Calibra Turbo ´92

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Juhapes
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Juhapes »

Näyttäs nyt kovasti siltä että pitää hommata uutta alustaa katiskaan vielä tässä loppukesästä...

Konin jäykkyyssäädettävät iskarit tulee joka nurkkaan ja eibachin pro kit jousiks...jos sillä sit ois vähä parempi päästellä!? :D Mut yritetää nyt ensin haalia rahat kasaan jotenkii ihmeen kaupalla...
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja harza »

Miksi se alustasarja pitää katuvehkeessä olla kalleinta mahdollista? Vai ajatko radalla?

Mulla on ollut tossa seatissa weitecin sarja alla reilusti yli 100 000km. Alusta on mun mielestä pirun hyvä, ja hyvin pelittävä kovaa ajaessakin. Ja on halapa. Oon vain miettiny kun olen ajanut noilla kavereiden autoilla, joissa on ollut noita n1000€ sarjoja, niin en mä tiedä koska niitä ominaisuuksia tulee käytettyä... Eivät tunnu normi ajossa yhtään sen ihmeellisemmältä kuin tuo weitec.
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

harza kirjoitti:Miksi se alustasarja pitää katuvehkeessä olla kalleinta mahdollista? Vai ajatko radalla?

Mulla on ollut tossa seatissa weitecin sarja alla reilusti yli 100 000km. Alusta on mun mielestä pirun hyvä, ja hyvin pelittävä kovaa ajaessakin. Ja on halapa. Oon vain miettiny kun olen ajanut noilla kavereiden autoilla, joissa on ollut noita n1000€ sarjoja, niin en mä tiedä koska niitä ominaisuuksia tulee käytettyä... Eivät tunnu normi ajossa yhtään sen ihmeellisemmältä kuin tuo weitec.
Mullakin on omegassa weitecin alusta iskareita myöten ja etupäätä en kehu yhtään, ennemminkin moitin ja luulen että jouset vaihtuu johonkin muuhun mitä sinne saan sopimaan. Takapää on kyllä hyvä ja siitä ei pahaa sanottavaa.
Tosin ei mulla ole kyllä eibachin jousistakaan juurikin konin iskarien kanssa mitään positiivista sanottavaa. Tuollainen setti mulla oli 16v e kadetissa ja niiden tilalle vaihtui eteen konien kaveriksi mersun jouset sovitettuna rälläkällä ja liikkeenrajoittimilla. Alkoi ajettavuus löytymään ja sai säätää pyörän kulmat suoraan kohdalleen. Noilla eibachin jousilla iskaritesterin mukaan turvallinen nopeus kyseiselle autolle oli käyrien mukaan n. 60 km/h :roll: . Varmasti osasyy oli se että sarja oli 60/40 ja syynä juuri tuo kuinka tuollainen 60mm:n madallus toteutetaan eli jousi on niin pitkä että se on ylä-ja alalautasessa kiinni mutta niin löysä että madallus toteutuu. Tien heitoissa tuo liikerata on aivan älytön minkä keula pääsee tekemään.
Ainut madallusjousisetti mistä ei ole ollut pahaa sanottavaa, oli a-omegassani ollut elite tai elit merkkinen -45mm madaltava jousisarja mikä toimi tosi hienosti jopa kybin kaasuiskarin kanssa. Johtuu lienee siitä että se oli myös selkeästi lyhyempikin kuin alkuperäinen jousi ja tavoitti juuri ja juuri lautasiin kiinni jäämättä kuitenkaan löysäksi vapaassa mitassaan. Hintakin oli jousisarjalle kohtuullinen 170e.
Jos olet valmis sijoittamaan alustaan noinkin paljon niin osta suoraan se säädettävä setti. Hinta aika samaa luokkaa mutta ajettavuus paljon parempi ihan normiajoonkin vaikkei sitä säädettävyyttä tarvitsisikaan. Kaverin omegan kyydissä istuneena kyseisellä kw:n alustalla voin sanoa ettei ole mennyt rahat hukkaan verrattuna noihin madallusjousi+iskari yhdistelmiin. On se vaan niin paljon tarkemman ja toimivamman tuntuinen.
Todennäköisesti väärässä.
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

On niissä eroja jos meinaa ajaa mutkassa kovaa, alustasarjoissa siis. Mullakin on Vectrassa H&R:n sarja (tosin edessä nykyään KW:n iskarit kun niistä H&R:n alkuperäisistä aika jätti) joka on ihan sairaan hyvä mutkissa kun taas Calibrassa on Steinmetzin jouset (Eibachin tekemät) ja Bilsteinin iskarit eli pitäisi olla hyvät mutta on ihan paska ajaa radalla ja pontikan jousien valmistajasta ei ole tietoa, matalat ne ainakin on... mutta ei toimi nekään radalla, on ne toki mukavammat kadulla...

Mutta täytyisi tuo Vectra elvyttää niin pääsisi fiilistelemään rampeissa... kun ratapäivät on nykyään joko hinnoiteltu ulos tai jossain toisessa päässä Suomea... oli sillä vaan niin makea ajaa... onhan se calsukin ihan hyvä ajaa muuten, muttei radalla.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Tuollainen setti mulla oli 16v e kadetissa ja niiden tilalle vaihtui eteen konien kaveriksi mersun jouset sovitettuna rälläkällä ja liikkeenrajoittimilla.
Mitä tarkoitat tässä noilla liikkeenrajottimilla?
Nismo, millo lie taas ajos
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

Ulosjousto rajoitettu vaijerilla tms. Nämä ns. rälläkkäjouset vaatii melkein aina tuon jotta jousi kestää paikallaan ulosjoustossa.
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

ata kirjoitti:On niissä eroja jos meinaa ajaa mutkassa kovaa, alustasarjoissa siis. Mullakin on Vectrassa H&R:n sarja (tosin edessä nykyään KW:n iskarit kun niistä H&R:n alkuperäisistä aika jätti) joka on ihan sairaan hyvä mutkissa kun taas Calibrassa on Steinmetzin jouset (Eibachin tekemät) ja Bilsteinin iskarit eli pitäisi olla hyvät mutta on ihan paska ajaa radalla ja pontikan jousien valmistajasta ei ole tietoa, matalat ne ainakin on... mutta ei toimi nekään radalla, on ne toki mukavammat kadulla...

Mutta täytyisi tuo Vectra elvyttää niin pääsisi fiilistelemään rampeissa... kun ratapäivät on nykyään joko hinnoiteltu ulos tai jossain toisessa päässä Suomea... oli sillä vaan niin makea ajaa... onhan se calsukin ihan hyvä ajaa muuten, muttei radalla.
mitkä bilsteinit oli calibrassa alla?
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Juhapes
'Senator'
'Senator'

Niin tuohon iskari/jousi yhdistelmään oon tässä pikkuhiljaa päätyny koska saan ne tuolta saksasta aika halvalla ja niin moni tuntuu konia kehuvan ja eibachia myös...ja nuo jouset ei pitäs tiputtaa kun sen 25mm,todellista madallustahan voi tietysti tulla enemmänkii! Ja jäykkyyssäädettävät iskarit haluun just sen takia ku niissä on se jäykkyyssäätö! :D Voi sit säätää mielen mukaan alustaa pehmeeks/kovaks...
Ja radalle en tuolla vehkeellä vielä lähde,ehkä sit joskus kuha saa myös puslat uusittua joka nurkkaan ja koneeseen vähä potkua! :wink:

Mutta näistä palikoistahan voi ja saakin olla montaa mieltä,kuka tykkää mistäkin...

Ja tuosta hinnasta sen verran että vaikka halvalla saiski jonku weitecin tai muun ni ei se tarkota että kannattaa halvinta ostaa... :wink: Mites se sanonta menee, köyhän ei kannata ostaa ku kallista...vai miten se oli!? :D
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Jartsa kirjoitti: mitkä bilsteinit oli calibrassa alla?
En minä tiedä, jotkut sinikeltaiset missä lukee Bilstein... :) (ei ole siis minun siihen ostamat, siksi en tiedä tarkempaa mallia). Ja onhan ne siinä vieläkin alla.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Juhapes kirjoitti:moni tuntuu konia kehuvan
Juu, ei koneissa mitään vikaa olekkaan, ne onkin hyvät. Se vaan että kierroksella koneja+eibachin jousia on jo sen verran hintaa että ei jää paljoa hintaeroa kw:n säädettävään alustaan. Siksi kannattaa harkita sitä jo samantien.

Tässä halvimmat hinnat mitä löysin netistä:

kw variante 1 calibra 799,-
kw variante 2 calibra 982,-

Hinnat muutin valmiiksi euroiksi ja firma oli http://www.awesome-gti.co.uk/
JaH
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaH »

En tiedä miten nykyään on, mutta tuossa muutama vuosi stten purin yhdet Kw:n tolpat, niin sisältä paljastui konin iskaripatruunat. Eli ennen kw valmisti setit konin ja bilteinin iskareilla, nykyään taitaavat tehdä jotain itsekin. Riippuu varmasti minkä varianten ostaa. Purkamani sarja oli muistaakseni variante 1.
'Senator'

omega16T kirjoitti:
Juhapes kirjoitti:moni tuntuu konia kehuvan
Juu, ei koneissa mitään vikaa olekkaan, ne onkin hyvät. Se vaan että kierroksella koneja+eibachin jousia on jo sen verran hintaa että ei jää paljoa hintaeroa kw:n säädettävään alustaan. Siksi kannattaa harkita sitä jo samantien.

Tässä halvimmat hinnat mitä löysin netistä:

kw variante 1 calibra 799,-
kw variante 2 calibra 982,-

Hinnat muutin valmiiksi euroiksi ja firma oli http://www.awesome-gti.co.uk/
Joo onhan noita settejä myös tullu kateltua mut niissäkään taida muuta ihmeellistä olla ku se korkeussäätö...ja sit ku innostuu kunnolla säätää auton tonttiin ni mites kävi calibran camberkulmien...no näin / \ Ni ei tuosta korkeussäädöstäkää oo sit sen kummemmin iloa tuossa vehkeessä...vai mitä on on ihmiset mieltä? :roll: Ja se mikä on varma, on aivan varma eli en kyl briteistä tilaa ooppeliin mitää osaa...sutta tuntuu sieltä suunnalta tulevan! :-? Mitä ne ees autoista siellä tietää ku on rattikii väärällä puolella... :lollis: No ei vaineskaa! :D
Mut voishan tuo kw:n settikii olla hyvä vaihtoehto jos ostas sit kerralla sen missä on sekä korkeus -että jäykkyyssäätö! Onks se sellane variante 3 vai 2?! :roll:
Juhapes
'Senator'
'Senator'

Pitäs perkele otta toine etuvalo irti ja kurkkii mikä siellä vittuilee ku välillä häviää lyhkänen valo ku vääntää auton tulille...hiton halppisumpiot...ja briteistä! :lollis: No onhan nuo jo puol vuotta kohta ollu kiinni ni pitäähän sitä vikaa jo löytyäkkii! :D
Juhapes
'Senator'
'Senator'

Tuli mieleen tuon miun katiskan kilometrien paikkaansapitävyydestä sellane juttu ku joku sano et kuulostaa tosi vähältä et 3-4 vuoteen ois vaan 10000km ajettu... Mitä mie oon tuolla nyt ajellu reilun puol vuotta ja n.8000km ni tuntuu kyl siltä ettei tuolla oo tosiaa vähään aikaan paljon ajettu ku on tuota kuluvaa osaa saanu vaihtaa vähän väliä tuohon,ostaessa tuntu aika napakalta ajaa ja ei mitää ihmeellisiä ääniä kuulunu mistää,nyt on toine etuiskari aivan paskana ja toinenkii hajoo varsin kohta,pyöränlaakeri on vaihdettu,jarrupalat,raidetangon päät...ja muutenkii tuntuu et koko ajan tulee jotai normaalia pikku kulutusvikaa mitä enemmän ajelee ja paikat väljistyy hiton nopeesti! Ja kaikki nämä osat vaihdettu huhtikuun alun katsastuksen jälkeen jolloin meni huomautuksetta läpi! Eli vaikuttaa et ei tuo oo hirveen isolla käytöllä ollu tässä lähivuosina... :-? Mut mistäs näistä tietää... :lollis:
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Juhapes kirjoitti: Mut voishan tuo kw:n settikii olla hyvä vaihtoehto jos ostas sit kerralla sen missä on sekä korkeus -että jäykkyyssäätö! Onks se sellane variante 3 vai 2?! :roll:
Se on tuo variante 2, kolmosta ei ole ilmeisesti saatavana kalikkaan eikä kait muihinkaan, ainakaan tuon ikäisiin opeleihin. Näistä uudemmista en osaa sanoa.
Vastaa Viestiin