Mitäs hauskaa tuossa mun edellisessä kommentissa oikein on?
Niin ja tosiaan, kylläpähän se niin on että maailman lihantuotanto tuskin tulee vähenemään vaikka mitä tehtäisi. Tosiasia kuitenkin on, että kaiken lihamäärän (siis niiden teuraseläinten) kasvattamiseen menee aivan helvetisti rehua, että toisaalta jos kaikki ihmiset söisivät kasviksia niin se olisi huomattavasti edullisempaa eikä kuormittaisi maapalloa niin paljoa.. Niin ei kyllä tule käymään, mutta jos..
Niin, ja itse en ihan heti olisi kyllä valmis luopumaan liharuuasta.
Ootko nä nyt ihan tosissas? Siis jos kaikki maailmassa ihmis ruuaksi menevä liha, korvattaisiin kasviksilla, niin maailma pelastuu? Ne rehutko sitten ittekseen hyppää sinne s-markettiin?
lähtee niin saatanasti lapasesta tää vitun ilmasto vöyhkäys.. 10v päästä ketää ei kiinnosta enää tääkään, ku huomataan et ei o vittuukaa tehtävissä. yks tulivuori possahtaa niin se vaikuttaa enemmän ilmastoon kun ihminen 40v:ssa
jarksi kirjoitti:Tarkoittaa muuta kuin luonnossa kasvanutta eläintä. Eli käytännössä kaikki liha mitä kaupasta saat on tuotettua. Jos itse käyt ampumassa pupujussin niin se ei ole tuotettua.
Niin ja se pupu on sitten sillä valmis s-markettiin?
Voisin väittää että olisi porukalla pikkusen näläkä jos luovutaisiin kaikesta tuotanto karjasta.
Päinvastoin, "porukalla" yleisesti ottaen olisi huomattavasti vähemmän nälkä jos kasvikset syötettäis suoraan sille porukalle eikä ensin eläimille ja sitten porukalle ne eläimet. Mieti nyt vähän miten paljon joku possu tai lehmä syö rehua lyhyen elämänsä aikana ja miten vähän siitä suhteessa rehun määrään saadaan lihaa.
Hirvenliha olis Suomessa hyvä vaihtoehto esim naudalle, tietyssä määrin, mutta ovat tehneet niin vaikeaksi sen saamisen ruokakauppoihin ettei sitä juurikaan siellä ole kuin ehkä syksyisin vähän joissakin harvoissa kaupoissa (ja hintakin sen mukaista). Sitten taas metsästysporukoilla on pakastimet pullollaan hirveä, niiden koirat syö sitä läpi vuoden ja itse syövät kyllästymiseen saakka.
Ainahan voidaan puhua ja spekuloida mutta mun mielipide on se että on aivan yks hailee mitä enää tässä vaiheessa tehdään.
Ollaan myöhässä 20-30 vuotta jo. Vahinko on jo tapahtunut.
Luonto nollaa tilanteen, niin on tapahtunut ennekin ja tulee tapahtumaan aina uudestaan. Kiertokulkua.
harza kirjoitti:
Ootko nä nyt ihan tosissas? Siis jos kaikki maailmassa ihmis ruuaksi menevä liha, korvattaisiin kasviksilla, niin maailma pelastuu? Ne rehutko sitten ittekseen hyppää sinne s-markettiin?
Kyse nyt ei olekaan siitä että tuleeko se rehu sinne kauppaan vai ei, vaan juuri siitä mitä itsekin tuossa jo aiemmin selitin ja samaa kertoili Simo: Eli samalla rehumäärällä mitä possujen ja lehmien kasvattamiseen tarvitaan ruokittaisiin suoraan todella monia ihmisiä. Ja rehusta/kasviksista saatu hyöty olisi sitä myöten paljon suurempi koska niiden energiamäärä menisi ihmisen käyttöön suoraan. Lihantuotannossa valtaosa kasvien sisältämästä energiasta menee sen teuraseläimen kasvuun, eikä sen lihasta saa ihmisravintona enää millään sitä samaa energiamäärää ulos kuin mitä se on suuhunsa kasveista jauhanut. Ei se nyt maailmaa pelastaisi, mutta vähentäisi kuormitusta huomattavasti.
Ja en missään vaiheessa ole maininnut sanallakaan ruokien muusta valmistuksesta tai kuljettamisesta kauppoihin, ne kun eivät liity asiaan nyt millään tavalla.
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:
jarksi kirjoitti:Sitten kun vielä joku kertoo että miksi hitossa kaasu mitata kiloina? Ja mikä vielä ihmeellisempää, miten voi 0,5 litrasta (oisko ehkä 200-300g) koiranmuonaa tulla melkein kilo hiilidioksidikaasua? Ei mee sitten millään mun jakeluun tuo
Niin, kyllähän siihen kaasugrilliinkin tulee kaasu yleensä kilomäärän mukaan ostettua, ei kuutioina.
Ja tosiaan, tulee ooppelinkin putkesta paljon enemmän pakokaasua kuin sinne pensaa laitetaan: Hienoja nuo kemialliset reaktiot.
Calibra -92 C20XE Manta B -77 *24** Manta B *varaosina* Omega 2.4 *paalissa*
"Never drive faster than your guardian angel can fly"
Helposti voi koiranruoasta tulla hiilidioksidipäästöjä enemmän kuin mitä itse ruokaa. Raaka-aineiden tuottaminen, aineiden käsittely sekä kuljetus tuottavat päästöjä todella paljon. Tuotanto on siis tuossa mielessä todella tehotonta ja saastuttavaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Ehkä mun koirat on sit ekologisempia ku ne ei yhdessäkään syö noin paljoa
Eivät ole ekomalleja,siis.
If opportunity doesn't knock, build a door. -Milton Berle