Vectra 2.5 pakokaasun takaisinkierrätysventtiili
Vectrastani (2.5 V6 vm.-00) irtosi pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili(?). Kolme hentoa kiinnityspulttia oli katkennut eikä niitä oikein voi vaihtaa. Eli ainoo vaihtoehto olis kait ostaa uus venttiili joka on sikakallis. Edellisestä Vectrastani hajosi sama osa samasta kohdasta ja se tuli vaihdettua. Pultit on kait sitten alimitoitettuja, kun ne väsyvät katki n. 60tkm ajon jälkeen. Tyyppivika? Onko kellään tietoa, toimiiko moottori normaalisti ilman ko. venttiiliä vai aiheuttaako se jotain ongelmia. Nyt venttiilin jättämä reikä on tukittu peltisellä pirkka anjovispurkin kannella, jotta joululoman ajot eivät olisi jäänyt tekemättä. Mittaristossa palaa tietysti moottorielektroniikan varoitusvalo. Onks kellään tietoo/vastaavia kokemuksia ????
Mitähän ongelmia odotettavissa?On 2003-01-04 23:03, kapiteeli wrote:
Ongelmia odotettavissa katsastuksessa päästöjen osalta mikäli EGR ei toimi.
Jos EGRn poistaa pelistä, niin konttorilla ei tule pienimpiäkään ongelmia pakokaasupäästöjen mittauksessa (ellei jätä EGRää auki asentoon).
EGR vähentää lähinnä typpipäästöjä ja harvalla konttorilla niitä mitataan ja mittaus vaatisi että moottori olisi kuormitettu.
Uskoisin, että laippa tulppauksella Opel jätä vikakoodia, vikakoodista viis kunhan lamppu ei pala kokoajan.
Muistaakseni tuossa moottorissa on EGRn valvonta potikalla, joten laippatulppaus on hyvä. Voisin tsekata kun muistaisin...
j.h