Ilmanputsarin/ilmanoton tuunaus ja modifiointi Vectra C 3.2

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
tsmalmbe
'Kadett'
'Kadett'

Ilmanputsarin/ilmanoton tuunaus ja modifiointi Vectra C 3.2

Viesti Kirjoittaja tsmalmbe »

Tervehdys asiantuntijat ja kokeneet,

Olen nyt lukenut netistä näistä 3-pipe-modseista ja muista. Joitakin ohjeitakin olen löytänyt, mutta aina ne kuvissa olevat osat ja niihin liittyvät kuvaukset on jostain muusta koneesta kuin omani. Siispä otin vähän kuvia omasta koneestani, ja nyt saattekin neuvoa kädetä pitäen mitä ryhdyn tekemään.

Lähtökohta on (nyt) että käytetään K&N suodinta joka sopii orkkiskoteloon. 57i voi ehkä olla tulevaisuuden asia, mutta ei nyt. Muitakin vinkkejä kuuntelen toki.

Alla nyt sitten kuvat, joihin toivon kommentteja, että mitä tehdä ja mihin.

- Netin how-to dokkarit puhuu siitä että puskuri on irroitettava, ja että jotain löytyy lokarin sisäpuolelta. En löydä tällaisia putkia mun konehuoneesta.
- Onko se putsarissa oleva suppilo yksi niistä irroitettavista osista (kuvat 3 ja 4 jossa toisessa se on irroitettu)?
- Onko ne etumaskin takana olevat kaksi umpinaista putkea niitä joita tässä ollaan irroittamassa (kuva 1)?
- Otetaanko jotain oikeasti pois, vai sahataanko vain osia veke?
- Onko parasta jättää tuo alkuperäinen putkisto paikalleen, en näe realistisena viedä putsarista asti putkia esim sumarien kohdalle (minulla ei ole niitä), sillä aika moinen putkitus ja paljon 90-asteen mutkia pitäisi silloin olla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Opel Vectra V6 3.2 Elegance Active Select IDS+
http://www.studiomjau.com
C-Reko
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja C-Reko »

-On se tuo suppilon puolikas jonka olet jo näköjään poistanutkin. Itse huomasin, että ilmanpuhdistin likaantuu nyt tasaisemmin.
-Omastani olen ne "umpinaiset putket" avannut mattopuukolla leikkaamalla tasaisen etupinnan pois. Niiden putkien tarkoitus on ainoastaan vaimentaa imuääniä. Itse en huomannut suurtakaan muutosta ääniin. (saipahan niihin keräntyneen hiekan ainakin pois.)
-Jos kartiofiltteriä havittelet, niin kannattaa koittaa saada sille mahdollisimman kylmää ilmaa. Voit toki jättää vanhan putkistonkin paikoilleen, mutta vedä ihmeessä sinne toinenkin putki toista kautta. Itsellä oli K&N kartiofiltteri hetken aikaa paikoillaan, mutta mulla ei ainakaan motti siitä tykännyt. Imuäänistä tuli mukavat, mutta moottorinvikavalo syttyi vähän väliä. Herjasi imuilman lämpötunnistinta. Eli liian lämmintä ilmaa pääsee vetämään. Mulla ei tosin ollut lisäputkeakaan vedetty. Mutta voin kuvitella, että esim. liikennevaloihin pysähdytäessä se lisäputkikaan ei auta. Ainoastaan jos kartiofilteri on koteloitua mallia.
tsmalmbe
'Kadett'
'Kadett'

Joo, kun Helsingin keskustassa täytyy pyöriä kesäisin niin erityisesti huolestuttaa tuon kartiosuotimen toimivuus silloin.

Lähinnä ajattelin, että pitääkö tähän vakiokoteloonkin vetää jotain uutta putkea. Nähtävästi siis ei. Ajattelin myös, voisiko noihin umpiputkiin jotenkin johtaa tehokkaammin ilmaa. En tiedä, sillä ne on tosiaan aika ohkaiset siitä kohti mistä tulevat jäähdyttäjän yli,

Eli, eikun ne putket auki, suppilo pois, ja KN suodin paikalleen, modaus on tehty.

Arvauksia siitä, miten tämä vaikuttaa juuri tähän koneeseen?
C-Reko
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja C-Reko »

Se modaus on suunnilleen siinä. Englannin pojat on poraillut vain reikiä noihin resonaattoreihin? En ole huomannut normaalissa kaupunkiajossa juurikaan muutosta. Maatiellä tuon vaikutus voi olla suurempi kun viileän ilman määrä muutenkin on suurempi. Jos vielä oikeita, kunnon muutoksia haluat niin eikun softaa tilaamaan tuolta.

http://www.regal-shop.co.uk/acatalog/Ve ... tware.html
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

mitäs jos siihen vaihtaisi 2.0T imuputken?

olisi lyhyempi ja varmasti myös virtaavampi koska ei ole mitää ylimääräisiä "pönttöjä" välissä...

Kuva

Kuva
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
tsmalmbe
'Kadett'
'Kadett'

Ihan hyvä vihje. Nyt onkin hyvä kysymys, onko tuo turbon imuputki sama kuin tässä vaparissa, sillä erolla että vaparissa on nuo 2 lisäumpisuolet siinä matkan varrella. Se putki ei nimittäin ole yksiosainen, vaan monesta osasta tehty. Pitänee katsoa, josko tuon imutorven saisi siirretty tuohon samaan kohtaan.

Anyway, hyvä pointti ja laitetaan työn alle. Laitan K&N:n paikalle tänään, joten sitten lisää kuvia.
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

joo tuo on sinne "haitarille" asti yksiosainen.voihan sen saada tehtyä kun jättää ne pöntöt pois välistä.
tsmalmbe
'Kadett'
'Kadett'

Ei ihan saanut parissa minuutissa tuon vakkari ilmanottimen siirretty. Kysymys onkin: onko se 2.0T putki hankkimisen arvoinen, kun on tehnyt tämän 3-pipe modin? Nythän mulla periaatteessa on enemmän ilmanottoaukkoja, kuin pelkällä 2.0T-putkella? Ja vielä toinen kysymys, onko olemassa jotain jekkuja jolla tuon "haitarin" jälkeen saa isoaukkoisen putken (vaikka sitten ilmastointiputkea tjsp) viety hyvään/parhaaseen paikkaan? Ja onko sillä merkitystä niin kauan kuin tuossa on orkkislaatikko?

Noja, tässä kuvat tämänhetkisestä tilanteesta, ja pari kuvaa tuosta orkkisimuputkesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
3.2 GTS
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja 3.2 GTS »

En usko, että on paljoakaan hyötyä vetää vetää uutta imuputkea vakiokoteloon toista kautta esim. alhaalta. On ne varmaan tehtaalla sen verran mittaillut, että jäähdyttimen edessä on viilein paikka imuilman otolle. On muutenkin vähän ahdasta siinä kohtaa tehdä hyviä ratkaisuja. Se mitä Jartsa ehdotti siitä turbon putkesta on varmasti hyvä vaihtoehto. Pitäisi päästä virtauspenkissä mittaamaan kummassa tapauksessa on parempi virtausnopeus/ilmamäärä.
pasik77
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja pasik77 »

Mitenkäs hemmetti teillä on nuo putket tuon näköset? Mulla on juurikin tuollainen ku tuos jartsan kuvas ja itte en oo ainakaa muuttanu enkä usko että edellinenkää omistaja olis. Vaihtuuko se jossaki vuosimallis vai mikä siinä on? Eikös nois kuvis kummiski oo c-3.2 niin ku mullaki?
vectra 2.0t sport -07, astra 1.8 sport-01
3.2 GTS
'Kadett'
'Kadett'

Mulla on ainakin -03 GTS:sä tuollaiset resonaattorimöykyt. Vaihteistona on manuaali. Tsmalmbella näyttää olevan automaatti, että ei voi olla siitäkään kiinni. Ehkä syynä erilaisuuteen on sitten se vuosimalli?
3.2 GTS
'Kadett'
'Kadett'

Kyselin vähän siitä imuputken eroavaisuudesta. Sport-mallissa on lyhyempi imuputki ja sport-elegance mallissa on se pitempi. Magneetissa ei osannut kertoa, mitä eroa sitten taas on sportilla ja sport-elegancella. Moottorissa ei pitäisi kuitenkaan olla mitään eroa. Se sportin imuputki ei kovin kallis ole, n. 20e.
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

no tossa sport-elegance mallissa on haettu sitä hiljaisuutta noilla resonaattoreilla.on saatu ne viimeisetkin imuäänet kuriin.
tsmalmbe
'Kadett'
'Kadett'

Taidan ehkä kovertaa nuo putkien väliset aukot vielä auki, ja sitten se vastaa (ehkä) sitä T:n putkea?
Vastaa Viestiin