Vikaa Vekkulissa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
J0n77u
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Kesä 2023, 03:37

Re: Vikaa Vekkulissa

Viesti Kirjoittaja J0n77u »

petrisa kirjoitti: 21 Kesä 2023, 09:52 Vastataan kysymykseen: Autossa ei ole nokka-akselin asentotunnistinta.

Sitten vikaan.
Ionisaatioyksikkö eli IDM ei vikaannu. En muista yhtään tällaista tapausta, en Saab foorumin puolelta enkä täältäkään.
Tuo vikakoodi P300 tarkoittaa tarkasti ottaen sytytyskatkoksia useissa sylintereissä.

Tähän syynä voi olla väärät tulpat, koska juuri tämä IDM sekä siihen yhdistetty puola ovat äärimmäisen tarkkoja oikeasta tulpasta. Ehdottoman tärkeää on, että myös puolat ovat alkuperäisiä, ei missään tapauksessa tarvikepuolia. Alkuperäiset ovat Mitsun valmistamia. Myös tulpat on oltava NGK merkkisiä. Ei mitään muuta vaikka kuka mitä väittäisi. Ja nämä eivät ole mitään "mutuja" vaan silkkaa faktaa. Tarkistaa asian voi Saab-foorumilta, niin vastaus on sama.

Sitten, ellei vika ole puolissa tai tulpissa, niin sitten syynä on polttoainepaine. Tätä epäilen nyt vika kuvauksen mukaan, koska nuo sytkäviat esiintyvät aina ensimmäisinä kiihdytyksissä nykimisenä ja nyt nykäykset tulevat tasakaasulla ja jopa tyhjäkäynnillä esiintyy epämääräisyttä. Joten vahva veikkaus syyksi on polttoaineen paineen säädin, joka on rikki.

Polttoaineen paineensäädin sijaitsee polttoainejakotukin päässä. Siihen tulee kumiletku imusarjasta. Säädin on täysin mekaaninen ja se säätää kalvon avulla suuttimien painetta imusarjan paineen mukaan. Ottamalla letku irti ja jos sieltä vähänkin tirahtaa bensaa, niin kalvo on rikki. Ja, vaikka ei tulisikaan bensaa jolloin se olisi jo haihtunut, kannattaa se säädin joka tapauksessa vaihtaa. On halpa osa ja helppo vaihtaa.

Toisin sanoen tuo säädin päästää nyt liian kovan paineen suuttimille, kun imusarjassa on alipaine (ahdin ei ahda) niin sylintereihin menee liikaa bensaa ja tulee sytytyskatkoksia eli tulpat ikäänkuin kastuu. Siksi niitä tulee kaikkiin sylintereihin tasaisesti ja siitä vikakoodi P300.
Kiitos vastauksesta petrisa.
Puolina siellä ovat nämä https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/7 ... 1c43212533 (tuo 62€ maksava). Eipä taida olla alkuperäisiä.

vaihdoin noihin 5kk sittenkun auto pätki vielä pahemmin mutta alkoi pelittää noitten hetken niitten jälkeen ja tulppina ovat ngk platinoita. nuo alkuperäiset puolat maksaa jo rapeat 100€ kappale enkä oikein haluaisin ostaa niitä ellei varmasti korjaa ongelmaa voiko asiaa jotenkin koittaa varmistaa enemmän? Vaihdan autoon vielä parin tunnin sisälly nytten uudet tulpat varmuuden vuoksi. tottakai tiedän että voisin tilata orkkis puolat halvemmalla mutta alkaa olemaan kiire ja en ehdi odottaa toimituksia useempaa päivää kun pitää saada katsurille ens viikolla jälkitarkastukseen.

Kurkkaan tuon painesäätimen samalla ei ole mitään ideaa mikä se on/missä se on mutta koitan selvitä googlella saa toki koittaa auttaa siinäkin. :D
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikaa Vekkulissa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä nuo varaosa puolat saa samantein heittää romukoppaan. Ne eivät yksinkertaisesti toimi tässä Saabin Trionic 8 järjestelmässä. Olisi kannattanut ehdottomasti ensin selvittää täältä tai mielummin Saab-foorumin kautta ennenkuin lähtee tähän vaihtamaan puolia tai tulppia.

Ellei ole varaa ostaa noita alkuperäsiä, niin sitten on sama jättää auto katsastamatta ja pistää seisontaan ja säästyneillä rahoilla ostaa sitten nämä alkuperäiset puolat. Kylmää tekstiä, mutta niin se vain on. Tarvikepuolissa rahat on menneet hukkaan.

Mikäli on vanhat puolat jäljellä niin ne takaisin. Tuskin kaikki ovat rikki. Ostaa vaikka yhden uuden alkuperäisen ja kokeilee vaihtaa vuorollaan eri pytylle, niin selviää mikä on rikki, jos nyt ylipäätänsä mikään niistä on rikki.

Sellainen juttu vielä tulpista, että mikäli on etanolisofta ja käytetään etanolia, niin platina tulppia ei voi käyttää. On käytettävä kupari tulppia. Etanolilla platina tulpan kanssa syntyy tulpan kärkiväliin nk preignition ilmiö. Tämä sekoittaa juuri tuota herkkää ionisaatio mittausta. Ionisaatiomittauksessa puola kehittää 120V jännitteen tulpan kärkiväliin ja ionisaatio yksikkö mittaa puolalta kärkiväliin syntyvää hyvin heikkoa virran voimakkutta ja tulkitsee tästä palotapahtumaa. Tämän takia on äärimmäisen tärkeää, että puola ja tulpat ovat tismalleen oikeanlaisia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
J0n77u
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Kesä 2023, 03:37

Re: Vikaa Vekkulissa

Viesti Kirjoittaja J0n77u »

petrisa kirjoitti: 21 Kesä 2023, 14:07 Kyllä nuo varaosa puolat saa samantein heittää romukoppaan. Ne eivät yksinkertaisesti toimi tässä Saabin Trionic 8 järjestelmässä. Olisi kannattanut ehdottomasti ensin selvittää täältä tai mielummin Saab-foorumin kautta ennenkuin lähtee tähän vaihtamaan puolia tai tulppia.

Ellei ole varaa ostaa noita alkuperäsiä, niin sitten on sama jättää auto katsastamatta ja pistää seisontaan ja säästyneillä rahoilla ostaa sitten nämä alkuperäiset puolat. Kylmää tekstiä, mutta niin se vain on. Tarvikepuolissa rahat on menneet hukkaan.

Mikäli on vanhat puolat jäljellä niin ne takaisin. Tuskin kaikki ovat rikki. Ostaa vaikka yhden uuden alkuperäisen ja kokeilee vaihtaa vuorollaan eri pytylle, niin selviää mikä on rikki, jos nyt ylipäätänsä mikään niistä on rikki.

Sellainen juttu vielä tulpista, että mikäli on etanolisofta ja käytetään etanolia, niin platina tulppia ei voi käyttää. On käytettävä kupari tulppia. Etanolilla platina tulpan kanssa syntyy tulpan kärkiväliin nk preignition ilmiö. Tämä sekoittaa juuri tuota herkkää ionisaatio mittausta. Ionisaatiomittauksessa puola kehittää 120V jännitteen tulpan kärkiväliin ja ionisaatio yksikkö mittaa puolalta kärkiväliin syntyvää hyvin heikkoa virran voimakkutta ja tulkitsee tästä palotapahtumaa. Tämän takia on äärimmäisen tärkeää, että puola ja tulpat ovat tismalleen oikeanlaisia.

Hei kiitos taas paljon vastauksesta. On se kai pakko käydä sitten vain ostamassa ne uudet puolat. :banghead: ja en ole vielä löytäny mistään uutta polttoainepaine säädintä mistä mainintsit jos siihen mahdollista saada vaikka jotain linkkiä?

Ja hei nyt on oivallinen aika kysyä tästä. Olen ajatellut laittaa vekkuliini sen 85 softan mutta eikös se vaadi uudet suuttimet? Jos olen oikein ymmärtänyt jotta muuttaa siihen softaan minun pitäis juurikin vaihtaa noihin kupari tulppiin ja ostaa isommat suuttimet niin ja tietenkin ohjelmoida. Isompia suuttimia kyllä en ole mistään löytäny plus ketä voisi tehdä sen softa muutoksen. Olisiko helpoin ottaa ne suuttimet jostain saab purkuautosta jossa olisi b207r moottori?
Vastaa Viestiin