Käyntiin tönäämällä??
Käyntiin tönäämällä??
Kysyms voi olla hieman tyhmäkin
mutta voiko 95 Omegassa tai ylipäätänsä sen ikäsessä autossa hajota jotain jos auton tönää käyntiin?!? Kertokaa jos jollain on kokemuksia tai ylipäätänsä tietoa asiasta!! 
Re: Käyntiin tönäämällä??
Jos autosta on akku tyhjä ei lähe käyntiin tönäämällä koska bensapumppu on sähköinen.Jupel kirjoitti:Kysyms voi olla hieman tyhmäkinmutta voiko 95 Omegassa tai ylipäätänsä sen ikäsessä autossa hajota jotain jos auton tönää käyntiin?!? Kertokaa jos jollain on kokemuksia tai ylipäätänsä tietoa asiasta!!
Ja katalysaattori ei oikein tykkää tönäämisestä
-
Riisikippo
- Minut on bannattu!
Yleensähän auton tarvitsee työntää/hinata käyntiin siksi, ettei virta riitä pyörittämään starttimoottoria. Sähköinen bensapumppu pyörii (siis toimii) kuitenkin yleensä vielä, joten siitä ei aiheutune ongelmaa. Se kattijuttu taas on kuultu joka helvetin tuutista moneen kertaan, eli kaikista pahimmassa tapauksessa palamatonta polttoainetta syttyy vasta pakoputkessa, jolloin se kallis katalysaattori voi levitä ympäri tannerta. On tietenkin hyvin harvinaista.
Et ole ilmeisesti ikinä lukenut kattikoneisen auton käyttöohjekirjaa? Hinaaminen käyntiin kielletään niissä ehdottomasti ettei palamatonta bensaa pääse katalysaattoriin.Riisikippo kirjoitti:mistä oot kuullu ton katti jutun? mitäs sille muka tapahtuu?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
-
Riisikippo
- Minut on bannattu!
no en ole lukenu kun harvoin niitä tulee mukana 90 luvun autoissa.. ja ei niitä muutenkaan tule luettua.. monta autoo oon tosiaan käyntiin tuupannu ja ei kyllä kattiin oo mitään tullu.. että näin. mutta ehkä se vaikuttaa jos 3kertaa päivässä tuuppaa käyntiin ja vuoden putkeen.Tuomas kirjoitti:Et ole ilmeisesti ikinä lukenut kattikoneisen auton käyttöohjekirjaa? Hinaaminen käyntiin kielletään niissä ehdottomasti ettei palamatonta bensaa pääse katalysaattoriin.Riisikippo kirjoitti:mistä oot kuullu ton katti jutun? mitäs sille muka tapahtuu?
Just tänään oma auto hinattiin omegalla käymään, kun tuli uus ecu eikä millään lähteny starttaamalla.
Ihan hyvin se lähti käymään. Tuskin se kattikaan ottaa muutamasta kerrasta nokkiinsa jollei jatkuvasti joudu työntelee. Sitäpaitsi bensan mun vectra sytytti putkessa muutenkin, kun ecussa ei ollut mitään tietoa vielä sytytysennakoista yms.. Se vasta opetteli niitä:)
A Vectra 2.0 16v X20XEV
B Omega 2.5 td X25DT
F Astra 1.6 X16SZ
B Omega 2.5 td X25DT
F Astra 1.6 X16SZ
Mulla kävi edellisen menopelini -96 323 familia mazdan kanssa niin, että pakoputken äänenvaimenninosa oli jostain syystä tukkeutunut (selvisi myöhemmin).
Pistettiin kaverin autoon kiinni, ja hetken kerittiin hinata ja starttailla, kun kuului sellanen ääni jotta koko takapää olis räjähtänyt. Mutta hauskaa meillä oli, kaikesta huolimatta.

Pistettiin kaverin autoon kiinni, ja hetken kerittiin hinata ja starttailla, kun kuului sellanen ääni jotta koko takapää olis räjähtänyt. Mutta hauskaa meillä oli, kaikesta huolimatta.
Vilderi kirjoitti:Laturista menee hiilet nopeasti, toisaalta jos laturi on virta kadon aiheuttaja, sillä niin väliä.
Muuta ongelmaa ei oikeesti ole, jos auton saa käymään.
Mitähän laturin hiilillä on tämän kanssa?
Auton voi hyvin käynnistää hinaamalla mikäli akussa on yhtään virtaa jäljellä. Jos on täysin tyhjä, ei kannata lähteä hinailemaan, silloin kestää kauan ennen kun on saanut laturin kautta riittävästi virtaa että b-pumppu ym. tarvittavat sähkövermeet (mikäli niitä nyt tuossa autossa on) saa riittävästi virtaa. Tänä aikana kerkeää kattiin päästä palamatonta polttoainetta joka saattaa suurellakin todennäköisyydellä vioittaa sitä.
Mutta jos akussa on virtaa, on hinaaminen turvallista. Samahan se millä sitä moottoria pyörittää, startilla vai vetoakselilla. Pitkään startatessa on ihan sama riski että polttoainetta pääsee raakana kattiin.
Joo tuohon laturinhiili hommaan se syö hiiliä pirusti kun auton omalla laturilla aletaan lataamaan ajamalla tyhjää akkua.
Ja tuo katin hajoaminen on täysin mahdollista, itse oon astrastani kerran katin hajalle saanut, tosin silloin oli syynä viallinen tulpanjohto mutta samasta syystä, palamatonta bensaa kattiin ja sit helisi ja tukkoon meni. mitä enempi paino kaasua, sitä enemmän meno hyytyi:)
Mutta ei kerta tai kaks hinaammalla käyntiin riko kattia, ellei sitten käy TODELLA huono tuuri.
Ja tuo katin hajoaminen on täysin mahdollista, itse oon astrastani kerran katin hajalle saanut, tosin silloin oli syynä viallinen tulpanjohto mutta samasta syystä, palamatonta bensaa kattiin ja sit helisi ja tukkoon meni. mitä enempi paino kaasua, sitä enemmän meno hyytyi:)
Mutta ei kerta tai kaks hinaammalla käyntiin riko kattia, ellei sitten käy TODELLA huono tuuri.
Insignia 1.6T Executive 2020
Subaru Legacy 1998
Subaru Legacy 1998
Jep, itse ajellut keraamisella katilla + dumpilla -> Paukuttaa putkessa (Nissanissa vetää aina vaihtaessa rikkaalle), yli 10tkm ja katti vielä ihan ok kunnossa, päästöt ei juuri puhtaammat voisi olla. Metallikatti olisi tietenkin kova sana (tai de-cat).Diizei_ kirjoitti:
Että ei se pikkupaukuista helposti kyllä paskaksi mene.
juuh, itelläki roiskaa kylmänä putkessa ku on tolla nokalla kireyttä sen verta et laskee läpi jonki verran raakaa rikastus päällä, ja melko kuumaks saa ajaa ennenku putoo hc normirajoihin... eikä oo vielä ainakaan katit paukkunu...
elämä on kovaa, osta kypärä
commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433
commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433