x20xev : Jakohihna poikki ? Millainen ääni ?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

2000-luvun alkupuolella 1,6-litraisessa muuttui tuo jakopää niin ettei vesipumppu ollut enää samalla hihnalla. Muistelisin että hihnaa myös levennettiin.

Ei mikään ihme jos isompiinkin olisi tehty sama muutos.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
puslaman
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja puslaman »

Tähän väliin lopputulos.

8 venttiiliä oli hajonnut. Repeytynnyt hihna ja takuuanomus tehtaalle. Mulle ei kuluja. Hieman ruosteinen hihnankiristimen ohjainrulla (tjsp) heitä hieman ihmetytti. Auto korjattu.
Fiat127,Fiat127,Corsa A, Vectra A, Mazda 323 Forte, Vectra-99/Corsa B,Accord-09,Jazz-03, Bmw330d-10
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja E Partanen »

Haynes korjausoppaan mukaan Astran 2.0 vapaasti hengittävä kone muuttui vuoden 2000 alkupuolella 2.2 koneeksi, jossa siis jakoketju. Pienemmät koneet tuon opuksen mukaan olisivat vielä remmillä. Moottorityypistä ja valmistusvuodesta riippuen remmin vaihtoväli on 60tkm/4vuotta, tai 120tkm/8vuotta, mutta suosittelevat vaihtamaan kaikkiin 60tkm välein. Varsinkin, jos autolla ajetaan lyhyttä matkaa.

60tkm on kuitenkin nolon vähän. 4vuotta sinänsä on ymmärrettävä aika. 4 vuoden välein siihen Volvoonkin pitää vaihtaa remmi, jos ei kilometrejä kerry tuota 160tkm.
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'

puslaman kirjoitti:Tähän väliin lopputulos.

8 venttiiliä oli hajonnut. Repeytynnyt hihna ja takuuanomus tehtaalle. Mulle ei kuluja. Hieman ruosteinen hihnankiristimen ohjainrulla (tjsp) heitä hieman ihmetytti. Auto korjattu.
Hienoa, että tuli kuntoon. On ilo kuulla, että on olemassa korjaamoja jotka kantavat vastuunsa. Siksihän me heille maksammekin huolloista ja remonteista. :wink:
aaakooo
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja aaakooo »

Mulla autona B-mallin Zafira vm 2005 1.8 MPV. Rupes kuulumaan jakopäästä kylmänä muutaman minuutin ajan outoa kihnutusta. Kilometrejä oli n. 40000. Onneksi oli takuu vielä voimassa niin meni hihna ja hihnapyörätkin takuuseen. Mietityttää vaan tuo hihnan vaihtoväli 120000km !!!.
Ei ole tainnut laatu parantua tai sitten oli yksilövika. Korjaamo muuten hoiti asian tyylikkäästi (Delta/Kuopio)
puslaman
'Admiral'
'Admiral'

Hieman vielä päivitystä. Ecotec kehrää tyytyväisenä kuin kissa ;)

Hain auton kiireessä, mutta ehdin muutaman sanan vaihtamaan. Hihnaksi vaihdettiin Gates:n hihna, joka on kuulemma järeämpi. En tiedä, mitä merkkiä hajonnut hihna oli. Ilmeisesti korjaamossa oli sisäisesti ihmetelty syytä hajoamiseen. Kaveri kertoi, että Opel:n nokka-akselit on melko etäällä toisistaan, ja että hihna saattaisi siinä kohtaa värähdellä enemmän. En tiedä sitten oliko tämä jokin essoarvaus. Ainakin järkevältä kuulostaa, että pidempi hihnaväli voisi värhdellä enemmän ja kuluttaa hihnaa tai vängätä sitä pois raiteiltaan.

Yhden huomion tein koneesta, kun se aamulla kylmäkäynnistin. Mullahan on ollut sitä koneen "tsäkätystä" kylmällä koneella vedättäessä n. 5 min ajan. Itse olen jollakin tavalla epäillyt syylliseksi liian suurta väylystä männissä kylmällä koneessa - koneremontista huolimatta. Jo aikaisemmin korjaamosta sanoivat, että suurella todennäköisyydellä venttiilien hydrauliset nostimet on jumissa. En kuitenkaan saannut ääniä Forte-huuhtelulla pois. Tänä aamunna tsäkätys oli huomattavasti hiljaisempaa, ja joutui enemmän vedättämään, että sai tsäkätystä aikaiseksi. Eli jotakin venttilikoneistossa on tapahtunnut, koska moottorissa on kylmänä paremmat äänet. Nyt alan pikkuhiljaa uskomaan, että omassa tapauksessa tsäkätys ei tule männistä.
Fiat127,Fiat127,Corsa A, Vectra A, Mazda 323 Forte, Vectra-99/Corsa B,Accord-09,Jazz-03, Bmw330d-10
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'

Itse en ole huomannut mitään erikoisia ääniä kylmänä X20XEV koneesta, jolla nyt ajettu 140tkm. Tosin pakkasesta en ole sitä vielä kertaakaan käynnistänyt. Toinen syy miksi en ehkä osaa kuunnella on se, että toisessa autossa on volkkarin 2.0 TDI, joka oikeasti pitää jo vähän ääntäkin kylmänä. :wink:

Kokeilin tohon Astraan nyt ensimmäistä kertaa 98 bensaa, ja tekisi mieli sanoa että toimii paremmin ja käy nätimmin. 5km ja parin käynnistyksen perusteella en uskalla silti vielä kehua varmaksi.
puslaman
'Admiral'
'Admiral'

Sitä kylmän moottorin ylimääräistä ääntä ovat muutamat tälläkin forumilla ihmetelleet. Toisilla sitä ei ole, ilmeisesti useimmilla ei ole. Jotkut ovat saanneet moottorin "normaali" ääniseksi Forte-huuhtelulla, ainakin vähäksi aikaa.Hydraulisesti säätyvät venttiliilin nostimet joskus jumiiutuu, ja venttiilin välys ei ole oikea kylmällä koneella (selittäkää, kuka tietää tarkemmin). Ja Forte aukaisee kanavat.
humalikko
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja humalikko »

itselläkin oli juurikin tuollaista onkelmaa, melkoista ääntä piti kylmänä starttaillessa.

taisin kokeilla 2-3 eri öljymerkkiä eikä ainakaan siitä ollut kiinni, kun jotkut toisessa topicissa sanoivat äänet hävinneen/vaienneen kun olivat mobil rally formulat vaihtaneet toiseen merkkiin, joka tapauksessa mulla ei vaikuttanut mitään...

4kk kerkesi auto minulla olla, jonka jälkeen laitoin eteenpäin, toimivuuden kannalta ei mitään probleemaa mut rupes vaan äänet rassaamaan hermoja, ja joka kerta jännitys jos se ääni ei joku kerta lämpiämisen jälkeen enää häviäkkään...

nyt x16xe kone alla ja kuulostaa jo ihan kuin koneen pitääkin, vaikka ecotecci onkin... :lol:
...Use Shifting To Do The Drifting...
'Admiral'

Olisko joku yhteys sillä, kun jotkut ovat täällä kirjoitelleet alhaisesta öljynpaineesta heti käynnistyksen jälkeen. Jos öljynpaine on alhainen käynnistyksessä, niin saattaisi sen vuoksi nostajat rallattaa hetken. Joku paineventtiili piti avata ja herkistää lohkon kyljestä, niin sillä sai öljynpainevalon sammumaan. Jospa rallatus siis on esiaste tuon paineventtiilin huonolle toiminnalle. Haulla voisi löytyä se painevanttiili juttu.

Tosta mun autosta on kuittien mukaan vaihdettu alkutaipaleella öljypumppu jostain syystä. Kuiteista näkyy, että auton entinen omistaja on maksanut työt, Opel osat. Ja tämä on siis tehty varsinaisen takuuajan jälkeen. Eli jonkinlaisia ongelmia noiden öljypumppujen kanssa on tainnut olla. Käyttöohjekirja tosin sanoo jotenkin niin, että öljynpainevalon välkkyminen tyhjäkäynnillä on merkityksetöntä.. :lollis:
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

E Partanen kirjoitti:Käyttöohjekirja tosin sanoo jotenkin niin, että öljynpainevalon välkkyminen tyhjäkäynnillä on merkityksetöntä.. :lollis:
Se on vain vanha tieto mikä on jäänyt kummittelemaan :)

Mun käsittääkseni siinä on ideana se että jos on rasitettu oikee rankasti konetta, niin öljyt on liian litkua, jolloin valo saattas vilkahdella.
Nismo, millo lie taas ajos
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Rikkinäinen pakosarja tai palanut pakosarjan tiivistekkin saa aikaa sellaisen säksättävän äänen.
Omassa vectrassa luulin jonkin nostajan olevan jumissa,kun napsutti niin rumasti,tarkemmin tutkittuani vika oli palanut pakosarjan tiiviste ja halkeama pakosarjassa.
Lisäksi pakosarjan laippa oli kierossa.
röpönikkari
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja röpönikkari »

Tunari-82 kirjoitti:Joku sanoi että uudemmissa opeleissa(joissain malleissa) ei enää vesipumppu pyörisi jakohihnalla,ja vaihtoväli olisi pidentynyt 120 000 kilometriin.
Voi olla kyllä ihan esso juttuja...
Esim z16xep moottorissa vesipumppu pyörii apulaitehihnalla. Ja jakoremmin vaihtoväli tais olla peräti 150 000km/10v. Myös z18xer mosassa pitkä vaihtoväli.
Peck4
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Peck4 »

Tunari-82 kirjoitti:Rikkinäinen pakosarja tai palanut pakosarjan tiivistekkin saa aikaa sellaisen säksättävän äänen.
Omassa vectrassa luulin jonkin nostajan olevan jumissa,kun napsutti niin rumasti,tarkemmin tutkittuani vika oli palanut pakosarjan tiiviste ja halkeama pakosarjassa.
Lisäksi pakosarjan laippa oli kierossa.
eikös tämä halkeava pakosarja ole tyyppivika x20xev:ssä? :o
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'

Ainakin osatoimituksen lattialla oli kolme uutta pakosarjaa, kun siellä joku kerta kävin. Tosin en kysynyt mihin moottoriin ne olivat. Taitaa olla "kulutustavaraa". Myös tuon mulle uuden auton kuittinipusta löytyi huollon raportti, jossa mainittiin vuotavasta pakosarjasta. Eli ilmeisesti jossain vaiheessa korjattu, kun ei vuoda tällä hetkellä.

Tuosta Gates-hihnasta vielä sen verran, että se lienee markkinoiden paras, taikka ainakin luotetuin hihna, tai ainakin oli kymmenisen vuotta sitten, kun itse varaosia olin myymässä. Samaa merkkiä käyttää moni autotehdas ensiasennushihnana -toivottavasti. :wink:
Vastaa Viestiin