Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 454
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Ja sehän olisi taas käyntikunnossa
Pikkasen käryää vielä ilmeisesti aiemmin tuonne kuskinpakosarjalle vuotanut öljy, kun käytti kunnolla lämpöseksi, mutta ainakaan auton alle ei tiputtanut sen mitä katselin lampulla. Pitää varmaan purkaa lämpöpeltejä pois että pääsisi putsaamaan vaikka kliinerillä, niin näkee sitten varmuudella ettei kuse enää mistään öljyä. Noin niinku silmämääräisesti ei näkyny ainakaan venakopista tihkuvan enää.
Pikkasen käryää vielä ilmeisesti aiemmin tuonne kuskinpakosarjalle vuotanut öljy, kun käytti kunnolla lämpöseksi, mutta ainakaan auton alle ei tiputtanut sen mitä katselin lampulla. Pitää varmaan purkaa lämpöpeltejä pois että pääsisi putsaamaan vaikka kliinerillä, niin näkee sitten varmuudella ettei kuse enää mistään öljyä. Noin niinku silmämääräisesti ei näkyny ainakaan venakopista tihkuvan enää.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 454
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Käytin keuluan pukeilla ja tutkin paikkoja, ei yhtään ole enää vuotanu uutta öljyä, esimerkiksi ö-suodattimen ympärys oli rutikuiva. Myöskään koekäytöllä ei enää noussu savua kuskin pakosarjan päältä. Moottorin osalta vaikuttaisi kaikki olevan taas tip top Kivalta kuullostaa tuo V6 rajoittajalle kierrättäessä muuten
Sittenpä se ois alettava noita jarruputkia uusimaan, remppaamaan satuloita ja taakse vielä uudet levyt sekä palat.
Sittenpä se ois alettava noita jarruputkia uusimaan, remppaamaan satuloita ja taakse vielä uudet levyt sekä palat.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Älä ihan hirveesti revittele, alakerran laakerit alkaa kohta koputtelemaan.
Ja perä ei sitten kestä kuminpolttoa.
Ja perä ei sitten kestä kuminpolttoa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 454
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Paperistako nämä V6-koneet on tehty, jos ei normaalia käyttöä kestä?
Ja enhän minä tällä tietenkään aio sutia koskaan...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Perä jossa lukko/vetarit sietää yllättävänkin paljon,ainoat vahvat osa voimalinjassa.
Omalla otin viime vuonna kolmosella lähtöjäkin paikoiltaan.
Pienen äänen rupesi päästämään,mutta se sallittakoon.
Omalla otin viime vuonna kolmosella lähtöjäkin paikoiltaan.
Pienen äänen rupesi päästämään,mutta se sallittakoon.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Minä olen poltellut kumia kaikilla Omegoilla joita on ollut eikä mitään ongelmaa ole ollut. Hyvin kestää
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 454
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
No niin... vähän tai oikeestaan aika paljonki puuhasteltu nyt jarrujen kanssa, alunperin meinasin uusia vaan haperon oloiset jarrutputket, mutta kun systeemi on tyhjänä aatteelin että tehdäänpä muutakin samalla, joten kunnostin myös kaikki satulat ja luonnollisesti uudet jarruletkut joka nurkkaan
Yllättäen vaikein homma oli saada vanhat taakse menevät putket irti ABS-pumpulta, mitä varten piti tehdä tollanen custom-hylsy jolla sai nipat liikkeelle ja joka mahtu/ylsi menemään pohjaan asti.
Kaikki putket ABS-pumpulta eteenpäin aina pyörille saakka on nyt uusittu, ainoostaan ne kaksi putkee pääsylkän ja pumpun välillä on alkuperäsiä
Tossa takasatuloiden (kuvassa toisen) lähtötilanne, purkaessa tulikin ekaa kertaa elämässä, vaikka lähemmäs 30 satulaa kunnostanu, katkastua ilmausruuvi
Lähti onneksi irti poraamalla 4mm reikä ja hakkaamalla torx-avain porattuun reikään. Toisessa satulassa oli näemmä jo valmiiksi katkastu ruuvi sisään edellisten seppien toimesta
Putsaus ruosteesta, uudet männät sekä tiivarit tuli ja maalipintaan. Samalla tuli taakse uudet levyt, otin TRW:t. Palat ostin vaan jotkut tarvikkeet Motonetistä. Puuttuu vielä ne jouset, jotka edellinen omistaja hukannu, mutta näytttää ettei niitä tarvikkeena saa Autodocilta, mitä katsoin osanumerolla 9195056, joten joutuu varmaan Saksasta tilaamaan ja odottelemaan
Eteen otin vaan uudet tiivarit ja käytin männät uudelleen hiottuna P800 paperilla. Nämäkin maalasin samalla värillä, kannakeraudoille myös sama käsittely.
Eteen tuli vaan uudet tarvikepalat, koska levyssä ei ollu vielä pykälää vaikka vähän onkin kulunut. Vaihdan joskus myöhemmin sitten jotkut laadukkaammat palat ja levyt parina.
Oli hiukan ongelmia saada banjoliittimet pitimään vaikka oli uudet letkut, jäi aina hiukan hikoilemaan. En keksiny muuta syytä kuin että letkujen mukana tulleet kupariprikat olivat yksinkertaisesti huonoja, joten hain erikseen uudet tiivisteprikat ja kirin suht. tiukkaan, nyt ei enää hikoillu ilmauksenkaan jälkeen vaikka kuinka sormea pyöritteli liittimellä.
Kässärikengät pitäis vielä uudelleen säätää, niin pääsisi testaamaan miten hirveä tästä nyt tulikaan
Yllättäen vaikein homma oli saada vanhat taakse menevät putket irti ABS-pumpulta, mitä varten piti tehdä tollanen custom-hylsy jolla sai nipat liikkeelle ja joka mahtu/ylsi menemään pohjaan asti.
Kaikki putket ABS-pumpulta eteenpäin aina pyörille saakka on nyt uusittu, ainoostaan ne kaksi putkee pääsylkän ja pumpun välillä on alkuperäsiä
Tossa takasatuloiden (kuvassa toisen) lähtötilanne, purkaessa tulikin ekaa kertaa elämässä, vaikka lähemmäs 30 satulaa kunnostanu, katkastua ilmausruuvi
Lähti onneksi irti poraamalla 4mm reikä ja hakkaamalla torx-avain porattuun reikään. Toisessa satulassa oli näemmä jo valmiiksi katkastu ruuvi sisään edellisten seppien toimesta
Putsaus ruosteesta, uudet männät sekä tiivarit tuli ja maalipintaan. Samalla tuli taakse uudet levyt, otin TRW:t. Palat ostin vaan jotkut tarvikkeet Motonetistä. Puuttuu vielä ne jouset, jotka edellinen omistaja hukannu, mutta näytttää ettei niitä tarvikkeena saa Autodocilta, mitä katsoin osanumerolla 9195056, joten joutuu varmaan Saksasta tilaamaan ja odottelemaan
Eteen otin vaan uudet tiivarit ja käytin männät uudelleen hiottuna P800 paperilla. Nämäkin maalasin samalla värillä, kannakeraudoille myös sama käsittely.
Eteen tuli vaan uudet tarvikepalat, koska levyssä ei ollu vielä pykälää vaikka vähän onkin kulunut. Vaihdan joskus myöhemmin sitten jotkut laadukkaammat palat ja levyt parina.
Oli hiukan ongelmia saada banjoliittimet pitimään vaikka oli uudet letkut, jäi aina hiukan hikoilemaan. En keksiny muuta syytä kuin että letkujen mukana tulleet kupariprikat olivat yksinkertaisesti huonoja, joten hain erikseen uudet tiivisteprikat ja kirin suht. tiukkaan, nyt ei enää hikoillu ilmauksenkaan jälkeen vaikka kuinka sormea pyöritteli liittimellä.
Kässärikengät pitäis vielä uudelleen säätää, niin pääsisi testaamaan miten hirveä tästä nyt tulikaan
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 454
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Tänään saikin taas auton pois pukeilta ja jarrut tuntuu pelaavan eikä jääny ykskään nurkka laahaamaan. Kässärinsäädön kanssa tuli arkailtua, joten vähän täytyy kumpaakin puolta kehiä lähemmäs rumpua. TC-valo jäi ekana palamaan aina kun laittoi auton käyntiin ja antoi vikakoodia C0244 (4) engine torque input no signal, lisäksi akun miinuskenkä kuumeni oudosti.. Tulin sitten siihen tulokseen että joku haamukoodi ton oltava koska en oo voinu tohon vaikuttaa ja oon varonu aina kaikkia johtonippuja ruuvaillessa. Laitoin sitten kenkää uudestaan kiinni ja kireemmälle napaan-> TC-valo sammu ja luistonesto alko taas toimia normaalisti. Akunmiinuskenkä tosin vieläkin lämpenee, joten varmaan ensiapuna vaihdan uuden kengän ainakin. Taakse pitää tilailla vielä ne jouset jarrupaloille joita saa sitten vähän aikaa odotella... no jospa siinä olisi sopiva väli fiksailla koria ennen leimaa
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
^^Joo lämpenemis vika johtuu siitä prässätystä akunkengästä. Itellä oli sama homma omegassa aikoinaan, oli hapettunut rajusti kaapeli sieltä kengän sisältä ja kaapelin kuoren alta.
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 454
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Laitoin nyt uuden kengän miinuskaapeliin ja tosiaan ongelma poistui.
Nyt näyttääkin että takajarrujen puuttuvat jouset jotka edellinen tai joku edellisistä omistajista oli hukannu, ovatkin odotettua vaikeampia löytää Alkuperäisosia myyvistä kaupoista on juuri nuo jouset loppu, katsonu useammasta paikasta, COPE, GM giant jne... Rockautosta kattelin Cadillac Cateran osiosta mutta kaikki sarjat oli ei-jäähdytettyihin levyihin/kapeisiin satuloihin tarkoitettuja. Autodocilla kaikki asennussarjat on perusmalliin, vaikka muuta luvataankin, varmistin osanumeroilla asian. Huomenna käyn Fixuksella vielä kysymässä että saako noita tarvikkeena tilattua mistään, mutta sitten alkaa kaikki vaihtoehdot olla käyty läpi. Käykö jostain muun merkkisestä autosta kenties nuo jouset tohon satulaan vai mistähän tohon keksisi ratkaisun?
Nyt näyttääkin että takajarrujen puuttuvat jouset jotka edellinen tai joku edellisistä omistajista oli hukannu, ovatkin odotettua vaikeampia löytää Alkuperäisosia myyvistä kaupoista on juuri nuo jouset loppu, katsonu useammasta paikasta, COPE, GM giant jne... Rockautosta kattelin Cadillac Cateran osiosta mutta kaikki sarjat oli ei-jäähdytettyihin levyihin/kapeisiin satuloihin tarkoitettuja. Autodocilla kaikki asennussarjat on perusmalliin, vaikka muuta luvataankin, varmistin osanumeroilla asian. Huomenna käyn Fixuksella vielä kysymässä että saako noita tarvikkeena tilattua mistään, mutta sitten alkaa kaikki vaihtoehdot olla käyty läpi. Käykö jostain muun merkkisestä autosta kenties nuo jouset tohon satulaan vai mistähän tohon keksisi ratkaisun?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Lanttolan Pekalla oli joskus 50-60kpl B-Omegoita laanilla purussa. Vieläköhän on, vai meniköhän ne jo paaliin?
Meratia on Pekan firma, kannattaa kysyä.
Rinkinevan Jokke on myös aika rähmällään Opeleihin:
https://www.jroy.fi/page/2/
Nurmon Autopurkaamon laaneja on tullut kierrettyä joskus Omegan osien perässä, ainakin puolenkymmentä vuotta sitten löytyi runsaasti A ja B-mallisia. Yrittäjällä itsellään oli muistaakseni myös harraste-Omega tuolloin:
https://www.autopurkaamo.fi/Varaosat_Opel_Omeg_Reg.php
Meratia on Pekan firma, kannattaa kysyä.
Rinkinevan Jokke on myös aika rähmällään Opeleihin:
https://www.jroy.fi/page/2/
Nurmon Autopurkaamon laaneja on tullut kierrettyä joskus Omegan osien perässä, ainakin puolenkymmentä vuotta sitten löytyi runsaasti A ja B-mallisia. Yrittäjällä itsellään oli muistaakseni myös harraste-Omega tuolloin:
https://www.autopurkaamo.fi/Varaosat_Opel_Omeg_Reg.php
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Nuita on saanu ihmetellä, tappejakaa satuloihin ei tahtonu löytyä, jostai mersusta sopi
Rupee omega harrastajat olee vähissä ja osa hamstraa osia
Rupee omega harrastajat olee vähissä ja osa hamstraa osia
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp
Museoinnilta pelastetut Powered by BMW
Ascona B ”sport” m20 +600whp
Museoinnilta pelastetut Powered by BMW
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Jeb,alkuun ei löytynyt jäähdytettyihin takajarruihin osia ja nyt tulee jo väärät osat perus takajarruihinkin.
En jaksanut ihmetellä sopiiko esim.lyhyemmät tapit vanhemman mallin takasatulaan.Omassa kuitenkin sellaiset isommalla rungolla olevat satulat joihin myytävät tapit on liian lyhyet.
En jaksanut ihmetellä sopiiko esim.lyhyemmät tapit vanhemman mallin takasatulaan.Omassa kuitenkin sellaiset isommalla rungolla olevat satulat joihin myytävät tapit on liian lyhyet.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Joo, B1 MV6:een piti laittaa eteen Volvo 900-sarjan tapit, jotka kävi suoraan paikalleen. Saman merkin satulat, mutta Opelin numerolla ei enää saanut.
Toinen tappi oli ruostunut satulaan kiinni, ja katkesi. Ja tosiaan edessä..
Näin siis jo 5v sitten.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 454
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 3.0 V6 Executive -01, harrasteautoksi
Piti tehdä tässä välissä vähän jotain korillekin, joten laitetaan nyt alkuun tämmöne Vlogin tynkä aiheesta
Mukavampi ainaki mennä leimalle vähän siistimmällä ulkokuosilla kuin täynnä ruosteläiskiä ja suti-suti-maali-korjauksia
Mukavampi ainaki mennä leimalle vähän siistimmällä ulkokuosilla kuin täynnä ruosteläiskiä ja suti-suti-maali-korjauksia
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"