Manta

Keskustelua Opeleista
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

selvennys vielä niille jotka lukemat liian nopeasti näitä juttuja:

suomessa on siis käytäntö verrata vain autotehtaan euroopassa tai usassa tyyppihyväksymiin malleihin

ei autotehtaat, esim speedshopit, ovat tyyppihyväksyttäneet piensarjana tai kansallisesti esim jossain euroopan maassa
pieninä sarjoina tehtyjä erikoismalleja
esim Irmscherin valmistamat (loppuun kasaamat tai muuttamat) Manta i300, i240, i200, i2800
mahdollisesti ovat saaneet jopa erivapauksia?


siis valitus koskisi tuota yllämainuttua Suomen vertailuautokäytäntöä:
-onko siihen laillista perustetta vai onko se vaan käytäntö?
-mitä EU:ssa olo vaikuttaa asiaan?
-ym?
(siis yritetään muutoskatsastaa auto jonka hylkäyksestä tehdään valitus, ei AKE:en vaan oikeuteen, ei tietenkään itse rustaten vaan lakiasiantuntijoiden avustamana)

-------

EU:ssa on nykyään tiettävästi (siis kauan Mantojen valmistuksen loppumisen jälkeen joten ei voi verrata vanhoihin sääntöihin ainakaan suoraan) autotehtaan EU-tyyppihyväksyttyjen autoneuvojen ohella olemassa myös ns piensarja väljemmillä säännöksillä ja yksittäiskappaleena valmistetut ajoneuvot
esim erikoiset urheiluautot ovat usein ns piensarja




_________________
Pete
http://www.prostreet.fi
myynti@prostreet.fi
tel +358-19-469640
gsm +358-400-790019
gsm +358-41-5132882
fax +358-19-469600

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-10-22 08:34 ]</font>
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

---

kuka muuten tietää:

Manta M4000 ei välttämättä ole edes tyyppihyväksytty malli vaan Manzelin viritetty moottori Mantaan
ainakaan kaikissa autoissa ei Saksassa ole edes levyjarruja takana vaikka moottori on 4,0-12v
joten onko ne muutoskatsastettu Saksassa tieliikenteeseen kappaleittain tms?
(miksiköhän se on turvallinen
siellä mutta ei täällä?)

esim Opel-Tuning 1/1991 lehdessä esitelty Manta B M4000:
4,0-12v 6-syl. CIH
97,5x90mm = 4030cc
10,5:1
300hv/5800rpm
411Nm/4500rpm
L-jetronic
vaihteisto 5-speed
nopeudet eri vaihteilla 55/102/155/215/...
75% lukkoperä
jarrut edessä jäähdytetyt levyt, takana rummut
paino 1249kg
renkaat/vanteet esittelyn yksilössä
225/50zr15 8x15
345/35r15 13x15 (kori levitetty takaa 24cm)
huippunopeus 255km/h
kiihtyvyys:
0-60km/h 3,2s
0-80km/h 4,6s
0-100km/h 5,8s
0-120km/h 8,0s
0-140km/h 10,0s
0-160km/h 12,8s
0-180km/h 16,5s
0-200km/h 21,3s
0-1000m 25,1s
sitkeys (suluissa 5.vaihteella)
50-100km/h 8,5s (11,6s)
50-120km/h 12,0s (16,1s)
50-160km/h 19,2s (26,9s)
testikulutus 17,2l/100km
hinta valmiina 89900Dem

(0-100km/h ei ole ihmeellinen, jopa 4-syl 2,4viritetyllä Mantalla on mahdollista päästä siihen, ilmeisesti M4000 sutii liikaa mutta 0-200km/h ja 0-1km loppunopeudella yli 200km/h ovat jo hyviä arvoja (osa motskareista jää jalkoihin ennen kilometrin paalua vaikka alussa karkaavatkin)
vakiotyyppinen ja jäykkä takajousitus (alustasarja) ei sovi kovin hyvin kiihdytykseen
eräässä toisessa julkaisussa mainittiin ei levitetyllä Manta B korilla (=ei korisarjaa ja kapeammilla takarenkailla) saavutettavan 270km/h samalla moottorilla)

-------

kuka muuten tietää:

Luokitusmallit kuten Ascona B 400, Manta B 400, Ascona B i2000, Escort 2 RS1800 jne
nehän on luokiteltu autourheiluun ilmeisesti Autotehtaan tuella/hyväksynnällä
mutta miten ne on tarvinnut tyyppihyväksyä esim FIA:n mielestä, autotehtaan vai speedshopin hyväksyminä, kansallisesti vai euroopassa vai miten?

------

kuka muuten tietää:

jos Ascona 400 ja i2000 tai Manta 400 ja i200
olisi/on tuotu uutena Suomeen
a) maahantuojan
b) jonkun muun toimesta
miten sen on/olisi saanut kilpiin Suomessa
jos se ei ole autovalmistajan tyyppihyväksymä auto?
kilpa-auton aihioksi lienee tuotu (siis aikaa ennen punakipiä)
jopa maahantuojan avustuksella mutta millä papereilla? kansallinen tai piensarjahyväksyntä onkin/olisi kelvannut?
tai ei olisi?
(en tarkoita ns muuttoautoa koska sellaisilla on ollut erivapauksia)
i2000 on valmistettu 5000kpl, onko siihen riittänyt pienempi hyväksyntä kuin yöeieurooppalainen/autovalmistajan?

----

kuka muuten tietää:
miten Lotus Omega on tyyppihyväksytty?
siis voitko tehdä tekniikanvaihtona Opel Omega A:sta Lotus Omegan vai ei?

----

no kaikkihan sen tietävät että nopean auton turvallisuus on kuskin maltista kiinni, ei sinänsä autosta jos se on järkeväsi toteutettu
(esim em M4000 Mantaan on laitettu vakiota paremmat etujarrut, alustasarja ja Z-nopeusluokan renkaat)
eli teknisesti turvallinen auto ei itsessään e uhka liikenneturvallisuudelle vaikka siinä olisi tehokas moottori

nopea vakioautokin voi olla vaarallinen jos kuski on ajattelematon
tai vaikka hidas vakioautokin
yleensähän nuo ongelmakuskit ajavat vaikka DX Corollalla sen 80+km/h keskustassa


_________________
Pete
http://www.prostreet.fi
myynti@prostreet.fi
tel +358-19-469640
gsm +358-400-790019
gsm +358-41-5132882
fax +358-19-469600


<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-10-22 10:28 ]</font>
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

No, vanhassa TM:ssä oli juttua munamallin gsi Kadetista jossa oli Corveten alusta ja tekniikka ja Cosworth (tai miten se kirjotetaan) on tehny muutaman kappaleen nelivetoista B-Mantaa ja onpa Saksanmaalla C-Kadetti Lotus omegan tekniikalla mutta... Olen silti Turboblitzin kanssa samaa mieltä; "Tähtää tähän"- tarra persauksiin ja koittaan onnee konttorille. Liikkuuhan Suomessakin vehkeitä kaduilla joissa on tekniikkana ihan jotain muuta kuin sallitaan. Ko. himmeleillä ei ole konttorille asiaa kuin varoittaviksi esimerkeiksi. En muutenkaan ymmärrä miksi johonkin Mantaan tai Asconaan tms. pitää saada joku älytön pannu, lienee taas joku "temminkasvatusyritys" tekniikan vaihto... :wink:
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

miksiköhän autoja yleensä viritetään ollenkaan?

miksiköhän tehtaat julkaisevat sporttimalleja?

miksiköhän mm Saksassa sporttimalleista edelleenviritetyt autot menevät kaupaksi?
NFr
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 26 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja NFr »

mut on joillaki varaa tehä siitä uus auto eli siis maksaa ne verot kiltisti mut...
kun ei oo varaa ni sitten mennään ihan sääntöjen mukaisesti.... :roll:
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Minkähänlaiset tyyppihyväksyntävaatimukset Suomessa on yksittäiskappaleena valmistetulle autolle? Käsittääkseni sellainen on teoriassa mahdollista tehdä vaikka käytännössä mm. verotus tekee siitä täysin kannattamatonta.

Olisikohan mahdollista hankkia uusi tyyppihyväksyntä jollekin olemassaolevaan automalliin perustuvaan yksittäiskappaleeseen? Esimerkiksi juuri vaikka Manta uudella 3,2 litraisella koneella (uudella siksi että vanhaa ei saa nykypäästörajoilla katsastettua :smile:). Tehtaallahan on vapaus laittaa autoihin paljon tehokkaammat koneet kuin mitä jälkiasennuksena on mahdollista (onko niissä muuten mitään rajaa?). Tehdas vain hakee kyseiselle mallille tyyppihyväksynnän. Mahtaako yksityishenkilöllä siis olla edes teoreettisia mahdollisuuksia hankkia tyyppihyväksyntää muutetulle mallille?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Olislohan se jotenkin siten mahdollista kuin se Raceabout 02. Se on vapautettu veroista kun se on "opetuskäytössä". En sitten tiedä miten sitä soveltaisi mainitsemassasi yksityiskäytössä.. :???:
Da_silva
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 08 Loka 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Da_silva »

löytyskö sitten keltään tietoja i300 kiihtyvyydestä/huiput? kuten pete sano jotta ei se ole rakentelijat jotka vaarantaa sen liikenteen ,kun rakentaminen tuppaa maksamaan paljon euroja ja jokainen joka itse maksaa vehkeensä varookin sitä siitä edestä. eli kumpi on vaarallisempi 1.3DX ruosteinen romu vai työllä ja vaivalla rakennettu manta 3.0 manta???
Jani Mukkala
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1077
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Kyllä se ruosteinen dx missä ei edes kaikki välttämättä pelaa kunnolla on vaarallisempi. Mutta loppujen lopuksi ei se itse auto sitä kolaria tai ylinopeutta aja vaan sen kuljettaja sen tekee,kyllä jollakin 1200 ladalla tai jollain 1.3 dx:llä voi yhtä hyvin ajaa esim. ylinopeutta kuin jollain esim. 6-koneisella mantalla.Ei se aina autosta ole kiinni vaan kuskista.
jp.racing
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 09 Elo 2002, 03:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jp.racing »

mantan kohdalla vertailu koneena tullaan käyttämään 2.0E(110hp)katsastin itse 2.0 mantan turbolla ja tehot rekisteriotteessa 96KW.:smile:
Avatar
Jukka T
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3273
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Niin siis kaikkia ihmeitä mitä kaduilla kilpien välissä liikkuu, ei ole mahdollista tehdä lisää, sillä aikaismmin on poikkeusluvalla saanut tehdä ihan mitä tahansa, mihin vaan joku on erehtynyt luvan antamaan, kunhan on tehnyt luvan voimassaoloaikana ja luvassa asetetuilla ehdoilla. Uusia poikkeuslupia ei kaiketi tällä vuosituhannella ole enää myönnetty. Eli eiköhän noita mantoja ja asconoita ole rakennettu ihan tavallisen poikkeusluvan perusteella ja aikanaan katsastettu on yhä laillinen, vaikka toiselle samanlaiselle ei enää lupaa myönnettäisikään.
Vastaa Viestiin