1.2-1.6 OHC koneen viritys
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
3bar
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
- Lakkatinneri
- 'Senator'
- Viestit: 523
- Liittynyt: 07 Maalis 2007, 21:05
- Paikkakunta: Sastamala
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
No hyvä, sitten tuollainen 2-8bar säädettävä säädin on ihan ok, mites nuita on temppuiltu kiinni noihin kun tuo orkkis säädinhän on o-renkaalla ilmeisesti tuossa kiskossa?Juho M-P kirjoitti:3bar
Opeleita laidasta laitaan -70 -> -10
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Veljellä on tuommoinen just samanlainen C16SE A-Corsa, johon laitettiin samalla tyylillä F-Astran pumppu vakio ruiskutankin pumpun tilalle, eikä mitään bensansaantiongelmia. Bensalinjat tais olla sisähalkasijalta 8mm. Bensapumpulle tehty erillinen oma rele tulipeltiin, josta menee suoraan moottorin maasta ja akusta huomattavasti normaalia paksummat johdot pumpulle. Suuttimet vaihdettiin 188cc/min ja testattiin RE85:sella, jolla toimi todella hienosti! 98:llä nuo suuttimet oli liian isot ja alakierroksilla kävi huonosti.
Noiden pohjalta vika jää joko virranpuutteeseen, pumpun toimimattomuuteen, linjojen ohkasuuteen, suuttimiin tai bensansuodattimeen.
Jätä se vakio säädin paikalleen, et kuitenkaan ole laskemassa paineita alle tuon vakio lukeman, eli viimeinen säädinhän määrää sen paljonko linjaa ahistetaan ja nostetaan paineita.
Säädin oman Kadetin C16Se koneen myös juuri muutama päivä sitten RE85:selle ja vetoja tuli taas lisää. Hienoa ainetta tuo RE85.
Noiden pohjalta vika jää joko virranpuutteeseen, pumpun toimimattomuuteen, linjojen ohkasuuteen, suuttimiin tai bensansuodattimeen.
Jätä se vakio säädin paikalleen, et kuitenkaan ole laskemassa paineita alle tuon vakio lukeman, eli viimeinen säädinhän määrää sen paljonko linjaa ahistetaan ja nostetaan paineita.
Säädin oman Kadetin C16Se koneen myös juuri muutama päivä sitten RE85:selle ja vetoja tuli taas lisää. Hienoa ainetta tuo RE85.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
- Lakkatinneri
- 'Senator'
- Viestit: 523
- Liittynyt: 07 Maalis 2007, 21:05
- Paikkakunta: Sastamala
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Juu no tuossa bensalinjassa on kyllä nyt hiukan vielä tekemistä kun on aika teos mutta oli tiedossa kyllä ostaessa, täytyypi koittaa tuolla vakiopumpulla millai käyttäytyy kun nyt tuolla on toinen pumppu vielä lisänä konehuoneessa. Tuo bensanpaineensäätimen vaihto liittyy myös osin tuohon myöhempään suunnitteluun kun olisi tarkoitus koittaa ihan pikkasen virittää
Ja myös tuo etanolin kokeilu houkuttaa tosin sitä nyt ei ihan vielä saa kun 60km ajelun päästä mutta kokeilla pitäisi silti
Heittäkääs nyt tuohon nokka-akselin kaipuuseen joku hyvä idea, en oikein osannut ebaysta löytää mitään tuohon koneeseen, isompiin ja 16v koneisiin löytyy kyllä hyvinkin
Ja myös tuo etanolin kokeilu houkuttaa tosin sitä nyt ei ihan vielä saa kun 60km ajelun päästä mutta kokeilla pitäisi silti
Heittäkääs nyt tuohon nokka-akselin kaipuuseen joku hyvä idea, en oikein osannut ebaysta löytää mitään tuohon koneeseen, isompiin ja 16v koneisiin löytyy kyllä hyvinkin
Opeleita laidasta laitaan -70 -> -10
-
- 'Kadett'
- Viestit: 29
- Liittynyt: 30 Kesä 2014, 16:05
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Voiko 16SV koneeseen laittaa F10 vauhtipyörän ja F10 laatikon?
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Ei. Starttimoottori ei yllää hampaalle.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Mulla on itellä kevennetty 1.3/1.4 etuvedon vauhtipyörä 1.6SV lohkossa. Mittasin etäisyyden muutoksen, jyrsin tilaa startille sen muutaman sentin verran ja tein uudet kiinnityspaikat sille. Aikaa tuon tekemiseen meni päältä pari tuntia kun tarkasti tein.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
-
- 'Kadett'
- Viestit: 29
- Liittynyt: 30 Kesä 2014, 16:05
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Käykö sitten E-Kadettin F13 laatikko A-Corsan vetareihin kiinni?
-
- 'Kadett'
- Viestit: 29
- Liittynyt: 30 Kesä 2014, 16:05
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Ja voiko F13 perän vaihtaa F10 laatikkoon?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 69
- Liittynyt: 13 Tammi 2014, 20:12
- Paikkakunta: jämsä
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Itseäkin kiinnostais käykö nuo f10 loota vetarit f13cr lootaa?
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Jos nyt jotain sattuu kiinnostamaan niin kävin koeponnistamaan tuota mun 16SE kokoonpanoa.
Tuo ei ollut mikään karttojen hierontatilaisuus, vaan kourallinen vetoja jossa tuli testattua vain vähän nokkapyörän asentoa ja sytkää.
95.6 kW (129 hv) @ 6300 r/min - 163.4 Nm @ 4460 r/min.
Tuo olis saattanut olla yllättävänki pirteä kunnon nokalla ja normaali puristuksilla.
Tuo ei ollut mikään karttojen hierontatilaisuus, vaan kourallinen vetoja jossa tuli testattua vain vähän nokkapyörän asentoa ja sytkää.
95.6 kW (129 hv) @ 6300 r/min - 163.4 Nm @ 4460 r/min.
Tuo olis saattanut olla yllättävänki pirteä kunnon nokalla ja normaali puristuksilla.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
- Lakkatinneri
- 'Senator'
- Viestit: 523
- Liittynyt: 07 Maalis 2007, 21:05
- Paikkakunta: Sastamala
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
En oo nyt oikeen perehtynyt missä mennään mutta missä vehkeessä tää kone sulla on? Kuvitelmana voisin ajatella jos omassa pätkäcorsassa on koneteho ollut joskus -90 vuonna 100hv:tä ja siitä tulisi pyörille tänä päivänä ehkä 80-85hp niin tuohan on 50% enemmän siihen nähden, olis kiva päästä kokeileen miten tuo tehomäärä jo corsaa liikuttelis kun auton paino ei kuitenkaan ole kovin kova ja jo tuolla 100hv koneellakin liikkuu erittäin mukavastiTR81 kirjoitti:Jos nyt jotain sattuu kiinnostamaan niin kävin koeponnistamaan tuota mun 16SE kokoonpanoa.
Tuo ei ollut mikään karttojen hierontatilaisuus, vaan kourallinen vetoja jossa tuli testattua vain vähän nokkapyörän asentoa ja sytkää.
95.6 kW (129 hv) @ 6300 r/min - 163.4 Nm @ 4460 r/min.
Tuo olis saattanut olla yllättävänki pirteä kunnon nokalla ja normaali puristuksilla.
Opeleita laidasta laitaan -70 -> -10
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Moottori kiinni C-Kadett:issa. Meni kesällä vartin 15.03 sek, mutta nyt vois mennä 14 nurkille. Penkki otti voimansiirron huomioon, eli konetehoa. Kuitenkin 30 hp enemmän mitä vakio C16SE matalemmilla puristuksilla.
Lohko A-Vectran 1.6 liekkirenkailla ja öljyruiskuilla.
Kansi 16SE. Ite portattu, palotilat muoiltu ja venttiilit tehty. Puristus 9.0-9.2 tienoilla
Imusarjana 2.6 litran vaahtosammutin lyhyillä runnereilla johon soviteltu 20XE kaasuläppä.
Männät Corolla 1.8, Kanget Toyota 4AGE H-prof 1mm pidemmät kuin Opelin.
Megasquirt 1 v2.2 MSD:n hukkakipinäpuolilla. Suuttimet X20XE 250cc, joita vielä vähän korotettu >3,5 bar paineilla jotta riitti RE85:selle.
Vauhtipyörä 3.99 Kg pikkupyörä sintterillä.
Kyllähän tuo C Kadettin painoa liikuttaa ihan hyvin, mutta pitojen kanssa ollut hieman ongelmia, kun tahtoo tuo vääntö ja herkkyys olla ongelmana. Painoa on siirretty taaksepäin, keulaa kevennetty, Iso akku taka-akselin takapuolella, edessä Competive engineerin 3-säätö iskarit 90-10 säädöllä ja perässä KYB:in nostavat 50-50 jämäkät kaasut, etuvakaajaan tehty jousto. Jousia ja korkeutta on kokeiltu vähän kaiken näköistä, mutta ei tunnu oikein auttavan pito-ongelmiin. Takana nyt 8mm langalla olevat jouset, edessä 13mm progressiiviset. Jos lähtee ykkösellä puolella kaasulla kytkintä luistattaen nätisti ja menee vähääkään painamaan kaasua enemmän, niin alkaa sutimaan. Täytyy koittaa vielä kehitellä jotain, varsinkin kun ahdin astuu kuvioihin, niin tuo sutiminen muodostuu isommaks ongelmaks.
Lohko A-Vectran 1.6 liekkirenkailla ja öljyruiskuilla.
Kansi 16SE. Ite portattu, palotilat muoiltu ja venttiilit tehty. Puristus 9.0-9.2 tienoilla
Imusarjana 2.6 litran vaahtosammutin lyhyillä runnereilla johon soviteltu 20XE kaasuläppä.
Männät Corolla 1.8, Kanget Toyota 4AGE H-prof 1mm pidemmät kuin Opelin.
Megasquirt 1 v2.2 MSD:n hukkakipinäpuolilla. Suuttimet X20XE 250cc, joita vielä vähän korotettu >3,5 bar paineilla jotta riitti RE85:selle.
Vauhtipyörä 3.99 Kg pikkupyörä sintterillä.
Kyllähän tuo C Kadettin painoa liikuttaa ihan hyvin, mutta pitojen kanssa ollut hieman ongelmia, kun tahtoo tuo vääntö ja herkkyys olla ongelmana. Painoa on siirretty taaksepäin, keulaa kevennetty, Iso akku taka-akselin takapuolella, edessä Competive engineerin 3-säätö iskarit 90-10 säädöllä ja perässä KYB:in nostavat 50-50 jämäkät kaasut, etuvakaajaan tehty jousto. Jousia ja korkeutta on kokeiltu vähän kaiken näköistä, mutta ei tunnu oikein auttavan pito-ongelmiin. Takana nyt 8mm langalla olevat jouset, edessä 13mm progressiiviset. Jos lähtee ykkösellä puolella kaasulla kytkintä luistattaen nätisti ja menee vähääkään painamaan kaasua enemmän, niin alkaa sutimaan. Täytyy koittaa vielä kehitellä jotain, varsinkin kun ahdin astuu kuvioihin, niin tuo sutiminen muodostuu isommaks ongelmaks.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 69
- Liittynyt: 13 Tammi 2014, 20:12
- Paikkakunta: jämsä
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Eiköhän se pito luulis löytyvä ku pistää leveempää kumia/kunnon kumia taakse voipi vaan olla et rupee perä purkuu ennen pitkää jos on vakio perä viel
- Lakkatinneri
- 'Senator'
- Viestit: 523
- Liittynyt: 07 Maalis 2007, 21:05
- Paikkakunta: Sastamala
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Kuulostaa ihan hyvältä. Kevyeen autoon on varmaan aina hiukan hankalaa saada kunnon pitoa. Omaan c-kadettiin on ollut tekeillä c20xe tässä jo kohta 7 vuotta mutta kun iski tilanahtaus autotalliin eikä oo saanut budjettia uuden isomman tallin rakennukselle vielä
Opeleita laidasta laitaan -70 -> -10