Omega B, kokemuksia?

Keskustelua Opeleista
Leppis
'Senator'
'Senator'

Omega B, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Leppis »

On varmaankin kysytty ennenkin, pahoittelen heti alkuun :(

Eli hakusessa olisi edullinen B Omega 2.0 litran koneella. Mihin kannattaisi kiinnittää huomiota? Sen verran A-Omegasta oppineena ajattelin kysäistä etukäteen :)

Onko yhtä hyviä ruostumaan kuin A-mallit mitkä puhkeaa kukkaan aivan ihme paikoista, kuten iskarintolpista jne.?

Mites lämppärinkenno, onko samanlaista guttaperkkaa ja jos on, niin onko helppo vaihtaa?

Onko alustassa mitään samaa verrattuna A-malliin?

Siemensin ruisku ei taida olla ihan samaa tasoa kuin Boschilainen vai olenko aivan väärässä?
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Lähes yhtä herkkä mätimään mitä A:kin. Ainakin ne alkupään mallit. Ovet lähinnä.

Lämppärin kenno tapaa vuotaa ja on sika V-mäinen vaihtaa. Kojelauta pitää purkaa.

Alustassa ei ole oikeastaan mitään eroa A:han, paitsi pienemmät puslat. :lollis:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Osbo
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Osbo »

Kuskinoven tuulihaka saattaa olla painunut oven sisään rikki ja siten tinkimisen aihe. Ruostetta on mitä todennäköisimmin kynnyskumi- ja ikkunalistojen alla. Takakaaret niiden ovien lisäksi herkähköjä myös. Hiljainen auto kun on tiiviit tiivisteet, mutta säilööpä ne sitten tietysti myös kaiken veden välissään. Kuskin istuin taitaa olla vähän herkkä lässähtämään, sanon parit istuneena.
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tuosta murjoutuneesta tuulihaasta vielä. Yhdessä katselussa olevasta Omegasta tuo on hajonnut. Minkälaiseen kuntoon tuon tuulihaan kannake oven sisässä menee? Onko mahdollista korjata ilman hitsaamista? Tai mahtuuko vialle tekemään oven sisässä ylipäätään mitään?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Wesku79 kirjoitti:Tuosta murjoutuneesta tuulihaasta vielä. Yhdessä katselussa olevasta Omegasta tuo on hajonnut. Minkälaiseen kuntoon tuon tuulihaan kannake oven sisässä menee? Onko mahdollista korjata ilman hitsaamista? Tai mahtuuko vialle tekemään oven sisässä ylipäätään mitään?
Se repeää ovipellistä irti eikä saa korjattua oikein kunnolla edes hitsaamalla, koska pelti repeää melko pahasti ja on todella v*ttumaisessa paikassa hitsattavaksi. Itse kesällä hitsasin pellin takaisin kuntoon niin hyvin kuin pystyin ja tein lisäksi vahvikelevyn 1,5mm pellistä minkä puristin tuulihaan pulteilla tukemaan rakennetta, on pysynyt ainakin toistaiseksi kasassa.
rautasydän
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja rautasydän »

Mulla on moinen. Nyt 185 th ajettu. edelliseen a-omppuun verrattuna voi sanoa miltei ruosteettomaksi, toki joku kukka siellä täällä mutta ei mitään isompaa. Takaoven reunat tviivisteen alta menee varmaan ensimmäisenä. Kuskinpenkissä ei mun yksilössä ole väsymisen merkkejä. Tuulihaka sökönä kuskinovesta kyllä mutta eipä tuo käytännössä mitään ole haitannu, kun muistaa vaan parkkiksella ovea avatessa..koiranluita menee ja suosittelen vaihtaan kuluneet merkkiliikkeen osiin joissa 2 vuoden takuu. Reilun vuoden omistaneena ja 16 th ajettua olen edelleen todella tyytyväinen autoon.
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Varsinkin 16V koneessa kannattaa katsoa,ettei tupruta sinistä savua kylmällä koneella.
Mulla ei ainakaan -99 mallissa ollut ruostetta.Tyhjäkäynti joskus veivasi eesjataas,mutta foorumilta löytyy lääkkeet siihenkin vaivaan.
Seuraava omistaja oli kuulemma joutunut uusimaan apusimpukan (aiheuttaa ongelmia suuntavakavuuteen) ja katkenneet takajouset katsastukseen,kuulemma tyyppivikoja...
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Osbo kirjoitti:Kuskin istuin taitaa olla vähän herkkä lässähtämään, sanon parit istuneena.
A-omega aikoinaan oli 340 tkm ajettu ja kuskin penkki oli edelleen virheetön.B-omegassa recarot ei olleet vielä milläskään 220 tkm kohdalla,jolloin autosta luovuin.Oli muuten ihan pirun hyvät penkit... 8)
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
Kuke
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Kuke »

Mulla on nyt 225000 km ajettu 96 vuosimallin kakslitranen 8 venttiilinen omega,nuo omegan ongelma paikat eli takaoven alareunat alkoi hieman kukkimaan,korjautin ajoissa onneksi,muuta isompaa ei ole autolle tarvinnut tehdä ja olen ajanut sillä noin 65000 km. Jotain pientä olen joutunut ostamaan mm listat moelmpiin etuoviin kun vanhat vääntyivät mutkalle,ja ekana talvena lukot/ovenkahvat vittuilivat pakkaseella,ase öljyllä sively auttoi. Ai niin lämppärin kennon vaihdoin ja todellakin kovin oli vittumainen homma.
Osbo
'Admiral'
'Admiral'

Mulla toi vakio-Recaro on erittäin vittumaisessa kunnossa, vihaan sitä. Pelkkä selkänojan pehmuste Opelilta n. 350e, joten käytettyä etsitään, verhoiluhan on helpohko vaihtaa oman väriseen, kunhan saa saman mallin (98-99 2.0) penkin. Matkustajan ja takaosan Recarot on jo mullakin aivan toista luokkaa.

Mutta tuulihaan kanssa pärjää kuitenkin oikeesti. Ajelen muillakin autoilla kun omallani, eikä toi vika sitten millään rupea siltikään häirittemään. 2-litraisissa kannattaa tunnustella, resonoiko kaasupolkimessa keskikierroksilla. Sen kuulee, kun kiihdyttää pintakaasulla hitaasti alhaalta yläkierroksille. En omassani oikein ole paikantanu vieläkään äänen lähdettä, ja pakoputken peltisuoja on jo revitty irti. Ylimääränen ääni- ja tuntohaitta maantiellä.

Suuntavakavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Monissa tulee törmäämään vetelyongelmaan, osa taipuu vetämään oikealle. Luulen kuitenkin, että sekin on lähempänä ominaisuutta kuin vikaa.
Leppis
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Kiva kuulla, että pellit kestää A-mallia paremmin. Mitenkäs keskuslukko, sähkölasit ym? Minkäslainen tuo Omegan alusta on, löytyykö sieltä vastaava apurunko isoine puslineen kuten A-mallista?
Nykänen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Nykänen »

Megaman kirjoitti:Seuraava omistaja oli kuulemma joutunut uusimaan apusimpukan (aiheuttaa ongelmia suuntavakavuuteen) kuulemma tyyppivikoja...
Mulle sanoin katsastusmies kanssa tuosa apusimpukasta että on aavistuksen väljä mut totes perään et se on ihan tyyppivika noissa omegoissa. kuulema ovat vaihtaneet uusia niihin ja seuraavassa katsastuksessa se on jo taas väljä.
Vectra opc
ex. Omega MV6
ex. Civic Type R
ex. Vectra C 2.0t
Osbo
'Admiral'
'Admiral'

Minkäslainen homma ton apusimpukan vaihto on? Tuntuu kanssa, että auto vetelee eikä ohjaus ole kovin tarkka. Renkaat on ok ja paineita on kokeiltu siinä 2-2,3 baarin sisällä (205/55-R16). Ihan kun ois huonontunu tässä viime kuukausina.
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Leppis kirjoitti:Mitenkäs keskuslukko, sähkölasit ym?
Mulla -99 mallissa keskuslukko ja 4x sähkölasit pelasi kesät talvet moitteetta jopa pesun jälkeen pakkasilla.Mutta autot on aina yksilöitä,täytyy muistaa... :)
Osbo
'Admiral'
'Admiral'

Ongelmana monesti pakkasilla jumittavat oven lukitusmekanismit. Eli kovilla pakkasilla, tai pienilläkin pesujen jälkeen saa varautua siihen, ettei ovet pysykään kiinni. Ilmeisesti lukkojen rasva jähmettyy. Kun ovista pitää vähän aikaa kiinni lujaa, lukko hiljalleen palautuu alas ja ovi pysyy taas kiinni. Yksilö- ja tapauskohtaista, näin mulla harvakseltaan talvisin.
Vastaa Viestiin