C20XE virittäminen

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Nikson
'Senator'
'Senator'
Viestit: 369
Liittynyt: 31 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Nikson »

Joo, kyllä kiinnostais tietää.. Mutta siitä nokan ajoituksesta kiinnostaa se että jos ostaa säädettävät nokkapyörät kaupasta, niin onko niissä asteikko valmiina esim +-10 astetta? ja paljonko on optimaalinen ajoitus vakioon verrattuna? Imu/Pako?

Ps. En ole säätäny ikinä nokan ajoituksia..
Vectra A GT C20XE -94
Avatar
TURBOGSI
'Senator'
'Senator'
Viestit: 416
Liittynyt: 25 Syys 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja TURBOGSI »

Nikson kirjoitti:Joo, kyllä kiinnostais tietää.. Mutta siitä nokan ajoituksesta kiinnostaa se että jos ostaa säädettävät nokkapyörät kaupasta, niin onko niissä asteikko valmiina esim +-10 astetta? ja paljonko on optimaalinen ajoitus vakioon verrattuna? Imu/Pako?

Ps. En ole säätäny ikinä nokan ajoituksia..
On niissä millimetriasteikko. Ainaki TB:n pyörissä. Perstuntumalla voi koittaa miten vaikuttaa mut dynossa se kannattais optimaalisesti säädättää. Oliko jossain karkee vinkki, että imunokkaa aikasemmalle ja pakoa myöhäsemmälle niin saadaan enemmän teho, toisinpäin vääntöä. Mut kaikki riippuu koneessa. Korjatkoon joku jos oon metsässä.
Kuva
Bmw 535 Turbo
Saintiel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 786
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 01:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Saintiel »

Mites noita oooppelin 20xe vakionokkapyäriä säädetään?
Ja mitkä ihmeet on T-I powercapit/kupit?
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Saintiel kirjoitti:Mites noita oooppelin 20xe vakionokkapyäriä säädetään?
Ja mitkä ihmeet on T-I powercapit/kupit?
Eihän niitä vakionokkapyöriä voikaan säätää, siksi niitä säädettäviä nokkapyöriä tehdään ja myydään...

Powercapiksi kutsutaan yleensä alumiinivaluista osaa, joka korvaa muovisen imukotelon jossa lukee päällä SFI-teksti, ja on paremmin virtaava. Niitä on myytävänä valmiita (Irmscher ym.) mutta jos sellaisen tekee itse, niin sitten se on Tee-Itse-powercappi.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Saintiel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 786
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 01:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Saintiel »

onkos tohon jotain mittoja tohon T-I powercappiin?
Ja paljos ne säädettävät nokkapyärät maksais?
Saintiel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 786
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 01:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Saintiel »

saisiko jotain kuvia tosiaan tohon T-i powercappiin. voisin koulussa semmotteen teettää.
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Saintiel kirjoitti:saisiko jotain kuvia tosiaan tohon T-i powercappiin. voisin koulussa semmotteen teettää.
teet laipan vastaamaan kaasuläppäkoteloon ja siitä mutkaputki ilmamassamittarille. ei siinä ihmeempiä mittoja tarvi.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Keme kirjoitti:Yks pitkätukka puhu, että sen c20xe oli naukassu ~170hv dynossa. Siis vakiokoneesta imunokan uudelleen ajotuksella ja TI-powerikupilla. Sitte se vielä täräytti dunopaperin nenän etee.
Ensimmäiset 16V GSi kadetit naukasevat tämän 170-180hv vakiona.. :o
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
Aztaroth
'Senator'
'Senator'
Viestit: 570
Liittynyt: 02 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aztaroth »

Saintiel kirjoitti:Ja paljos ne säädettävät nokkapyärät maksais?
Teetätä vanhoista esim. tommis billetillä, maksoin jonkun 100-150 euroa, ei paha verrattun moneen muuhun lafkaan mistä uutena kyselin. Ellei tee jotain avokoppa-hifistely-messu-autoa niin sit pitää hommaa hienot ja näyttävät kiekot kaupasta hienoilla logoilla.
Opel Astra GSI 2.0 -93
reiskaar
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 895
Liittynyt: 12 Touko 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja reiskaar »

onko muilla ollut jämäkät nuo kelluvat männäntapit c20xe:n männissä. Ei putoa paikastaan sokan irrotettua vaikka hieman voimalla avitinkin (kevyesti). Tarttee ilmeisesti tehdä "peti" vaikkapa puusta jotta on mäntäystävällinen ja puristaa vaan voimalla irti. :oops:

Sitten toinen juttu eli millä on järkevin suojata lasikuulapuhalluksen ajaksi ylä ja alalenkit.
Lehtonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 268
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Lehtonen »

Mainostetaan nyt täälläkin...

Olisi myynnissä Eaglen vahvat H-profiilikanget mitkä saa sovitettua helpolla mm. 20XE-koneeseen.

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=94129
_Rontti_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 108
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 20:59
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Rontti_ »

nonii poijjaat :lol:

tuli hommattua 2000 vecculi,nii miten sitä lähtis viritteleen? abaut 180-200 kaakkia pitäs repiä tuosta.

pistäkääs jotain settiä,millä tuon mahdollisesti sais.
myydään farmari omega automaatti mv6 vm.2001
vectra B 2.0 16v vm.97
bmw 325i vm 98
Saintiel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 786
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 01:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Saintiel »

Täälä on aiemmin puhuttu että Ti- powercap ja imunokkaa 5astetta aikasemalle sais noin ~170hp kiskastua.
Itte en tie todeks.

Turbotus on yks;E
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4371
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville »

_Rontti_ kirjoitti:nonii poijjaat :lol:

tuli hommattua 2000 vecculi,nii miten sitä lähtis viritteleen? abaut 180-200 kaakkia pitäs repiä tuosta.

pistäkääs jotain settiä,millä tuon mahdollisesti sais.
Ottaa sen hiirikäden kouraan ja menee kattomaan tämän topikin ensimmäisessä viestissä löytyvää linkkiä :roll:
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

onko kukaan mitannu että paljos on imu venttiili auki sillo ku ton 5astetta aikaistaa. siis tietty sillo ku imu tahti alkamassa ja mäntä ylä kuolo kohdassa.

sit onko noissa vakio nokissa noi rampit molempiin suuntiin samanlaiset.. ihan vaan mielenkiinnosta kyselen..

ja paljonko ois optimi avautumiset vakio nokille jotta sais ton 170hv?

tossa ite säädelly noit nokkia ja testaillu eri variaatioita, mut ku ei oo tietty dynoo niin pers tuntumalta joutuu säätelee.

aiemmin oli vekkulin oma 2000:sen poksi paikoillaan ja se ei oikeen välillä tykänny noista säädöistä. eikä oikeen kunnon vetojakaan tuntunut olevan. nyt sit paikoillaan 89vm kadetin poksi ja lambda ohjaus poistettu maadoittamalla nasta 20. imu nokka ajoitettu siten että 1.25mm auki yläkuolo kohdassa imun alkaessa ja nyt tuntuis kukkuvan tosi hyvin.
niin joo ja tuo power kuuppa on kans imu sarjan jatkeena.

täytyis vielä vaihtaa testiks toi cossun kansi testiksi koska se tuntui vetävän omegassa vieläkin paremmin vaikka nokat vakio asetuksilla ja sähköt oli muutenkin sekaisin.. esim toi nokan hall anturi oli ollu sökönä.. mut ku ei ollu vika valoo niin ei siitäkään tietty..

niin sit täsä omegassa jossa toi kadetin tekniikka oli paikoillaan niin siinä ei ollu sitä koodaus pistoketta paikoillaa ollenkaan ja toimi ihan ok. vekkulista jos plugi on irti niin ei lähe käymään ollenkaan!? normaalia?

eniten vaikutti tuo poksin vaihto. kokeilin aiemmin myös tolla vekkulin poksilla tuota maadoitusta, mut ei siinä tuntunut niin suurta eroa tehoissa..
Vastaa Viestiin