Signum 2.0 turbo nykii
-
- 'Kadett'
- Viestit: 16
- Liittynyt: 01 Helmi 2021, 15:10
Signum 2.0 turbo nykii
Auto nyki aiemmin vain kylmänä. Nyt tekee sitä myös lämpimänä. Nykii tasaisella kaasulla sekä kevyesti kiihdyttäessä. Kovemmin kun lähtee painamaan kaasua niin ei kiihdy normaalisti. Tulpat vaihdettu. Ei muutosta. Onko kokemusta?
-
- 'Kadett'
- Viestit: 16
- Liittynyt: 01 Helmi 2021, 15:10
Re: Signum 2.0 turbo nykii
No eipä oo koodeja luettu eikä puolaa tarkisteltu. Kiitos. Jospa aloittaisi noista. Katsotaan selviääkö niistä mitään.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 16
- Liittynyt: 01 Helmi 2021, 15:10
Re: Signum 2.0 turbo nykii
Koodit luettiin joskus talvella, kun vika valo paloi. Silloin näytti lambdaa. Nyt uudelleen kävin ja näytti lambdaa edelleen, vaikka ei vika valo palanut. Muistissa siis oli. Voiko lambda tehdä kyseisen oireen? Nykii eikä tunne kaasua. Aiemmin lähtenyt pinta kaasulla napakasti. Nyt miettii ja on ”tukkoisen oloinen.” Kaasua painettaessa ei oikein tottele. Välillä hetkellisesti (harvoin) kiihtyy normaalisti.
Re: Signum 2.0 turbo nykii
Saabin Trionic 8 on tuttu.
Onko imu/ahtovuodot tutkittu?
Puola/tulppa ongelma jättää yleensä vikakoodin P301-4 riippuen missä sylinterissä ongelma. P300 taas viittaa polttoaine ongelmaan.
Mikäli vikakoodi viittaa vain lambdaan ja nuo oireet huomioiden, niin polttoaine puolelle se silti viittaa, joka voi johtua vuodosta imu/ahtoputkessa.
Seos menee vuoroin laihalle ja rikkaalle riippuen onko putkistossa ali- vai ylipaine.
Lukisin vikakoodit kuitenkin Tech2 tai OpCom laitteella.
Onko auto softattu ja jos on niin mikä tai kenen ohjelma?
Onko imu/ahtovuodot tutkittu?
Puola/tulppa ongelma jättää yleensä vikakoodin P301-4 riippuen missä sylinterissä ongelma. P300 taas viittaa polttoaine ongelmaan.
Mikäli vikakoodi viittaa vain lambdaan ja nuo oireet huomioiden, niin polttoaine puolelle se silti viittaa, joka voi johtua vuodosta imu/ahtoputkessa.
Seos menee vuoroin laihalle ja rikkaalle riippuen onko putkistossa ali- vai ylipaine.
Lukisin vikakoodit kuitenkin Tech2 tai OpCom laitteella.
Onko auto softattu ja jos on niin mikä tai kenen ohjelma?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Kadett'
- Viestit: 16
- Liittynyt: 01 Helmi 2021, 15:10
Re: Signum 2.0 turbo nykii
Ei oo tutkittu noita vuotoja. Polttoaineesta puheen ollen oon huomannut viime aikoina bensan tuoksahtavan. En tiedä onko ihan oma irrallinen juttunsa. Jospa käyttäisi vielä lukemassa viikokoodit kunnon laitteella.
Re: Signum 2.0 turbo nykii
1. Tarkista vuotaako polttoaineen paineensäätimen kalvo: ota jakotukin päässä olevasta säätimestä (kello) imusarjasta tuleva letku irti. Mikäli tulee bensaa ulos, on säädin rikki.Ooppelfani kirjoitti: ↑21 Elo 2023, 16:33 Polttoaineesta puheen ollen oon huomannut viime aikoina bensan tuoksahtavan. En tiedä onko ihan oma irrallinen juttunsa.
2. Suihkuta starttipilottia tai jarrukliineriä imusarjassa oleviin polttoainesuuttimien juureen. Koneen kierrokset "ryntää", jos suuttimien tiivisteessä on vuotoa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Kadett'
- Viestit: 16
- Liittynyt: 01 Helmi 2021, 15:10
Re: Signum 2.0 turbo nykii
Kiitos. Testaan huomenna.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 16
- Liittynyt: 01 Helmi 2021, 15:10
Re: Signum 2.0 turbo nykii
Vikakoodi p0138 - happitunnistin/lambda. Onko tietoa/kokemusta kumpainen anturi kyseessä?
Re: Signum 2.0 turbo nykii
Takimmainen eli lambda 2 katalysaattorin jälkeen.Ooppelfani kirjoitti: ↑25 Elo 2023, 18:29 Vikakoodi p0138 - happitunnistin/lambda. Onko tietoa/kokemusta kumpainen anturi kyseessä?
Ja olet jo tarkistanut nuo aiemmin mainitsemani kohteet?
Ainakin Trionic 8 moottorinohjausjärjestelmässä, missä tässä on kyse, 2. lambda ei vaikuta ajamiseen. Sen tehtävänä on lähinnä tarkkailla katin toimintaa.
Ainoastaan mikäli 2. lambda on vialla ja se antaa liian alhaista jännitettä, toisin sanoen kertoo seoksen olevan laiha, niin silloin ECU rikastaa hiukan seosta 1. lambdan signaalista riippumatta. Tällä varmistetaan, että mikäli 1 lambda on vialla, niin sen vuoksi seos ei pääse missään nimessä menemään laihalle ja polttamaan mäntään reikää. Muutoin 2. lambda ei osallistu säätöön mitenkään. Joten 2 lambdan todellinen vika korkeintaan nostaa hiukan kulutusta, ei vaikuta muutoin ajamiseen.
Mikäli siis 2. lambda antaa vikakoodia, niin käytännössä todennäköisin syy on muualla, kun katin jälkeen ei muka ole "puhtaita" päästöjä.
Mutta...kun olet ilmeisesti nuo mainitsemani vuotokohdat ja myös ahtovuodot tarksitanut, niin vaihda sitten lambda ja vaikka varuiksi molemmat.
Se vielä unohtui, että oliko siinä autossa jokin "virisofta"?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Signum 2.0 turbo nykii
P0138 ei vättämättä mitenkään kerro itse sensorin viasta, se kertoo vaan että sensorilta tuleva jännite ylittää määritellyn ylärajan. Ja kun auto käy aivan liian rikkaalla, niin sensorin toimiessa se tekeekin just noin. Lukija kiinni ja livedatasta lanbdojen jännitteet seurailuun. Ykköslambda joka säätää, voi antaa täysin väärää mutta uskottavaa jännitettä, jolloin siitä ei tule vikakoodia mutta seos menee persiilleen. Jonka sitten kakkonen tässä tapauksessa havaitsee, ja pukkaa vikakoodin sieltä.
Mites Tomban ongelma aikanaan ratkesi?
viewtopic.php?t=225655
Mites Tomban ongelma aikanaan ratkesi?
viewtopic.php?t=225655
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Signum 2.0 turbo nykii
^ Juuri tuota tuossa edellä yritin selittääshamrock kirjoitti: ↑26 Elo 2023, 10:27 P0138 ei vättämättä mitenkään kerro itse sensorin viasta, se kertoo vaan että sensorilta tuleva jännite ylittää määritellyn ylärajan. Ja kun auto käy aivan liian rikkaalla, niin sensorin toimiessa se tekeekin just noin. Lukija kiinni ja livedatasta lanbdojen jännitteet seurailuun. Ykköslambda joka säätää, voi antaa täysin väärää mutta uskottavaa jännitettä, jolloin siitä ei tule vikakoodia mutta seos menee persiilleen. Jonka sitten kakkonen tässä tapauksessa havaitsee, ja pukkaa vikakoodin sieltä.
Otetaan esimerkki.
1.
Imu/ahtopuolella on vuoto. Voi olla letkuissa tai vaikka siellä polttoainesuuttimen juuressa. Koneen käydessä normaali ajossa imusarjassa vallitsee alipaine eli imu. Nyt tuosta vuotokohdasta menee koneeseen ilmaa ohi ilmamassamittarin. Tällöin ilmamassa mittari mittaa liian pientä ilmamassaa ja sitä kautta suutimista menee polttoainetta liian vähän. Seos pyrkii laihalle ja 1. lambda pyrkii korjaamaan sitä rikastamalla. ECU oppii tämän. Seuraavaksi kiihdyttäessä imusarjassa onkin ylipaine, jolloin vuotokohdasta vuotaa ilmaa ulos. Ilmamassa mittari mittaa suurempaa ilmamassaa kuin koneeseen menee ja jo aiemmin vääräksi opitun tiedon mukaan seos menee voimakkaasti rikkaalle. Ahtopaine vuotaa ja suhteessa pytyssä on vähemmän ilmaa kuin mitataan ja seos on erittäin rikas. Tästä seuraa 2. lambdalle rikkaan seoksen tieto ja huono katin toiminta. Kiihdyttäessä 1. lambda ei osallistu säätöön. Normaali ajossa on siis "closed" ja kiihdyttäessä "open".
2.
Polttoaineen paineen säädin on rikki, jolloin seos pyrkii koko ajan olemaan liian rikas/laiha riipuen säätimen viasta. Trionic 8 ei mittaa polttoaineen painetta mistään. Säätimen tehtävänä on pitää suuttimien paine koko ajan tietyn verran suurempana (muistaakseni 2 bar) kuin imusarjassa oleva paine. Tankin sähköisen pumpun tekemää peruspainetta siis suuttimille alennetaan sitä enemmän mitä pienempi on imusarjan paine eli alipaineella alentaa eniten ja kovilla ahdoilla vähiten. Mikäli säätimen alipainekalvo on rikki ei säätö toimi, tai säädin muulla tavalla rikki. Tuo kalvo vika on hyvin tyypillinen. Ellen väärin muista niin kalvon olleessa rikki normiajossa suuttimilla on liian kova paine, jolloin seos pyrkii rikastumaan. Tämä taas tietenkin näkyy 2. lamdassa vikakoodina. Kiihdyttäessä taas jälleen kerran ongelma korostuu.
Toisin sanoen 2. lamdan vikakoodi hyvin usein on seuraus jostain muusta viasta joko ilmavuodosta tai polttoaineruiskutuksesta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Signum 2.0 turbo nykii
Juurikin tämä. Aivan liian usein, kun joku sensori antaa vikakoodia ollaan vaihtamassa sitä sensoria. Vaikka yhdeksän kertaa kymmenestä tämä on just se sensori, joka toimii ja kertoo viasta joka on aivan muualla. Ja tässä kohtaa tarvitaan sitä päättelyä ja livedataa, ja sen vikakoodin ymmärtämistä. Eihän se koodi kerro, että se kyseinen sensori on rikki, vaan sen, että kyseinen sensori on se joka on ongelman havainnut. Tää tuntuu olevan joskus suunnattoman vaikea asia ymmärtää.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Signum 2.0 turbo nykii
Onneks muiden kuin saabistien ei tarvi tuota ymmärtääkäänshamrock kirjoitti: ↑26 Elo 2023, 12:58 Aivan liian usein, kun joku sensori antaa vikakoodia ollaan vaihtamassa sitä sensoria. Vaikka yhdeksän kertaa kymmenestä tämä on just se sensori, joka toimii ja kertoo viasta joka on aivan muualla. Ja tässä kohtaa tarvitaan sitä päättelyä ja livedataa, ja sen vikakoodin ymmärtämistä. Eihän se koodi kerro, että se kyseinen sensori on rikki, vaan sen, että kyseinen sensori on se joka on ongelman havainnut. Tää tuntuu olevan joskus suunnattoman vaikea asia ymmärtää.
Re: Signum 2.0 turbo nykii
Ja Opelistien ... ois jokunenkin tarina ihan F-Astrasta alkaen, kun tähän on törmättyovc2z22yh kirjoitti: ↑26 Elo 2023, 15:43Onneks muiden kuin saabistien ei tarvi tuota ymmärtääkäänshamrock kirjoitti: ↑26 Elo 2023, 12:58 Aivan liian usein, kun joku sensori antaa vikakoodia ollaan vaihtamassa sitä sensoria. Vaikka yhdeksän kertaa kymmenestä tämä on just se sensori, joka toimii ja kertoo viasta joka on aivan muualla. Ja tässä kohtaa tarvitaan sitä päättelyä ja livedataa, ja sen vikakoodin ymmärtämistä. Eihän se koodi kerro, että se kyseinen sensori on rikki, vaan sen, että kyseinen sensori on se joka on ongelman havainnut. Tää tuntuu olevan joskus suunnattoman vaikea asia ymmärtää.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01