AnttiP kirjoitti:Veikkaan, että karkuun päässeitä on huikeasti enemmän verrattuna kiinnijääneisiin. Luonnollisesti poliisi ei halua pitää asiasta meteliä monestakin syystä.
Sakot ja sanktiot ylinopeuksista ovat Suomessa aivan poskettomat verrattuna moniin muihin rikoksiin. Ei ihme, että esim. moottoripyöräilijöillä on kova polte karkuun.
Rikos ei välttämättä ole mikään alytön, mutta tiedossa oleva sanktio on. Siinä konkurssissa ei yksi liikennepako paljon tunnu missään. Diesel-mustamaijaa karkuun ajaminen/pääseminen nyt ei ole temppu eikä mikään. Pienemmillä paikkakunnilla se perässä tuleva maija on vielä usein ainoa poliisiauto 100km säteellä kiitos valtion säästöbudjetin.
En kehota ketään lainrikkomiseen missään muodossa, mutta kyseenalaistan kovat sanktiot. Porukka painaa karkuun koska tietää, että paskaa tulee niskaan oikein kunnolla, jos pysähtyy.
Pakenemalla saattaa ehkä päästä, kuin koira veräjästä.
Huomautettakoon, että mulla on ollut ajokortti 16-vuotta eikä ainuttakaan sakkoa mistään enkä ole ajanut ainuttakaan onnettomuutta (minua päin on ajettu, mutta se taas ei ollut minun syyni).
Ajan autolla ja prätkällä yhteensä ~35tkm vuodessa, joten kyllä sakkoja olisi kerinnyt tulla, mikäli olisi aihetta.
Varmaan myös kannattaa ajaa kännissäkin kun
saattaa ehkä päästä kuin koira veräjästä...tai ainakin siinä vaiheessa viimeistään painaa kaasu pohjaan kun poliisi näkyy, eihän ne nyt sillä disukalla kuitenkaan perässä pysy...
Hienosti vielä sotket kaksi aivan eri asiaa keskenään, ylinopeuden ja karkuun ajamisen.
Minunkin mielestä ylinopeudesta sakotetaan ehkä hieman rankasti mutta karkuun ajaminen on kyllä jo ihan jotain muuta.
koska tietää, että paskaa tulee niskaan oikein kunnolla, jos pysähtyy.
Juuri tuollaiset "viisaat" puheet ja essonhuhut juuri rohkasee ajamaan karkuun.
Tokihan siitä tulee vähemmän paskaa niskaa kun yrittää karkuun