CIH R4 -koneiden viritys
Jos ruisku koneen meinaat tehä ni mielellään alle 300 asteinen nokka.jaakkoaj kirjoitti:Alle 300 asteinen nokka olisi tohon 2.0 cih varmaan hyvä, eikös siihenkin ole mahdollista laittaa säädettävä nokkapyörä?
Tässä yx esimerkki omastani:
http://www.opel6070club.com/jasensivut/jonih/JoniH.htm
Oli alunperin ruiskulla mut ei toiminu kunnolla.
Kone kuulosti "kasilta" alle 2000 kierroksen eikä meinannu pysyy käynnis alle tuhannen... ja päästö mittaukses HC oli 3000!
Nyt kun on kaasarit ni käy nätisti tyhjäkäyntii 800-900 kierroksel ja menee päästöistäkin helposti läpi.
No tuo huono toimintahan ei siitä ruiskusta johdu vaan läppämallin ilmamäärämittarista. Jyrkkä nokka antaa paineiskuja imupuolelle jolloin läppä rupee lepattamaan sekoittaen käynnin. Siihen kun asentais esim. MegaSquirtin niin sais sen läppämittarin mäkeen ja tilalle Map anturin. Toki ne läppärungotkin ois ehdottomat jos halutaan kunnon moottori tai sit ihan vaan kunnon tuplat.
Kansi aihiona pitäisin melko hyvän 1.5(ja kaitenkin 1.6) kantta jossa on pitkäkierretulppa eli lähempänä palotilan keskipistettä. Palotila on paljon pienempi kuin 1.9, 2.0 jne.. kansissa. Vaihtamalla kanteen isommat venttiilit kuten 43/38 tai 45/40 ja muotoilemalla palotilat ja kanavat saa kannesta hyvän(kuka kannen tietää niin ymmärtää).
Vakio kanget kestää rasitusta erittäin hyvin kunhan kiillottaa ja tasapainottaa ne. Myöskin vakio kampiakseli(paras olis 8 limppuinen) ja vauhtipyörä(kevennetty tottakai tai teräksinen) pakettina painottaa.
Männätkin kestää ihan kohtuu virityksiä kunhan ei vaan käy laihalla ja nakuta. Toki jos koneesta meinataan ottaa kierroksia ja tehoja oikeen reilulla jalalla niin ne kannattaa silloin vaihtaa..
Kansi aihiona pitäisin melko hyvän 1.5(ja kaitenkin 1.6) kantta jossa on pitkäkierretulppa eli lähempänä palotilan keskipistettä. Palotila on paljon pienempi kuin 1.9, 2.0 jne.. kansissa. Vaihtamalla kanteen isommat venttiilit kuten 43/38 tai 45/40 ja muotoilemalla palotilat ja kanavat saa kannesta hyvän(kuka kannen tietää niin ymmärtää).
Vakio kanget kestää rasitusta erittäin hyvin kunhan kiillottaa ja tasapainottaa ne. Myöskin vakio kampiakseli(paras olis 8 limppuinen) ja vauhtipyörä(kevennetty tottakai tai teräksinen) pakettina painottaa.
Männätkin kestää ihan kohtuu virityksiä kunhan ei vaan käy laihalla ja nakuta. Toki jos koneesta meinataan ottaa kierroksia ja tehoja oikeen reilulla jalalla niin ne kannattaa silloin vaihtaa..
Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on Enemin X1 kepukasta. Itselle ajattelin semmosta 20E koneeseen. Ruiskuna L-jet. Kansi muistaakseni X20 josta kanavia siistitty ja madallettu noin 1mm. Jäykemmät venajouset toi nokka vissiin tarvitsee? Ja tuleekohan päästömittaksessa onkelmia?
BMW 525tds -99, BMW 316 -86, Opel Omega B 2.5td karvanaamari
-
- OCF Member 2022
- Viestit: 1407
- Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Nokia/Toijala
- Viesti:
Mieto virinokka, itsellä oli sellainen muutama vuosi sitten 2.0 b asconassa (40 dellortot, 1.6 kansi, Martelius katupeltisarja). tehoa joku 130-140 hp. Vakioon verrattuna parempi kierrosherkkyys ja keskialueen toiminta, kiersi vaivatta jonnekin 6500 paikkeille, mutta ei vääntänyt alle 2000 yhtä hyvin kuin vakio.
Jäykemmät jouset täytyy laittaa, esim. Enem. Ostin valmiin paketin Ekegreniltä, johon kuului nokka X1, jäykät venajouset Enem, shimmilevyt Enem ja GM hydr.nostajat, taisi silloin 1998 syksyllä maksaa jonkun 3000 mk.
Ruiskun kanssa voi olla pieniä hankaluuksia päästömittauksessa, varsinkin HC:n kanssa, mutta ennen katsastusta etukäteen säätämällä pitäisi mennä rajoihin.
Jäykemmät jouset täytyy laittaa, esim. Enem. Ostin valmiin paketin Ekegreniltä, johon kuului nokka X1, jäykät venajouset Enem, shimmilevyt Enem ja GM hydr.nostajat, taisi silloin 1998 syksyllä maksaa jonkun 3000 mk.
Ruiskun kanssa voi olla pieniä hankaluuksia päästömittauksessa, varsinkin HC:n kanssa, mutta ennen katsastusta etukäteen säätämällä pitäisi mennä rajoihin.
Ascona B -77 (226hv/259nm) ex 2.240l and next 2.8XXl (xxxhv/xxxnm), BMW 530 dA -00, Omega 2.0 16v -96
-
- OCF Member 2022
- Viestit: 1407
- Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Nokia/Toijala
- Viesti:
Ihan hyvät lukemat, varsinkin vääntö ja vääntökäyrä hyvänlainen. Hyvin vääntöä alakierroksilla. Peltisarjalla ja isommalla pakoputkella voisi yläpäähän tulla hiukan lisää tehoa.
Tutulla oli 2.4 CIH Mantassa (portattu 2.2 kansi, 45/40 venttiilit, Enem X1, Martelius 4-2-1 XL, 2,5" putkisto, 45mm Dellortot+45mm imusarjat)
tehoa/vääntöä:
168hv/5680 rpm
229nm/4920rpm
Harisella mitattu. Vääntämään ei lähtenyt kyllä yhtä alhaalta kuin sinulla, 200nm meni rikki jossain 2700 rpm tienoilla, mutta jatkui yli 200nm johonkin 5800 rpm asti.
Tutulla oli 2.4 CIH Mantassa (portattu 2.2 kansi, 45/40 venttiilit, Enem X1, Martelius 4-2-1 XL, 2,5" putkisto, 45mm Dellortot+45mm imusarjat)
tehoa/vääntöä:
168hv/5680 rpm
229nm/4920rpm
Harisella mitattu. Vääntämään ei lähtenyt kyllä yhtä alhaalta kuin sinulla, 200nm meni rikki jossain 2700 rpm tienoilla, mutta jatkui yli 200nm johonkin 5800 rpm asti.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 16
- Liittynyt: 18 Marras 2002, 02:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
Itselläni olisi tarkoitus tehdä seuraavanlainen operaatio...Koneena 20E Le-jetillä, peltisarja ja 2,5 putkisto, vapari...
Kansi halkesi, siinä oli jo joku virinokka kiinni, nyt on kokonaan toinen moottori kiinni, 20E sekin.
Ajattelin hommata kolmannen 20E kannen, kanavien muotoilun saan hoidettua "ilmaseks", sen jälkeen siihen ois tarkotus sovittaa 45-40 venttiilit ja luonnollisesti paremmin muotoiltuina ja tuo minulla jo oleva nokka. Kuinkahan paljon tässä arviolta joutuu upottamaan valuuttaa kun venttiileitä minulla ei vielä ole?
Ja paljonkohan tuosta voisi odottaa koneja saatavan ja tuleeko päästöissä takuuvarmasti ongelmia? Nokasta en siis vielä tiedä mikä se on kun en ole jaksanut purkaa, oletan että X1...
Joutuuko mäntien venttiilikoloja suurentamaan noille venttiileille?
Kansi halkesi, siinä oli jo joku virinokka kiinni, nyt on kokonaan toinen moottori kiinni, 20E sekin.
Ajattelin hommata kolmannen 20E kannen, kanavien muotoilun saan hoidettua "ilmaseks", sen jälkeen siihen ois tarkotus sovittaa 45-40 venttiilit ja luonnollisesti paremmin muotoiltuina ja tuo minulla jo oleva nokka. Kuinkahan paljon tässä arviolta joutuu upottamaan valuuttaa kun venttiileitä minulla ei vielä ole?
Ja paljonkohan tuosta voisi odottaa koneja saatavan ja tuleeko päästöissä takuuvarmasti ongelmia? Nokasta en siis vielä tiedä mikä se on kun en ole jaksanut purkaa, oletan että X1...
Joutuuko mäntien venttiilikoloja suurentamaan noille venttiileille?
Nuista venttiileistä kun kesällä etsittiin niitä kilpautoon, niin hintaa oli niillä reilu 400euroa Erikoisrengas Ekegrenillä.Tuskin 2.2/2.4 vakio venttiilit mahdottomia maksaa. Mutta muutenhan kannen(kin) tekoon saa menemään suunnilleen kymmenen vuotta vanhan käyttöauton hinnan,jos haluaa laittaa...