Heipä hei,
Tuli tässä hiljattain hankittua Astra J automaattilaatikolla ja sähköisellä seisontajarrulla. Omalla kohdalla ensimmäistä kertaa molemmat kapistukset käytössä. Katselin ohjekirjasta, että seisontajarrua ei tarvitse erikseen kytkeä pois päältä vaan kaasua painamalla se kytkeytyy itsestään pois. Kätevä ominaisuus esimerkiksi mäkilähdöissä ja tätä nyt silloin tällöin tehnyt vaikka ihan parkkiruudustakin lähtiessä.
Mietin tässä nyt ihan mielenkiinnosta että voiko tuota seisontajarrua käyttää esimerkiksi liikennevaloissa tai ruuhkassa odotellessa ilman että vaihtaa vaihdetta parkille/vapaalle. Autohan ei tosiaan lähde liikkeelle vaikka nostat jarrun (vähän nytkähtää kyllä eteenpäin) mutta "yrittääkö" se silti liikuttaa autoa jarruja vastaan jatkuvasti ja vapauttaa jarrut vasta kun painat kaasua? Vai onko tuo niin fiksu, että jos vaihde on päällä ja nostat jarrua niin se ymmärtää että vielä ei halutakkaan liikkua ja lähtee liikuttamaan autoa vasta sitten kun kaasua on painettu? Voiko tuosta olla haittaa vaihdelaatikolle tai jarruille jos seisottaa vaikka 20-30 sekuntia käsijarrua vastaan vaihde päällä pitämättä jarrua pohjassa?
Kiitoksia!
Astra J sähköinen seisontajarru valoissa/ruuhkassa
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20 Kesä 2023, 19:57
Re: Astra J sähköinen seisontajarru valoissa/ruuhkassa
Automaattinen käsijarru lähtee pois vasta kun kaasua painetaan. Vaihde päällä ja käsijarru päällä tulee pysyä paikallaan.
Liikennevaloissa vaihteisto vaihtaa automaattisesti vapaalle, kun painat jarrua D-asennon ollessa päällä. Jos et halua painaa jarrupoljinta, kytke vaihteisto liikennevaloissa N-asentoon.
Tyhjäkäynnillä käsijarru päällä, ja Vaihde D-asennossa veto on päällä koko ajan. Luistattaa laatikkoa turhaan, joka ei ainakaan jatka laatikon käyttöikää. Näin sitä ei ole suunniteltu käytettäväksi, kuin korkeintaan hetkellisesti oikein kylmällä kelillä, jolla saadaan vaihteiston öljyt lämpenemään hieman nopeammin.
Liikennevaloissa vaihteisto vaihtaa automaattisesti vapaalle, kun painat jarrua D-asennon ollessa päällä. Jos et halua painaa jarrupoljinta, kytke vaihteisto liikennevaloissa N-asentoon.
Tyhjäkäynnillä käsijarru päällä, ja Vaihde D-asennossa veto on päällä koko ajan. Luistattaa laatikkoa turhaan, joka ei ainakaan jatka laatikon käyttöikää. Näin sitä ei ole suunniteltu käytettäväksi, kuin korkeintaan hetkellisesti oikein kylmällä kelillä, jolla saadaan vaihteiston öljyt lämpenemään hieman nopeammin.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20 Kesä 2023, 19:57
Re: Astra J sähköinen seisontajarru valoissa/ruuhkassa
Kiitos, juuri tätä mietin että se varmaan luistattaa laatikkoa. Eli ei passaa tehdä tuota siis, hyvä että tuli kysyttyä.
Re: Astra J sähköinen seisontajarru valoissa/ruuhkassa
Siis tuo vapaalle vaihtohan oli jo 1999 G-Astrassa.
Ja tyhjäkäynnillä vaihteen ollessa D-asennossa ja käsijarrun ollessa päällä, vaihde (=veto) on päällä jatkuvasti, kun laatikko ei saa tietoa jarruvalokytkimeltä että pitäisi vaihtaa vapaalle. Tietoa ei myöskään tule kaasupolkimelta että jarru pitäisi vapauttaa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Astra J sähköinen seisontajarru valoissa/ruuhkassa
Drive valittuna ja käyttöjarrulla pysäytettäessä on luonnollista vaihtaa vapaalle (vaikka vanhemmat automaatit ei niin yleensä teekään), mutta automaattisesti sähköohjatulla jarrulla (Parking Brake?) vedon jääminen päälle tuntuu epäluonnolliselta
Ohjainhan ohjaa tuota jarrua joten tietoa kyllä siihen on. Tuntuu siltä, että sillä on jokin muukin merkitys kuin pysäköiminen
Vai onko tässä nyt sekotettu käsi/seisontajarru ja mäkilähtöavustin:
Nykyautoissa asia hoituu elektroniikalla ja jarru pysyy päällä sekunnin verran. Se toimii ajonvakautuksen järjestelmien avulla, jarrujärjestelmän painetta ohjataan elektronisesti. Paine päästetään pois, kun autolla lähdetään liikkeelle. Auton elektroniikkajärjestelmistä on helppo tunnistaa, milloin autolla lähdetään ajamaan. http://www.autowiki.fi/index.php/M%C3%A ... %B6avustin
Kehoitan kysyjää noudattamaan erityistä varovaisuuttaa noudattaessaan tätä ohjetta:
"Liikennevaloissa vaihteisto vaihtaa automaattisesti vapaalle, kun painat jarrua D-asennon ollessa päällä. Jos et halua painaa jarrupoljinta, kytke vaihteisto liikennevaloissa N-asentoon."
Ohjainhan ohjaa tuota jarrua joten tietoa kyllä siihen on. Tuntuu siltä, että sillä on jokin muukin merkitys kuin pysäköiminen
Vai onko tässä nyt sekotettu käsi/seisontajarru ja mäkilähtöavustin:
Nykyautoissa asia hoituu elektroniikalla ja jarru pysyy päällä sekunnin verran. Se toimii ajonvakautuksen järjestelmien avulla, jarrujärjestelmän painetta ohjataan elektronisesti. Paine päästetään pois, kun autolla lähdetään liikkeelle. Auton elektroniikkajärjestelmistä on helppo tunnistaa, milloin autolla lähdetään ajamaan. http://www.autowiki.fi/index.php/M%C3%A ... %B6avustin
Kehoitan kysyjää noudattamaan erityistä varovaisuuttaa noudattaessaan tätä ohjetta:
"Liikennevaloissa vaihteisto vaihtaa automaattisesti vapaalle, kun painat jarrua D-asennon ollessa päällä. Jos et halua painaa jarrupoljinta, kytke vaihteisto liikennevaloissa N-asentoon."