Probleema ohjauksen kanssa...??!!
Probleema ohjauksen kanssa...??!!
Moi. Auto on Vectra B 2.5 V6 Sport vm.99. mittarissa 130tkm.
Ja ongelma: Ohjauspyörää käänneltäessä hiljaisella nopeudella esim 40km/h , varsinkin oikealle käännettäessä ohjaus tahmii nykien ja palauttaa taksaisin nykien. (ikäänkuin rangas liepottaisi jpahasti mutta ei). Ohjaustehostimessa on öljyä. Nostin etupään ilmaan ja ravistelin rengasta eri suuntiin ja välyyksiä ei pahemmin tuntunut. Kovilla ajonopeuksilla ei tunnut mitään ongelmaa.
Pyörän laakerit on vaihdettu viime kesänä ja katsastuksessakaan maaliskuussa ei ollut mitään moitteita.
Olen kyllä muutaman kerran ajanut hidastetöyssyihin ym. aika lujaa ja pahasti on kolahtanut. Alusta on KW -40mm ja perkeleen jäykkä.
Olisko jotain romuna nivelistä vai sanoiko ohjaustehostin kaput...?
Ja ongelma: Ohjauspyörää käänneltäessä hiljaisella nopeudella esim 40km/h , varsinkin oikealle käännettäessä ohjaus tahmii nykien ja palauttaa taksaisin nykien. (ikäänkuin rangas liepottaisi jpahasti mutta ei). Ohjaustehostimessa on öljyä. Nostin etupään ilmaan ja ravistelin rengasta eri suuntiin ja välyyksiä ei pahemmin tuntunut. Kovilla ajonopeuksilla ei tunnut mitään ongelmaa.
Pyörän laakerit on vaihdettu viime kesänä ja katsastuksessakaan maaliskuussa ei ollut mitään moitteita.
Olen kyllä muutaman kerran ajanut hidastetöyssyihin ym. aika lujaa ja pahasti on kolahtanut. Alusta on KW -40mm ja perkeleen jäykkä.
Olisko jotain romuna nivelistä vai sanoiko ohjaustehostin kaput...?
- VecculiOoppeli
- OCF Member 2017
-
Pistoolisankari
- OCF Member 2023

ei pitäisi enää 40km/h vauhdissa juurikaan tehostajan vaikuttaa ohjaukseen kun ei tuossa vauhdissa juurikaan tarvitse enää rattia käännellä?? siis niin paljoa.. kannattaa tarkistaa missä kunnossa etuiskareiden yläpäät on, omassa calibrassa oli kumit revenneet sieltä niin teki juuri mainitunlaista ja kolisikin vielä 
Vanhassa A Vectrassani oli vähän samankaltaista ongelmaa varskin kylmänä kun lähti ajaan. Tuntui samalta kun olis rengas/renkaat epätasapainossa. Ongelma korjaantui kun vaihdoin uuden moniurahihnan.
Opel Omega B1 -98 X20SE
Ex: Opel Kadett E -87, Opel Omega A -90, Opel Vectra A -94, Opel Omega B1 -98, Opel Astra F -93, Opel Omega B2 -99, Opel Vectra A -92, Opel Astra H -07
Ex: Opel Kadett E -87, Opel Omega A -90, Opel Vectra A -94, Opel Omega B1 -98, Opel Astra F -93, Opel Omega B2 -99, Opel Vectra A -92, Opel Astra H -07
Kun nyt on valmis viestiketju ohjauksesta.Uskaltaskos a-Omegan
ohjaus-simpukkaa itse säätää,on nimittäin jonkun verran väljää
ja ajattelin ensin kokeilla kiristää hitusen ennenkuin lähden vaihtamaan toista tilalle,
onkos kukaan tehnyt niin että osais neuvoa tuossa.
Pilalle se menee sittenkin jos on liian kireällä..
ohjaus-simpukkaa itse säätää,on nimittäin jonkun verran väljää
ja ajattelin ensin kokeilla kiristää hitusen ennenkuin lähden vaihtamaan toista tilalle,
onkos kukaan tehnyt niin että osais neuvoa tuossa.
Pilalle se menee sittenkin jos on liian kireällä..
Varttikierros kerrallaan vai miten tuota mahtais kannattaa?Janne M kirjoitti:Itse aikanaan kiristin Omegassa, oli hyvä muutaman vuoden ennen kuin vaihdoin osan kokonaan uuteen (käytettyyn).
Suht niinkuin venttiilejä?
Vai millainen tuntuma niinkuin pitäs löytyä,rattia kokeilamalla
että milloin kolina loppuu? Ja vartti takaisin..
En oo vielä kiristäny ohjausta mutta vaihdoin eturenkaat Omegan omiin rengastuksiin,
nuo mitkä oli alla olivat Volvo 850 vanteet,tais olla 5-tuuman levyset ja päälle änkästy
215/65/15 renkaat
..helpotti jo jonkun verran.
Pulttijakokin tais olla noissa vähän väärä.
Kaipas tuosta ajettava vielä tulee.
nuo mitkä oli alla olivat Volvo 850 vanteet,tais olla 5-tuuman levyset ja päälle änkästy
215/65/15 renkaat
Pulttijakokin tais olla noissa vähän väärä.
Kaipas tuosta ajettava vielä tulee.
No nyt tuli kiristettyä,vajaan puoli kiekkaa ja saatto olla
hitusen liikaa tai tottumiskysymys,ehkä hitusen turhan jäykkä kääntää
ja luulen että nivelissä muutenkin väljää.
Ei tuosta varsinaisesti jäykkä tullut mutta
jotenkin tuo tuntuma ratissa on omituinen.
Ehkäpä aavistus takasinpäin vois olla hyvä..
hitusen liikaa tai tottumiskysymys,ehkä hitusen turhan jäykkä kääntää
ja luulen että nivelissä muutenkin väljää.
Ei tuosta varsinaisesti jäykkä tullut mutta
jotenkin tuo tuntuma ratissa on omituinen.
Ehkäpä aavistus takasinpäin vois olla hyvä..