Kadett D GTE -84 "Irmscher" (Tiet kutsuvat 07.04.2024)
- S.Eskman
- OCF Staff
- Viestit: 553
- Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Tervakoski
- Jäsennumero: 0385
Kiitoksia vaan (kai?) .vetukka kirjoitti:Käheen näköne, tommonen ritmo-look toimii aina
Jep, harmittamaan jäi minuakin mutta ei sitten vaan satuttu törmäämään enää lauantai-iltana. Ja sunnuntaina meillä oli aikainen lähtö kun emännän oli pakko mennä töihin.k-p kirjoitti:hienohan tämä on, harmi ku jäi meillä juttelu tuokio hieman kesken mutta oletko tulossa kalajoelle? jos itsekkin sinne pääsisi omalla gte:llä
Emme luultavasti ole tulossa Kalajoelle, mutta täytyy koittaa törmäillä jossain muualla.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
- S.Eskman
- OCF Staff
- Viestit: 553
- Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Tervakoski
- Jäsennumero: 0385
Tutustuin tuossa tarkemmin nokka-akseliin, minkä ajattelin Kadettiin vaihtaa. Nokan malli näyttää olevan Enem A7, mikä on tarkoitettu näköjään 2.0 ohc moottoriin. Tässä tarkempaa tietoa valmistajan sivuilta:
KAM OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7
http://www.enem.se/kamaxlar.asp ja sieltä tyyppi 35-53-310
Tässä taas vakio nokan tietoja, täältä foorumilta poimittuna:
Tällaiset arvot mä löysin täältä foorumilta joskus. Taitaa olla asteet ilmoitettu nolla-välyksellä.
Nokka-akselien tiedot:
Kad-E -86 18E
Imu avautuu 28°btc
sulkeutuu 89°abc
kesto 297°
Pako avautuu 72°bbc
sulkeutuu 45°atc
kesto 297°
Overlap 73°
Nosto (0 välys)
imu ja pako 11,526mm
Mitäs mieltä olette, virittäjä velhot, onko mitään vastaavaa hyötyä alkaa vaihtamaan tuohon Enemin nokkaan? Pakko kysyä kun en itse näistä mitään ymmärrä..
KAM OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7
http://www.enem.se/kamaxlar.asp ja sieltä tyyppi 35-53-310
Tässä taas vakio nokan tietoja, täältä foorumilta poimittuna:
Tällaiset arvot mä löysin täältä foorumilta joskus. Taitaa olla asteet ilmoitettu nolla-välyksellä.
Nokka-akselien tiedot:
Kad-E -86 18E
Imu avautuu 28°btc
sulkeutuu 89°abc
kesto 297°
Pako avautuu 72°bbc
sulkeutuu 45°atc
kesto 297°
Overlap 73°
Nosto (0 välys)
imu ja pako 11,526mm
Mitäs mieltä olette, virittäjä velhot, onko mitään vastaavaa hyötyä alkaa vaihtamaan tuohon Enemin nokkaan? Pakko kysyä kun en itse näistä mitään ymmärrä..
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Luulisin, että on. Itselläni oli Cranen nokka-akseli elikkä 274-astetta ja nosto 11,22mm. Kierrosalue tais olla 2500-6500/rpm.
Mikä tuon nokan kierrosalue on?
Konehan mulla oli sellanen, et 18E-alakerta ja 20E-virikansi. Ja muut virihilkkeet...
Mut kyllä tuo nokka-akselin vaihto muutti moottoria. Jouduin itse nääs ottamaan sen virinokan pois ja laittamaan vakion takasin, kun päästöt oli liian suuret. Lopulta syyksi paljastui vain ja ainoastaan liian korkeat pa-paineet... Ne kun puotti alas, niin päästöt oli ok.
CatCamsin (ent. CraneCams) vastaava nokka on kait tämä:
4600534 271 / 271° 225 / 224° 11.35 / 11.35mm 1.00 / 1.10mm
O.E.M. HYDR: sport
Ja jos oikein muistan, niin USParts tuo maahan ja sieltähän kait pitäis herua OCF-jäsenalekin?
Mikä tuon nokan kierrosalue on?
Konehan mulla oli sellanen, et 18E-alakerta ja 20E-virikansi. Ja muut virihilkkeet...
Mut kyllä tuo nokka-akselin vaihto muutti moottoria. Jouduin itse nääs ottamaan sen virinokan pois ja laittamaan vakion takasin, kun päästöt oli liian suuret. Lopulta syyksi paljastui vain ja ainoastaan liian korkeat pa-paineet... Ne kun puotti alas, niin päästöt oli ok.
CatCamsin (ent. CraneCams) vastaava nokka on kait tämä:
4600534 271 / 271° 225 / 224° 11.35 / 11.35mm 1.00 / 1.10mm
O.E.M. HYDR: sport
Ja jos oikein muistan, niin USParts tuo maahan ja sieltähän kait pitäis herua OCF-jäsenalekin?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Mistä sait tuohon imuilmaputken? Mulle möivät joka paikassa ei oota.s.eskman kirjoitti:
akaviisto.jpg[/img]
Pieni käyntiongelma tuli myös korjattua. Tyhjäkäynti vaihteli 900-1800 välillä mikä oli todella ärsyttävää. Syyksi paljastui kuivunut ja halkeillut imuilmaputki. Nyt käyntinopeus ei vaihtele ja käynti parani muutenkin. Vaihtolistalla olisi vielä kitisevä vesipumppu ja samalla vaivalla nokka-akselin vaihto jyrkempään.
Luulis ainakin AutomuoviKem:stä löytyvän. Tai merkkiliikkeestä. Itte asiassa mullakin on tuollanen, ja ehjä. Ehti olla Asconassa vajaan vuoden ja sen jälkeen on ollu arkistoituna n. 6v.tero76 kirjoitti:Mistä sait tuohon imuilmaputken? Mulle möivät joka paikassa ei oota.s.eskman kirjoitti:
akaviisto.jpg[/img]
Pieni käyntiongelma tuli myös korjattua. Tyhjäkäynti vaihteli 900-1800 välillä mikä oli todella ärsyttävää. Syyksi paljastui kuivunut ja halkeillut imuilmaputki. Nyt käyntinopeus ei vaihtele ja käynti parani muutenkin. Vaihtolistalla olisi vielä kitisevä vesipumppu ja samalla vaivalla nokka-akselin vaihto jyrkempään.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3996
- Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
- Viesti:
http://www.salhydro.fi/sh/index.php?f=pr&pid=81tero76 kirjoitti:Ok, kun ei tuota tosiaan aanut ooppelilta eikä automuovikemiltäkään, valmistus lopetettu vuonna 2007.
Tuossa hyvä yleismallin letku
B Ascona '80 ja E Rekord '83
- S.Eskman
- OCF Staff
- Viestit: 553
- Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Tervakoski
- Jäsennumero: 0385
Pientä edistystä tällä suunnalla.
Sain vaihdettua tuon nokka-akselin viime viikolla. Operaatio oli suht helppo kun sain nokka-akselin vaihtotyökalun lainaan paikalliselta Autokorjaamo JT Saloselta, kiitokset heille. Koko operaatioon meni nelisen tuntia eikä ongelmia ollut kuin jakopään suojamuovin kanssa, mikä ei mahtunut paikalleen koska säädettävän nollapyörän ruuvien kannat hankasivat siihen.
Nyt nokkapyörä on säädetty vakiopyörän säätöihin. Ongelmaksi muodostui yläkuolokohdan mittaaminen. Mittakello, minkä sain lainaan olisi pitänyt olla pidempää mallia jotta ykk:n olisi saanut mitattua tulpan rei`ästä. Täytyy varmaan etsiä tekijä kenellä olisi sopivat työkalut.
Ehdotuksia otetaan vastaan..
Vaihdolla tuntui olevan persdynolla jotain vaikutustakin, joten eipä ollut turha työ .
Sain vaihdettua tuon nokka-akselin viime viikolla. Operaatio oli suht helppo kun sain nokka-akselin vaihtotyökalun lainaan paikalliselta Autokorjaamo JT Saloselta, kiitokset heille. Koko operaatioon meni nelisen tuntia eikä ongelmia ollut kuin jakopään suojamuovin kanssa, mikä ei mahtunut paikalleen koska säädettävän nollapyörän ruuvien kannat hankasivat siihen.
Nyt nokkapyörä on säädetty vakiopyörän säätöihin. Ongelmaksi muodostui yläkuolokohdan mittaaminen. Mittakello, minkä sain lainaan olisi pitänyt olla pidempää mallia jotta ykk:n olisi saanut mitattua tulpan rei`ästä. Täytyy varmaan etsiä tekijä kenellä olisi sopivat työkalut.
Ehdotuksia otetaan vastaan..
Vaihdolla tuntui olevan persdynolla jotain vaikutustakin, joten eipä ollut turha työ .
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
- jeffgordon
- 'Senator'
- Viestit: 396
- Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Kannus
Tuossa aivan hemmetin hyvä ohje YKK määritykseen by Marko Väisänen;
YKK määritys. Hitsataan vanhaan (tai uuteen) sytytystulppaan n. 20mm jatko vaikka harjateräksestä ja pyöristetään kulmat. Katsotaan reikään ja varmistetaan että mäntä on alhaalla ennen kuin se vedetään kiinni. Sitten astelevy sinitarralla kampuran hihnapyörään ja vaikka mig langasta viisari jonkun pultin alle. Sitten varoen pyörittämään jompaankumpaan suuntaan. Kun stoppaa niin otetaan astelevystä lukema. Sitten pyöritetään toiseen suuntaan ja kun stoppaa otetaan lukema. Näiden kahden lukeman puolivälissä on tarkka ykk. Tulppa pois ja pyöritetään asteluku kohdalleen. Sitten tekemään pysyvämpää mallia oleva viisari ja vaikka rautasahalla merkki hihnapyörään hyvin näkyvään kohtaan, mieluiten niin että niihin pääsee katsomaan linjaan.
Säädettävät hihnapyörät kiinni ja nokat vakioajoituksiin, kiristetään hihna normaalisti pyörittämällä pari kierrosta kiristin löysällä ja siihen kiinni. Sitten heittokello jompaankumpaan nokkaan ja mitataan PAININKUPIN REUNASTA, välyslevy kelluu öljynpäällä ja on helposti vinossa. Nyt täytyy myöntää että aikaa on mennyt joten oliko se nyt niin että imu on sulkeutumassa ja pako aukeamassa noissa mitoissa? Oli miten oli, se joka on aukeamassa: pyöritetään konetta myötäpäivään (koko ajan myötäpäivään, vastapäivään hihna menee löysälle ja mittaat ihan random ajoituksia) ja kun näet että nokka lähestyy kyseistä paininkuppia nollaat heittokellon, sitten silmäkovana tuijotat lukemia JA kampiakselin päässä olevaa viisaria. Et pyöritä heittokelloon oikeaa lukemaa vaan kampiakselin päähän viisarin kohdalleen. Sitten kun havaitset vaikka että se on kohdallaan ja kello sanoo että 0,20 liikaa tms. löysäät säädettävän hihnapyörän ruuvit ja pyörität nokan päästä lukeman kohdalleen. Sitten kiristät hihnapyörän ja toistat ao toimenpiteen niin monesti että saat kaksi mittausta peräjälkeen sen oikean lukeman. Se toinen joka sulkeutuu mitataan niin että taas pyörität kampia-akselin viisarin näyttämän kohdalleen ja sitten katsot heittokellon kohdalleen niin että se on painuneena ainakin sen haluamasin lukeman ja nollaat kellon. Sitten pyörität konetta lisää myötäpäivään ja katsot miten paljon se sulkeutui. Jos se sulkeutui esim. 0,30mm liikaa sinulla olis siis se liikaa auki. Pyörität taas kampuran kohdalleen ja nollat kellon. Avaat hihnapyörän säädöt ja vähennät 0,30mm. Hihnapyörä kiinni, nollaat taas kellon ja pyörität kunnes venttiili kiinni. Toistat tämän niin monesti että saat kahdesti saman lukeman.
Joo, onhan se monimutkaista mutta kun sen opettelee kerran oikein niin ei se niin vaikeaa ole ja varmasti pelaa sitten. Perusjuttuja säätöjä tehtäessä:
- ei ihan oikeasti onnistu ilman säädettäviä pyöriä, helppo tehdä/teettää itse
- ei saa pyörittää taaksepäin mittausta varten, PAITSI jos pyöritetään reeeeilusti ohi ja itse mittaus suoritetaan myötäpäivään pyörittämällä, en silti suosittele
- nokkapyörästä ei kannata pyörittää konetta, mutta itse nokan säätö ehdottomasti pitää tehdä noin kuin kerroin
Ohje kaksnokkaiseen Fiatin TC koneeseen, mutta eipä tuo oikeestaan paljoo poikkea
Lähde siis tuolta, 131rally nimimerkillä;
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t ... &start=210
YKK määritys. Hitsataan vanhaan (tai uuteen) sytytystulppaan n. 20mm jatko vaikka harjateräksestä ja pyöristetään kulmat. Katsotaan reikään ja varmistetaan että mäntä on alhaalla ennen kuin se vedetään kiinni. Sitten astelevy sinitarralla kampuran hihnapyörään ja vaikka mig langasta viisari jonkun pultin alle. Sitten varoen pyörittämään jompaankumpaan suuntaan. Kun stoppaa niin otetaan astelevystä lukema. Sitten pyöritetään toiseen suuntaan ja kun stoppaa otetaan lukema. Näiden kahden lukeman puolivälissä on tarkka ykk. Tulppa pois ja pyöritetään asteluku kohdalleen. Sitten tekemään pysyvämpää mallia oleva viisari ja vaikka rautasahalla merkki hihnapyörään hyvin näkyvään kohtaan, mieluiten niin että niihin pääsee katsomaan linjaan.
Säädettävät hihnapyörät kiinni ja nokat vakioajoituksiin, kiristetään hihna normaalisti pyörittämällä pari kierrosta kiristin löysällä ja siihen kiinni. Sitten heittokello jompaankumpaan nokkaan ja mitataan PAININKUPIN REUNASTA, välyslevy kelluu öljynpäällä ja on helposti vinossa. Nyt täytyy myöntää että aikaa on mennyt joten oliko se nyt niin että imu on sulkeutumassa ja pako aukeamassa noissa mitoissa? Oli miten oli, se joka on aukeamassa: pyöritetään konetta myötäpäivään (koko ajan myötäpäivään, vastapäivään hihna menee löysälle ja mittaat ihan random ajoituksia) ja kun näet että nokka lähestyy kyseistä paininkuppia nollaat heittokellon, sitten silmäkovana tuijotat lukemia JA kampiakselin päässä olevaa viisaria. Et pyöritä heittokelloon oikeaa lukemaa vaan kampiakselin päähän viisarin kohdalleen. Sitten kun havaitset vaikka että se on kohdallaan ja kello sanoo että 0,20 liikaa tms. löysäät säädettävän hihnapyörän ruuvit ja pyörität nokan päästä lukeman kohdalleen. Sitten kiristät hihnapyörän ja toistat ao toimenpiteen niin monesti että saat kaksi mittausta peräjälkeen sen oikean lukeman. Se toinen joka sulkeutuu mitataan niin että taas pyörität kampia-akselin viisarin näyttämän kohdalleen ja sitten katsot heittokellon kohdalleen niin että se on painuneena ainakin sen haluamasin lukeman ja nollaat kellon. Sitten pyörität konetta lisää myötäpäivään ja katsot miten paljon se sulkeutui. Jos se sulkeutui esim. 0,30mm liikaa sinulla olis siis se liikaa auki. Pyörität taas kampuran kohdalleen ja nollat kellon. Avaat hihnapyörän säädöt ja vähennät 0,30mm. Hihnapyörä kiinni, nollaat taas kellon ja pyörität kunnes venttiili kiinni. Toistat tämän niin monesti että saat kahdesti saman lukeman.
Joo, onhan se monimutkaista mutta kun sen opettelee kerran oikein niin ei se niin vaikeaa ole ja varmasti pelaa sitten. Perusjuttuja säätöjä tehtäessä:
- ei ihan oikeasti onnistu ilman säädettäviä pyöriä, helppo tehdä/teettää itse
- ei saa pyörittää taaksepäin mittausta varten, PAITSI jos pyöritetään reeeeilusti ohi ja itse mittaus suoritetaan myötäpäivään pyörittämällä, en silti suosittele
- nokkapyörästä ei kannata pyörittää konetta, mutta itse nokan säätö ehdottomasti pitää tehdä noin kuin kerroin
Ohje kaksnokkaiseen Fiatin TC koneeseen, mutta eipä tuo oikeestaan paljoo poikkea
Lähde siis tuolta, 131rally nimimerkillä;
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t ... &start=210
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V