä? ja milloin?Jarno kirjoitti:Tehokkain Opelin valmistama vapaastihenkgittävä 2.0 16V on kuitenkin tuolla ecotecin kannella.
j.h

Todennäköisesti väärässä.
Männän numerosarjasta selviää onko tako vai valu. Jos siinä on lopussa kirjain P niin se on takomuki. Tai näin ainakin minulle eräs viisas kertoi...Taku_85 kirjoitti:GSi+to4 kirjoitti:Jos on suora kansi niin silloin ekotykki Ja sitten jos on L-kansi ja lukee ekotekki niin se on kuitenkin C20XE/LET kone. http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... ulppakansiveleho kirjoitti:ja sen pitää olla L-mallinen" tulpansuoja "siinä venttiilikopassa ? minulle kun tarjottiin 150 hp gsi-moottoria jossa suora suoja....se ei sitte kai ole oikeanlainen kone ?
![]()
http://www.opel-opc.comveleho kirjoitti:mikä ihmeen opc
Ei kai ne nyt sentään joudu n-ryhmässä type-ärrästä tehoja tiputtamaan kun siinä on jo vakionakin 200hvveleho kirjoitti:190hv N-ryhmän hondissa tänäpäivänä , näin minulle on kerrottu
mikä ihmeen opc
Tälläistä löysin: http://www.svrfinland.com/kalusto_kehys.htm
Todennäköisesti väärässä.
Tehokkaammat koneet tehdään ns. Japanin versioista, joissa taisi olla tehtaalta 220 hv.omega16T kirjoitti:Ei kai ne nyt sentään joudu n-ryhmässä type-ärrästä tehoja tiputtamaan kun siinä on jo vakionakin 200hvveleho kirjoitti:190hv N-ryhmän hondissa tänäpäivänä , näin minulle on kerrottu
mikä ihmeen opc.
PrintSportin sivuilta
##
Motec moottorinohjaus M800 Civic R
Valmiiksi tehty ohjelma sekä jap että eur. moottoreille. Nokka-akseli ohjaus.
Ajo alue 2500 rpm laajenmpi kuin vakio eculla.
Eur moottorista tehoa 219 hp ja jap moottorista 230hp"
##
Parhaimmat ovat käsittääkseni 240 hv kieppeillä kisakunnossa.
j.h
Juu, noilla X20XER:illähän ajetaan rallicrossia G-Astran kopassa nykyäänkin ja pärjätäänkin, siinä kun täytyy olla vaparikone. Mutta ne ovat aika harvinaisia.
En minä ole koskaan kyllä mistään "vihreäkantisista" Opelin koneista kuullut, Fordin Cosworth-koneissahan oli niitä vihreitä kattimalleissa.
M2.8 C20XE:t eli nuo suorasytkäversiot on kaikki C20XE:itä, eli sulut on sen suhteen turhia, koska 20XE:tä ei M2.8:lla ole.
Swindon Race Enginesin kehittämässä C20XE evoluutio-kisakoneessa Super Touring-kilpa-autoihin, missä oli käännetty kansi ja 300 hv vaparina oli kyllä suora tulppakansi, missä Opel-teksti on vielä ylösalaisin, kun kansi on toisinpäin koneen päällä... Mutta sellainen nyt ei ole koskaan ollut missään katuautossa ja on erittäin arvokas vanha kilpamoottori ja enemmän kuriositeetti, itse en ole ikinä nähnyt missään muualla tuollaisia. Tuskin tarttee moisesta huolehtia jos on edullista kisakoneaihiota etsimässä, helpommalla voisi löytää vaikka 400:n 16V-koneen kuin tuollaisen Swindonin kisa-XE:n... jollaisella toki voitettiin mm. Englannin BTCC-sarja aikoinaan Vectra A:n kopassa.
Siitä en tiedä onko M2.8 C20XE:ssä sisuskalut takoa vai valua ja onko se vaihtunut edes samaan aikaan kuin Motronic M2.5:stä M2.8:ksi. Ainakin takavetoprokkiksiin nimenomaan M2.8 C20XE on parempi valinta (GT-Vectrasta, Calibrasta tai GSi-Astrasta) kuin M2.5, koska ei tarvitse pelleillä sen virranjakajan kanssa kun siinä on tuo suorasytkämoduli virranjakajan sijasta.
Tosin tässä ei kai ole kerrottu että mihin koppaan sitä konetta oltaisiin upottamassa?
En minä ole koskaan kyllä mistään "vihreäkantisista" Opelin koneista kuullut, Fordin Cosworth-koneissahan oli niitä vihreitä kattimalleissa.
M2.8 C20XE:t eli nuo suorasytkäversiot on kaikki C20XE:itä, eli sulut on sen suhteen turhia, koska 20XE:tä ei M2.8:lla ole.
Swindon Race Enginesin kehittämässä C20XE evoluutio-kisakoneessa Super Touring-kilpa-autoihin, missä oli käännetty kansi ja 300 hv vaparina oli kyllä suora tulppakansi, missä Opel-teksti on vielä ylösalaisin, kun kansi on toisinpäin koneen päällä... Mutta sellainen nyt ei ole koskaan ollut missään katuautossa ja on erittäin arvokas vanha kilpamoottori ja enemmän kuriositeetti, itse en ole ikinä nähnyt missään muualla tuollaisia. Tuskin tarttee moisesta huolehtia jos on edullista kisakoneaihiota etsimässä, helpommalla voisi löytää vaikka 400:n 16V-koneen kuin tuollaisen Swindonin kisa-XE:n... jollaisella toki voitettiin mm. Englannin BTCC-sarja aikoinaan Vectra A:n kopassa.
Siitä en tiedä onko M2.8 C20XE:ssä sisuskalut takoa vai valua ja onko se vaihtunut edes samaan aikaan kuin Motronic M2.5:stä M2.8:ksi. Ainakin takavetoprokkiksiin nimenomaan M2.8 C20XE on parempi valinta (GT-Vectrasta, Calibrasta tai GSi-Astrasta) kuin M2.5, koska ei tarvitse pelleillä sen virranjakajan kanssa kun siinä on tuo suorasytkämoduli virranjakajan sijasta.
Tosin tässä ei kai ole kerrottu että mihin koppaan sitä konetta oltaisiin upottamassa?
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
omega16T kirjoitti:Ei kai ne nyt sentään joudu n-ryhmässä type-ärrästä tehoja tiputtamaan kun siinä on jo vakionakin 200hvveleho kirjoitti:190hv N-ryhmän hondissa tänäpäivänä , näin minulle on kerrottu
mikä ihmeen opc.
Tälläistä löysin: http://www.svrfinland.com/kalusto_kehys.htm
, hondan s2000 mallin f20c huom.VAKIOMOOTTORIsta 250hv /8600r/minjpisteh kirjoitti:Tehokkaammat koneet tehdään ns. Japanin versioista, joissa taisi olla tehtaalta 220 hv.omega16T kirjoitti:Ei kai ne nyt sentään joudu n-ryhmässä type-ärrästä tehoja tiputtamaan kun siinä on jo vakionakin 200hvveleho kirjoitti:190hv N-ryhmän hondissa tänäpäivänä , näin minulle on kerrottu
mikä ihmeen opc.
PrintSportin sivuilta
##
Motec moottorinohjaus M800 Civic R
Valmiiksi tehty ohjelma sekä jap että eur. moottoreille. Nokka-akseli ohjaus.
Ajo alue 2500 rpm laajenmpi kuin vakio eculla.
Eur moottorista tehoa 219 hp ja jap moottorista 230hp"
##
Parhaimmat ovat käsittääkseni 240 hv kieppeillä kisakunnossa.
j.h
vääntöhuippu oli jossain 7500 kierroksen kieppeillä