Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata
No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh
No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
100kwh onnistuu kyllä julkisella DC pikalaturilla, mutta ei tunnissa 100kwh sillä 100kwh huipputehon saa tyypillisesti välille 20–>80% sopivan lämpöiseen akkuun ja tuon ulkopuolella lagausteho laskee. Eli jotakuinkin 80–>90kwh ja noin 200euroa. Pääseehän sillä puolet wltp lukemista näillä pakkasilla eli semmoisen 300kmMopomies kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 09:13 Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata
No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Ja kun pääosin sähköautot on 11kW latauksella. Eli joku vajaa 11kWh siinä tunnissa nyt maksimissaan saisi.Mopomies kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 09:13 Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata
No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh
Eilisen keskihinta oli 109,97 snt/kWh
14 tuntia yli 1€/kWh
4 tuntia yli 2€/kWh
5 tuntia alle 20snt/kWh
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Missä julkisissa DC latureissa hinta on suoraan pörssisähkön mukaan? Ei missään.1,2sorsa kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 10:14100kwh onnistuu kyllä julkisella DC pikalaturilla, mutta ei tunnissa 100kwh sillä 100kwh huipputehon saa tyypillisesti välille 20–>80% sopivan lämpöiseen akkuun ja tuon ulkopuolella lagausteho laskee. Eli jotakuinkin 80–>90kwh ja noin 200euroa. Pääseehän sillä puolet wltp lukemista näillä pakkasilla eli semmoisen 300kmMopomies kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 09:13 Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata
No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Jos tuollainen sähköauto kuluttaa lämmitystä päällä pitäen 44 kWh/100 km, niin meidän kiinteällä sähkösopimuksella (energia + siirto + verot) 0,25 €/kWh hinnalla kustannukseksi tulisi 44 x 0,25 = 11 €.
Vastaavasti nykyinen neliveto diesel kuluttaa maantiellä 5,3 l/100 km. Diesel näkyy täällä maksavan nyt 1,78 €/l. Se tekee 5,3 x 1,78 = 9,4 €.
Pystyn myös tankkaamaan viikottain Haaparanalla, jossa nyt diesel Ruotsin veroalennuksen ja kruunun kursin jälkeen maksaa 1,57 €/l. Tämä tekee 5,3 x 1,57 = 8,3 €.
Jotta minun kannattaisi laittaa sähköauto, niin sen pitäisi kuluttaa tämän hetkisen dieselin hinnoilla vähemmän kuin 33 kWh/100 km. Tuon alle varmasti pääsee kesäisimmillä ilmoilla.
Vastaavasti nykyinen neliveto diesel kuluttaa maantiellä 5,3 l/100 km. Diesel näkyy täällä maksavan nyt 1,78 €/l. Se tekee 5,3 x 1,78 = 9,4 €.
Pystyn myös tankkaamaan viikottain Haaparanalla, jossa nyt diesel Ruotsin veroalennuksen ja kruunun kursin jälkeen maksaa 1,57 €/l. Tämä tekee 5,3 x 1,57 = 8,3 €.
Jotta minun kannattaisi laittaa sähköauto, niin sen pitäisi kuluttaa tämän hetkisen dieselin hinnoilla vähemmän kuin 33 kWh/100 km. Tuon alle varmasti pääsee kesäisimmillä ilmoilla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Osa sähköautoista on mennyt näillä -30 pakkasillakin alle tuon 33kWh/100km. Harva mennyt yli 40 kWh/100km.petrisa kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 13:19 Jos tuollainen sähköauto kuluttaa lämmitystä päällä pitäen 44 kWh/100 km, niin meidän kiinteällä sähkösopimuksella (energia + siirto + verot) 0,25 €/kWh hinnalla kustannukseksi tulisi 44 x 0,25 = 11 €.
Vastaavasti nykyinen neliveto diesel kuluttaa maantiellä 5,3 l/100 km. Diesel näkyy täällä maksavan nyt 1,78 €/l. Se tekee 5,3 x 1,78 = 9,4 €.
Pystyn myös tankkaamaan viikottain Haaparanalla, jossa nyt diesel Ruotsin veroalennuksen ja kruunun kursin jälkeen maksaa 1,57 €/l. Tämä tekee 5,3 x 1,57 = 8,3 €.
Jotta minun kannattaisi laittaa sähköauto, niin sen pitäisi kuluttaa tämän hetkisen dieselin hinnoilla vähemmän kuin 33 kWh/100 km. Tuon alle varmasti pääsee kesäisimmillä ilmoilla.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
[
Lainaan erään sähköautoilijan kirjoitusta eräältä toiselta foorumilta:
"Range oli aamulla lähtiessä hyvin optimistisesti 200km ja 18km:n työmatkan jälkeen 130km. Palatessa kotiin rauhoittavat 90km . Lyhyen kauppareissun jälkeen sähköviisari näytti yli puolta "tankkia" ja range 50km. Mielenkiintoista.
Viimeisen vuorokauden lämpötila jotakuinkin -30 asteen pari tarkkuudella kokoajan."
Autona Peugeot e-2008. Tietojen mukaan käytettävissä oleva energia 51 kWh. Kokonaiskapasiteetti 54 kWh akustossa.
Jos nyt vaikka laskee siitä, että mittari näyttänyt puolta varausta, niin pitäsi olla n. 25 kWh energiaa käytössä. Mikäli tällä pääsee vain 50 km, niin kulutushan on silloin 50 kWh/100 km!
Oletetaan tämän rangen olevan hyvin varovainen, niin siltikin alle 33 kWh kulutus 100 km kohti on epärealistinen.
Olen nähnyt nyt täällä Oulun seudulla sähköautoja liikenteessä näillä n. 30 asteen pakkasilla. Kuskeilla "karvahattu" päässä ja sivuikkunat liki kokonaan jäässä. Sähköä varmaan säästellään kovasti.
Onko varmaa tietoa siitä mikä on ollut tuolloin autossa sisälämpötila?
Lainaan erään sähköautoilijan kirjoitusta eräältä toiselta foorumilta:
"Range oli aamulla lähtiessä hyvin optimistisesti 200km ja 18km:n työmatkan jälkeen 130km. Palatessa kotiin rauhoittavat 90km . Lyhyen kauppareissun jälkeen sähköviisari näytti yli puolta "tankkia" ja range 50km. Mielenkiintoista.
Viimeisen vuorokauden lämpötila jotakuinkin -30 asteen pari tarkkuudella kokoajan."
Autona Peugeot e-2008. Tietojen mukaan käytettävissä oleva energia 51 kWh. Kokonaiskapasiteetti 54 kWh akustossa.
Jos nyt vaikka laskee siitä, että mittari näyttänyt puolta varausta, niin pitäsi olla n. 25 kWh energiaa käytössä. Mikäli tällä pääsee vain 50 km, niin kulutushan on silloin 50 kWh/100 km!
Oletetaan tämän rangen olevan hyvin varovainen, niin siltikin alle 33 kWh kulutus 100 km kohti on epärealistinen.
Olen nähnyt nyt täällä Oulun seudulla sähköautoja liikenteessä näillä n. 30 asteen pakkasilla. Kuskeilla "karvahattu" päässä ja sivuikkunat liki kokonaan jäässä. Sähköä varmaan säästellään kovasti.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Mercedes Benz EQA range 474km wltp.
-31 tällä viikolla keskimäärin pakkasta. Lämmityksestä lähdittäessä rangea 270km joka perustuu auton ajoprofiiliin viimeisen 25tkm matkalta. Pääsääntöisesti pyöritystä ja 100km maantieteissuja.
-31 tällä viikolla keskimäärin pakkasta. Lämmityksestä lähdittäessä rangea 270km joka perustuu auton ajoprofiiliin viimeisen 25tkm matkalta. Pääsääntöisesti pyöritystä ja 100km maantieteissuja.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Empä ole julkisella käynyt.Mopomies kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 10:42Missä julkisissa DC latureissa hinta on suoraan pörssisähkön mukaan? Ei missään.1,2sorsa kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 10:14100kwh onnistuu kyllä julkisella DC pikalaturilla, mutta ei tunnissa 100kwh sillä 100kwh huipputehon saa tyypillisesti välille 20–>80% sopivan lämpöiseen akkuun ja tuon ulkopuolella lagausteho laskee. Eli jotakuinkin 80–>90kwh ja noin 200euroa. Pääseehän sillä puolet wltp lukemista näillä pakkasilla eli semmoisen 300kmMopomies kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 09:13 Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata
No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.petrisa kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 14:24Onko varmaa tietoa siitä mikä on ollut tuolloin autossa sisälämpötila?
Lainaan erään sähköautoilijan kirjoitusta eräältä toiselta foorumilta:
"Range oli aamulla lähtiessä hyvin optimistisesti 200km ja 18km:n työmatkan jälkeen 130km. Palatessa kotiin rauhoittavat 90km . Lyhyen kauppareissun jälkeen sähköviisari näytti yli puolta "tankkia" ja range 50km. Mielenkiintoista.
Viimeisen vuorokauden lämpötila jotakuinkin -30 asteen pari tarkkuudella kokoajan."
Autona Peugeot e-2008. Tietojen mukaan käytettävissä oleva energia 51 kWh. Kokonaiskapasiteetti 54 kWh akustossa.
Jos nyt vaikka laskee siitä, että mittari näyttänyt puolta varausta, niin pitäsi olla n. 25 kWh energiaa käytössä. Mikäli tällä pääsee vain 50 km, niin kulutushan on silloin 50 kWh/100 km!
Oletetaan tämän rangen olevan hyvin varovainen, niin siltikin alle 33 kWh kulutus 100 km kohti on epärealistinen.
Olen nähnyt nyt täällä Oulun seudulla sähköautoja liikenteessä näillä n. 30 asteen pakkasilla. Kuskeilla "karvahattu" päässä ja sivuikkunat liki kokonaan jäässä. Sähköä varmaan säästellään kovasti.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
On varmasti merkitystä lämmitykseen onko lämpöpumpulla vai ei. Tosin, mikä mahtaa olla alle -20 asteen pakkasilla auton lämpöpumpun hyötysuhde (COP-arvo vai mikä se oli)? En ole autojen lämpöpumppuihin sillä tavalla perehtynyt, mutta veikkaisin ihan äkkiseltään niiden tuskin olevan etevämpiä kuin kiinteistöjen pumputkaan. Puhdas veikkaus 1,5-luokkaaNible kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 15:29 Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
Ei ainakaan vielä minulle selvinnyt ja selviääkö sieltä sähköautoilijoiden naamakirjastakaan millä sisälämpötilalla nämä reissunsa tekivät alle 40 kWh kulutuksella
Ei ihan tähän nyt suoraan kuulu, mutta mikäli haluaisin ajaa edullisemmin, olisi valintani kaasuauto. On pitkä range kaasulla ja aina varalla bensaa.
No miksi en ole näin tehnyt? .....Yksikään kaasuauto ei ole vakuuttanut moottorin tehoilla ja väännöillä
Bensa/kaasu/phev- hybridi olisi kova juttu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Sähköautojen lämpöpumput käyttää samaa koneistoa, kuin ilmastointi kesällä. Ovat siis paljon köykäisempiä, mitä kiinteistökäytössä olevat. Lisäksi "höyrystimenä" toimii auton keulalla oleva ilmastoinnin lauhdutin, mikä aiheuttaa rajoitteita toimintalämpötilalle. Yli -5 asteen pakkasella taitavat jo tippua pois käytöstä, koska muuten lauhdutinkenno menisi umpijäähän. Sitä kun jäähdyttää ajoviimakin merkittävästi. Muuten pitäisi kääntää välillä kierto toisinpäin ja sulattaa sisätilojen lämmöllä lauhdutinta.petrisa kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 16:40On varmasti merkitystä lämmitykseen onko lämpöpumpulla vai ei. Tosin, mikä mahtaa olla alle -20 asteen pakkasilla auton lämpöpumpun hyötysuhde (COP-arvo vai mikä se oli)? En ole autojen lämpöpumppuihin sillä tavalla perehtynyt, mutta veikkaisin ihan äkkiseltään niiden tuskin olevan etevämpiä kuin kiinteistöjen pumputkaan. Puhdas veikkaus 1,5-luokkaaNible kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 15:29 Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
Ei ainakaan vielä minulle selvinnyt ja selviääkö sieltä sähköautoilijoiden naamakirjastakaan millä sisälämpötilalla nämä reissunsa tekivät alle 40 kWh kulutuksella
Ei ihan tähän nyt suoraan kuulu, mutta mikäli haluaisin ajaa edullisemmin, olisi valintani kaasuauto. On pitkä range kaasulla ja aina varalla bensaa.
No miksi en ole näin tehnyt? .....Yksikään kaasuauto ei ole vakuuttanut moottorin tehoilla ja väännöillä
Bensa/kaasu/phev- hybridi olisi kova juttu.
Merkittävää hyötyä sähkärin lämpöpumpusta saa vain 0 - 15 asteen ulkolämpötilassa, kun pumppu voi olla käynnissä koko ajan.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Niinpä.Opestra kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 19:04
Sähköautojen lämpöpumput käyttää samaa koneistoa, kuin ilmastointi kesällä. Ovat siis paljon köykäisempiä, mitä kiinteistökäytössä olevat. Lisäksi "höyrystimenä" toimii auton keulalla oleva ilmastoinnin lauhdutin, mikä aiheuttaa rajoitteita toimintalämpötilalle. Yli -5 asteen pakkasella taitavat jo tippua pois käytöstä, koska muuten lauhdutinkenno menisi umpijäähän. Sitä kun jäähdyttää ajoviimakin merkittävästi. Muuten pitäisi kääntää välillä kierto toisinpäin ja sulattaa sisätilojen lämmöllä lauhdutinta.
Merkittävää hyötyä sähkärin lämpöpumpusta saa vain 0 - 15 asteen ulkolämpötilassa, kun pumppu voi olla käynnissä koko ajan.
Ei siis tavitse ihmetellä miten kunnon pakkasilla sähköautojen kantama lyhenee murto-osaan. Voihan sitä tietenkin värjötellä kylmässä. Tästä tulikin mieleen, että täällä on joukkoliikenteessä käytössä joitakin sähkö linja-autoja, ja niistä oli matkustajat tehneet valituksia kylmyydestä. Eikä silloin ollut edes vielä näitä kovimpia pakkasia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Cop on vähän parempi kuin talotekniikassa koska esim latauksen aikaista lämpöä voidaan ohjata akusta matkustamoon ja ajossa sähkömoottorin ja obc yksikön hukkalämpöä otetaan talteen.petrisa kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 16:40On varmasti merkitystä lämmitykseen onko lämpöpumpulla vai ei. Tosin, mikä mahtaa olla alle -20 asteen pakkasilla auton lämpöpumpun hyötysuhde (COP-arvo vai mikä se oli)? En ole autojen lämpöpumppuihin sillä tavalla perehtynyt, mutta veikkaisin ihan äkkiseltään niiden tuskin olevan etevämpiä kuin kiinteistöjen pumputkaan. Puhdas veikkaus 1,5-luokkaaNible kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 15:29 Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
Ei ainakaan vielä minulle selvinnyt ja selviääkö sieltä sähköautoilijoiden naamakirjastakaan millä sisälämpötilalla nämä reissunsa tekivät alle 40 kWh kulutuksella
Ei ihan tähän nyt suoraan kuulu, mutta mikäli haluaisin ajaa edullisemmin, olisi valintani kaasuauto. On pitkä range kaasulla ja aina varalla bensaa.
No miksi en ole näin tehnyt? .....Yksikään kaasuauto ei ole vakuuttanut moottorin tehoilla ja väännöillä
Bensa/kaasu/phev- hybridi olisi kova juttu.
Nuo lämmönhallinta järjestelmät sitten vaihtelee malleittain jonkin verran lämmön ohjauksen ja lämpötilojen suhteen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä
Taitaa kaikista sähköautoista löytyä jo sähkökäyttöinen säleikkö jäähdyttimelle ja ilmastoinnin kennolle.Opestra kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 19:04Sähköautojen lämpöpumput käyttää samaa koneistoa, kuin ilmastointi kesällä. Ovat siis paljon köykäisempiä, mitä kiinteistökäytössä olevat. Lisäksi "höyrystimenä" toimii auton keulalla oleva ilmastoinnin lauhdutin, mikä aiheuttaa rajoitteita toimintalämpötilalle. Yli -5 asteen pakkasella taitavat jo tippua pois käytöstä, koska muuten lauhdutinkenno menisi umpijäähän. Sitä kun jäähdyttää ajoviimakin merkittävästi. Muuten pitäisi kääntää välillä kierto toisinpäin ja sulattaa sisätilojen lämmöllä lauhdutinta.petrisa kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 16:40On varmasti merkitystä lämmitykseen onko lämpöpumpulla vai ei. Tosin, mikä mahtaa olla alle -20 asteen pakkasilla auton lämpöpumpun hyötysuhde (COP-arvo vai mikä se oli)? En ole autojen lämpöpumppuihin sillä tavalla perehtynyt, mutta veikkaisin ihan äkkiseltään niiden tuskin olevan etevämpiä kuin kiinteistöjen pumputkaan. Puhdas veikkaus 1,5-luokkaaNible kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 15:29 Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
Ei ainakaan vielä minulle selvinnyt ja selviääkö sieltä sähköautoilijoiden naamakirjastakaan millä sisälämpötilalla nämä reissunsa tekivät alle 40 kWh kulutuksella
Ei ihan tähän nyt suoraan kuulu, mutta mikäli haluaisin ajaa edullisemmin, olisi valintani kaasuauto. On pitkä range kaasulla ja aina varalla bensaa.
No miksi en ole näin tehnyt? .....Yksikään kaasuauto ei ole vakuuttanut moottorin tehoilla ja väännöillä
Bensa/kaasu/phev- hybridi olisi kova juttu.
Merkittävää hyötyä sähkärin lämpöpumpusta saa vain 0 - 15 asteen ulkolämpötilassa, kun pumppu voi olla käynnissä koko ajan.
-10—> -20c pakkasilla toimintamatka tippuu noin 30%
Ja yli -25c pakkasilla noin puoleen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.