Nopeusmittarin kalibrointi
-
- 'Agila'
- Viestit: 8
- Liittynyt: 22 Tammi 2024, 16:01
- Paikkakunta: Helsinki
Nopeusmittarin kalibrointi
Tuli taloon tuollainen Meriva vuodelta 2011. Nyt muutaman päivän tutustumisen jälkeen alkaa kysymyksiäkin tulla...
Yksi koskee nopeusmittarin näyttöä. Se kun liioittelee villisti: kännykän GPS:n mukaan kun ajaa 100 km/h, auton mittarissa on 113. Matkamittarikin näyttää liioittelevan, mutta ei ihan noin paljoa: sinne kilometrejä tulee kolmisen prosenttia liikaa.
Kysymys: kai tuo jotenkin on kalibroitavissa? Vaatiiko käynnin merkkiliikkeessä?
Yksi koskee nopeusmittarin näyttöä. Se kun liioittelee villisti: kännykän GPS:n mukaan kun ajaa 100 km/h, auton mittarissa on 113. Matkamittarikin näyttää liioittelevan, mutta ei ihan noin paljoa: sinne kilometrejä tulee kolmisen prosenttia liikaa.
Kysymys: kai tuo jotenkin on kalibroitavissa? Vaatiiko käynnin merkkiliikkeessä?
Meriva Enjoy 1.4T vm. 2011
Re: Nopeusmittarin kalibrointi
Laita halkaisijaltaan/ympärysmitaltaan isommat renkaat. Onko nykyrenkaat sitä kokoa mitä on rekisteriotteessa ilmoitetut vaihtoehdot?
Opel Mokka X 1.4t Enjoy -18
ex Opel Corsa C 1.4 Comfort -01
ex Opel Kadett E GSi 2.0 8v -89
ex Opel Ascona B 2.2i (1.9S) -80
ex Opel Corsa C 1.4 Comfort -01
ex Opel Kadett E GSi 2.0 8v -89
ex Opel Ascona B 2.2i (1.9S) -80
Re: Nopeusmittarin kalibrointi
Tosiaan rengaskoon ilmoittamalla selviää jo paljon.
"Normaali" virhe näissä yleensä n.3kmt.
Lie hieman alikoon renkailla, josta johtuu suuri virhe.
"Normaali" virhe näissä yleensä n.3kmt.
Lie hieman alikoon renkailla, josta johtuu suuri virhe.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Nopeusmittarin kalibrointi
Rengastus kannattaa katsoa ensimmäisenä, että täsmää siihen mitä rekisteriotteessa lukee.
Pikkasen se heittää jo pelkällä kulumisellakin, mutta tollasella heitolla varmaan jo vanne tai profiili väärin?
Yleensä mittarit näyttää noin 3-5 kilometriä liikaa nopeutta.
Pikkasen se heittää jo pelkällä kulumisellakin, mutta tollasella heitolla varmaan jo vanne tai profiili väärin?
Yleensä mittarit näyttää noin 3-5 kilometriä liikaa nopeutta.
prööt
Re: Nopeusmittarin kalibrointi
OpCom:lla pitäisi pystyä muuttamaan renkaan ympärysmittaa. Ainakin Vectra C:ssä ja Insignia A:ssa onnistuu. Nopeusmittarin näyttöä saa tulemaan alaspäin ja samalla tosin tulee myös matkamittari.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Agila'
- Viestit: 8
- Liittynyt: 22 Tammi 2024, 16:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Nopeusmittarin kalibrointi
Kiitoksia. Eli ilmeisesti korjaamokäynnin vaatii, ellei joku asianmukaisella softalla ja raudalla varustettu harrastaja ole halukas tuota tutkimaan?
Niin se rengaskoko on ihan vakio, rekisteriotteen mukainen ja tyyppihyväksytty, mutta siitähän tässä ei ollut kysymys, vaan mittarin kalibroinnista. Ellen väärin muista, niin EU-säännösten mukaan mittarin pitää näyttää vähintään 3 km/h liikaa, ja aika tarkkaan sen se tuntuu nykyautoissa tekevän.
Meriva Enjoy 1.4T vm. 2011
Re: Nopeusmittarin kalibrointi
Noinkohan korjamolla oikeasti tuollaisia korjauksia tehdään, eli sanoisin, että OPCom ja kotikonstit on se ainoa realistinen vaihtoehto, vai onko joku joskus saanut nopeusmittarin kalibrointipalvelua merkkiliikkeeltä?
Re: Nopeusmittarin kalibrointi
Eivät varmaan missään korjaamolla/huollossa nopeusmittarin virhettä muuta. Ainoa keino on löytää joku harrastaja, jolla on OpCom.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Nopeusmittarin kalibrointi
Kun ajaa 100 km/h ja auton mittarissa on 113 => matkamittari mittaa 13% liikaa tai kello käy 11,5% hitaalla tai jotain sopivaa noilta väleiltäNimimErkki kirjoitti: ↑31 Tammi 2024, 14:49 kännykän GPS:n mukaan kun ajaa 100 km/h, auton mittarissa on 113. Matkamittarikin näyttää liioittelevan, mutta ei ihan noin paljoa: sinne kilometrejä tulee kolmisen prosenttia liikaa.
Re: Nopeusmittarin kalibrointi
^ Ei pidä paikkaansa.ovc2z22yh kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 10:59Kun ajaa 100 km/h ja auton mittarissa on 113 => matkamittari mittaa 13% liikaa tai kello käy 11,5% hitaalla tai jotain sopivaa noilta väleiltäNimimErkki kirjoitti: ↑31 Tammi 2024, 14:49 kännykän GPS:n mukaan kun ajaa 100 km/h, auton mittarissa on 113. Matkamittarikin näyttää liioittelevan, mutta ei ihan noin paljoa: sinne kilometrejä tulee kolmisen prosenttia liikaa.
Nopusmittariin on tehty tarkoituksella näyttämävirhettä näyttämään todellista nopeutta suurempaa. Matkamittari näyttämä on taas lähempänä todellista. Tieto otetaan renkaan pyörimisanturilta. Lukemaan vaikuttaa renkaan koko eli tarkemmin vierintäkehä. Autoon on asetettu tehtaalta vierintäkehä, joka vastaa vakiorengastusta.
Mikäli nopeusmittari näyttää x % liikkaa, ei matkamittarin % virhe ole sama. Matkamittari voi näyttää jopa hyvin lähelle oikeaa. Nyt kun aletaan OpCommilla muuttamaan renkaan vierintäkehää asetusarvosta pienemmäksi, niin nopeusmittarin näyttämän ollessa todellinen on lähes varmaa, että matkamittarin näyttämä jää vastavuoroisesti liian pieneksi. Tämä seikka tuli todennettua useasta autosta: Saab ng9-3, Opel Vectra C ja Insignia A. Muuttamalla nopeusmittari juuri oikeaksi, niin melko lailla 5 % jäi matkamittari alle todellisen.
Näin käy ainakin aiemmin mainituissa Opelin malleissa, joissa tuo renkaan vierintäkehä muutetaan moottorin ECUsta. Moottorin ECU saa tiedon nk. powertrain väylästä abs/esp järjestelmästä ja lähettää sen taas toiseen väylään, missä on mm. mittaristo. Kun tuota vierintäkehää muutetaan muuttuu myös mittariston väylän tieto ja vaikuttaa sekä nopeus- että matkamittariin.
Poikkeus on autoissa, joissa voidaan aivan omanaan nopeusmittaristosssa muokata näyttämää. Näin tapahtuu esim. VAG- konsernin autoissa, joissa toiminto on mahdollista VCDSn avulla. Itse olen kahdesta omasta muuttanut ja nopeusmittarin näytäämää saa rukattua, mutta ei vaikuta matkamittariin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com