Meriva B - keskustelu

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Meriva B - keskustelu

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Selailin läpi foorumia ja ei ollut tälle kyseiselle mallille omaa yleiskeskustelua lyöty pystyyn, koin että alkaisi olemaan varmaan paikallaan ku kyseistä mallia ei enää valmisteta (2010-2017) ja näitä kummiski näkee liikenteessä ihan kohtuullisesti. Ja tähän topikkiin voidaan laskea alkuperäinen(2010-->) sekä Facelift(2013-->) mallit, koska erot ovat lähinnä kosmeettisia.

Oma yksilöni on ensimmäistä vuosikertaa 2010 syksyltä, 1.4 bensaturbolla ja 5-vaihteisella F17-manuaalilla, ostin noin 53tkm ajettuna vuonna 2017 ja nyt mittarissa noin 110tkm. Kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen tähän autoon, hyvät sisätilat, hyvä ja korkea ajoasento, hyvä kyyti ja jousitusmukavuus. Varaosat ovat helppoja saada kun on paljon käytetty Insignia A:n sekä Astra J:n osia alustassa, sähköissä ja tekniikassa. Helppohuoltoinen myös, ei oikeastaan mitään hankalaa korjattavaa näissä oo.


Mutta, on niitä risujakin, mitä ajattelin kirjoittaa tähän omien kokemuksien pohjalta:

- Maalipinta etenkin takaovien sisäpuolella syytä syynätä läpi jos on ostamassa kyseistä autoa, omassa yksilössä lakkaus jääny karheaksi ovien sisäpuolilta ja sinne jouduin tekemään maalikorjauksia ku alkoi kuplaa tulemaan maalipintaan. Samoin tyypillisesti takapuskurin ja takakaaren sauma hyvä tarkistaa läpi, omassa alkaa vähän kuplaa tulemaan apparin puolelle. Etupäässä maalivikoja ei ole vielä omassa yksilössä ainakaan, etulokasuojien alalaidat ovat edelleen ruosteettomat vaikka ei ole roiskeläppiä asennettuna.

- Apparin penkki on jotenki ärsyttävän korkealla, eikä saa säädettyä alas. Penkin alla auton pohjassa on sähköisen käsijarrun yksikkö, joten tuo ehkä syypää siihen, lattia koholla siitäkohtaa. Joskus taannoin mietti että ois hommannu briteistä Vauxhallin penkin samalla kankaalla, koska se on siellä kuskinpenkki ja siinä ois korkeudensäätö, mutta turhan tyyris operaatio.

- Ohjaus on parkkipaikoilla lievästi raskaan tuntuinen, tästä oli jo huomautettu joissain arvosteluissa aikoinaan ku nämä tulivat myyntiin. Tiedä sitten että auttaisko ohjaustehostimen öljyjen vaihto tässätapauksessa, omaani en ole vielä niitä vaihtanut, mutta mielessä on käynyt. Sähköhydraulinen pumppu tehostimena, säiliö ja yksikkö apparin puolella rintapellin alalaidassa ohjausakselissa. Ajettavuus on yleisesti hyvä, mutta moottoritienopeuksissa ottaa lievästi sivutuulesta uutta suuntaa korkeutensa takia.

- Pari talvea sitten lisäjarruvalo tippui irti takaluukusta lumia harjatessa katolta pois, pakkanen oli rikkonut kiinnitysklipsit. Ebayn kautta tilasin uuden, maksoi noin 25-30€.

- Takapenkkien taittomekanismit ovat aika jäykät vaikka niiden niveliä on koittanu voidella herkemmiksi, penkit hankaa toisiaan vasten niin että ei lähe helposti liikkeelle. Harvemmin tosin on ollu tarvetta niitä taitella.

- Takaosassa katossa on keskiturvavyön lukkopää roikkumassa ja se on vähän ärsyttävästi toteutettu. Ite kieppautin lukkopään sinne ulostulon väliin ettei heilu siellä kokoaikaa, jännä ettei sille oo laitettu mitään remmiä/rautaa missä se pysyis paikallaan siellä katossa. Sen ulostulon kehys ei meinaa myös pysyä paikoillaan, vähän rimpula.

- Omassa yksilössä ei ole takakaiuttimille johtoja ollenkaan takaovissa, soittimena CD300, eli se perus karvalakkimalli (AUX-löytyy, ja se pitäis löytyä kaikista yksilöistä, joten saa Bluetoothin helposti sitäkautta). Myöskään sähkölaseille ei ole johtoja ollenkaan takaovissa, joten muutostyöt on työläitä jos meinaa niitä asennella jälestäpäin, itellä siis vain veivilasit takana. Eli varmasti varustepaketit/valinnat on vaikuttanu tähän paljon uutena ostettaessa.

- Lämmönsäätöpaneeli joskus pimenee sekunniksi ja käynnistyy sitten uudelleen palaten samoihin asetuksiin mitkä oli kun auton käynnisti edellisen kerran. Tiedä sitte onko tuo joku resetointi vai bugi sen paneelin softassa, mutta ihan moitteettomasti se on muuten toiminut, eikä se tee tuota ku ehkä kerran kuukaudessa. Ilmastointi on Ooppeleille tyypillisen raskas, syö aika paljon moottorista tehoja ku se on päällä kuumilla keleillä. Tehokas on kummiski, siinä ei valittamista.

- Toisen takapyörän navan jouduin vaihtamaan kun siitä alkoi pyöränpulttien kierteet korkkaamaan, noin satkun maksoi SKF:n napa, ja on helppo vaihtaa itekki. Uudet pyöränpultit samalla hommattava. Tiedä sitte onko alunperin heppoista laatua kierteet vai onko rengasliikkeissä aiemmin kiristelty liian innokkaasti pultteja pyssyllä.

- Takajarrut, etenkin apparin puoli, jumittelee aika herkästi talvisin. Kertaalleen jo joutunu levyt ja palat vaihtamaan 2018, ja näyttäisi siltä että pitää uudelleen taas vaihtaa ja tehdä huolellinen huolto satuloihin. Samalla ku vaihtelee talvirenkaita alle ni on hyvä voidella se käsijarruvaijerin linkku siinä satulassa ja vaijerit ni pysyy ne kunnossa. Sähköinen käsijarru on toiminut moitteettomasti ja on erinomainen mäkilähdöissä, irroittaa automaattisesti ku painaa kaasua ja lähtee kytkintä nostaa.

- Kytkinpolkimessa semmoinen naksuminen mikä ei äännä, mutta tuntuu polkimessa. On koitettu voidella litiumirasvalla muttei ole auttanut. Kytkimen tuntuma myös vähän pesusienimäinen, saattaisi korjaantua ilmaamisella, mutta sitä ei helposti voi kotikontsein tehdä kun vaatii paineistustyökalut ja tarkat ohjeet, koska CSC-tyyppinen painelaakeri/työsylinteri. 5-vaihteinen laatikko on perusvarma, mutta tähän autoon jotenki ylipitkä 1- ja 2-vaihde, kait nää on ne klassiset Ooppelin ''aavikkovälitykset''. Vaihteiston vivut tullu myös voideltua, herkkeni vaihteenvaihto mukavasti. Silti, jos saisin valita ni oisin ottanu tämän automaattina, olisi loistava. 6-vaihteisella M32 lootillahan näitä on myös tehty, joten sen kanssa on omat jumppansa kuten hyvin tiedämme.

- Tyypillisiä 1.4 turbokoneen pikkuvikoja tullu korjailtua, kuten se kuskinpuolen muovinen letkuliitos koneen kyljessä ja siitä paisuntasäiliölle lähtevä letku, osiin meni noin 40€ ja vaihtotyöhön tunti. Toinen nokka-akselin säätösolenoidi myös meni (vika ilmeni huonona käynnistyvyytenä satunnaisesti), uusi INA:n osa maksoi noin 30€ ja sen vaihtaa 5 minuutissa. Vesipumppu meni noin 73tkm kohilla muistaakseni, sekään ei ollut erityisen kallis, vaihtotyöhön meni muutama tunti (Huom, näissä täytyy tukea moottori koska hihnapuolella on koneen tukikorvake mikä täytyy irroittaa tässä hommassa).
Termostaatin muovikotelo ja termostaatti tuli vaihdettua ku oli muistaakseni alkanut halkeamaan ja pikkuisen vuotamaan, sekään ei vaikea homma ja osa oli edullinen. PCV-viat eivät ole vielä alkaneet vaivaamaan, mutta niihinkin on jo varautunut että ne on jossain vaiheessa edessä. Kampiakselin stefa tuli myös vaihdettua hihnapuolen päästä ku märki jonkinverran, sekään ei mikään mahottoman vaikea operaatio ollut, rengas ja suojamuovi pois ni kampiakselin pyörä ja pultti on suoraan näkyvillä, eikä tarvitse öljyjä valuttaa pois koneesta tuon operaation takia (muistaa vaan laittaa sen hihnapyörän samaan kohtaan takaisin, koska muuten menee sen tasapainoitus pieleen, kuusikulmainen boori joten helppo homma. Ja varoa ettei sinne öljypohjaan putoa mitään siitä akselireijästä). Muuten on kone toiminu ku kello, ei savuttele eikä syö öljyä, eikä jakoketju vielä ääntele.



Ja yleistietona laitan nämä omat vakiolinkit mistä kattelen Ooppelien yleistietoja sekä varaosanumeroita:

https://www.opel-infos.de/

https://opel.7zap.com/en/car/


Ja mainittakoon että tässä autossa toimii vikakoodien lukuun ja nollaukseen ihan perus OBD-II pulikat, myös ELM327-tyyppiset, itellä kaksi tuommoista Bluetooth-pulikkaa ja hyvin on pelittäny Android-puhelimella jos on jotain vikakoodia ilmoitellut, vianetsintä ollut helppoa. OBD-pistoke löytyy vaihdekepin alta olevasta tilasta, irroittaa sieltä sen paneelin AUX/12V-pistokkeiden yläpuolelta (katsastusmies repii myös saman paneelin irti jokatapauksessa, ite pitäny sitä pois kokonaan sentakia ettei sitä tartte repiä pois jatkuvasti).


Keskustelu alkakoon :peukku:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Meriva B (2010-2017) - Keskustelu

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Pitkä ja hyvä kirjoitus

Palat on ne mitkä jumii. Liukupeltien alta ruostuu olkaimet.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Mikkora
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Kesä 2023, 19:55

Re: Meriva B (2010-2017) - Keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikkora »

Hyvä teksti. Mulla vm 11ajettu noin 55 tkm.
Kytkin on vaikea, tosiaan pesusieni-tyyppinen. Alavääntöä on todella vähän. Saan sammutettua auton viikottain, lähinnä alaspäin vaihtaessa.

Airbag valo palaa melkein joka päivä. Hyvä tietää että perus obd2 lukija toimii.
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Meriva B (2010-2017) - Keskustelu

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Mikkora kirjoitti: 07 Loka 2023, 15:37 Hyvä teksti. Mulla vm 11ajettu noin 55 tkm.
Kytkin on vaikea, tosiaan pesusieni-tyyppinen. Alavääntöä on todella vähän. Saan sammutettua auton viikottain, lähinnä alaspäin vaihtaessa.

Airbag valo palaa melkein joka päivä. Hyvä tietää että perus obd2 lukija toimii.
Se alaväännön puute kieltämättä välillä ärsyttää näissä turbokoneissa, ei oo mitään sivistyneimpiä koneita siinämielessä. Talvella varsinkin hankalaa ku yrität lähteä varovasti liukkaassa risteyksessä ja ykskaks turbon paine jysähtää moottorille ja vääntöä on liikaa. Vaatii totuttelua. Automaatilla luonnollisesti ei olisi tätä ongelmaa, mutta senkanssa on sitte se karstoittumisriski jos köröttelee liian matalilla kierroksilla jatkuvasti.

Mä huomasin siinä kytkimessä sen että sitä pitää yksinkertaisesti painaa pohjaan kunnolla jotta se tuntuma pysyy hyvänä. Ei ilmeisesti tykkää että painaa vain 3/4 matkalta.

Kannattaa joo se OBD2 lukija hommata ja kattoa näkyykö siel mitään koodia tohon airbagiin. Säkällä on vaan joku kontaktihäiriö jossain tai penkin alla esmes johto menny poikki.
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Meriva B - keskustelu

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

No niin, nyt ku on ollu näitä kovia pakkasia ni ensimmäistä kertaa tuli tämmönen vika: ei puhaltanu lämmintä kapiiniin ollenkaan vaikka käänteli nuppeja. Kuuntelin siinä aamukäynnistyksessä et siel lämmityslaitteistossa naksu joku juttu ku käänti kylmälle ja kuumalle eestaas. Ajoin parkkihalliin auton sulamaan tunniks ni senjälkeen alko toimimaan. Täytyy kaivella vähän netistä kuvia et millai se systeemi on, jos sinne pitäis vähän rasvaa johki paikkaan laittaa. Ei kummiskaan keittäny kone tms, joten syy oli jossain säätöläpässä varmaan.
NimimErkki
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Tammi 2024, 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meriva B - keskustelu

Viesti Kirjoittaja NimimErkki »

Itselläni edellisestä Opelista jo parikymmentä vuotta... palstan jäsenenäkin olin silloin, mutta eipä tunnistanut enää vanhoja käyttäjätunnuksiani! :D

Nyt olisi kiinnostuksen kohteena Meriva 1.4 ecoFLEX vm. 2011, bensakone keppivaihteilla. Ketjun avauksessa olikin paljon hyviä tietoja, kiitos niistä. Muutama lisäkysymys askarruttaa potentiaalista ostajaa:
  • Onko jakopää "ikuinen" vai onko ketjunvaihto jossain vaiheessa tarpeellinen? Kiinnostukseni kohteella on jo kilometrejä lähemmäs 200 k.
  • Millainen tuo on ajo-ominaisuuksiltaan talvikelissä? Auto tulisi ihan oikeaan käyttöön, säässä kuin säässä, hyvillä ja huonoilla teillä.
  • "Viralliset" kulutuslukemat ovat varsin nätit, 5-6,1-8 l/100 (maantie-yhdistetty-kaupunki). Millaisiin lukemiin olette oikeasti päässeet?
Ja vielä tietysti kiinnostaa kaikki "älä vaan osta, jos..." tyyppiset varoitukset, eli mahdolliset tiedossa olevat tyyppiviat ja aikapommit.
Meriva Enjoy 1.4T vm. 2011
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Meriva B - keskustelu

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

NimimErkki kirjoitti: 22 Tammi 2024, 16:31 Itselläni edellisestä Opelista jo parikymmentä vuotta... palstan jäsenenäkin olin silloin, mutta eipä tunnistanut enää vanhoja käyttäjätunnuksiani! :D

Nyt olisi kiinnostuksen kohteena Meriva 1.4 ecoFLEX vm. 2011, bensakone keppivaihteilla. Ketjun avauksessa olikin paljon hyviä tietoja, kiitos niistä. Muutama lisäkysymys askarruttaa potentiaalista ostajaa:
  • Onko jakopää "ikuinen" vai onko ketjunvaihto jossain vaiheessa tarpeellinen? Kiinnostukseni kohteella on jo kilometrejä lähemmäs 200 k.
  • Millainen tuo on ajo-ominaisuuksiltaan talvikelissä? Auto tulisi ihan oikeaan käyttöön, säässä kuin säässä, hyvillä ja huonoilla teillä.
  • "Viralliset" kulutuslukemat ovat varsin nätit, 5-6,1-8 l/100 (maantie-yhdistetty-kaupunki). Millaisiin lukemiin olette oikeasti päässeet?
Ja vielä tietysti kiinnostaa kaikki "älä vaan osta, jos..." tyyppiset varoitukset, eli mahdolliset tiedossa olevat tyyppiviat ja aikapommit.
Jäähdytysnesteen kulutus on suuri ongelma.
Ketjuja olen vaihtanut kaksi settiä, kilometrilukemilla 125tkm ja 200tkm. Kummastakin oli jakopään naamatiiviste rikki ja tehnyt öljypohjaan lietettä kun siittä naamatiivisteestä päässyt jäähdytysnestettä öljyn joukkoon.

Ketjulla ajaa huoletta 200tkm jos naamatiiviste sattuu pusymään ehjänä. Yksikään ei ollut meriva vaan astra/insignia/mokka mihin on tullut samaan moottoriin vaihdettua noita tiivisteitä ja joskus ketjuja
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
NimimErkki
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Tammi 2024, 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meriva B - keskustelu

Viesti Kirjoittaja NimimErkki »

1,2sorsa kirjoitti: 22 Tammi 2024, 19:16 Jäähdytysnesteen kulutus on suuri ongelma.
Ketjuja olen vaihtanut kaksi settiä, kilometrilukemilla 125tkm ja 200tkm. Kummastakin oli jakopään naamatiiviste rikki ja tehnyt öljypohjaan lietettä kun siittä naamatiivisteestä päässyt jäähdytysnestettä öljyn joukkoon.
Hyvä vinkki, kiitos.

Voiko ostotilanteessa jostain nähdä, vuotaako vettä öljyn sekaan? Onko kyseinen naamatiiviste helposti vaihdettavissa? Miten nuo vaihtoon menneet ketjut ovat oireilleet?
Meriva Enjoy 1.4T vm. 2011
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Meriva B - keskustelu

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

NimimErkki kirjoitti: 22 Tammi 2024, 20:03
1,2sorsa kirjoitti: 22 Tammi 2024, 19:16 Jäähdytysnesteen kulutus on suuri ongelma.
Ketjuja olen vaihtanut kaksi settiä, kilometrilukemilla 125tkm ja 200tkm. Kummastakin oli jakopään naamatiiviste rikki ja tehnyt öljypohjaan lietettä kun siittä naamatiivisteestä päässyt jäähdytysnestettä öljyn joukkoon.
Hyvä vinkki, kiitos.

Voiko ostotilanteessa jostain nähdä, vuotaako vettä öljyn sekaan? Onko kyseinen naamatiiviste helposti vaihdettavissa? Miten nuo vaihtoon menneet ketjut ovat oireilleet?
Öljytikussa voi olla kermaa. Muutoin ei tiedä kuin kulutusta seuraamalla ja paineistamall ettei vuoda ulos. Näissä on 105asteinen moottorinlämpö niin haihtuu vesi jäähdytinesteestä melko tehokkaasti :no:

Vaihto on sama kuin vaihtaisi jakoketjun. Työaikaa 8–>10h tiloista ja asentajan kokemuksesta riippuen ainakin perus astraan.

Vaihtoon menneistä toinen rääkyi kuin startti jäisi päälle käynnistyksen jälkeen ja toinen oli ajettu ihan loppuun asti ja meteli sellainen ettei tohtinut yhtään pitää käynnissä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Meriva B - keskustelu

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

NimimErkki kirjoitti: 22 Tammi 2024, 16:31 Itselläni edellisestä Opelista jo parikymmentä vuotta... palstan jäsenenäkin olin silloin, mutta eipä tunnistanut enää vanhoja käyttäjätunnuksiani! :D

Nyt olisi kiinnostuksen kohteena Meriva 1.4 ecoFLEX vm. 2011, bensakone keppivaihteilla. Ketjun avauksessa olikin paljon hyviä tietoja, kiitos niistä. Muutama lisäkysymys askarruttaa potentiaalista ostajaa:
  • Onko jakopää "ikuinen" vai onko ketjunvaihto jossain vaiheessa tarpeellinen? Kiinnostukseni kohteella on jo kilometrejä lähemmäs 200 k.
  • Millainen tuo on ajo-ominaisuuksiltaan talvikelissä? Auto tulisi ihan oikeaan käyttöön, säässä kuin säässä, hyvillä ja huonoilla teillä.
  • "Viralliset" kulutuslukemat ovat varsin nätit, 5-6,1-8 l/100 (maantie-yhdistetty-kaupunki). Millaisiin lukemiin olette oikeasti päässeet?
Ja vielä tietysti kiinnostaa kaikki "älä vaan osta, jos..." tyyppiset varoitukset, eli mahdolliset tiedossa olevat tyyppiviat ja aikapommit.

Jakopää tulikin jo sorsan puolesta kerrottua ni siitä en erikseen ala mainitsemaan :D


Mitä tulee talvi ajo-ominaisuuksiin ni liikkeellelähdöt ykkösellä vaatii hetken totuttelua, ku se turbo tuo buustin aika yllättäen 1500rpm jälkeen ni voi helposti alkaa sutimaan (sama ongelma on toki kaikissa näissä nykypäivän turbo-ooppeleissa, et sinänsä ei koske vain tätä autoa).
Korkea maavara on taasen hyvä asia, ei jää ihan helposti jumiin joissain paikoissa. Muuten ihan perusajamista siinä missä muillaki autoilla.

Yks homma talvisin on se että jos on tullu kenkien mukana lunta kapiiniin pikkupakkasilla ni varaudu siihen että jos käyt vaikka kaupassa ni tuulilasi on huurussa ku tuut takaisin autolle, ja sitä saa hetkenaikaa puhallella auki ku on iso tuulilasi ja paljon ilmatilaa. Tuo iso ilmatila sisällä myös toki vaikuttaa siihen että miten nopiaa lämpiää, kestää vähän pidempään ku pienemmällä autolla.

Kulutus on aikalailla omasta mielestä ollu tehtaan lukemien mukainen, talvisin sit toki tulee lievä, noin 0.5L korotus tuohon kulutukseen. Mitähän mul menis seka-ajossa talvella, joku 7-8L/100Km (taajamaa pääasiassa). Koen ihan kohtuulliseksi tuon kulutuksen kummiski. Maantiellä menee helposti tuohon 5-6 väliin jos ei käytä ilmastointia ja ajelee semmoista 80-100Km/h vauhtia.
Vastaa Viestiin