vakionopeudensäätimen rakentaminen

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'

Lisää vakionopeussäätimestä

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Se moottoriryntäys syntyy, kun veto on päällä, siis ajetaan säätimellä, ja sitten selkäytimestä tulee käsky polkasta kytkinpoljin pohjaan jonkun yllättävän tapahtuman vuoksi. Moottori ottaa kierroksia ja rikkoontuu, kun kuormitus häviää. :whack:

Kyllä sen säätimen rakentaminen itse on taloudellisesti kannattamatonta. Edes valmiiden ohjeiden ja osaluetteloiden avulla tehty kokoonpanotyö ei pysty hinnoissa kilpailemaan malesialaisen pikkutytön kanssa. Tässäkin projektissa ainoa motiivi lienee opiskeluun liittyvä suunnittelu ja tuotekehittely harjoitus.

UGH
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'

Ajatusfiba

Niin tosiaan, automaatin kytkinpoljin, saa nauraa. :oops:

UGH
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Amppa »

Mutta eikö se tulisi toteuttaa kuitenkin esim. kepin napille tai N, P jne.?
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Re: Lisää vakionopeussäätimestä

Viesti Kirjoittaja Simo »

mustapilvi kirjoitti:kokoonpanotyö ei pysty hinnoissa kilpailemaan malesialaisen pikkutytön kanssa.
Mistäs semmosia edullisia Malesialaisten tyttöjen tekemiä yleismallin säätimiä saa ostaa?
B Ascona '80 ja E Rekord '83
raketti88
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja raketti88 »

mxu kirjoitti:Eihän se vaadi kuin moottorin kierrosluvun ottamista ylös kun nappia painetaan ja sen pitämisen samana. Kierrosluvun saa sytytysjärjestelmästä. Automaattivaihteisissa tuo ei toimi mikäli momentinmuunnin ei ole lukkiutuvaa tyyppiä.
Joo mietin kans tota et ottais sen kierrosluvun vaikka puolalta, ettei rupeis ton nopeuden kans säätään. Mut mitään ei tietysti suljeta pois kun vasta sitte kun on toimiva paketti..
raketti88
'Kadett'
'Kadett'

Teme X-2 kirjoitti:Tuskin siinä kadetissa
on automaattilaatikko.

Onko minkä alan lopputyö?
Joo ei oo automaatti :D ja ala on automaatioasentaja.. Ei nyt ihan oo niitä juttuja tää vakkari, mitä koulussa on käyty, mutta vois tätä ny periaatteessa automaationa pitää.. Ja pääasia et pääsee tosta laitoksesta keinolla tai toisella pois.
raketti88
'Kadett'
'Kadett'

-WW- kirjoitti: E: raketti88: mulla ois yks semmoinen jälkiasennus cruise, joka ei toimi mutta siitä saisit ainakin vaijerin kotelon ja servot jos kiinnostaa. ne ainakin toimii. Tarjoa jotakin jos kiinnostaa.
Mihinkäs toi vaijerin kotelo tulee :roll: tai siis mihin siinä koteloo tarvii.. mä oon viä vähä kujalla näitten kans :) mutta servotkin muuten voisin ottaa mutta tänään juttelin yhen opettajan kans, ni sano et kannattaa tehä askelmoottorilla.. Siitä jo vähän opinki jotain, et luulen et sillä voisin saada toimiin..
raketti88
'Kadett'
'Kadett'

Re: Vakionopeussäätimen rakentaminen

Amppa kirjoitti:mustapilveltä hyvät ja kattavat ohjeet
samaa mieltä!! noista countereista viä, et millanen toimintaperiaate noilla nopeus- ja up/downcounterilla on? Mitä sisääntuloja ja mitä ulostuloja? Mistähän niitä saa? :) Ja voitte olla varmoja, että nää ei oo viimeset kysymykset, mitä tästä aiheesta tulee :D

E: Luin vielä tota mustajärven juttua ja mietin, että mikä yhteys tolla up8downcounterilla ja nopeuscounterilla on ja mikä saa sitten sen lopullisen liikkeen sille askelmoottorille. Eli miten noista countereista eteenpäin homma luistaa? Anteeks, kun oon näin tyhmä :lol:
raketti88
'Kadett'
'Kadett'

Simo kirjoitti: Jos tuollainen vakionopeussäädin onnistuneesti joskus valmistuu niin ellet raketti88 itse ala niitä valmistamaan myös muille niin olisi mukava saada schemat ynnä muut tiedot nettiin tai muuten saataville niin niitä pystyisi halukkaat sitten itse tekemään. Vähän niinku tyyliin Megasquirt :)
Siis ei jos vaan kun valmistuu ;) voin pistää tänne sit joo kaikki et mitä tarvii ja miten tehään, jos joku saa samanlaisen päähänpiston ku mä ni on mistä alottaa..
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Vakionopeussäätimen rakentaminen

raketti88 kirjoitti:millanen toimintaperiaate noilla nopeus- ja up/downcounterilla on? Mitä sisääntuloja ja mitä ulostuloja? Mistähän niitä saa? :)
Jos en ole ihan hukassa ja muisti ole ruosteessa, niin periaate on että piirissä on tuolle countterille varattu rekisteri, johon otetaan sisään pulsseja (esim. kuten edellisellä sivulla puolalta, etuvastuksen ja Zenerin läpi) ja verrataan sitä tiettyyn aikajaksoon/kellotaajuuteen. Piirissä on varmaan sitten varattu kaksi nastaa, joiden kautta tuon rekisterin arvoa voidaan lisätä ja vähentää.

Ei muuta kun koulun elektroniikkapuolelle piireihin tutustumaan tai mustapilvi osaa mahdollisesti sanoa piirityypin valmiiksi ja sopivanlaisia tilaukseen.

Itellä tuli joskus värkättyä Ledi-mallin kiekkamittaria, mutta ei tullu C-kielen koodista ikään virheetöntä, niin se jäi.
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'

Elektroniikkaa oppimaan

Ei sen vakkarin rakentaminen eikä varsinkaan suunnitteleminen ole mikään helppo juttu. Kyllä siinä joutuu perehtymään digitaalitekniikan ja elektroniikan perusteisiin. Kaikista opinahjoista kyllä löytyy tarvittavat kirjat ja opettajat. On sitä opittu kummempiakin asioita. :P

UP/DOWN COUNTER oli vain äkkiseltään mieleen tullut piiri, koska sitä olen joskus itse käyttänyt. Esim: CD40193BE mutta onhan muitakin mahdollisuuksia. Vaikka mitä piirejä löytyy kaupasta esim: googlettamalla vaasan elektroniikkakeskus oy. Piirien ns. datalehtiä löytyy esim: täältä http://www.alldatasheet.com

Mainitsin tuossa aikaisemmin TTL-logiikan. Käyhän sekin, mutta tuli mieleen, että CMOS-piireillä, jollainen tuo em. on, on laaja käyttöjännitealue. Ei tarvitse tehdä erillistä virtalähdettä, vaan auton 12-15V käy hyvin. Konkka ja vastus suodattimen vaan tekee jännitesyötön eteen, ettei piikit riko logiikkaa.

Periaatteessahan joudutaan tekemään kierroslukumittari. Syttypulssit otetaan sytytyspuolan ja virranjakajan välisestä johdosta, joka opelilla perinteisesti on vihreä. Siitä 300 volttiset paukut vaimennetaan vastuksella ja zenerdiodilla logiikan kestämälle tasolle. Niitä nököjä lasketetaan johonkin rekisteripiiriin sopiva ajallinen pätkä ja kas, syntynyt datasana on kierrosluvun kuva. Jos se aikapätkä valitaan tarpeeksi tarkasti esim: sopivalla ajastinpiirillä, saadaan samalla vaivalla kierroslukumittari, joka voisi näyttää kierroslukua vaikkapa kahdella 7-segmentti numeronäytöllä. Mutta kierrosluvun absoluuttisella arvollahan ei muuten ole merkitystä.

Kierroslukuarvo edustaa (manuaalivaihteisella) ajonopeutta ja siis olosuuretta. Käskysuuretta varten tehdään toinen laskuripiiri, johon alkuarvoksi ladataan esim: latsh-piirillä tuo olosuure,jota sitten voidaan nappuloilla suurentaa ja pienentää.

Askelmoottorin toimisuure muodostuu esim: comparaattori-piirillä noiden edellisten erotuksesta. Askelmoottorin tyypistä riippuu, kuinka vahvan puskuritransistorin se vaatii eteensä saadakseen tarpeeksi virtaa askeleitansa varten. Niitä on aika voimakkaitakin, vaikka ovat pienikokoisia.

Alipaine-toimielin on myös askelmoottori. Sellainen voi olla vaikea löytää markkinoilta. Itse rakentaminen voi olla sähkömoottoriin verrattuna suuritöinen. Tuo romu, jota WW tarjosi voisi sisältää käyttökelpoisen alipaineaskelmoottorin. Siinä on siis kumikalvo peltipurkissa. Kalvon toiselta puolelta imusarja ryystää ilmaa pois magneettiventtiilin kautta. Toisella magneettiventtiilillä lasketaan ilmaa takaisin. Venttilien solenoideja ohjataan pieninä sykäyksinä n. puolen sekunnin rytmillä. Jousi painaa kalvoa toiseen suuntaan ja alipaine toiseen. Kalvon keskeltä lähtee kaasuvaijeri kaasuläpälle tai kaasupolkimelle.

Kysy vaan lisää ihan vapaasti. :P

UGH
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuossa yksi valmis kiekkamittari mitä voisi tässä soveltaa, niin pääsis vähän vähemmällä, kun tuossakin on jo työtä tehtäväksi.

http://www.tietomyrsky.fi/projektit/kie ... i/?lang=FI
Ohjelmakin löytyy sivun alalaidasta ;)
Keli ku keli, niin sutenööri se v*tut välittää
Vastaa Viestiin