A-Vectra nykii kiihdyttäessä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Janne T
'Senator'
'Senator'
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Elikkäs auto on -92 1.8i vectra 227000km. ja ongelma seuraavanlainen. nykii kiihdyttäessä 2, 3, 4 ja 5 vaihteilla. erityisesti 1800-3000 kierrosluvuilla. nykiminen on todella ärsyttävää, sillä auto ikäänkuin sammahtaa aina sekunnin murto-osaksi. Tasakaasulla ajaessa nykimistä ei ole, mutta nykyään lähes joka kerta kiihdyttäessä, ja tuntuu siltä kuin ongelma olisi yltynyt nyt talven tultua.

Tiedän kyllä, että tällaisista vastaavanlaisista oireista on keskusteltu tuhansia kertoja, mutta kysympä kuitenkin. Tasakaasulla ajaessa nykimistä ei ole, mutta nykyään lähes joka kerta kiihdyttäessä, ja tuntuu siltä kuin ongelma olisi yltynyt nyt talven tultua.

Ilmasuodatin, bensansuodatin ja tulpat ovat uusia.

Vaihtolistalla onkin seuraavana sitten tulpanjohdot. Kun ei tuo nykiminen ole vielä hellittänyt.

Voiko EGR:rän tukkoisuus aiheuttaa ko. nykimistä? Sen "tukkiminen" ilmeisesti auttaisi asiaan, mikäli näin on?
gimmespeed
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja gimmespeed »

suuttimet tukossa?
fast
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 18 Joulu 2002, 02:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja fast »

Tulpanjohdot on 80%:sti syynä näissä tapauksissa. Osta laatujohdot, semmoiset jotka kuuluu opeliin, niin vika on tod. näk. ohi.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2142
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Se sytytysyksikkö sieltä jakajan sisältä voi olla myös syypäänä erinäisiin oireisiin...
Itse tuli vaihdettua lähes kaikki sytkän osat ja lopulta vika paikallistui ECU:hun! Vittumaisia selvittää moiset hämärät käyntihäiriöt.
marttikos
'Senator'
'Senator'
Viestit: 365
Liittynyt: 10 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja marttikos »

Tulpanjohtoviassa kierroslukumittari "hyppii". Koneeseen ei kelpaa kuin Boschin alkuperäiset johdot.
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
Avatar
Tarmo_L
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Poista nyt vaikka alkuun egr käytöstä, ja jos ei vaikutusta niin uusi v.jakajan koppa, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat, sekä tankkaa tankki täyteen.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tarmo_L on 2002-12-27 18:41 ]</font>
Janne T
'Senator'
'Senator'
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Tyhjäkäynti ei hyppele, mutta kone "tupsahtelee" tyhjäkäynnillä. Tankki on tullut kyllä tankattua aina täyteen, eli en usko sen vetisestä bensasta johtuvan. EGR:rän poiskytkentä ilmeisesti onnistuu parhaiten tukkimalla sen, eli laittaa sinne ohkasen alumiini levyn väliin? muissa tapauksissahan on ilmeisesti vikavalo alkanut palaa?

Ilmamäärämittarin kulunut "hiiliosakin" on kait joskus ollut syypäänä nykimiseen, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin kyseisestä koneesta sitä löydy.

No mutta kokeilempa ensi alkuun nuita uusia tulpanjohtoja, ja sinne virranjakajan sisäänkin vois kyllä kurkata.
VekkuliYxKasi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja VekkuliYxKasi »

Tuo tupsahtelu on kai normaalia tai ainaki mulla tupsahtelee kans mutta ei siinä mitään ongelmia muuten ole. Mullaki nyki jonkiverran auto sopivasti kiihdyttäessä. Ja hiukka pahempi ongelma oli ettei päässy pakokaasutestejä läpi..
Oletkos katsonu sitä egr:ää tarkemmin..? Itsellänihän oli aika hyvin karstottunu se venttiili tai ehkä jopa palanu hiukan, puhdistin ja hioin sen. Sittehän mulla oli siinä egr kanavaa vastapäätä oleva alipaineputki joka tulee siis siihen imusarjaan täysin tukossa. Sitte olihan mulla se egr:ään tuleva putki palanu poikki. Saman remontin yhteydessä tuli hiottua venttiilitki jotka oli kyllä lähes täysin kunnossa. Niin ja virranjakajan "kosketuspinnat" ja lähetyssaarnaajan sitte puhdistin karstasta.. ois voinu kyllä laittaa kokonaan uudetki.. Sen remontin jälkeen ongelmat sitte katosivat.
Niin ja sitä ennenhän se auto kävi opelin liikkeessä pariki kertaa ilman että vikaa löytyi. Laitettiin uusi lambda, kokeiltiin uutta boksia ja lastua ilman vaikutusta, kunnes ne luovuttivat..
Egr:n tukkimisesta sen verran että se tuskin aiheuttaa mitään häiriövaloa, itellä -91 vekussa ei aiheuttanut ja sitä on vaikea tukkia kokonaan varmaan, tosin sen alipaineputken voi tukkia mutta sillä ei ole merkitystä jos se egr venttiili vuotaa kokoajan, jos se on kulunut..
Janne T
'Senator'
'Senator'
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne T »

No niin elikkä vika hävisi niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä, kuin uusilla tulpanjohdoilla! EGR:rän tukin siten, että laitoin siihen kiinnityskohtaan jossa tiiviste on, alumiinisen peltilätkän, joka tukkii toisen reijän. Eli imusarjalle ei enää sitä kautta ilmaa mene. En sitten tiedä onko tuosta tukkimisesta mitään hyötyä, ja harkitsenkin jo sen takaisin toimintaan laittamista. Kyllä siellä karstaa oli, ja EGR oli tosi pahasti karstottuneen ja palaneen näköinen.

Vaikuttaakohan tuo "poiskytkeminen" mitenkä paljon päästöihin?
Vastaa Viestiin