Kadett 1.8E-GSI 1985

Esittele Opel-projektisi tai autosi
tero76
'Senator'
'Senator'

Kadett 1.8E-GSI 1985

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Tuli hommattua tuollainen otsikonmukainen auto projektiksi kun halvalla sai. Kuvien myötä varmaan selviää miksi..

Aikaahan tuohon varmaan palaa, mutta pitää yrittää hitsailla siten, että ei tarvitse kenenkään muutamaan vuoteen hitsata. Takoitus ajaa ruostekohdat pellille ja vetää epoksi päälle. Sitten maali, kotelosuojaa ja massa. Pintapaikkoihin myös tinaa. Myyjän mukaan ruostetta oli ainoastaan alatukivarren takakiinnityksessä, mutta kyllä sitä muualtakin löytyi.

Piti purkamisen jälkeen yö miettiä että tuleeko tästä auto, vai myynkö osina. Autossa on kuitenkin siisti sisusta ja puskurit on hyvät, takapuskurissa tosin pieni jälki. Autolla on ajettu jotakin 240 tkm, ja olen neljäs omistaja.

Minulla on kuitenkin tilava paja hitsata ja tarvittavat välineet, sekä jollakin tasolla jopa tykkään ko hommasta. Lisäksi kaksi viikkoa aikaa keskittyä tähän täysin.

Tarkoitus on pitää kadetti ihan alkuperäisen näköisenä, korkeintaan vanteet joskus.

Onko kenelläkään noista alatukivarsien kiinnityskohdan hitsaamisesta kokemusta? Uskon että saan sen tehtyä, mutta mikähän olisi fiksuin ja helpoin tapa?

Nyt ne on vielä joltakin kantilta molemmat kiinni, mutta mietin uskaltaako niitä tuolta miten irroitella ilman pelkoa siitä että ne ei satu ikinä oikeaan asentoon takaisin.

Tankkikin vuotaa saumasta parista kohtaa, joten jos jollakin on sellaista edullisesti tiedossa niin tarjota saa. Tai hyvää paikkausmenetelmää.

Tuossa pari kuvaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuolta loputkin.

kuvat

Koitan päivitellä kun jotakin tapahtuu.
ZuGu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ZuGu »

Itse olen aina saanu jollain tavoin heftiin kun hitsaillu niitä alatukivarsia. Yleensä ensin siälle palaa ja heftannu sit siihen ulkopuolelta ja poistanu ruosteisen pellin jne jne. Tota tankkia en lähtis korjaamaan vaan hommaisin uuden jostain enkä usko et kadettiin on edes kallis. Liimat ei tykkää kestää vaan lähtee liukeneen ja löytyy sit polttoainejärjestelmastä (kaverilla kokemusta tästä kun meni luottaan Kent-myyntiedustajaa.. :evil: ). Hitsatessa tankki täyteen vettä (tieten ensin bensat pois...) ja vain hitsattava kohta pitäisi saada kuivaksi kohdaksi. Mut en näkis vaivaa lähteä korjaamaan...
Vectra B2 2.0DTI -00
ex-Vectra B2 Z22SE Elegance Voyage -01 Irmscher-line http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=143788
ex-Ascona B -78 "busbil" http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=157614
Realsanta
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

liikaa ajettu kaasupohjassa kun lattiaan on tullut reikä
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
tero76
'Senator'
'Senator'

Realsanta kirjoitti:liikaa ajettu kaasupohjassa kun lattiaan on tullut reikä
Entäs kun apukuskin puolella on samanlainen :D
ZuGu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ZuGu »

tero76 kirjoitti:
Realsanta kirjoitti:liikaa ajettu kaasupohjassa kun lattiaan on tullut reikä
Entäs kun apukuskin puolella on samanlainen :D
Vänkäri peloissaan potkinu ja polkenu olemattomia "polkimia"! :lol:
Vectra B2 2.0DTI -00
ex-Vectra B2 Z22SE Elegance Voyage -01 Irmscher-line http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=143788
ex-Ascona B -78 "busbil" http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=157614
tero76
'Senator'
'Senator'

Jotakin jo kerennyt tekemään. On vaan melko hidasta hitsata kun tuntuu että joka pelti on mätä, ja joka mädän pellin alta löytyy mätä pelti.

Tänään hain tuohon helmapellit, klokkerholmit, jotka ei maksaneet kuin 18e kappale.

Oletteko poistaneet noista jotenkin tuon varastomaalin? Yritin tinnerillä, mutta hidasta se on noinkin. Poistin lopulta maalit tinnerillä, pensselillä ja rätillä noista reunoista joihin pistehitsit tulee.

Tässä taas kuvia:

hitsauskuvia

Aivan loistava tuo punainen pohjamaali. Se on fordin pohjusteväri 1205996. Käyttävät tuota focusten ovien ruostevaurioiden korjauksessa pohjamaalina. Ei pala hitsatessa kuin sauman tai pisteiden kohdalta. Ei käryä juurikaan. Kuivuu melko nopeasti eikä haittaa hitsausta tolkuttomasti, vähän tietysti röpeltää. Litra tuli minulle alennuksineen maksamaan parikymppiä.

Olen laittanut tuota sellaisiin paikkoihin mihin ei pellin laiton jälkeen pääse enää käsiksi.

Tuosta näkee vähän miten väri toimii

Kuva

Tuossa vasen takanurkka akselin luota kuvattuna.

Kuva

Tuossa tee-se-itse kotelo.

Kuva

Sinänsä järjetöntä tehdä tuo, valmis maksaa kympin. No kahdesta pellistä sai tuon pohjan tehtyä, ja eihän tuo näkyvä osa ole.

En muutenkaan pyri ihan alkuperäiseen kuntoon. Noita kontin saumojakaan en jaksa ihan alas ajella, kun ei ne sieltä minnekkään näy. Pääasia on että enimmät ruosteet saa pois jotta autoa ei ihan heti tarvitse hitsata. Niille epoksi päälle ja pintaväri.

Tuossa kuvassa lähes valmis lokari. Johtosarjakin otti laikasta osumaa.

Kuva
tero76
'Senator'
'Senator'

Taas tuli hieman rakennettua.

Vanhan helman jämät lähti:

Kuva

Kuva

Kotelossa oli katossa jopa vähän ihan tervettäkin peltiä.

Tuossa hitsausvälivärin kanssa:

Kuva

Tuossa työväline. On ihan oikeasti hyvä kone hitsata. Jos alkaa rökeltämään, niin aina on ollut vaan paskaa suuttimessa ja lanka tökkinyt. Muuten rätisee helvetin nätisti vaikka on valovirtakone. Kaasuna minullalla on hiilidioksidi, ihan ok mutta jättää herkästi hieman korkean sauman.

Kuva

Tuolla kuvat isona:

helmakotelo
tero76
'Senator'
'Senator'

Löytyi tuosta autosta jonkun sortin monitoiminäyttö keskeltä kojelautaa, siitä yläreunasta. Mitä tuon kuuluisi näyttää? Digimittari näyttää kyllä öljynpaineet yms. Jos tuon kuuluisi näyttää jotakin, niin mikä niistä hajoaa, lamputko?
tero76
'Senator'
'Senator'

Jotakin taas tullut tehtyä. Auton vasen puoli on käytännössä katsoen hitsattu, takalokari, koko vasen helma ja aika paljon etulokariakin. Ja sitten tuo tukivarren kiinnityskohta. Ne ei loppujen lopuksi ole olleet niin pahoja tehdä kuin pelkäsin. Olen ajellut ne ensin pellille alta ja paloitellut ylhäältä peltiä edestä. On sieltä sitten jotakin ehjää löytynyt jonka mukaan on voinut päätellä kuinka ne rakenteet on olleet. Hitsausväriä olen vetänyt aina piiloon jääneen pellin pinnalle, eli ei pitäisi ihan heti ruostua. Kunhan tuonne vetää vielä kotelosuojan sitten joskus kun hitsaukset on ohi.

Esim tuossa vänkärin lattiassa piti laittaa tuo vihreällä ympyröity pelti. Laitoin 2 millistä että kestää.

Sen alta on paskat siivottu ja maalattu. Lisäksi pelti on pistehitsattu ja lisäksi hitsattu saumoista tuohon tukivarren etukiinnitykseen, jonka pää pilkottaa tuon vihreällä ympyröidyn pellin alta vasemmasta reunasta. Minulla auttoi paljon se, että nuo tukivarren takapään kiinnityksen reikäkohdat (sinisellä ympyröidyt) oli osittain terveet.

havainnollistava kuva

Tänään tuohon tulee 2 millisestä peltiä pohjaksi, keltainen viivoitus. Reunoista kiinni ja sitten alapuolen rakenteet siihen pisteillä ja tarpeen mukaan saumoista. Sitten turkoosilla ympyröityyn kohtaan pitää räätälöidä pelti. Millinen ehkä riittää, en tiedä. Lopuksi vielä siivottava nuo ruskealla ypyröidyt pellit pois, ja hitsattava lattia paikalleen. minulle tuossa lattiassa on vielä kahden päivän urakka, kauankohan ammattimies laittaisi? Itse en kyllä urakalla palkoille pääsisi, tai sitten pitäisi pyytää helvetisti, tyyliin 500 euroa jalkatila. Jos siis muille tekisi.

Tuolla on lisää kuvia, esim kynnyskotelosta, valmiista kuskin jalkatilasta, ym.

hitsailtuja
Markus Ruhl
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Markus Ruhl »

tero76 kirjoitti:Löytyi tuosta autosta jonkun sortin monitoiminäyttö keskeltä kojelautaa, siitä yläreunasta. Mitä tuon kuuluisi näyttää?
Se on check panel ja siihen syttyy vikavaloja...
Kadett E GSi 2.0 8v -85 (tulossa 20XE)
Passat 3BG
tero76
'Senator'
'Senator'

Markus Ruhl kirjoitti:
tero76 kirjoitti:Löytyi tuosta autosta jonkun sortin monitoiminäyttö keskeltä kojelautaa, siitä yläreunasta. Mitä tuon kuuluisi näyttää?
Se on check panel ja siihen syttyy vikavaloja...
No parempi sitten antaa sen olla. Voisi vaan luulla että ne valot palaisi virrat päällä kun auto ei käy, kuten öljynpainevalo. Pitäisiköhän sen aina toimia kun se vaan autosta löytyy, vertaa esim absin valo normi kadetin mittaristossa?
tl79
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tl79 »

Näyttää olevan 5-ovinen tuo sun auto, Olen kuvitellut että nuo kessit on aina 3-ovisia. Täydet pisteet siitä että aiot pitää sen suunnilleen orkkiskuosissa, niitä pilalle raiskattuja teinituninkihirvityksiä on jo tarpeeksi.
tero76
'Senator'
'Senator'

tl79 kirjoitti:Näyttää olevan 5-ovinen tuo sun auto, Olen kuvitellut että nuo kessit on aina 3-ovisia. Täydet pisteet siitä että aiot pitää sen suunnilleen orkkiskuosissa, niitä pilalle raiskattuja teinituninkihirvityksiä on jo tarpeeksi.
Minäkin luulin että näitä ei ole kuin 3-ovisina, oli tosiaan yllätys minullekin.

Ei tähän ole tulossa mitään mikä ei siihen kuulu, en edes pyöreitä takakaaria meinannut vaihtaa, enkä madaltaa. Hitsaan vaan silleen että on pelleiltään kova ja laitan pellit maaliin ja suojaan hyvin. No tehopuolta voisi ehkä joskus ajatella jos tuo tuntuu ihan mopolta. Toistaalta 1.4 yksipisteruiskukadetin jälkeen en kyllä usko tuohonkaan..
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Mulla olis muuten myytävänä 18E:n lohko, jolla ajettu n. 15 tkm, ei vakio, tasapainotettu. Ja kevennetty vp:kin... :wink:
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
kadett85
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kadett85 »

Loistavaa pidetään vaan ne vanhat sotaratsut liikkeellä. itele heitin 1,7 d koneen 85vm gsi:hin siihen vois jo sitä kulkupuoltaki miettiä
Vastaa Viestiin