Sivu 1/27

CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 20 Syys 2005, 15:48
Kirjoittaja jaakkoaj
Mielessäni olisi tuo 2.0 cih koneen viritys johon tarvitsisin asian tuntevaa apua.
Olen ajatellut pitää koneen vaparina ja kutitella siihen mukavasti lisää hevosia. Ei kuitenkaan niin paljoa että esim. kytkintä tai vaihteistoa pitäsi vaihtaa. Kuuleman mukaan 2.0 cih koneen vakio kytkin kestää 150hv asti?,onko totta ja mites paljon tuo pikku getrag sietää tehoa?(tietysti, kytkimen vaihto ei ole pois suljettu asia)
Eli ajattelin porauttaa koneen ehkä vähän isommaksi tai vain hoonata. Männät ja kanget vaihtaisin samalla. Onko ehdotuksia hyvästä merkistä ja kestävyydeestä? (takomännät?). Samalla voisi kiillottaa ja tasapainottaa kampuran. Tivisteiden ja laakereiden vaihtohan tapahtuu samalla. Vauhtipyörää pitäisi myös keventää samalla.
Kannen ostan toden.näköisesti klubilaiselta, jossa on isommat venttiilit ja parempi nokka-akseli, nokkapyörä on vielä kysymys merkkinä, että minkälaisen hommaisin.

Asiallisista kritiikiä kaivataan, parempia ehdotuksiakin kuunnellaan,kiitos.
näillä alkuun.

Lähetetty: 20 Syys 2005, 16:33
Kirjoittaja FrOZ
ensimmäisenä kysymyksenä tulee mieleen mikä on budjetti?
Onko kone ruisku vai kaasari?

Jostain 2.2 tai 2.4 sisuskalut. Tasapainottaa ja kiillottaa ne.
Männiksi jostain Mahlen pattipää männät

Vakiokytkin ei juurikaan kestä mitään hirveätä tehon nousua (kokemusta kun 5:n päivän jälkeen antoi kytkin periksi). 240 getragi kyl kestää, on nähty "tehokkaissakin" cih:eissä. Tietysti riippuu pitkälti millainen ajotapa on..

Lähetetty: 20 Syys 2005, 16:55
Kirjoittaja Markto
Jos et kovin suurta tehon lisäystä havittele niin riittää 2.0 avarrettu kansi, 45-40 venttiilit + vahvistettujousisarja, enem p2 (304/12.14),45 tuplat, peltisarja, kevennetty vauhtipyörä ja vielä teet virranjakajan. alakerta vakio. noin 150hv. Kytkin kestää vielä.
2.2-2.4 vakio valukanget ei kestä korkeita puristusta (12-13)!!!.( Tai kestää ehkä hetken) vanhat 1.9 valu teräskanget (70- jotain mallissa) kestää korkeampaa puristusta ja niitä on vara keventää, eikä maksa paljoa jos löydät!

Lähetetty: 20 Syys 2005, 17:33
Kirjoittaja jaakkoaj
Toi on muuten sit ruiskulla, mielessä on käynyt myös meqasquirtin asennus siitäkin jos sais joltain asian tuntialta infoo..

Lähetetty: 20 Syys 2005, 17:34
Kirjoittaja jaakkoaj
bujettina voisin heittää et 1000e-2000e alkuun. mut kyllähän niitä nappuloita menee :lol:

Lähetetty: 20 Syys 2005, 17:39
Kirjoittaja jaakkoaj
mitkähän nyt sit ois hyvät kanget? :roll: Kuka muuten myy mahlen mäntiä ja kuinka isoks kannattas porauttaa. Itse en meinannut mitään hirvee ylikokoa, mites toi 2.0 alakerta kestää vai kannattaako sinne sit heitää 2.2 tai 2.4 kampura. mites, onko näissä sama isku pituus kaikissa 2.0/2.2/2.4? :roll: sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta olen varma että täältä foorumilta löytyy asiantuntemusta?

Lähetetty: 20 Syys 2005, 17:58
Kirjoittaja FrOZ
jaakkoaj kirjoitti:mitkähän nyt sit ois hyvät kanget? :roll: Kuka muuten myy mahlen mäntiä ja kuinka isoks kannattas porauttaa. Itse en meinannut mitään hirvee ylikokoa, mites toi 2.0 alakerta kestää vai kannattaako sinne sit heitää 2.2 tai 2.4 kampura. mites, onko näissä sama isku pituus kaikissa 2.0/2.2/2.4? :roll: sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta olen varma että täältä foorumilta löytyy asiantuntemusta?
Kyllähän tuo 2.0 alakertakin kestää aika hyvin, ettei välttämättä tarvii lähtee suurentamaan alakertaa.

Valmiina saa ainakin Eaglelta ja Risseltä kankia mut niiden hinnasta en osaa sanoa. Sit jos on viel vähän enemmän pätäkkää niin voi tietysti teettää kanget sinne.

96mm on varmaan aika maksimi mitä kannattaa porata.
kaikissa noissa on eri kampura, eli ovat iskun pituudella ja männän lakikorkeudella muuttaneet kuutiotilavuutta.

Lähetetty: 20 Syys 2005, 18:16
Kirjoittaja jaakkoaj
Jos laittais tuon 2.0 alakerran ja porauttais 96mm ja vaihtas sinne uudet männät. tasapainnoittais ja kiilloitis nuo. keventäis vauhtipyörän laittas lasketun kannen työstetyillä kanavilla ja kovilla nostajilla,imu 42mm/pako38mm, nokka-akseli?, ja enemin p2 nokalla. paljokohan tuolla saisi tehoa irti?

Oisko tuo hyvä paketti vai mitä siitä kannattaisi vaihtaa?, kestääkö nuo 2.0 kanget tuon tehon lisäyksen ja olisiko tuollaisella paketiilla syytä vaihtaa jo kytkintä parempaan?

Eikä sovi unohtaa sitä meqasquirtia.....

Lähetetty: 20 Syys 2005, 21:01
Kirjoittaja Realsanta
Tuo P2 on yks helvetti ruiskulla, saa sen toimimaan mutta 2.0 suositus 2.4 paitti vois toimia jos laitat pattipäämännät siihen menikin sun budjektista jo 850e ->4kpl mäntiä

niin minkä vuotiseen tulee tarviiko mitata päästöjä?

käyppäs kattomassa ja lukemassa tää->

http://www.opel6070club.com/Mantan%20ku ... leisth.htm


niin mulla oli toi P2 2.2 alakerran kanssa ja 1.9 viriviri kannella ja ruiskuna LE+Iso ilmamäärämittari ja vakio 3.44 perän välitys.... ei oikeen tullu mitään.
Pakko oli laittaa ISO kaasuläppäkotelo 66mm(bemarista) alakieroksella vääntö parani huikan jo mutta tuskaa teki kun oli ns. kieros kone joten 4.22 perän välitys taakse johan vähän helppas sai pidettyä kieroksilla koko ajan :wink:

Lähetetty: 20 Syys 2005, 22:04
Kirjoittaja jaakkoaj
elikkä nokka on vielä sit vähän auki ja myös toi mäntä homma. aattelin kummiski 96mm mäntiä,kun meinasin porauttaa 96mm. millaset päät männissä sit pitäs olla. Ois hyvä jos voisitte laittaa linkkejä noille mäntien valmistajien sivuille,tack.

Lähetetty: 21 Syys 2005, 06:43
Kirjoittaja MarkoP

Lähetetty: 21 Syys 2005, 06:58
Kirjoittaja reiskaar
noi 96mm pattipäät Wisecot maksaa n. 600eur suomessa ja eaglen kanget niille n. 400eur. Enempii ei tartte eikä kannata maksaa. Näin itse sain vastauksen kun kysyin pakettihintaa. Onhan noita tyyrimpiäkin vauhtikauppoja mutta jokainen etsiköön sen omalle kukkarolleen sopivimman. Vihje: yhteistyökauppiaat kantsii tsekata :wink:

Lähetetty: 21 Syys 2005, 07:28
Kirjoittaja JuhaT
Btw. multa löytyis tuollainen uusi eaglen 5,4" kankisetti hyllystä jos tarviit, h 360e.

Lähetetty: 21 Syys 2005, 15:11
Kirjoittaja jaakkoaj
pistin privaa..

Lähetetty: 21 Syys 2005, 15:19
Kirjoittaja jaakkoaj
wisecot maksaa 830e ainakin parissa paikassa, mistähän noita mahlen mäntiä vois kysellä? Jos joku tietää linkkejä ni saa laittaa, mielellään suomenkielisiä sivustoja..