Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Pallosalama70 kirjoitti: ↑08 Tammi 2024, 16:56
Klifeksin ( oem? GM luki pussissa ) ajeltu nyt paritonnia. pensanpainetta kattelin tollasella yleistesterillä, näyttää tyhjäkäynnillä seilaavan 4300-5500kpa väliä, tämä ilmeisesti normaalia kun ei jakoavaimen kuvaa mittaristoon ilmesty
Tyhjäkäynnillä kuuluukin olla noin 50 bar (5000 kPa).
Kierrosten ja kuormituksen noustessa paineet nousevat jopa vähän yli 100 bariin (10 000 kPa).
Juttelin entisen Opelin huolto henkilön kanssa tuosta, sanoi että noita tapauksia oli jokunen ja vaihdeltiin ensin painetunnistinta, sitten säädintä ja lopuksi vielä pumppu. Hän muisteli että Opelin viite arvo oli paineen suurimmasta määrästä 110-120 bar:ia, jos paineet kävivät noiden arvojen, yli, niin silloin vika olisi ollut paineensäätimessä, joka aiheuttaisi pumpun kalvojen rikkoutumisen... Oli tainut jossain autossa olla parhaimmillaan 170 bar paineet koeajolla...
blackangel85 kirjoitti: ↑18 Tammi 2024, 07:44
Juttelin entisen Opelin huolto henkilön kanssa tuosta, sanoi että noita tapauksia oli jokunen ja vaihdeltiin ensin painetunnistinta, sitten säädintä ja lopuksi vielä pumppu. Hän muisteli että Opelin viite arvo oli paineen suurimmasta määrästä 110-120 bar:ia, jos paineet kävivät noiden arvojen, yli, niin silloin vika olisi ollut paineensäätimessä, joka aiheuttaisi pumpun kalvojen rikkoutumisen... Oli tainut jossain autossa olla parhaimmillaan 170 bar paineet koeajolla...
Ainakaan vikatilassa ei tuollasilla paineilla voi ajaa. Tuollaisten huoltohenkilöiden vuoksi kierrän kaikki huoltamot kaukaa
Niin ne vaan klifeksit antautui, yks kalvo revennyt metallikehyksestä irti, toisessa viillon tapainen vika.
klifeksin mukaan näillä on päästy 8tkm , ja viinaa ei sais olla pensassa yhtään, rikkoo kalvon..siltä nuo kyllä tuntuukin kun kumi on melko haperon tuntuista. 98 ajettu.
heitin nyt uuden setin samantien sisään kun tuli kaksi tilattua. edellinen oli kasattu ATF öljyllä, nyt laitoin 46 hydrauliöljyä, jotkut vissiin laittaneet jopa peräöljyä mikä lienee aikalailla väärä liemi ainakin koville pakkasille?
Klifekskalvopumpulla menty nyt taas puolitoista tuhatta, alkaa jänskättää jo joka reissu tuolla vehkeellä.
Toki kontissa on toinen pumppu plus työkalut, mutta se kun auto jättää tielle on tietysti tilanne emäntä + kaks muksua + pimeä hiekkatie jossain hornan korvessa. Eipä tuolla oikein uskalla lähteä mihinkään muuten kuin lähikuntien välille silloin kun tietää että joku pääsee tuon läjän tarvittaessa hinaamaan pois pulasta. No onneksi sillä ei sen enempiä tarvitse ajellakaan, pidemmät matkat hoituvat mukavammin, luotettavammin ja nopeammin 30 vuotta vanhalla Jaguarilla, jonka 100hv tehokkaampi rivikutonen ei juuri syö bensaakaan paljon enempää, plus voi tankata mitä vain satutaan paikallisesti myymään, vaikka E85'sta. En tiedä kertooko tuo brittiauton hyvyydestä enemmän vai tämän multikansallisihmeen huonoudesta.
Tuntuu ettei siitä nyt niin pitkä aika ole kun nämäkin laitteet olivat ihan uudenkarheita, mutta voi luoja miten voi joku autotyyppi vanheta aivan käsiin.
Itse olen kasannut ensimmäisen pumpun jonkin ohjeen mukaan ATF'llä, no se ei pitkään kestänyt, joten sen jälkeen 32 hydeöljyllä. Vuosien saatossa olen oppinut käyttämään sitä aika paljon esim ohjaustehostimissa joissa ei erikseen määrätä käyttämään jotain tiettyä öljyä. Tuon rakenteen takia mahdollisimman liru öljy siellä painepuolella lienee kaikkein anteeksiantavin niille kaikkensa antaville kalvoparoille.
Ja joo se puristettava puolipallo aina sisään jollain tikulla ennen kuin vetää korkin kiinni pumpusta! Muuten lämmetessään pullauttaa stefan irti ja on pahimmillaan moottoriöljyt ja bensat sekaisin koneen sisällä.
Näyttää olevan kaikki tarvikekalvot paskoja eli ainoiksi vaihtoehdoiksi jää sit hyvät originaali käytetyt tai uusi pumppu. Orkkis kalvojen ongelmahan on ollut laatuvaihtelu/-tarkkailu, jos 1/3 on sekunda niin se on sit siinä. Orkkis kalvoilla voi huoletta käyttää 95E10.
Liekkö jossain muussa opelissa ( tai miksei muunkin merkkisessä) koneessa ois likiman vastaava vetotapa pumpulle, suht pienellä vaivalla koneistelis sovitteet paremalla pumpulle
google näyttelee opel high pressure pump haulla pääsääntösesti z22yh pumppua
Pallosalama70 kirjoitti: ↑29 Tammi 2024, 13:12
Liekkö jossain muussa opelissa ( tai miksei muunkin merkkisessä) koneessa ois likiman vastaava vetotapa pumpulle, suht pienellä vaivalla koneistelis sovitteet paremalla pumpulle
google näyttelee opel high pressure pump haulla pääsääntösesti z22yh pumppua
Edt: renault megane f5r pumppu on näköjään liki samanlainen, joku firma tota muokattuna näköjään on opeliin myynytkin, nihkeesti näyttää olevan niitäkään saatavana
Joo, toi f5r pumppu juurikin. Niitä sai aikanaan siis aivan ilmaiseksi Opelin pumppuun verrattuna, uutena. Saatavuus vaan loppui. Tuli bolt on pumppukittejä ooppeleihin silloin tehtyä niistä aika monta.
Jeps, siihen loppui jännittäminen kuinka kauan taas pumppu kestää... about 1600-1700 km tuli ajoa. Torissa sellainen kaveri kuin Jari Ruotsalainen myy tiivistesarjoja noihin pumppuihin ja väittää että kestää etanolia, mistäköhän hommaa sellaiset tiivistesarjat vai onko myyntipuhetta...? Hintaa 85€ sarjalla, toki jos noin on ja noilla auto oikeasti toimii pidempää, niin eihän tuo paha hinta ole, mutta hitusen epäilyttää... Nyt toinen pumppu kiinni ja meno jatkuu toivon mukaan edes 250 km, että saan jostain vähän laadukkaammat kalvot pumppu mikä tuli kiinni sisältää kiinan kalvot ja viimeeksi kesti ajoa tuon 250 km.
Itse kyselin tuota toisenlaista pumppua täältä: http://www.shop.f5r.co.uk/, eivät vastanneet sähköpostiin pumpun osalta, aikaisempaan viestiin paineensäätimien kyselystä vastasivat että löytyy hyllystä... Olisihan se ihan kohteliasta vastata jos ei ole saatavilla enään.
Ja nyt on pumppu purettu ja tarkastettu, Mikään kalvoista ei ole rikki, mutta tarvike kalvo fuskasi reunasta ihan vähän, kun paineli sitä... Mutta siis pumpun päästä Stefa oli osittain pullahtanut ulos, hydrauliikka öljyt olivat poissa ja pumppu oli osittain täynnä moottoriöljyä
Ei kalvojen kesto ole kiinni E5/10 etanolipitoisuudesta eikä niihin kohdistuvasta paine-erostakaan vaan edestakaisen pumppausliikkeen aiheuttamasta rasituksesta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvopumppu
Saksalaisella MT-foorumilla Steffen Hund mittasi aikoinaan turkkilaiset kalvot eikä ne edes täsmänneet orkkisten mittoihin. Valmistaja selitteli sen johtuvan orkkisten kopiosuojasta
Tää on kyllä todella outoa, luulisi nykypäivänä saavan tehtyä jo varsinaisia kopioita, kun alkuperäisiä ei enään valmisteta, mutta onkohan kyse vain siitä, että pidetään kopiosuoja ja alkuperäisiä ei valmisteta, niin käyttäjien pitäisi vaihtaa auto uudempaan. Eikös tuo kuitenkin pitänyt täyttää öljyllä täysin, eikä sillein että on vajaa? Jossain taisi lukea siitäkin, että tehtaalta tullessa saattaa olla vajaa öljystä...
Itse pyrin ostamaan sellasia käytettyjä autoja, jotka luulen pääosin osaavani itse huoltaa ja korjata. Melkosta perseilyä nykysin lähes koko autoala, jonne olis tilaus osaavista ja luotettavista toimijoista.