Astra H dti P0380-08

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Päpsy
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Astra H dti P0380-08

Viesti Kirjoittaja Päpsy »

Kirjoitin jo aiemmin autoni oudosta käyttäytymisestä. Täällä kirjoituksiin tutustuneena, kävin vielä tutkimassa mitä vikakoodia autoni kertoo. Eli ECN 38008, joka ilmeisesti on hehkut.

Hehkut on vaihdettu 2021 vuoden syyskuussa ja sen jälkeen autolla ajettu joku 8000km. Voiko hehkut hajota näin nopeasti?

Hehkut on vaihdettu kerran aiemmin, 2013 silloin ajoa ollut huomattavasti enemmän.

Nyt ajan etupäässä lyhyttä kaupunkiajoa, jonka vuoksi ladannut auton akkua.
Viimeksi muokannut 1,2sorsa, 13 Joulu 2023, 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Vikakoodi otsikossa mittariston ecn koodista P muotoon
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra H dti ecn 38008

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hehkut on helppo mitata. Yleismittarilla vastusmittaus. Ehjä hehku näyttää paria ohmia ja voi verrata muihin hehkuihin.
Aloita sillä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H dti P0380-08

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mistä mihin vastus mitataan? Sähköpäästä hehkun runkoon (=kylkeen) vai miten? Ja mitä saadaan jos yrittää mitata sähköpäästä auton runkoon hehkun ollessa kiinni? Eli kysymys on lähinnä se, että voiko hehkun kuntoa päätellä mitenkään sen ollessa autossa kiinni? Itsellä juuri tällainen tapaus, eli vikakoodi hehkusta, mutta systeemi ei sano mikä niistä ja ainakin osin ovat jonkun verran lujassa kiinni että irrottaminen on vähäistä isompi homma. Työn alla kaikkien irrotus pikkuhiljaa tässä on, mutta kun saisi vähän sitä irrotusta kohdennettua oikein, niin osuisi äkimmin oikeaan paikkaan.

Noin yleensä minun suunnilleen samanlainen Astra puhuu vikakoodissa hehkun ohjainlaitteesta, mutta sen olen kerran jo aiemmin vaihtanut ilman vaikutusta, joten olen 99% varma, että hehkuvioissa on kyse liki aina tulpista vaikka vikakoodissa puhuttaisiinkin hehkusta yleisemmin - tai sen ohjauksesta. Toinen ihan selvä asia minun Astrassa on se, että vikavalo palaa autossa vain kylmäkäynnistysten jälkeen, eli ajamalla moottori lämpimäksi ja sen jälkeen uudellaan starttaamalla vikavaloa ei tule. Eli vikavalo jää päälle vain niillä kerroilla kun on yritetty hehkuttaa, joten olen diagnosoinut itsellenkin Astraan hehkutulppavian - vielä en vain tiedä mikä niistä.

Minulla sama tilanne - edellisestä kaikkien hehkujen vaihdosta ei ole tolkuttoman pitkään, joskin paljon enemmän kuin 8000 km ja ajatus on nyt vain korvata yksittäinen hehku siitä edellisestä kerrasta jääneillä kahdella ehjäksi (ehkä) todetulla hehkulla.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra H dti P0380-08

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hehkun päästä eli siittä mihin liitin tulee ja siittä mittaat vaikka sylinteri kanteen

Lisäksi kannattaa käyttää laadukasta osaa.
Bosch ja beru tekee ainakin hyviä hehkuja mihin voi luottaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H dti P0380-08

Viesti Kirjoittaja tikola »

Eli testin voi siis tehdä vaikka ilman irrotusta - tämä oli merkittävä tieto, eli pystyn testaamaan vaikka ilman irrotusta. Tämä on asia jonka kanssa olen itse tuskaillut, kun en ole tiennyt missä tulpassa se vika on. Itsellä edelliseltä kerralta jääneissä hehkutulpan laatikoissa lukee Bosch ja silti sellainen meni aika vähälle aikaa. No aina ei voi voitaa. Kiitoksia - tästä oli paljon apua.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 821
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra H dti P0380-08

Viesti Kirjoittaja Rak »

Mä yleensä otan sähköjohdon pätkän, toinen pää akun plussaan ja räpsin sillä hehkun päähän. Kipinöi selvästi jos ehjä, hyvin hento kipinä tai ei ollenkaan -> sökö.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra H dti P0380-08

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Rak kirjoitti: 15 Joulu 2023, 19:50 Mä yleensä otan sähköjohdon pätkän, toinen pää akun plussaan ja räpsin sillä hehkun päähän. Kipinöi selvästi jos ehjä, hyvin hento kipinä tai ei ollenkaan -> sökö.
En suosittele, pieni riski että polttaa näppinsä tai hehkun kun hehkuja on eri jännitteilläkin olemassa. Vastus mittaus kertoo oleellisen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 821
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra H dti P0380-08

Viesti Kirjoittaja Rak »

1,2sorsa kirjoitti: 15 Joulu 2023, 20:31
Rak kirjoitti: 15 Joulu 2023, 19:50 Mä yleensä otan sähköjohdon pätkän, toinen pää akun plussaan ja räpsin sillä hehkun päähän. Kipinöi selvästi jos ehjä, hyvin hento kipinä tai ei ollenkaan -> sökö.
En suosittele, pieni riski että polttaa näppinsä tai hehkun kun hehkuja on eri jännitteilläkin olemassa. Vastus mittaus kertoo oleellisen
En kyllä saa kiinni ajatuksesta, että siinä näppinsä polttaa. Eikä sitä hehkua oo tarkotus hehkuttaa, vaan hipsiä piuhan päällä hehkun nastaan ja kahtoa kipinöikö. Siksi toiminut em. tavalla, ku joku joskus sanonut, että vastusmittaus ei kaikkea kerro hehkun kunnosta. Se vastus on aika pieni, jolloin mittaukseen tulevat virheet vaikuttaa tuloksiin.
Vastaa Viestiin