Tee-se-itse peltisarja?
Tee-se-itse peltisarja?
Elikkäs ajattelin ihka aluksi kysellä, onko kukaan täällä rakennellut omaa peltisarjaa :iinsa?
Alkaa olla raketin putkisto vaihdon tarpeessa kokonaan, ja ajattelin josko siihen saisi itse työstettyä ( mageilla äänillä teitysti ) varustellut röörit.
Elikkäs minkälaista materiaalia suositte ja paksuutta? Tulee 1.3:een.
Alkaa olla raketin putkisto vaihdon tarpeessa kokonaan, ja ajattelin josko siihen saisi itse työstettyä ( mageilla äänillä teitysti ) varustellut röörit.
Elikkäs minkälaista materiaalia suositte ja paksuutta? Tulee 1.3:een.
Fresh thinking - Better cars
vesijohtoputkea...
Jos äänellä mennään nii ei muuta ku talonnurkalta nyppäät rännin pakosarjan jatkeeks
alkaa kadetti "lentämään"...
Vai taitavat kaupassa myydä jotain ns.pakoputkea...ite harkitsin sellaista
Vimeisetkin "alaväännön" rippeet todennäköisesti häviää kun tekaisee itse
"peltisarja" ja mageiden saundien lisukkeeksi 3" ränniä rämisemään.
Eli itse suosittelisin uutta putkea vaikka 1,5" muutamaa läpivirtaavaa pönttöä esim. simons(todistetusti paskat vaimennusominaisuudet)
Ja jättää sen valurauta sarjan sinne nokalle?
Jos äänellä mennään nii ei muuta ku talonnurkalta nyppäät rännin pakosarjan jatkeeks
alkaa kadetti "lentämään"...
Vai taitavat kaupassa myydä jotain ns.pakoputkea...ite harkitsin sellaista
Vimeisetkin "alaväännön" rippeet todennäköisesti häviää kun tekaisee itse
"peltisarja" ja mageiden saundien lisukkeeksi 3" ränniä rämisemään.
Eli itse suosittelisin uutta putkea vaikka 1,5" muutamaa läpivirtaavaa pönttöä esim. simons(todistetusti paskat vaimennusominaisuudet)
Ja jättää sen valurauta sarjan sinne nokalle?
tässä pikkisen likimääräsiä kaavoja joilla mitottaa "peltisatsia"
ensiöputkien pituus: L= (850x(180+A))/RPM - 3
A= pakoventtiilin avautumisennakko, eli kuinka monta astetta ennen alakuolokohtaa pakoventtiili avautuu
RPM= käyntinopeus jolle pakosarja viritetään, suositellaan virittämään suurimman vääntömomentin alueelle.
kertomalla tuloksen 25.4, saat tuloksen milleissä (muuten tuumat...)
tämä siis jos käyttää 4-1 putkistoo, 4-2-1 kuitenkin katuautoon suositeltavampi, jolloin tuo pituus on ensiö- ja toisioputkien yhteenlaskettu pituus. toisioputken pituuden saat siis vähentämällä ensiöputken pituuden tuosta kokonaispituudesta (ensiö pitää kuitenkin olla väh. 400mm!!)
ENSIÖputken sisähalkaisija lasketaan (4,4 x V) / (25 x ( 48 + 3 )) ja tästä neliöjuuri
V= yhden sylinterin iskutilavuus
L=ensiöputken pituus (TUUMAA!!!)
TOISIOputken halkaisija taas lasketaan 1,7xY² ja tästä neliöjuuri
Y=ensiöputken halkaisija (TUUMAA)
siitä ku laskeskelet ja tilaat jostain tohon kollektorit niin alkaa olla jo aika lähellä...
loppuputki sit tolle 1.3:lle ois vissiin sen 2" ku ei tota 1,75" taija ihan joka paikasta saada...
ja on tosiaan vaan sit suuntaa antava, ei kukaan rakenna heti ekalla kerralla ees säkällä parasta mahollista.... valitettavasti...
toivottavasti tosta saa ees jotain selvää...
ensiöputkien pituus: L= (850x(180+A))/RPM - 3
A= pakoventtiilin avautumisennakko, eli kuinka monta astetta ennen alakuolokohtaa pakoventtiili avautuu
RPM= käyntinopeus jolle pakosarja viritetään, suositellaan virittämään suurimman vääntömomentin alueelle.
kertomalla tuloksen 25.4, saat tuloksen milleissä (muuten tuumat...)
tämä siis jos käyttää 4-1 putkistoo, 4-2-1 kuitenkin katuautoon suositeltavampi, jolloin tuo pituus on ensiö- ja toisioputkien yhteenlaskettu pituus. toisioputken pituuden saat siis vähentämällä ensiöputken pituuden tuosta kokonaispituudesta (ensiö pitää kuitenkin olla väh. 400mm!!)
ENSIÖputken sisähalkaisija lasketaan (4,4 x V) / (25 x ( 48 + 3 )) ja tästä neliöjuuri
V= yhden sylinterin iskutilavuus
L=ensiöputken pituus (TUUMAA!!!)
TOISIOputken halkaisija taas lasketaan 1,7xY² ja tästä neliöjuuri
Y=ensiöputken halkaisija (TUUMAA)
siitä ku laskeskelet ja tilaat jostain tohon kollektorit niin alkaa olla jo aika lähellä...
loppuputki sit tolle 1.3:lle ois vissiin sen 2" ku ei tota 1,75" taija ihan joka paikasta saada...
ja on tosiaan vaan sit suuntaa antava, ei kukaan rakenna heti ekalla kerralla ees säkällä parasta mahollista.... valitettavasti...
toivottavasti tosta saa ees jotain selvää...
elämä on kovaa, osta kypärä
commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433
commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433
Tässä vielä olion ohjeiden lisäksi:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=59317
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=59317
- Motocoyote
- 'Diplomat'
- Viestit: 1042
- Liittynyt: 30 Maalis 2005, 09:33
- Paikkakunta: Tornio
Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym...
Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
Laitettu yksityisviestillä.Motocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym...
Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
Fresh thinking - Better cars
Laittaisitko mullekin tuon laskurin tulemaan. Osoite löytyy tiedoistani.Motocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym...
Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
laitetty myös YV.äMotocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym...
Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
No kelpais kyllä laskuri juu...Motocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym...
Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
Laitahan toki mullekin tuo laskuri, jos viittit....Motocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym...
Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
Osoite löytyy tiedoistani....
- Motocoyote
- 'Diplomat'
- Viestit: 1042
- Liittynyt: 30 Maalis 2005, 09:33
- Paikkakunta: Tornio
-
- 'Kadett'
- Viestit: 25
- Liittynyt: 15 Loka 2005, 19:55
- Paikkakunta: Rauma
Peltisatsi
Tietääkö kukaan montako astetta ennen yläkuolonkohtaa tuo 1.3 och koneen pakoventtiili avautuu?Olisin rakentamassa peltisarjaa omaani ,mut en ole saanut tuota lukemaa mistään selville
Ehkä otin ehkä en.
Re: Peltisatsi
Pieni hommahan tohon sarjan tekoon nähden on mitata se kulma. Venakoppaa auki, astelevyä /-mittaa kaveriksi ja sitä rataaVauhtikalloko kirjoitti:Tietääkö kukaan montako astetta ennen yläkuolonkohtaa tuo 1.3 och koneen pakoventtiili avautuu?Olisin rakentamassa peltisarjaa omaani ,mut en ole saanut tuota lukemaa mistään selville
Re: Tee-se-itse peltisarja?
Osaisko ketää sanoo mikä ois c20ne koneen pakoventtiilin avautumisennakko, ku itel on kone täl hetkel auki odottelemas uusia osia ni en saa katottuu täl hetkel.