Reilua korjaamotoimintaa

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Jope
OCF Member 2016

Reilua korjaamotoimintaa

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tuttava tempaisi autonsa ojaan ja peltikorjaamolta autoa hakiessaan oli ihmetellyt nykivää menoa ja tehottomuutta. No oli sitten vienyt kärrynsä (b-vectra x16xe) huoltoon valtuutettuun merkkikorjaamoon.

Muutaman tunnin ihmettelyn tuloksena diagnoosi oli ollut, (tämä naistuttavani suusta kuultuna) että sytytysmoduuli ja sytytysjohdot pitäisi vaihtaa ja hintaa moiselle kertyisi töineen päivineen 600-700 euroa.

Hädissään sitten soitti ja kysyi, voisinko katsoa autoa jossain vaiheessa. No pällistelin sitä vielä samana iltana ja ei siellä muuta ollut kuin irronnut alipaineletku imusarjan ja bensanpainesäätimen välillä.

Eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa mutta jotenkin jäi paskan maku tuosta... eli jos joku sitä olisi ihan oikeasti tutkinut, niin tuon olisi huomannut maks. kymmenen minuutin sisällä. Olihan siitä oikein vikakooditkin ilmeisesti luettu mutta kaikessa kiireessä kukaan ei tainnut olla edes konepeltiä aukaissut :lollis:
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Tuohan on normihommaa merkkikorjaamoilla nykyään. Ensin vaihdetaan kaikki moduulit ja sen jälkeen ilmoitetaan että vikaa ei voi löytää, kun tietokone ei sitä löydä.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Katana
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Katana »

Listasta katsotaan mitkä osat yleisimmin aiheuttaneet ongelmia ja vaihdetaan ne ensimmäiseksi. Ei sitä vikaa aleta etsimään...
Calibra 2.0i 16v -91
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veikka »

Kaikkein paras kun kysyy täältä foorumin väeltä ensiksi, ja sitten vasta autoa huoltoon :lol:
Realsanta
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

juuri näin , mutta pitäähän korjaamoidenkin elää
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Katana
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Katana »

Mutta jos korjaamot tekisivät homman kunnolla, ja työn hinnalla olisi katetta niin tuskin sitä jaksaisi joka ikistä hommaa itse tehdä. Voisi korjaamoiden käyttöaste nousta.
Monesti nykyään käy niin että maksaa paljon ja mitään ei välttämättä tule kuntoon, mikä taas nostaa kynnystä käyttää niiden palveluita.
Calibra 2.0i 16v -91
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

Realsanta kirjoitti:juuri näin , mutta pitäähän korjaamoidenkin elää
Mutta onko se oikein että tietämättömältä oltaisiin tässä tapauksessa suoraan sanottuna ryöstetty 600 €, ja olisiko vielä silloinkaan tullut auto kuntoon. Olisko sinne oikeesti edes vaihettu mitään, muuta kuin laitettu yksi letku kiinni ja sanottu että sinne on vaihettu sitä sun tätä ja tuossa on lasku.
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

Realsanta kirjoitti:juuri näin , mutta pitäähän korjaamoidenkin elää
Mutta onko se oikein että tietämättömältä oltaisiin tässä tapauksessa suoraan sanottuna ryöstetty 600 €, ja olisiko vielä silloinkaan tullut auto kuntoon. Olisko sinne oikeesti edes vaihettu mitään, muuta kuin laitettu yksi letku kiinni ja sanottu että sinne on vaihettu sitä sun tätä ja tuossa on lasku.
Freelancer85
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Freelancer85 »

Aikoinaan TV:stä tuli dokkari "Helvetin autokorjaamot". Brittiläisissä autokorjaamoissa käytettiin autoa ja konepellin alle asennettiin kamera. Parhaillaan oli että autolle ei tehty yhtään mitään ja veloitettiin uusista osista ja töistä.. Toivottavasti tämmöinen ei leviä suomeen...
Opel Astra F
porakone
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja porakone »

Katana kirjoitti:Voisi korjaamoiden käyttöaste nousta.
En tiedä miten teilläpäin, mutta mulla on vakioasiakkaina kolme ihan oikeeta korjaamoa (=2-5 nosturipaikkaa) ja joitain yhden miehen puulaakeja ja niillä on kyllä varauskirjat aina vähintään viikoksi täynnä. Kouluja käymättömänä en oikein noista tiedä, mutta luulisin ainakin että käyttöaste on sillon 100% nurkilla kun töitä olisi enemmän kun keretään tehdä.

Mitä nyt oon noita korjaamoukkeleita kuunnellu ni suurempi ongelma niillä on löytää ammattitaitoista henkilökuntaa ja/tai toiminnan jatkajaa kuin asiakkaita.
Tumppi82
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tumppi82 »

Itselläni on myös hauska kokemus merkkikorjaamosta muutaman vuoden takaa.
Vein Calikan Opelille vikakoodien lukuun/tarvittavaan korjaukseen (ennen kuin luin täältä että ne voi lukea itse).
Pian soitettiin perään ja sanottiin että cd-soitin pitää ottaa irti koska vikakoodeja ei näy sen johdosta.
Noh kävin repimässä soittimen irti eikä silti löytynyt mitään vikakoodia vaikka merkkivalo paloi.
Kysyin asentajalta että ovatko nämä turbo-koneet aina näin hankalia johon asentaja tokaisi että "onko tämä turbo!? se selittää kaiken"
Koneen päällä oleva muovi, jossa lukee isolla TURBO ei ollut paikallaan mutta solmu näkyy pakosarjassa jos käyttää silmiään. Hienoa toimintaa kertakaikkiaan. Lopulta viaksi paljastui viallinen lambda-anturi.
Tosin Opelilla ei minua ole laskutettu tekemättömistä töistä mutta erään toisen saksalaismerkin kohdalla on jopa kaksikertaa.
Golf 1.9pwrDiesel 4x4 & Calibra Cabriolet turbo 4x4
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

itse ostin tossa pari kk takaperin käytetyn auton ja siinähän syttyi vikavalo jo kotimatkalla. aluksi vaihdettiin ilmamassamittari ja sen jälkeen se vietiin me-autoon jossa TIEDETTIIN vian olevan sytytysmoduuleissa. no moduulit, tulpat ja lämpötila-anturi vaihdettiin noin 1200 euron hinnalla josta itse jouduin maksamaan kolmasosan. no sekään ei auttanut, niin sitten oltiin vaihtamassa pakosarjat joissa oli esikatit noin 2000 eurolla. tässä vaiheessa liike josta auton ostin, päätti tehdä homman eräässä pakoputkipajassa, jossa sitten hoksattiin se todellinen vika. siellä vuoti sellainen joustopätkä joka on ennen lambadaa ja sen vaihto oli noin 250 euroa... me-auto olis varmaan vaihtanu aika huolella osia ennen kuin olisivat tuon hoksanneet... kaikista pahinta oli se kun olivat aina niin varmoja siellä me-autossa... rahastusta sanon minä...
midget1
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja midget1 »

Pakko on kommentoida! Aikoinaan mulla oli Astra farkku -92 ja siihen sitten syttyi moottorin vika valoa kaukana korvessa. Otin kännyn soitin kotipaikkakunnan huoltoon ja sitten käytiin seuraava keskustelu:
- Opel
- Moi vika valo rupesi palamaan voiko tällä ajaa
- Mielellään ei!
- No mä olen korvessa et vähän ois pakko
- Mikä auto sulla on
- Astra farkku 1.8
- mikäs siellä on keli?
- Täh mites se nyt vaikuttaa? ( luulin et se veti koko asian vitsiksi)
- Niin siis onko kostee keli?
- Joo vettä sataa kuin niin?
- No ei sitten hätää se varmaan on joku kosteudesta aiheutuva häiriö ajele rauhassa kotio ja tuo sitten tänne jos vielä vaivaa.
- Ok

No ajelin sitten kotia ja seuraavana päivänä ei satanut, ei muuten palanut vikavalokaan!
Loppuen lopuksi 200tkm tuli ajeltua ja aina kostealla kelillä tuli vika valo palamaan mutta ei siitä tarvinnut välittää kun mitään ei tapahtunut vaan se johtui aina kosteudesta! Ei edes loppuen lopuksi kiinnostanut katsella et mistä se vika tuli kun tiesi että ei siitä mitään hätää ole!

ET Näin!
( muuten joskus nyrkki korjaamot osaa ajatella paljon lookisemmin kun tietokonehuollot)
Itsen suosin pikkupajaa, en muuten ole tarvinnut merkki korjaamoa 6vuoteen muutenkun varaosan ostossa mitä ei saa muualta=)
Projektit on helppo aloittaa mutta vaikeita lopettaa
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

Ite tulin aikoinaan Jyväskylästä Ompulla ja ohitus vaiheessa kuuluu outo ääni ja tehot hävisi ja sytty vikavalo, minä että mikäs perkele tähän nyt iski. Ei muuta kuin kirrin nesteelle parkkiin ja pelti ylös ja ihmettelemään että mikäs siellä nyt oikein mättää, mutta mitään ei näkynyt. Auto uudestaan käyntiin ja valo oli sammunut, kunnes se sitten syttyi uudestaan, per.... . No ei muuta kuin känny käteen soittamaan 020202 ja sieltä kautta puhelu paikalliseen huoltoon (Sannan Makelle) jossa autoa olin käyttänyt öljyn vaihoissa.

Selitin kännyn kautta tilanteen ja samalla tutkailin kone huonetta, sanoivat että ahtoilman vuoto jostakin letkusta. Aikani etittyä löysin 5 cm pituisen halkeaman coolerilta imusarjaan menevästä putkesta. Soitto taas korjaus puljuun ja ohjeistus oli että jeesus teippiä oikein reippaasti siihen ja sitten voi taas ajella. Näin tein ja matkan teko jatku, ainut vaan että vihelti aika kivasti aina välillä kun kun pääsi vuotamaan ahtoilmaa pikkusen teipin välistä pois. Vikavalo kun syttyi niin auto meni varajärjestelmälle ja oli todella mukavaa kun niin sanotusti ei ollut turboa autossa :lol: Kyllä muuten lähti kuin hauki rannasta.

Että puhelimen välitykselläkin saa joskus oikeaa apua, pahimmassa tapauksessahan olisivat voineet pyytä auton korjattaviksi jonkun hinauspalvelun kyydityksellä ja laskuttaa korjauksesta tuhansia euroja, mutta selvisinkin vaan uuden letkun ostolla joka maksoi 80 €
Vastaa Viestiin