Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

En oo vieläkää ehtiny latailla kuvia tosta korityömaasta ja sen välivaiheista, mutta laitanpa nyt pienen spoilerin jo auton nykytilanteesta :wink: :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

-(z)- 8)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Ei pelkkää nautiskelua ole olleet ekat päivät tämän puikoissa... Laitoin keväällä tarvikeöljyntäyttökorkin (Febibilstein muistaakseni), oli jäykkä kiertää paikalleen, joten ei ilmeisesti mennyt loppuun saakka, koska irtosi tänään kesken ajon :-? Eipä siinä sain kyydin tallille josta nappasin mukaan orkkisöljynkorkin, saatto olla tosta neloskoneisesta Omegasta jääny joutilaaksi, mutta ilmeisesti sama osa, sen kun laitto paikalleen niin pyörähti kunnolla loppuun saakka eli 45 ast. kulmaan kopan reunaan nähden. Tarvikekorkki mikä tossa oli aiemmin meni järkevällä voimalla varmaan puolet tosta, minkä vuoksi sitten luultavasti pääsi löystymään ja lopulta irtoamaan. Mukavasti kyllä kärysi öljy loppumatkan kun sitä oli räisykny pakosarjalle :D Just putsasin kliinerilla paikat ja annoin käydä yli puoli tuntia eikä noussut enää savua pakosarjalta.

Oppia ikä kaikki, vaikka säikähdyksellä selvittiinkin :roll:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Doddii, laitetaanpas juttua ja kuvia tosta korin ehotuksesta, ihan selkosuomeksi :)

Kuva

Kuva

Kummassaki takaovessa oli tosiaan suti-suti-maalilla peitetty/korjattu ruosteita ja tuolla oli siis ihan reiät.

Kuva

Apparinetuovessa oli vaan pintaruostetta. Samoin lokarin alaosassa, josta unohdin ottaa kuvan lähtötilanteesta :(

Kuva

Kuskintakaoven paikkaan sai hieroa pitkään, mutta lopulta sain siististi istuvan korjauspalan tehtyä, joka siis päittäin liittäen ovipeltiin ja pistehitseillä (oikeastaan tulppahitsi virallin termi :D ) kiinni oven runkoon kuten oli alunperinki.

Kuva

Hitsit tehtynä, hidasta tuo on kun joka täppä käytännössä pitää jäähdyttää, mutta eipähän vedellyt ovipelti lainkaan :)

Kuva

Kuva

Toinen puoli oli huomattavasti pienempi töinen.

Kuva

Etuovesta hioin kuitulaikalla irtoruosteet huitsin helevettiin, ja käsittelin Annitrolilla kuten muidenki ovien ja lokarin pintaruostekohdat.

Sit alko se kittaus ja hionta eli pohjatyömaratooni:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Rajat ensin 80-paprulla pois ja siitä hienonnellen aina 240:een saakka. Yritin tehdä niin hyvät mitä taidot anto periksi, kun tumma sävy on ihan saatanan arka pohjien virheille.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Taas pari rundia 2k epoksia ja kolme kiekkaa 2k-hinkkaväriä. Haihdutus vaan välissä ja tietenki rasvonpoisto ennen epoksia. Epoksin vedin hieman liian rohkeesti ja liian märkänä niin tuli valumia, jotka sain onneksi täysin korjattua p600 vesissä hiomalla. Siitä sitten p800 ja kaikkiin varmuuden vuoksi harmaalla karhuntassulla ylitys. Sit oltiinkin valmiita värimassalle ja lakalle :food:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kolmessa erässä värimassa eka kuivahko huntu, märke kerros, vähän letkupainetta alas kaukaa pisarrus/sumu että sävy toistuisi oikein. Lopuksi lakat päälle. Ei valunu mistään, eikä väri pilveilly ja sävyki natsasi muuhun autoon, joten lasketaan tääkin nyt onnistuneeksi autotallimaalaukseksi :roll:

Kuva

Kuva

Ovet saranoilleen ja kiinni autoon, olipahan ihan vitummoinen punnertaminen mutta naarmuitta selvittiin :o

Edellisissä postauksissa käykin ilmi mitä tän jälkeen tapahtu eli auto leimalta läpi ja ajoon.

Kuva

Yks kuva tältä päivältä. Ja vaikka onkin lukoton auto niin kylllähän tää pirun kivasti menee siltiki luisussa :D Joo, noi vanteet on kyllä ihan perseestä, mutta jospa tässä piahkoin saan hommattuu kumit niillä 17" orkkis pyörille...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Rookeri kirjoitti: 29 Heinä 2023, 15:51 Kun opittais laittaa pohjamaali ennen kittausta.

Muutoinhan tuosta tuli oikein siisti! 👌
Joo, tosiaan tämä kitti ennen vai jälkeen epoksin tuntuu olevan vähän sellanen ikuisuuskysymys, koska kummassakin on puolensa, itse oon tietosesti 10 vuoden ajan vetäny aina epoksin kitin päälle, ettei tulisi ongelmaa jossa kitti alkaa irrota/halkeilla tuoreen pohjamaalin mukana. Toki jos hifistellään niin kitti vaatii joo korroosioeston alleen sehän on huokoista, mutta sen alle jäävän kaman pitäis olla kunnolla kovettunu, siis kauan aikaa. Toistaiseksi ei oo puskenu mulla ruoste läpi pohjatöiden ja maalausten tällä metodilla, joten kuulun yhä kuppikuntaan joka vetää tuoreen epoksin kitin päälle, eikä kittiä tuoreen epoksin päälle :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Motonetisti kirjoitti: 29 Heinä 2023, 16:07
Rookeri kirjoitti: 29 Heinä 2023, 15:51 Kun opittais laittaa pohjamaali ennen kittausta.

Muutoinhan tuosta tuli oikein siisti! 👌
Joo, tosiaan tämä kitti ennen vai jälkeen epoksin tuntuu olevan vähän sellanen ikuisuuskysymys, koska kummassakin on puolensa, itse oon tietosesti 10 vuoden ajan vetäny aina epoksin kitin päälle, ettei tulisi ongelmaa jossa kitti alkaa irrota/halkeilla tuoreen pohjamaalin mukana. Toki jos hifistellään niin kitti vaatii joo korroosioeston alleen sehän on huokoista, mutta sen alle jäävän kaman pitäis olla kunnolla kovettunu, siis kauan aikaa. Toistaiseksi ei oo puskenu mulla ruoste läpi pohjatöiden ja maalausten tällä metodilla, joten kuulun yhä kuppikuntaan joka vetää tuoreen epoksin kitin päälle, eikä kittiä tuoreen epoksin päälle :D
Mä oon tehny molemmin ja nykyisin tehnyt niin että kitin alle tulee punaista ruosteenestoprimeria hyvin ohuesti. Sen jälkeen kitti jolloin tuo punainen väri on avuksi ettei hio kittiä liikaa.
Tämän päälle sitten epoksi.

Ja muista kotelosuojata hyvin :peukku: pelti työt näytti hyvältä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

^
Juu kukin tyylillään, vaikka 1k-maalia en ainakaan itse jättäis kitin alle.


Itse autosta; tää onkin ollu mulla nyt pääsijaisena menopelinä ja eilen tein pienen väliaikatarkistuksen, tutkin peilillä ettei venakopat oo kussu mistään enää öljyä, eivät olleet, ja katoin muitakin juttuja just-in-case. Tänään tuli flektikin ihan tosi toimissa testattua eli moottorin lämmöt nousi mittarissa karvan yli 90 (parkissa) ja alkoi humista ja tippu hetkessä siihen 85 jossa näkyy pysyvän muutoin maantiellä ja ajossa. Olin toki ennen näitä helteitä kokeillu jo flektit testausliittimestä että pyörii, mutta tulipahan tähänki varmuus :D

Kuva

Parikuukautta "pimeenä" ollut painepesurikin tuli taas kuntoon uudella kahvalla, joten olipa mukava jälleen pestä auto :food: Jokunen vannesarjaki täytyy päästellä puhtaaksi kun ehtii.

Kuva

Kuva

Ajoltaan tämä on hyvä, vaikka kovasti kaipaisi sitä kolmatta poljinta, mutta mukavahan se on toisaalta jarruttaa vasemmalla, aika ajoin trail brakingia harrastellen :lol: Vähän vaikuttaisi että ei oo tasapainotus etuvanteissa ihan kohdallaan kun tärrää rattiin hieman 80-90 nopeudessa, saattaa olla kyllä jopa vanteesta johtuvaa, koska näyttäis että kuskin etunen on joskus ajettu kanttariin... Onneksi mulla on tähän 17" ne orkkis alut, edelleen 8) Jahka vaan saan kumit hommailtua niille.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Pikku hiljaa alotellu käyttis-Omegan takakelkan puslitusta, joten tällä edelleen liikkunu kaikki ajot, tänään otin asioiksi pestä taas autoa, myös sisältä...

Kuva

Kuva

Ulkookin pesasin, kun tuntuu tykittävän nuo leveet renkaat paskaa kylkiin jopa maantiellä, nyt kumminki taas muutaman päivän pääsee taas, no ainaki seuraavaan sateeseen saakka :roll:

Kuva

Kuva


Kun tämmönen tylsä-takavetoinenauto ei varmaan muutoin niin kiinnostava aihe ole enää tänäpäivänä, niiiiiiiin jotain vikaspekulointiakin... :lol: Musta tuntuu että tärinä rattiin ei välttämättä tulekaan renkaista, koska pari kilsan ajon jälkeen häviää/heikkenee eli vaan kun ekan kerran lähdet liikkeelle täristää rattiin alkumatkasta. Jarrutuksella ei vaikutusta tärinään eikä myöskään laahaa jarrut, joten se on pois suljettu, mutta voisiko vaikkapa ohjaussimpukka oireilla näin? :o En oo hirveesti tohon rakenteeseen perehtyny, täältä vaan luin että pystyisi säätämään kirimällä kuusiokoloruuvia päältä. Puslat ja alapallot olisi muutoin jo pääepäiltyinä, mutta kun pyörältä kokeillessa ei tunnu väljää ja ei aina täristä rattiin vaikka ajat samaa nopeutta, vaan nimenomaan ekat kilometrit kun auto on seissyt yön yli.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Mitkä renkaat? Jotkut tekee niin, että menevät soikeaksi auton seisoessa ja kestää aikansa, että oikenevat ajossa. Taisi olla Goodride merkkiset itsellä kerran, joissa oli erityisen selkeä tuo ominaisuus.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Wesku79 kirjoitti: 12 Elo 2023, 20:51 Mitkä renkaat? Jotkut tekee niin, että menevät soikeaksi auton seisoessa ja kestää aikansa, että oikenevat ajossa. Taisi olla Goodride merkkiset itsellä kerran, joissa oli erityisen selkeä tuo ominaisuus.
Radburgit :D 225/55R16, paistettu 2020. Tuo voisi selittää tosiaan ongelman kun ei muuta järkevää vikaa löydy vasta leimatusta autosta :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Kokeile loppuuko sillä että laitat parkissa ensin käsijarrun päälle, ja sitten vasta vaihteiston "P"-asentoon, niin ettei kardaanille jää yhtään vetoa päälle.

Alkava kardaanin tukilaakerin/kumin vaihtotarve oireilee myös noin. Värisyttää tosin koko autoa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

ascona_c kirjoitti: 12 Elo 2023, 21:29 Kokeile loppuuko sillä että laitat parkissa ensin käsijarrun päälle, ja sitten vasta vaihteiston "P"-asentoon, niin ettei kardaanille jää yhtään vetoa päälle.

Alkava kardaanin tukilaakerin/kumin vaihtotarve oireilee myös noin. Värisyttää tosin koko autoa.
Sehän tässä onkin kun täristi rattiin. Kardaanin vaihdoin jo ehjään vuosi sitten kun silloin täristi vedossa ja kuului myös sellainen jurina, mutta kuten sanottua nyt tulee rattiin tärinä.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Aika lailla kuukausi meni vaan tällä ajellen, nyt vähän vuorotellu käyttis-Omegan (jonka sain ajoon) ja tämän välillä. Vähän vuotaa syylärinylänurkasta tai ylävesiletkulta, mutta laittelen kuntoon ajokauden päätyttyä vasta, kun varmaan lokakuussa otan tän pois liikenteestä. Jotain kuvia kotterosta:

Kuva

Kuva

Sattui kivasti ilta-aurinko helottamaan, niin pääse Omega oikeuksiinsa 8) -(z)-

Kuva

Kärryyn vetoonhan tämä on aivan mahtava peli, kun piti risukuormia roudata pois tallin pihalta :lol:

Kuva

Eihän tää nyt ihan hirveenä 225-kumilla pyri sutimaan, mutta saa sillä nyt vähän merkattua liikeelle lähtöään...

Paremmin tuntuu oikeesti menevän kun ottaa kunnon vauhdin ja heittää, ei niin haittaa avoperäisyys siinä, kerran vedin viikko sitten ihan hiekoille asti :oops: Onneksi en kuitenkaan pyörähtänyt, oli vaan toinen 5m renkaan jälki asfaltissa ja toinen pientareella :D

Kuva

Mittarikin pyörähti uudelle tonnille :) Uskosin että tätä autoo ei ookaan hetkeen ajettu näinkään paljoa, mikä tietysti selittyy ostohetken ongelmilla ja tekemättä jätetyillä huolloilla, jollon autoa on pitäny koko ajan varoa ettei mee rikki, esimerkiksi edellinen omistaja oli ajanu vaan jotain muutamia satoja kilometrejä 2021 kesällä. Ei sillä on tässä vielä laittoa varmasti, mutta monta ongelmaa on jo selätettykin :thumbsup:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Ajokausi tuli päätettyä jo muutama viikko takaperin ja auto on nyt talvisäilössä:

Kuva

Nyppäsin miinuskaapelin irti akusta, niin ei tyhjene talven aikana.


Suunnitelmia olisi ennen seuraava ajokautta tehdä tällekin sama taka-akseliremppa mitä käyttikseen ja kattoo/korjata ruosteet pohjasta sekä palkeista. Samalla ajattelin laittaa lukkoperän tähän, ilmeisesti näissä kävi vetarit ristiin avoin vs. lukollinen(?) vai onko sama booritus sisäpäissä? Puslat haluaisin päivittää uretaanisiksi, mutta kun katselin Autoracingin kataloogeja ei siellä ollut enää Omegaan kuin etutukivarsille urepuslia... Kävikö tähän apurunkoon ja tukivarsiin jostain muusta Opelista (Calibra 4x4?) kenties ja mikähän kauppa niitä mahtaa enää myydä? Kun tarttis ainakin vakaajalle (2kpl), apurunkoon ne isot (2kpl) ja tukivarsiin (4kpl).

Nyt kun on toi painetestaussetti niin täytyy myöski tutkia syylärin vuoto että onko se vaan yläveiletku ja tosiaan halennu pääty yläosasta.

Introille hommaan varmaan duunipaikan kautta kumit. Ja jotain muuta pientäki laittoa on.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 65
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Onko A omegassa samat puslat kuin b omegassa takana? Itsekin tarvitsisi tehdä A ompun isolle taka-akselille täysi remontti, tätä varten tarvitsisi uudet pu-puslat.
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi

Viesti Kirjoittaja ?! »

Itse tein viime talvena A mallin 24v taka-akseliin täyden entisöinnin.
Tukivarsien ja kelkan puslat samat,perän kannakkeen eri.
Aurauksen säätötangot käy B Omegasta,samoin jarrukilvet(muistaakseni pikkumuokkauksella).

Mulle tuli A mallin jarrukilvet Automuovilta.

Perän stefat on samat.

Nopeasti menee tonni osiin,mutta vielä saa ostettua.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin