G-Astran häiriövalo, tohtiiko ajaa?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
kaavio
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Touko 2021, 16:28

G-Astran häiriövalo, tohtiiko ajaa?

Viesti Kirjoittaja kaavio »

Mulla siis vuoden 2002 G Astra farmari ja nyt on pari päivää palanut se oranssi häiriövalo, jossa moottorin kuva, käyttöohjekirja kertoo seuraavaa:

"Pakokaasujärjestelmän merkkivalo Valo syttyy kun virta kytketään ja sammuu pian moottorin käynnistyttyä.
Valon syttyminen ajon aikana merkitsee häiriötä pakokaasujärjestelmässä. Sallitut päästöarvot voivat ylittyä. Käänny välittömästi Opel-liikkeen puoleen.

Valon vilkkuminen ajon aikana merkitsee häiriötä, josta voi olla seurauksen katalysaattorin vaurioituminen. Ajoa voidaan jatkaa, jos kaasupoljinta kevennettäessä vilkkuminen lakkaa ja valo palaa jatkuvasti. Käänny välittömästi Opel-liikkeen puoleen."

Eli jälleen kerran kuulostaa kalliilta vialta, keväällä meni jo lähes puolitoista tonnia, tehtiin kaikenlaista. Vilkkunut ei ole kertaakaan ja ajaminen tuntuu ihan normaalilta. Onko kokemusta, missä hinnoissa tälläkertaa liikutaan ja mitä pitää tehdä, Opel-liike ei tule kyseeseen.
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4175
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: G-Astran häiriövalo, tohtiiko ajaa?

Viesti Kirjoittaja JNN »

Vikakoodin luku on se mistä pitää lähteä liikkeelle. Jos itsellä ole lukulaitetta niin alkaen muutamalla kympillä saa nykyään, tai mikä tahansa korjaamo lukee samalla hintaa. Mahdollisesti joku avulias kanssaharrastajakin auttaa. Missä päin auto sijaitsee? Oletettavasti kyseessä nokka- tai kampiakselin asentotunnistin tai jokin muu anturivika. Mikä moottori kyseessä?

Edit: Itse kysymykseen; itse en näkisi estettä miksi ei voisi ajaa mikäli auto toimii. Vika kannattaa toki selvittää ja korjata ettei jätä tien päälle huonon päivän tullen.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
kaavio
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Touko 2021, 16:28

Re: G-Astran häiriövalo, tohtiiko ajaa?

Viesti Kirjoittaja kaavio »

JNN kirjoitti: 13 Loka 2023, 15:02 Vikakoodin luku on se mistä pitää lähteä liikkeelle. Jos itsellä ole lukulaitetta niin alkaen muutamalla kympillä saa nykyään, tai mikä tahansa korjaamo lukee samalla hintaa. Mahdollisesti joku avulias kanssaharrastajakin auttaa. Missä päin auto sijaitsee? Oletettavasti kyseessä nokka- tai kampiakselin asentotunnistin tai jokin muu anturivika. Mikä moottori kyseessä?

Edit: Itse kysymykseen; itse en näkisi estettä miksi ei voisi ajaa mikäli auto toimii. Vika kannattaa toki selvittää ja korjata ettei jätä tien päälle huonon päivän tullen.
Joo kyllähän lukulaitteita joillakin tutuilla on, mutta menee vähän tiukille, että kukaan kerkiää, kun mahdollisesti voin joutua heittämään n. 250-300km lenkin viikonloppuna. Auton moottori on bensiini, 1.6ltr Ecotec, Z16XE.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: G-Astran häiriövalo, tohtiiko ajaa?

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: G-Astran häiriövalo, tohtiiko ajaa?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

kaavio kirjoitti: 13 Loka 2023, 15:13
JNN kirjoitti: 13 Loka 2023, 15:02 Vikakoodin luku on se mistä pitää lähteä liikkeelle. Jos itsellä ole lukulaitetta niin alkaen muutamalla kympillä saa nykyään, tai mikä tahansa korjaamo lukee samalla hintaa. Mahdollisesti joku avulias kanssaharrastajakin auttaa. Missä päin auto sijaitsee? Oletettavasti kyseessä nokka- tai kampiakselin asentotunnistin tai jokin muu anturivika. Mikä moottori kyseessä?

Edit: Itse kysymykseen; itse en näkisi estettä miksi ei voisi ajaa mikäli auto toimii. Vika kannattaa toki selvittää ja korjata ettei jätä tien päälle huonon päivän tullen.
Joo kyllähän lukulaitteita joillakin tutuilla on, mutta menee vähän tiukille, että kukaan kerkiää, kun mahdollisesti voin joutua heittämään n. 250-300km lenkin viikonloppuna. Auton moottori on bensiini, 1.6ltr Ecotec, Z16XE.
Jos sun lenkkis on pohjoiseen päin Karviasta niin Härmässä onnistuis koodin luku. Jos auto muuten toimii normaalisti, niin ajoa vaan. Ohjekirja nyt varoittelee mitä sattuu, mutta omassa Saabissakin kaks vikakoodia tiedän jotka silloin tällöin tulee, joskus saatan nollata mutta joskus ei vaan jaksa välittää, viikon kun ajelee niin poistuu itsestään nuo :D Se valo sinänsä ei siis ole mitenkään hälyttävää, yleensä jos auto toimii niin joku ihan pikku juttu, joku anturi vähän yli arvojen.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
kaavio
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Touko 2021, 16:28

Re: G-Astran häiriövalo, tohtiiko ajaa?

Viesti Kirjoittaja kaavio »

Oho, tuo on tsekattava, kiitos vinkistä :worship:
kaavio
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Touko 2021, 16:28

Re: G-Astran häiriövalo, tohtiiko ajaa?

Viesti Kirjoittaja kaavio »

Tein tuon homman kahteen kertaan, ei vikakoodeja. Siihen tulee vain yläriville (trippimittari) teksti 1nSP, tai InSP ja alariville matkamittarin lukema. Tuo sama värssy tulee aina muutenkin joka kerta kun auton käynnistää, häipyy sekuntien kuluessa.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: G-Astran häiriövalo, tohtiiko ajaa?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tuolla saat sen "InSP" pois, se vaan ilmoittaa että ois kilsat tulleet täyteen määräaikaishuollolle:

"Jos haluat sen nollata, niin paina tripin nollaus-nappi pohjaan ja laita sytytysvirta päälle ja odota kolme? sekuntia ja päästä napista irti."
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Vastaa Viestiin