1.2-1.6 OHC koneen viritys
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Tulpat normaalin väriset. Muistaakseni jotku bosch w5 tms.
200ml suuttimilla kävi tosi rikkaalla mutta naulas silti. Jakajana vakio kärjellinen
200ml suuttimilla kävi tosi rikkaalla mutta naulas silti. Jakajana vakio kärjellinen
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Työkaverilla oli sama vika 16sveen kanssa lasketulla kannella ja ykskolmosen kepillä sytty myöhäsellä ei kolissut vaan ei vetoja.
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Aloin miettiä noita puristustilavuuksia ja hotspotteja mutten tajunnu puoliakaan.
Enivei. Jokainen voi päätellä paljonko C16SE kannen palotila ja squis area muuttu 0,9mm höyläyksellä. Ei yhtään. Lohko ja männät siis vakiot.
Edelleen epäilen että nokka ei huuhtele tarpeeksi tai jotain. Eli hengitys ahistaa.
Vetoja olis pirusti mutta ku tirisee.
Enivei. Jokainen voi päätellä paljonko C16SE kannen palotila ja squis area muuttu 0,9mm höyläyksellä. Ei yhtään. Lohko ja männät siis vakiot.
Edelleen epäilen että nokka ei huuhtele tarpeeksi tai jotain. Eli hengitys ahistaa.
Vetoja olis pirusti mutta ku tirisee.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Olisko mahdollista kokeilla e85 polttoainetta?
Vaatii kyllä selkeästi isommat suuttimet kuin 98.
Suoranaista tehon lisäystä ei anna,mutta ennakkoa kestää kyllä selkeästi enemmän.Seosmittari melkein ehdoton kun säätelee/testailee.
Vaatii kyllä selkeästi isommat suuttimet kuin 98.
Suoranaista tehon lisäystä ei anna,mutta ennakkoa kestää kyllä selkeästi enemmän.Seosmittari melkein ehdoton kun säätelee/testailee.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
No kyllähän melkeen millin höyläys kannesta nyt palotilan kokoon vaikuttaa. Paljealueeseen ei.Juho M-P kirjoitti:Aloin miettiä noita puristustilavuuksia ja hotspotteja mutten tajunnu puoliakaan.
Enivei. Jokainen voi päätellä paljonko C16SE kannen palotila ja squis area muuttu 0,9mm höyläyksellä. Ei yhtään. Lohko ja männät siis vakiot.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Eh. Tottakai nimittäin.(spede äänellä)
Puristussuhteen nosto oli tavoite, mutta tarkoitin paljealueen olematonta muutosta.
Puristussuhteen nosto oli tavoite, mutta tarkoitin paljealueen olematonta muutosta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Hot spot ameriikan virittäjien ilmaus jollekin terävälle kulmalle palotilassa, liian kuuma tulppa myös voi toimia sellaisena, tai pakoventtiili huonoksi menneellä seetipinnalla, kun ei jäähdy enää kunnolla jne. Edistää siis hehkusytytystä, kun ko. kohta ei jäähdy yhtä nopeasti kuin muut alueet.
Minkälainen männänlaki sun koneessa on? Tasainen? Mä oon nähny vaan 12ST, 13S ja 14NZ männät livenä, näissä kaikissa enempi tai vähempi monttua.
Paljealueen korkeudella on sellanen merkitys et monessa tapauksessa kun (vakio)lohkon tasosta otetaan hiukan pois niin että männän pää käy lähempänä kantta, tämän takia noussut puristussuhde ei aiheuta nakutusherkkyyden kasvua, koska kannen ja männän välistä voimakkaammin purskahtava seos saa voimakkaamman pyörteilyn ja nopeamman palamisen aikaiseksi palotilassa.
Pikkulohkojen kansipahvi taitaa olla monessa tapauksessa keskimäärin 1,27mm paksu kansipultit momentissa. Tämä on kovemmilla puristuksilla suurehko mitta. Esim. David Vizardin ja joidenkin mm. Popular Hotrodding artikkeleiden mukaan sopiva paljealueen korkeus olisi 0,030"-0,042" eli 0,762 - 1.067 mm. Tähän vaikuttaa jo sitten ainakin männän kippaaminen yläkuolokohdassa, kampikoneiston venyminen isoilla kierroksilla ja laakerien kulumisaste. Cometicilta saa 16XE metallitiivisteitä monen paksuisena, mut hinta suomenmaassa muistaakseni 139€…
Minkälainen männänlaki sun koneessa on? Tasainen? Mä oon nähny vaan 12ST, 13S ja 14NZ männät livenä, näissä kaikissa enempi tai vähempi monttua.
Paljealueen korkeudella on sellanen merkitys et monessa tapauksessa kun (vakio)lohkon tasosta otetaan hiukan pois niin että männän pää käy lähempänä kantta, tämän takia noussut puristussuhde ei aiheuta nakutusherkkyyden kasvua, koska kannen ja männän välistä voimakkaammin purskahtava seos saa voimakkaamman pyörteilyn ja nopeamman palamisen aikaiseksi palotilassa.
Pikkulohkojen kansipahvi taitaa olla monessa tapauksessa keskimäärin 1,27mm paksu kansipultit momentissa. Tämä on kovemmilla puristuksilla suurehko mitta. Esim. David Vizardin ja joidenkin mm. Popular Hotrodding artikkeleiden mukaan sopiva paljealueen korkeus olisi 0,030"-0,042" eli 0,762 - 1.067 mm. Tähän vaikuttaa jo sitten ainakin männän kippaaminen yläkuolokohdassa, kampikoneiston venyminen isoilla kierroksilla ja laakerien kulumisaste. Cometicilta saa 16XE metallitiivisteitä monen paksuisena, mut hinta suomenmaassa muistaakseni 139€…
Kadett C caravan 1975 ohc, Kardinalrot (Opel-Farbcode L508) + rostex-rot
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Joko Julle testas NKG 7 tai 8?
Yhes turbocalibrassa mitä olin säätämässä oli vääntöalueella 3000-4500 välillä rajua naulausta, eikä siihen auttanut seosten muutos. Sytkäennakot oli pakko tiputtaa 9 ast tuolla alueella että loppu naulaus. Syy oli kuitenkin tulpissa. Sinne ku laitto eri merkkistä kylmää tulppaa, niin sai nostaa seuraavalla säätökerralla ennakot 15 ast sille alueelle. Enemmänki olis ollu varaa.
Sullahan on melkeen sama kombinaatio mitä mun koneessa, paitsi puristus. Mulla oli kalajoella 98 bensalla viimeks jotain 40 ast ennakkoa yläpäässä, eikä mitään naulaamisen merkkejä.
Sullahan oli tuo jakajalla. Ettei siellä vastapainot ala vatkaamaan liian löysien jousien takia? Outoa, että 5000 rpm yläpuolella tuo naulaus.
Yhes turbocalibrassa mitä olin säätämässä oli vääntöalueella 3000-4500 välillä rajua naulausta, eikä siihen auttanut seosten muutos. Sytkäennakot oli pakko tiputtaa 9 ast tuolla alueella että loppu naulaus. Syy oli kuitenkin tulpissa. Sinne ku laitto eri merkkistä kylmää tulppaa, niin sai nostaa seuraavalla säätökerralla ennakot 15 ast sille alueelle. Enemmänki olis ollu varaa.
Sullahan on melkeen sama kombinaatio mitä mun koneessa, paitsi puristus. Mulla oli kalajoella 98 bensalla viimeks jotain 40 ast ennakkoa yläpäässä, eikä mitään naulaamisen merkkejä.
Sullahan oli tuo jakajalla. Ettei siellä vastapainot ala vatkaamaan liian löysien jousien takia? Outoa, että 5000 rpm yläpuolella tuo naulaus.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Tasalakimännät on joo. Tai pienet venakolot on.
Paljealue ei ole juuri muuttunut.
Kärkijakaja on käytössä tosin luulis että vastapainot on jo ääriasennossa noilla kierroksilla. Ja myöhäselle ne luulis heittävän. Pitää kokeilla tulppia kuha tiet sulaa.
Paljealue ei ole juuri muuttunut.
Kärkijakaja on käytössä tosin luulis että vastapainot on jo ääriasennossa noilla kierroksilla. Ja myöhäselle ne luulis heittävän. Pitää kokeilla tulppia kuha tiet sulaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Rototest-dynossa (jarrumoottorit takanavoissa kiinni) baseline 1440cc motista, pitkät imutorvet ja 28mm kurkut tuplissa. Taka-akselilta 74kW 6630rpm ja 126Nm 4730rpm. Vääntökäyrä muistuttaa pientä turbo-dieselmoottoria .
Lyhyemmillä imutorvilla ja 32mm kurkuilla saanee yläkierroksille lisää hönkää. Vertailun vuoksi samat kilkkeet 12ST alakerrassa max vääntö 92Nm 6000rpm ja teho 64.8kW 7050rpm lyhyillä imutorvilla, samassa dynossa.
Tästä hyvä jatkaa parantelua.
Lyhyemmillä imutorvilla ja 32mm kurkuilla saanee yläkierroksille lisää hönkää. Vertailun vuoksi samat kilkkeet 12ST alakerrassa max vääntö 92Nm 6000rpm ja teho 64.8kW 7050rpm lyhyillä imutorvilla, samassa dynossa.
Tästä hyvä jatkaa parantelua.
Kadett C caravan 1975 ohc, Kardinalrot (Opel-Farbcode L508) + rostex-rot
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Vaihdoin NGK BP7ES kynttilät. Sytkä vakiomerkissä ja kilisee kierroksilla.
Pakko se on ottaa hattu pois ja pyöristää palotilan reunat. Tai sitte tarvis huuhtelevamman nokan
Pakko se on ottaa hattu pois ja pyöristää palotilan reunat. Tai sitte tarvis huuhtelevamman nokan
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Tyhmiä voi kysyä, mutta kun tätä ketjua nyt selannut.. Niin nyt kun tuo 1.3N on levällään niin kandeeko sitä kasata 272 nokalla ja tuplilla jos sellaiset on saatavilla.
Vai niputtaa ja ajaa sillä mitä ajaa. Ymmärtääkseni mikään 1.3 ruiskukaan ole avain onneen.
Haaliiko vaan ison tekniikan osat ja laittaa jonkun järkevä tekniikan.
Vai niputtaa ja ajaa sillä mitä ajaa. Ymmärtääkseni mikään 1.3 ruiskukaan ole avain onneen.
Haaliiko vaan ison tekniikan osat ja laittaa jonkun järkevä tekniikan.
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Ei kannata. Pitää olla S moottori.
Suosittelen lämpimästi 16SV moottoria ja siihen 13 nokkakansi ja jakaja. Sitten siihen se irmscher ruisku.
Suosittelen lämpimästi 16SV moottoria ja siihen 13 nokkakansi ja jakaja. Sitten siihen se irmscher ruisku.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Joo meinasin jo itse itselleni vastata että ei kannata. Mutta kuitenkin tekee mitä tahansa niin joutuu vaihtaan alustan osia leimaa varten.
Kävisikö siihen 16 Sv moottoriin kuitenkin nuo minun ohc kytkin kopat. ? Käytännössä ei kannata uhrata tuohon 1.3 ännään yhtään. Laakerit ja renkaat on ilmaisia kuulema siihen mutta saa niihin useamman kympin meneen
Kävisikö siihen 16 Sv moottoriin kuitenkin nuo minun ohc kytkin kopat. ? Käytännössä ei kannata uhrata tuohon 1.3 ännään yhtään. Laakerit ja renkaat on ilmaisia kuulema siihen mutta saa niihin useamman kympin meneen
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Kyl tosta 1.3 saa kivasti potkua kadetin kokoseen autoon, mullekki täs ny useempi naureskellu et kannattaako alle 2.0 laittaa mut eipä oo heidän asiansa.