Opel astra 1.8 2001, minä vs. liike kumpi maksaa?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Henkkis
'Admiral'
'Admiral'

Opel astra 1.8 2001, minä vs. liike kumpi maksaa?

Viesti Kirjoittaja Henkkis »

Elikkäs autona on Astra 1.8 2001 mallinen, jonka ostin eräästä kilpailevasta merkkiliikkeestä (ei opel liike). Auto ostettiin 27.7.2007, autolla ajettu 72tkm, nyt on alkanut vaihteet tökkimään, ei mene nätisti oikeen mikään vaihde päälle. Ykkönen ei mene ellei ole tarpeeksi hiljanen vauhti, mut isommallekkin vaihteelle vaihdettaessa ei mene oikein nätisti päälle. Autolle ei ole tehty nyt mitään viellä, olen pelkästään soittanut liikkeeseen, he selvittää asiaa. Jos esim öljyä on liian vähän ja niin silloinhan siellä on vuoto jossain, jos öljyä katoaa suuria määriä pienessä ajassa. Eli mahtaako esim tiiviste vuotaa? Kumman maksettavaksi teidän mielestänne korjauksen pitäisi langeta, minun vai autoliikkeen? Ennen kun rupeen meuhkaamaan (toivottavasti ei tarvitse), että teidän pitää se maksaa ja sitten olenkin väärässä. Ei sekään kovin hyvä idea ole.

Jatkuu, tässä lähettämäni sähköpostiviesti.
Ostin tossa 3-4kk sitten teiltä käytetyn opel astra henkilöauton vuosimallia 2001. Mittarissa silloin oli 69tkm nyt mittarissa on vajaa 73tkm.

Eli ikäisekseen autolla ei ole ajettu kovinkaan paljoa. Tässä on muutamia pieniä ongelmia ilmaantunut, kuten vaihteet ei mene aina nätisti päälle, vikaa ei ole viellä selvitetty. Soittanut olen Rxxx Axxxxxlle asiasta, jokin aika sitten ilmoitti että selvitä vika katsotaan sitten, asun itse turussa, en ole mikään automekaanikko, jolla on oma työpajaverstas kerrostalon pihassa. Ei sinne xxxmaahankaan mikään niin pitkä matka ole, että en sitä sinnekkin voisi tuoda näytille/korjattavaksi (jopa jättää sitä sinne huoltoon). Sitten on toinen vika termostaatissa ilmeisesti, kun ei lämpömittari nouse näillä keleillä edes pitemmän matkan jälkeen mihinkään, eli kone käy liian kylmänä, tyhjäkäynnillä kyllä nousee mutta niin moottorin ei kuulu toimia. Myös takajarrut vinkuu, ei ole tehokkaammat jarrutuksetkaan auttaneet. Sitten autoa välillä saa todella pitkään startata ennen kuin lähtee käyntiin ja välillä tuntuu että tehoja vähän kadoksissa, välillä tuntuu että nykiikin aavistuksen. Ilmastointi ei mielestäni kesäkeleillä puhaltanut tarpeeksi kylmää, eli sen huolto on laiminlyöty, kuitenkin hyvin pidettynä ja huollettuna tämä minulle myytiin.

Mistä esim. pitkä starttaus mikä siihen mahtaa olla syynä? Mahtaako pitkä starttaus kieliä sitten siitä nykimisestä ja tehojen katoavaisuudesta. Termostaattikin on viallinen (joksikin kovin halpa vaihtaa). Eli mitkä näistä kuuluu liikkeen korjata ja kuuluuko aivan 100%sesti. 50% lupasivat maksaa tohon nykimis ongelmaan viitaten. Mitään muuta ei luvattu korjata ja sanottiin että omapahan on ongelmasi.

Kuuluuko astrassa olla pieni viive kaasussa kun vaihdetaan esim normi ajossa laitetaan vaikka kakkonen silmään kytkin ylös, painetaan kaasua. Jos kuuluu tiedätte mitä tarkotan jos ei niin vikaa jossain.
=Henkkis=® Opel Corsa easytronic 1.2 twinport -05
Ihmeitä teemme hetkessä, mahdottomat asiat vievät vähän enemmän aikaa.
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Vaihteiston ollessa kyseessä, yleensä kumpikin maksaa, jos se loota nyt sattuis leviämään tai tulee isompaa remonttia. Ykkönen nyt ei yleensäkään mene vauhdissa helposti päälle (synkrot on semmoset). Öölit ei kyllä pitäis vielä olla moksiskaan tuossa vaiheessa, edellyttäen että sitä on lootassa. Luulen, että kyseessä on vivuston häikkää, ei sen kummempaa.
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja E Partanen »

Mulle tulis ensimmäisenä mieleen kytkin. Jos levy takertelee kytkinakselilla, niin ei toimi vaihteet nätisti. Noilla kilometreillä ei kytkin ole normaalisti mennyt miksikään, mutta mistäs tietää miten edellinen omistaja on kytkintä käyttänyt.

Onkos tossa 1.8 koneisessa nesteellä toimiva kytkin? Jos kyllä, niin nesteet voivat olla vähissä, tai systeemissä ilmaan. Miksikö? en tiedä, kunhan pohdiskelen.. :-?
hajama
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja hajama »

Sillä ei ole mitään merkitystä mistä vika johtuu. Jos auto myytiin sinulle toimivana eikä myyjä maininnut että vikaa on, silloin sitä ei saa noin pian ilmetä noinkin vähän ajetusta autosta. Myyjäliike korjaa sen omaan piikkiin ilman mitään kitinöitä. Soita sinne ja selitä vika ja kysy että korjaavatko siellä vai vietkö merkkiliikkeeseen heidän piikkiin. He pyytävät seuraavaksi että käyt näyttämässä heille vian ja sitten sovitte korjausajankohdan.

Jos käy niin että rupeavat kiukuttelemaan ehdota että soitetaan saman tein kunnan kuluttajasuoja-asiamiehelle. Autoliikkeellä on selkeä vastuu myymistään autoista. Itse olen saanut joka ikinen kerta 100% korjauksen töineen ja osineen vastaavissa tapuksissa. Kerran piti turvautua kuluttajasuoja-asiamieheen.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Lähtökohta on että jos auto myydään toimivana, tuollaiset viat menevät myyjäliikkeen piikkiin, varsinkin noin vähän ajetussa autossa.

Vertailun vuoksi eräästä autoliikkeestä viime viikolla ostetusta saman ikäisestä Astrasta (ajettu 200 tkm eli reilusti enemmän) oli ilmastointilaitteesta hönkä pois. Sanoivat että auto myydään toimivana, jos löytyy vikaa niin heti heille ilmoitus niin hoitavat kuntoon. Noin sen asiakaspalvelun pitäisi oikeasti mennä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

hajama kirjoitti: Jos käy niin että rupeavat kiukuttelemaan ehdota että soitetaan saman tein kunnan kuluttajasuoja-asiamiehelle. Autoliikkeellä on selkeä vastuu myymistään autoista. Itse olen saanut joka ikinen kerta 100% korjauksen töineen ja osineen vastaavissa tapuksissa. Kerran piti turvautua kuluttajasuoja-asiamieheen.
Kyllä, autoliikkeellä on virhevastuu, mutta se ei ole automaattisesti 100%. Topicin aloittaja on tehnyt aivan oikein ja ottanut yhteyttä myyjäliikkeeseen, jolla on oikeus hyvittää myymänsä tuotteen virhe hinnanalennuksella tai korjaamalla/korjauttamalla vika. Kokonaisuudessa ratkaisee korjauksen hinta, auton ikä, ajetut kilometrit sekä auton hinta ostettaessa. Pääpiirteissään homma menee näin.

1. Myyjä ja ostaja voivat sopia asian keskenään
2. Ostaja voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan, joka voi sovitella asiaa ja antaa suosituksen autoliikkeelle, jos myyjä ja ostaja eivät ole päässeet sopimukseen
3. Liike kieltäytyy sovittelusta -->kuluttajaneuvoja voi viedä asian kuluttajariitalautakuntaan ja jos sekään ei tehoa, niin äärimmäisessä tapauksessa käräjät.

Koska autolla on noinkin vähän ajettu, niin todennäköisesti korjaavat sen mukisematta kokonaan tai lähes kokonaan omaan piikkiinsä, mutta kuten jo sanoin, vika tuskin on kummoinen. Vaihteiston, voimansiirron ja moottorin viat yleensä korjataan mukisematta, mutta ne myös maksavat. Vanhemmissa autoissa virhevastuun hyvitys on tietysti yleensä pienempi, koska esim. 12 vuotta vanhan auton ei voida olettaa olevan uutta vastaavassa kunnossa, mutta ei 6 vuotta vanha autokaan ole uusi, vaikka olisi ajettu vähän.
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Kannattaisiko kuitenkin ottaa yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan eikä vaivata sitä kuluttaja-asiamiestä?
hajama
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja hajama »

Juu, ilmanmuuta juuri knnan kuluttajaneuvontaan, meni tuossa termit sekaisin, kiitos korjauksesta. Mutta noin vähän ajetun auton kohdalla tuskin tarvitsee soittaa sinnekään. Ensimmäinen kysymys minkä kysyy on että mitä liike oli asiasta mieltä, eli ensin liikkeen kanssa asia pöydälle. Olen kyllä melko varma että hoitavat asian ihan nätisti, ainakin oman kokemukseni pohjalta.
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja E Partanen »

Hankala yhtälö kaikkiaan. Vanha autokanta, korkeat hinnat käytetyillä autoilla, käytetylle autolle pitää antaa jonkinlainen takuu, joka sitten nostaa autojen hintoja entisestään. Kaiken loppujen lopuksi maksaa kuluttajat.

Itse sain nokka-akselin asennontunnistimen "takuuseen" kun ostettiin käytetty Astra. Auto kun ei toimi ilman sitä oikein mitenkään. Mutta pakoputki meni sitten omaan piikkiin, käytetty auto kuitenkin.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Kannattaisi ensin selvittää missä vika on ennen kuin alkaa "sotimaan". Alkuun kannattaa kuitenkin keskustella myyjään kanssa jatkosta. Hyvällä säkällä ei tarvi vaihtaa kuin vaihdevivuston sokka (osa 2€) ja työt muutaman kympin. ;)
'Diplomat'

Janne M kirjoitti:Kannattaisi ensin selvittää missä vika on ennen kuin alkaa "sotimaan". Alkuun kannattaa kuitenkin keskustella myyjään kanssa jatkosta. Hyvällä säkällä ei tarvi vaihtaa kuin vaihdevivuston sokka (osa 2€) ja työt muutaman kympin. ;)
Sitä yritin juuri vihjailla eli ilmoitus virheestä myyjälle. Itsellä vaihteisto temppuili 3kk liikkeestä ostamisen jälkeen. Ihan itse vaihdoin tuon sokan (2,84€) OCF:n avustuksella. :wink: Noista uudemmista vehkeistä en tiedä, että pelaako kytkin hydraulisesti ja minkälaiset vivustot mahtaa olla, mutta eiköhän se myyjä sen selvitä. :)
whathifi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja whathifi »

puolisolle auto ostettiin niin kaikki huollot tehtiin ennen myyntiä (täysi 120tkm huolto, jakopään hihna kaikkineen hiluineen, akku yms pientä) mitä huomasin. Jälkeenpäin pössäytteli savuja ylimääräisiä, venttiilinvarren kumit pompsahteli pois, paikallinen kuluttaja-asiamies kehotti hyväksymään 50/50 tarjouksen, kun olin ensiksi myyjän kanssa asiasta keskustellut. En silleen ymmärrä että mitä helvettiä sinne sopimuspapereihin sitten kirjoitellaan että myyjä vastaa mahdollisista korjauksista tmv, kun kerran ihan selvä vika oli, joka tosin jälkeenpäin ilmaantui vasta, mutta kuitenkin. Puolivuotta kaupanteko hetkestä jos tulee joku silleen isompi vika niin oletetaan että se on siellä ollut ennen kaupantekohetkeä jo.. vaikea oli sulattaa ja maksaa vaan puolet rempasta. Tiedä sitten olisiko muutosta saanut jos olisi lähtenyt rähinöimään asiasta.
Vectra C Estate -07
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

^ Harvoin noita 100% juttuja on. Täältä voi katsoa kuluttajariitalautakunnan päätöksiä.
Sieltä en löytänyt ensimmäistäkään.
Tuomasn
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Tuomasn »

Kuluttajavalituslautakunnan päätöksiä auton huolloista ja korjauksista / autokaupoista: http://www.huoltokorjaamo.fi/index.php? ... autokauppa
Vastaa Viestiin