Sivu 64/67

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 10 Joulu 2019, 22:38
Kirjoittaja Valko-bandiitti
OK. Etsintään menee siis 1.6 vauhtis ja asetelma. Onko noissa vauhtiksissa jotain eroja kun motonet tarjoaa kahta eri versiota kytkinpaketeista c16se:n perään?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 10 Joulu 2019, 23:25
Kirjoittaja Juho M-P
En kyl tiiä eroista mittää.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 11 Joulu 2019, 05:59
Kirjoittaja 1,2sorsa
Valko-bandiitti kirjoitti: 10 Joulu 2019, 22:38 OK. Etsintään menee siis 1.6 vauhtis ja asetelma. Onko noissa vauhtiksissa jotain eroja kun motonet tarjoaa kahta eri versiota kytkinpaketeista c16se:n perään?
On. Poterolle uudempi kytkin ja lättymallille vanhempi versio.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 11 Joulu 2019, 09:06
Kirjoittaja Juho M-P
no ainakin siihen vanhempaan(16SV KadettE/AsconaC) littuvauhtipyörään soveltuu tuo mun ohje.
Poteropyörästä ei ole kokemuksia mutta uskon että toimii siihenkin. Poteropyörähän löytyy myös 1.6 16V moottoreista eli X16XEL

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 08 Huhti 2020, 21:36
Kirjoittaja Valko-bandiitti
Onko kenelläkään havaintoa siitä, mihin asentoon pikkulohko-ohc pitäisi asettua takavetokonehuoneessa. Koeasennuksessa kävi ilmi että mikäli risulaatikko on "pystyssä", asettuu moottori ehkä 5 astetta kallelleen kuskin puolella, kytkinkäpälä osoittaa edestä katsottuna kello viiteen.
Tivistettynä; kytkinkopan kaksi ylimmäistä pulttia ovat eri kulmassa kuin vaihteiston ylommät pultit. CIH-asennuksissahan moottori ja vaihteisto molemmat ovat "pystyssä".
Kytkinkoppa pitäisi olla B-asconasta lähtöisin.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 08 Huhti 2020, 21:41
Kirjoittaja 1,2sorsa
Valko-bandiitti kirjoitti: 08 Huhti 2020, 21:36 Onko kenelläkään havaintoa siitä, mihin asentoon pikkulohko-ohc pitäisi asettua takavetokonehuoneessa. Koeasennuksessa kävi ilmi että mikäli risulaatikko on "pystyssä", asettuu moottori ehkä 5 astetta kallelleen kuskin puolella, kytkinkäpälä osoittaa edestä katsottuna kello viiteen.
Tivistettynä; kytkinkopan kaksi ylimmäistä pulttia ovat eri kulmassa kuin vaihteiston ylommät pultit. CIH-asennuksissahan moottori ja vaihteisto molemmat ovat "pystyssä".
Kytkinkoppa pitäisi olla B-asconasta lähtöisin.
https://opelclubfinland.fi/viewforum.php?f=58
Löytyisikö tuolta alueelta valmista vastausta tai parempaa topikkia?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 07:50
Kirjoittaja Juho M-P
Se on ihan oikea asento. Moottori on kallellaan pakosarjan puolelle. Silloin öljypohjan alapinta on vaakasuorassa. Ei öljypohjan kiinnityspinta vaan ihan se peltinen pohja.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 13 Heinä 2020, 10:26
Kirjoittaja TR81
Pieniä vauhtipyöriä ja asetelmia on isoillakin kytkimillä. Mulla ollut ainakin pari semmoista mallia. Oliskohan nämä ollut 16SV Vectroista. Niihin menee ihan max 203mm kytkin. Starttia joutuu siirtämään pari senttiä lähemmäks konetta. 3 tämmöistä konetta tehnyt.
Ite oon kääntänyt koneen yleensä pystyyn ihan ulkonäköseikkojen takia. Öljypohjaa joutuu muokkaamaan ja vaihdekepin asennon muuttamaan.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 13 Heinä 2020, 10:30
Kirjoittaja Juho M-P
1.4L koneista löytyy sitä pientä vauhtipyörää isolla kytkimellä. Oisko C14SE

1.6 on aina isolla vaihtipyörällä ja 203mm kytkimellä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Elo 2020, 19:31
Kirjoittaja mördörörröx
Tarkoitus olisi lähtä hiukan piristämään omaa kadettia. Paras tapa aloittaa olisi varmaan vaihtaa vakio solex 30/35 pdsi kaasari johonkin toiseen? Vapaavirtaussuodatinkin varmaan hyvä hankinta vakion tilalle. Nokka-akselillakin varmaan saisi helppoa heppoja irti. Kyseessä siis 82 d mallin kadetti 1.3 ohc koneella. Osaisko joku sanoa pelkän kaasarin perusteella onko kyseessä n vai s mallin kone?

Koitin jotain merkintää löytää koneesta jotta saisi selvennyksen tuohon asiaan mutta en löytänyt.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Elo 2020, 19:57
Kirjoittaja 1,2sorsa
Lohkossa öljynsuodattimesta laatikkoonpäin olevassa saumassa tai lohkon kannentiiivistepinnassa öljynsuodattimen yläpuolella lohkossa tulisi olla moottorityyppi.
N taisi olla 75hv jota on kadeteissa
SB taisi olla 72hv jota corsissa.
Näiden koneiden erona ei tainnut olla kuin kaasutin.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Elo 2020, 20:12
Kirjoittaja Juho M-P
Jos on 2-kurkkuinen kaasutin niin S moottori. Jos 1-kurkkuinen niin N.

Kadeteissa ja Asconoissa on 1.3S varustettu GM Varajett kaasuttimella. Corsassa moottori on 1.3SB ja kaasuttimena Pierburg. 13S 75hv, 13SB 72Hv. 13N on Solex 35PDSI ja tehoa 60hv

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Elo 2020, 22:48
Kirjoittaja mördörörröx
Vahvasti alkaisi näyttämään tuolta 1.3N koneelta, eipä ihmekkään kun on tuntunut niin lussulta :D varmaan järkevämpi ratkaisu vaihtaa suoraan koko kone suurempaan.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Elo 2020, 23:11
Kirjoittaja 1,2sorsa
Onko perusmoottoreissa mitään eroja?
Kaasutin olisi varmasti helpompi vaihtaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Elo 2020, 23:18
Kirjoittaja Juho M-P
Nokka-akseli eri. Samoin männät. N moottorissa pienempi puristussuhde.

1.6SV tilalle vain. Tai hommat 13S moottorin