Uuden auton ruostesuojaus

Keskustelua Opeleista
Jukka T
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

...ja mitä sen takuun on väliä, kun kuluttajasuojalain mukaan Renaultinkin pitää kestää normaalia käyttöä normaalin ajan, eli jos vika ei ole tavanomainen tuon ikäisissä autoissa myyjä tai maahantuoja on suoraan lain mukaan velvollinen korjaamaan.

Kyllä SFS hyväksytyn ruosteenestoliikkeen tekemä käsittely on aina autolle hyväksi, pahimmillaan jälkikäsittelemätön auto saattaa ruostua puhki jopa tehtaan takuuaikana ja siinäpä sitten tuleekin hauska tappelu, kun omistaja ja maahantuoja yrittävät vieritellä vastuuta toisilleen, eikä taatusti korjattunakaan nosta ruosteisen raadon jälleenmyyntiarvoa.
tetammi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei oo kokemusta ihan uusista autoista, mutta kyllähän tota voi käydä näyttämässä jossain suojausliikkeessä, niillä on vermeet millä tarkastaa suojauksen taso.
Tosin jossain voidaan suositella tekeen suojaus oli alkuperäinen suojaus sitten kuinka hyvä tahansa.... ;o)

Mä suojautin oman -96:sen astran viime syksynä ja oli helmakoteloiden sisäpuolella alkavaa ruostetta, mutta noi piti lähtee jollain mömmöillä ja tohon ei tietääkseni ollu tehty mitään suojausta kuin uutena.

Ja tosiaankin suositeltiin tulemaan vuoden päästä tarkastuttamaan, jolloin paikataan kiveniskuista rapisseet massat jne..
Ei siis täysmassausta, eikä täyttä hintaa.
Tuna
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Tuna »

On 2003-06-17 23:06, FC wrote:
Kannattaa selvittää ruostesuojauksen vaikutus auton takuuseen ennen suojauksen teettämistä. Joissakin tapauksissa takuu loppuu mikäli auto on ruostesuojattu ennen takuuajan päättymistä.
Nykyään nuo sfs-sertifioidut liikkeet tarjoavat nimenomaan lisäturvakäsittelyä, jossa tehtaan puhkiruostumattomuustakuu säilyy. Tällaisen käsittelyn saa tilattua jo suoraan liikkeestä uuteen autoon, joten melko kummallista olisi, jos liike oman takuunsa saisi mämmäröinneillään raukeamaan.

Itse ajattelin juuri tällaisen lisäsuojan tettättää.
FC
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FC »

On 2003-06-18 15:09, Tuna wrote:
On 2003-06-17 23:06, FC wrote:
Kannattaa selvittää ruostesuojauksen vaikutus auton takuuseen ennen suojauksen teettämistä. Joissakin tapauksissa takuu loppuu mikäli auto on ruostesuojattu ennen takuuajan päättymistä.
Nykyään nuo sfs-sertifioidut liikkeet tarjoavat nimenomaan lisäturvakäsittelyä, jossa tehtaan puhkiruostumattomuustakuu säilyy. Tällaisen käsittelyn saa tilattua jo suoraan liikkeestä uuteen autoon, joten melko kummallista olisi, jos liike oman takuunsa saisi mämmäröinneillään raukeamaan.

Itse ajattelin juuri tällaisen lisäsuojan tettättää.
Tätä juuri tarkoitin; kun on varma, että takuu säilyy niin silloin homma on ok!
Opelix
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Opelix »

Uuteen autoon tarkoitettu certifioitu "lisäturvakäsittely" tehdään poraamatta uusia reikiä eli aineet ruiskutetaan koriin tehtaan jäljiltä olevien reikien kautta. Näin auton takuu ei raukea, kun esim. koteloihin ei jää ruostumisen alkua mahdollistavia poralastuja.
Korien puhkiruostumattomuustakuut ovat yleensä sisältäpäin aiheutuvaa ruostumista vastaan, joten jos autoa aikoo pitää pitkään kannattaa suojaus teettää ehdottomasti. Muutaman vuoden jälkeen koteloissa saattaa hyvinkin olla Suomen olosuhteissa jo ruostumisen merkkejä, eikä suojaus takaa enää niin hyvää turvaa ruostetta vastaan, kuin ns. puhtaalle pinnalle (vaikka käytettäisiinkin ruosteen sitovia lisäaineita).
Sir Vili
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Sir Vili »

Itse olen ruostesuojauttanut autoni heti uutena. Sitten olen ottanut uusintakäsittelyn. Kokemukset ovat hyviä. Ruostesuosin aikoinaan Datsun 100A:n ja pidin sitä 12 vuotta. Eipä iskenyt ruoste. Se tuli nimittäin siten todistettua, kun lahjoitin auton pojalleni, joka ajoi sen sitten lyttyyn alle vuoden, niin pääsi vähän paremmin näkemään paikkoja.

Toinen melkein todiste on tuo tänä talvella myyty vaimoni Corsa Swing 1.4 vm. 1993. Meni melkein kuumille kiville viikossa. No siinähän oli kyllä huoltokirja ja kahdet ruostesuojaukset.
Vastaa Viestiin