Vectran po234 koodi turbo/ahdin ylitehostustila

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jkajka
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Touko 2019, 10:14

Vectran po234 koodi turbo/ahdin ylitehostustila

Viesti Kirjoittaja jkajka »

Hei Kyseessä 450 000 km ajettu Vectra c farmari 2,2 tdi moottorilla varustettu auto. Käynnistyy kuukausienkin seisonnan jälkeen heti. Mutta kiihdyttäessä rivakasti esim. ramppiliittymissä moottori menee herkästi vikatilaan noin 4000 kierroksen tietämissä. Tulee vikakoodi PO234 eli turbon/ahtimen ylitehostustila. Tätä vikaa ei merkkiliikketkään ole osanneet korjata. Arvailevat kaasuläppäkotelon, alipainepumpun, egr:n magneettiventtilin vikaa. kaikki ne on uusittu ja imukanavat puhdistettu. Paikallaan käytettäessä vika tilaa ei saa syntymään. Oulun seudun merkkikorjaamot valittelevat, että he ei oikein tunnekaan tätä moottoria. Olen käyttänyt myös nettikeskusteluissa kehuttuja suomen parhaimmiksi guruiksi mainittujakin osaajienkin korjaamoilla. Polttoaineen jakajapumppu uusittu noin 100 000 km sitten. tämä vikatila on ollut aikaisemmin satunnaista jo yli 10 vuoden ajan. Nyt vika tulee tiheästi ettei sillä kehtaa ajaa. Onko tämä Opelin tyyppivika, jota ei voi korjata. Muuten olisi kelpo auto vielä vuosiksi, etenkin kun on pieniruokainen iso farmari. Ei syö öljyä, ei isompia ruostevikoja, pohjoisen auto. Mutta kai se on paalattavaksi laitettava, ellei joku halua ostaa tai vaihtaa esim. pieneen kotimaiseen traktoriin.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13559
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectran po234 koodi turbo/ahdin ylitehostustila

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Elikkäs ahtopainetta tulee liikaa.

Onko näissä hukkaportti vai säätyvä ahdin?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Vectran po234 koodi turbo/ahdin ylitehostustila

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jos auto toimii muuten hyvin, ja koodi tulee vain tuolla 4000 kierroksen nurkilla, niin pakko toki kysyä, miksi ihmeessä dieseliä täytyy kierrättää neljään tonniin? Itse ajelen bensaturbo Saabilla, enkä edes sen kanssa löydä mitään lisäarvoa tuosta että pitäisi hulluille kierroksille mennä. Se kun on parhaimmillaan tuossa 2000-2500 kierroksen nurkilla, niin vaihtokohta on 3000 kieppeillä eikä noille lukemille ole tarvetta koskaan mennä. Ohituksiin se lähtee vitosellakin ihan riittävästi, nelosella niin että pitää jo olla tarkkana. Joten ... miksi ihmeessä, varsinkin dieselillä 4000 rpm?
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Vastaa Viestiin