Ostamassa vectraa
Ostamassa vectraa
Olen tuossa katellut 1.6i vm.-96 vectraa,aj.210000. Kertokaa kokemuksista autosta,kiitos jo etukäteen.
Eli kyseessä on B mallin vectra.
tietoa: http://www.ajovalo.net/Mallit/Opel_Vectra_96.htm
ite en tiiä B mallista mitään ku oon juminu A malliin eli kokemuksia ei ole
Sivuston mukaan:
Plussat: Miinukset:
+ taloudellisuus - melko ahdas ja epämukava takapenkki
+ melko hyvät ajo-ominaisuudet - vääntö alakierroksilla (1.6/1.
+ jousitusmukavuus - pienten vaihteiden päällemeno (<00>)
+ alhainen melutaso - pitkät välitykset
- keskivertoautoa enemmän vikoja
Ei kannata uskoa kaikkea mitä kirjoitetaan, kokemus kertoo enemmän.
tietoa: http://www.ajovalo.net/Mallit/Opel_Vectra_96.htm
ite en tiiä B mallista mitään ku oon juminu A malliin eli kokemuksia ei ole
Sivuston mukaan:
Plussat: Miinukset:
+ taloudellisuus - melko ahdas ja epämukava takapenkki
+ melko hyvät ajo-ominaisuudet - vääntö alakierroksilla (1.6/1.
+ jousitusmukavuus - pienten vaihteiden päällemeno (<00>)
+ alhainen melutaso - pitkät välitykset
- keskivertoautoa enemmän vikoja
Ei kannata uskoa kaikkea mitä kirjoitetaan, kokemus kertoo enemmän.
Opel Vectra B CD 2.0 1997 Farkku (X20XEV)
Opel Corsa A 1.2s 1988
Opel Corsa A 1.2s 1988
komppaan edellistä tuon pienten vaihteiden vaihtamisesta...
ennen päätymistä GAstraan, tuli koeajettua (samassa liikkeessä samana päivänä) myös vekkuli. Mukavan tuntuinen auto, mutta koeajon perusteella en olisi ostanut vaikka olisi ollutkin "pikkuviat" kondiksessa. Nimenomaan tuo vaihteiden vaihtaminen ja kytkintuntuma oli jotain niin kauheaa, toki myönnän että nämä ovat tottumiskysymyksiä - mutta niihin ei pahemmin lyhyen koeajon aikana ehdi totuttelemaan
Muuten oli ihan pätevän olonen vehje, ehkä sitä joskus tulee taas koeajettua oikeen ajan kanssa 
ennen päätymistä GAstraan, tuli koeajettua (samassa liikkeessä samana päivänä) myös vekkuli. Mukavan tuntuinen auto, mutta koeajon perusteella en olisi ostanut vaikka olisi ollutkin "pikkuviat" kondiksessa. Nimenomaan tuo vaihteiden vaihtaminen ja kytkintuntuma oli jotain niin kauheaa, toki myönnän että nämä ovat tottumiskysymyksiä - mutta niihin ei pahemmin lyhyen koeajon aikana ehdi totuttelemaan
Hassua, täällä 220tkm ajettu Ecotec, ja termostaatin vaihdolla on selvittyNoFear kirjoitti:En suosittele kyllä noihin ecotecceihin sekaantumaan kun on muitakin autoja tarjolla. Ei tule juuri nyt paskempaa moottorisarjaa mieleen kuin nuo ooppelin ecotecit. Viat ei lopu korjaamalla. Yhen saa korjattua niin tulee kolme uutta tilalle. Mutta itsehän jokainen valintansa tekee, onnea vain![]()
Rajoittaa nykyään kyllä autovalinnan Opelin ulkopuolelle, jos ei Ecoteciä halua. Millä perusteella voidaan puhua Ecotec moottoriperheestä, kun moottoriperheitä on saman nimen alla lukemattomia? Termi on vain markkinointinimi, eikä sillä ole mitään tekemistä jonkin tietyn moottorityypin kanssa.Zafira kirjoitti:Hassua, täällä 220tkm ajettu Ecotec, ja termostaatin vaihdolla on selvittyNoFear kirjoitti:En suosittele kyllä noihin ecotecceihin sekaantumaan kun on muitakin autoja tarjolla. Ei tule juuri nyt paskempaa moottorisarjaa mieleen kuin nuo ooppelin ecotecit. Viat ei lopu korjaamalla. Yhen saa korjattua niin tulee kolme uutta tilalle. Mutta itsehän jokainen valintansa tekee, onnea vain![]()
Yhtä hyviä ne Opelin koneet on aina olleet. Onko 1.3S:n nokkaviat unohtuneet, entä 1.6:n hihnapyöräongelmat, jumalattomat öljyvuodot, C20XE:istä halkeili kannet ja vanhoista pikku OHC:istä kuivuivat venttiilivarrenkumit ja irtosivat...
Uudempien moottoreiden ongelmia on rajusti liioiteltu muutenkin. Maanantaikappaleita sattuu tietysti aina välillä, mutta yhtä huonoja autoja Opelit on, kuin kaikki muutkin.

NoFear kirjoitti:En suosittele kyllä noihin ecotecceihin sekaantumaan kun on muitakin autoja tarjolla. Ei tule juuri nyt paskempaa moottorisarjaa mieleen kuin nuo ooppelin ecotecit. Viat ei lopu korjaamalla. Yhen saa korjattua niin tulee kolme uutta tilalle. Mutta itsehän jokainen valintansa tekee, onnea vain![]()
Itsellä x20xev ecoteceilla takana ~200tkm eikä pahemmin vikoja. Tyhjäkäyntimoottorin putsaus ja parin anturin liitoksen putsaus + imusarjan haitariputki vikoina tuossa 8 vuoden aikana. Vectroja ollu kaikki mun ecotykit, a-mallilla 200->300tkm ja b-mallilla 100tkm->200tkm.
Nyt mennään c-mallilla sitten, edelleen lukee ecotec pellin alla. Sitä paitsi ecotec ei ole moottorisarja, vaan taitaa olla kaikki x, y ja z moottorikoodiset olla ecotec nimen alla. Sarjaa niistä ei saa tekemälläkään.
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Ecotecillä takana yli 375tkm, selvinny anturien vaihdoilla sekä venttiilivarsien tiivistekumit. Yhden tyhjäkäyntimoottorin olen vaihtanu, sen jälkeen aina ollu tarkka että huohotinletkut auki ja hyvin on pelannu sen jälkeen.Raksuttaa vähän kun käynnistää mutta hiljenee suht äkkiä, öljyä ei vie 7,5-10tkm vaihtovälillä kuin muutaman millin tikusta. Kyseisessä moottorissa ei ole EGR venttiiliä eikä säätyvää imusarjaa, säästää monelta vaivalta kun nämä puuttuu.
B-Vectran nestekytkin tuntuu kyllä todella ikävältä, ei vaan ole nestekytkimessä sitä samaa tuntua kun vaijerisellaisessa. Lisäksi X20XEV moottorin alavääntö on luvattoman huono, luokkaa vanhoja volvon 2,0 moottoreita (esim. 740) jossa aivan liian pientä ja kehnosti vääntävää voimalaitetta jossai suuremman luokan farkussa....
Ihme pyöränripustus, kuluvaa niveltä ja puslaa riittää. Ajan mittaan tulee kaiken maailman nitinää muovipaneeleista sekä eteenkin penkin jouset nitissy mulla aina alle 80tkm lähtien. Väitetty esim F18 vaihteiston kuluvan kovaan tahtiin ja rikkoutuneen suht uusissa autoissa, eli turha sutiminen kannattaa jättää pois. Vaihteiden takerteluun auttaa joko Mobilin VS200 tai Redline MTL. Rauhassa kattelemalla voit saada ihan kohtuu rahalla suht vähänkin ajetun yksilön.
B-Vectran nestekytkin tuntuu kyllä todella ikävältä, ei vaan ole nestekytkimessä sitä samaa tuntua kun vaijerisellaisessa. Lisäksi X20XEV moottorin alavääntö on luvattoman huono, luokkaa vanhoja volvon 2,0 moottoreita (esim. 740) jossa aivan liian pientä ja kehnosti vääntävää voimalaitetta jossai suuremman luokan farkussa....
Ihme pyöränripustus, kuluvaa niveltä ja puslaa riittää. Ajan mittaan tulee kaiken maailman nitinää muovipaneeleista sekä eteenkin penkin jouset nitissy mulla aina alle 80tkm lähtien. Väitetty esim F18 vaihteiston kuluvan kovaan tahtiin ja rikkoutuneen suht uusissa autoissa, eli turha sutiminen kannattaa jättää pois. Vaihteiden takerteluun auttaa joko Mobilin VS200 tai Redline MTL. Rauhassa kattelemalla voit saada ihan kohtuu rahalla suht vähänkin ajetun yksilön.
Tere!
Mä ostin tossa loppukesästä b-vectran tosin vm.2001,ja 1.6 koneella ja olen ollut todella tyytyväinen autoon.
Ajolleen on hyvä todella jämäkkä ja ei kuulu mitään ylimääräisiä kitinöitä,venttiilivarren kumitiivisteet vaihdettiin myyjän piikkiin niin öljynkulutus loppui.....
Kannattaa katella ainakin oviien alareunat ja takakaaret ettei ole ruosteessa,ja sit toi venttiilinkumi homma kannattaa selvittää,mut uskoisin että saat ihan soivan pelin tuosta autosta.Kyllä autoja saa korjata oli mikä merkki tahansa kyseessä..Ei muuta kun tsemppiä autokaupoille.

Mä ostin tossa loppukesästä b-vectran tosin vm.2001,ja 1.6 koneella ja olen ollut todella tyytyväinen autoon.
Ajolleen on hyvä todella jämäkkä ja ei kuulu mitään ylimääräisiä kitinöitä,venttiilivarren kumitiivisteet vaihdettiin myyjän piikkiin niin öljynkulutus loppui.....
Kannattaa katella ainakin oviien alareunat ja takakaaret ettei ole ruosteessa,ja sit toi venttiilinkumi homma kannattaa selvittää,mut uskoisin että saat ihan soivan pelin tuosta autosta.Kyllä autoja saa korjata oli mikä merkki tahansa kyseessä..Ei muuta kun tsemppiä autokaupoille.
Kyllä se on kylmä totuus, että ainakin tuo "x -kausi" on aivan susia.. Jos nyt joillakin yksilöillä on päästy se 300tkm, niin luvattoman suuri osa on temppuillut uudesta asti... Uudemmista "ecoteceistä" en osaa sanoa, mutta nuo -94 - -98 välistä olleet yksilöt murensi tehokkaasti pilvilinnat, joissa kaikki kuittailu ja panettelu opelin vikaisuudesta oli vain "kateellisten jauhantaa"...
No tuli ehkä vähän kärjistetysti sanottua, mutta juuri noita moottorikoodiltaan x-alkuisia lähinnä tarkoitin. Eikä tuokaan z22se mikään luotettavuuden äiti ole
Antureita menee kuin leipää, vittumaisia sähkövikoja, jakopäät paukkuu jne.
Varmasti jollain toimii ihan ok, mutta yleensä ei
Ei tietenkään kaikkia ecotec koneita voida leimata paskoiksi, eikä ne kaikki kuulu keskenään samaan "sarjaan", mutta noi x-alkuiset on kyllä ihan maineensa veroisia 
Varmasti jollain toimii ihan ok, mutta yleensä ei
Onhan nää opelit harrastepelejä. Itse en lähtisi suosittelemaan kenellekään, joka ei itse viitsi korjata tai ole kaveri-/sukulaispiireissä autokorjaajaa.
Tietenkin kun puhutaan -96 210tkm ajetusta ykskutosesta, eli jostain kolmen tonnin autosta, niin ei sillä rahalla kyllä juurikaan sitä huoltovapaata autoa saa...jossei sitten tingi kaikista ominaisuuksista ja osta vanhaa toitsua.
Mutta itselleni auto kyllä sopii ja olen siihen tyytyväinen. 2 litraisen moottorin alaväännön puutteesta en ole samaa mieltä, ei se nyt mikään huono mielestäni ole. Myöskin kytkimen tunto on omassa pirssissäni mielestäni hyvä, mutta niin tietämätön olen autostani etten kyllä tiedä onko autossani sitten nestekytkin
Vaihteiden kytkeytyminen on varmaankin pääasiassa öljyistä kiinni, kuten aiemmin jo todettiin. Syyshuollon yhteydessä vaihdoin vaihteistoöljyt ja ne mitkä sieltä tuli pois olivat punaiset (jotain aateeäffää tjsp?) ja mitä sinne tilalle laitoin oli mustaa GL-4:sta (tätä enempää en kyseisestä öljystä tiedä, mutta ei se ainakaan synteettistä ollut).
No, parin viikon ajelun perusteella on varmaa että tulevana viikonloppuna vaihtuu öljyt taas, nimittäin kävelyvauhdissa kylmänä ykkösen silmään laitto on melko mahdotonta järkevällä voimamäärällä, eikä kakkonenkaan mitenkään "ime". Ennen öljynvaihtoa vaihteesiirto toimi kuten pitää.
Tietenkin kun puhutaan -96 210tkm ajetusta ykskutosesta, eli jostain kolmen tonnin autosta, niin ei sillä rahalla kyllä juurikaan sitä huoltovapaata autoa saa...jossei sitten tingi kaikista ominaisuuksista ja osta vanhaa toitsua.
Mutta itselleni auto kyllä sopii ja olen siihen tyytyväinen. 2 litraisen moottorin alaväännön puutteesta en ole samaa mieltä, ei se nyt mikään huono mielestäni ole. Myöskin kytkimen tunto on omassa pirssissäni mielestäni hyvä, mutta niin tietämätön olen autostani etten kyllä tiedä onko autossani sitten nestekytkin
Vaihteiden kytkeytyminen on varmaankin pääasiassa öljyistä kiinni, kuten aiemmin jo todettiin. Syyshuollon yhteydessä vaihdoin vaihteistoöljyt ja ne mitkä sieltä tuli pois olivat punaiset (jotain aateeäffää tjsp?) ja mitä sinne tilalle laitoin oli mustaa GL-4:sta (tätä enempää en kyseisestä öljystä tiedä, mutta ei se ainakaan synteettistä ollut).
No, parin viikon ajelun perusteella on varmaa että tulevana viikonloppuna vaihtuu öljyt taas, nimittäin kävelyvauhdissa kylmänä ykkösen silmään laitto on melko mahdotonta järkevällä voimamäärällä, eikä kakkonenkaan mitenkään "ime". Ennen öljynvaihtoa vaihteesiirto toimi kuten pitää.
E39 M5
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
B-Vectroista löytyy heti kymmeniä keskusteluita, kun viitsii hieman käyttää hakua ensin.
Esim. tähän olenkin jo linkittänyt muutamia:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... tyyppiviat
Itselläni oli aikanaan 3 vuotta '96 X20XEV CDX Vectra, ja pakko myöntää että olihan tuossa vikoja, mutta olipa tuolla keretty jo maantietäkin näkemään. (296-356tkm)
Edellinen omistaja oli kerennyt tekemään juuri ennen myyntiä kansiremontin, ja itse vaihdatin vielä ohjurikumit pölläyttelyn takia. Korjaus ei ehkä onnistunut ihan täydellisesti, vaikka merkkiliikkeessä tehtiinkin. Pölläyttely pysyi kurissa 50tkm ajan, mutta alkoi uudelleen viimeisten 5tkm aikana. Tämä ja yllättävän paha ruostuminen aikaansaivat auton vaihdon.
Ainoat anturiviat olivat kampiakselianturin johtojen oikosulku, ja nakutustunnistimen liittimen hapettuma. Tyhjäkäyntisäädintä ja huohottimia en puhdistanut kertaakaan, kun ei ollut tarvetta. (Kiitos raskaan kaasujalan)
Jakopäästä tuntuu olevan pirun tarkka. Itse ajoin remmillä 61800km, ja oli jo alkanut murtumaan reunastaan. Täystuho olisi tullut parin tuhannen km sisään.
Ja viitaten lauseeseeni "olihan tuossa vikoja", eli reilun 60tkm aikana tehdyt remontit:
Takaiskarit, raidetangon päät (4kpl), iskarin yläpään laakeri, koiranluita (3kpl), katalysaattori, taka-akselin helat (3kpl), nokka-akselin tiiviste, öljypohjan tiiviste, kannentiiviste, takajarrusatula, venttiilikopan tiiviste, flektin lämpötila-anturi, paisuntasäiliö, vaihdelaatikon vetoakselipään stefa, iskarin yläpään kumit (2kpl), venttiilivarren kumit, kampiakselitunnistin, ilmastoinnin kompura, ilmastoinnin painekytkin, airbagin valon nollaus (6krt), vilkkuviiksi, ilmastoinnin täyttö (4krt), turvavyön esikiristimen johtosarjan tinaus, laturi, etukallistuksenvakaajan helat (2kpl) vetoakselin suojakumit (2kpl) + lisäksi kulutusosia (jarrupaloja, polttimoita, akku yms.)
Että kyllä näitä maanantaiyksilöitäkin liikenteessä on!
Isä sitten taas on porskutellut omilla Dti B-Vectroillaan yhteensä omaa ajoa 480tkm ilman huolen häivää..
Harrastepelejähän nämä Opelit (varsinkin vanhemmat) ovat. Täytyy myös itsekin osata ja viitsiä tehdä autolle silloin tällöin pieniä korjauksia. Aivan kuten palehti ensimmäisessä lauseessaan sanoi.
Esim. tähän olenkin jo linkittänyt muutamia:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... tyyppiviat
Itselläni oli aikanaan 3 vuotta '96 X20XEV CDX Vectra, ja pakko myöntää että olihan tuossa vikoja, mutta olipa tuolla keretty jo maantietäkin näkemään. (296-356tkm)
Edellinen omistaja oli kerennyt tekemään juuri ennen myyntiä kansiremontin, ja itse vaihdatin vielä ohjurikumit pölläyttelyn takia. Korjaus ei ehkä onnistunut ihan täydellisesti, vaikka merkkiliikkeessä tehtiinkin. Pölläyttely pysyi kurissa 50tkm ajan, mutta alkoi uudelleen viimeisten 5tkm aikana. Tämä ja yllättävän paha ruostuminen aikaansaivat auton vaihdon.
Ainoat anturiviat olivat kampiakselianturin johtojen oikosulku, ja nakutustunnistimen liittimen hapettuma. Tyhjäkäyntisäädintä ja huohottimia en puhdistanut kertaakaan, kun ei ollut tarvetta. (Kiitos raskaan kaasujalan)
Jakopäästä tuntuu olevan pirun tarkka. Itse ajoin remmillä 61800km, ja oli jo alkanut murtumaan reunastaan. Täystuho olisi tullut parin tuhannen km sisään.
Ja viitaten lauseeseeni "olihan tuossa vikoja", eli reilun 60tkm aikana tehdyt remontit:
Takaiskarit, raidetangon päät (4kpl), iskarin yläpään laakeri, koiranluita (3kpl), katalysaattori, taka-akselin helat (3kpl), nokka-akselin tiiviste, öljypohjan tiiviste, kannentiiviste, takajarrusatula, venttiilikopan tiiviste, flektin lämpötila-anturi, paisuntasäiliö, vaihdelaatikon vetoakselipään stefa, iskarin yläpään kumit (2kpl), venttiilivarren kumit, kampiakselitunnistin, ilmastoinnin kompura, ilmastoinnin painekytkin, airbagin valon nollaus (6krt), vilkkuviiksi, ilmastoinnin täyttö (4krt), turvavyön esikiristimen johtosarjan tinaus, laturi, etukallistuksenvakaajan helat (2kpl) vetoakselin suojakumit (2kpl) + lisäksi kulutusosia (jarrupaloja, polttimoita, akku yms.)
Että kyllä näitä maanantaiyksilöitäkin liikenteessä on!
Isä sitten taas on porskutellut omilla Dti B-Vectroillaan yhteensä omaa ajoa 480tkm ilman huolen häivää..
Harrastepelejähän nämä Opelit (varsinkin vanhemmat) ovat. Täytyy myös itsekin osata ja viitsiä tehdä autolle silloin tällöin pieniä korjauksia. Aivan kuten palehti ensimmäisessä lauseessaan sanoi.