Millainen kypärä radalle

Keskustelua tapahtumista sekä OCF:stä
tommyt
'Senator'
'Senator'
Viestit: 766
Liittynyt: 04 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tommyt »

Ratapäivillä on kypäräpakko, niin minkälainen kypärän pitää vähintään olla? Kelpaako tavallinen mopokypärä vai pitääkö olla virallinen autokilpailuihinhyväksytty malli.
J-P
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja J-P »

jep mopokypärä käy
petsku73
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki sity

Viesti Kirjoittaja petsku73 »

On 2002-07-06 13:40, tommyt wrote:
Ratapäivillä on kypäräpakko, niin minkälainen kypärän pitää vähintään olla? Kelpaako tavallinen mopokypärä vai pitääkö olla virallinen autokilpailuihinhyväksytty malli.
Suosittelisin kyllä että käyttää ihan kunnon kypärää.
Omaa päätäsihän se suojelee. Eikös se ole kunnon kypärän arvoinen?
tommyt
'Senator'
'Senator'
Viestit: 766
Liittynyt: 04 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tommyt »

Niinpä, oma päähän siinä on suojattavana. Toisaalta eihän sitä liikenteessäkään tule kypärää käytettyä ja onhan autossa kori ympärillä. Sitten on tietysti eri asia, kun ollaan kisoissa tai moottoripyörällä liikenteessä. Tahtoo vain olla aika arvokkaita nuo kisakypärät.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Kyllä itse olen ainakin mopokypärää käyttänyt. Kyllä sekin tyhjää parempi on. Saksassa ihmettelimme kun siellä eivät käytä kypäriä radalla. Nordschleifellä ei tarvitse käyttää kypärää eikä Blitz Hitsin kiihdytyskisassakaan käytetty kypäriä, vaikka siellä ajettiin ainakin 12s aikoja stripillä.
Kilpakarva
'Senator'
'Senator'
Viestit: 329
Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

Eikös ko "rata" ole yleinen tie kisojen ulkopuolella, jossa voimassa mm vakuutukset jne...
Liikennesäännöt ko lenkillä ovat vain poikkeukselliset, yksisuuntainen, ei nopeusrajoitusta ja ohittaa saa molemmin puolin sekä kaistoja sinällään ei ole tai velvoitteita ajaa "mahdollisimman lähellä oikeaa reunaa" ...jne, eli lähempänä rata-ajosääntöjä kuin liikennesääntöjä.

Vai olenko pahasti hakoteillä ?
kumimuumi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3519
Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

eikö rata olekaan yksityisaluetta tieliikennelain kouran ulottumattomissa :smile: ?
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
Kilpakarva
'Senator'
'Senator'
Viestit: 329
Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

yleensä kyllä kait, mutta tarkoitin edellisessä
... ko rata...
nimenomaan Nordschleifeä.
kumimuumi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3519
Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

jaaniijjuu, tietenki ko. rata, pitäs ottaa silmän käteen ja lukea reijällä.. mä meinasinkin lähinnä apparaa ja noita muita suomalaisia ratoja..
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
duster
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 27 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja duster »

En tiedä liittyykö tämä jotenkin tähän, mutta tien ulkopuolisten alueiden osalta tieliikennelain 5 pykälä sanoo: "Moottorikäyttöistä ajoneuvoa on tien ulkopuolella kuljetettaessa noudatettava olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi".

Myös tien ulkopuolella on noudatettava liikennesääntöjä, mutta aina se ei ole järjestelyistä johtuen mahdollista. Eli jos alueella on jotakin totuttuja luontevia tapoja liikkua, niillä alueilla voi olla parempi ajaa sillä tavalla. Jos alueella on annettu jotain poikkeavia ohjeita, niitä voi olla parempi noudattaa. Mutta jos mitään omia määräyksiä ei ole, niin sitten noudatetaan soveltuvin osin liikennesääntöjä.

Tieliikennelain tarkoittamia teitä ovat yleiset ja yksityiset tiet sekä yleiseen liikenteeseen tarkoitetut tai yleisesti liikenteeseen käytetyt alueet.

<font size=-1>[ This Message was edited by: duster on 2002-07-10 22:03 ]</font>
Jyrki K
'Senator'
'Senator'
Viestit: 430
Liittynyt: 12 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Jyrki K »

Menee vähän ohi aiheen, mutta miten nuo yksityiset tiet jotka kulkee omilla mailla. Onko niissä voimassa taajaman ulkopuolella 80 rajoitus, vai saako siellä ajaa niin paljon kuin huvittaa tai tehdä vaikka liikennemerkin, jossa lukee 200km/h, mitä ei välttämättä kuitenkaan kapealla ja kuoppaisella hiekkatiellä ajeta. Kiinnostaa siis lähinnä lainsäädännön kanta.
duster
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 27 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja duster »

Taajamassa ajetaan taajamanopeutta eli 50 km/h:ssa, ellei muuta rajoitusta ole liikennemerkein osoitettu. Taajaman ulkopuolella on perusnopeus eli 80 km/h:ssa, ellei liikennemerkein ole muuta osoitettu.

Ikiomille teille saa laittaa vaikka suuremmankin nopeusrajoituksen kuin tuo 200 km/h:ssa, mutta merkin ”määräys” on mitätön. Jos jollekin tielle asetetaan joku nopeusrajoitus-liikennemerkki, valvonnan kannalta sillä on merkitystä vain jos se on saanut viranomaishyväksynnän.

Näillä taajaman ulkopuolisilla yksityisteillä saa ajaa 80 km/h:ssa. Tämä koskee varmuudella ainakin niitä teitä, joita voi käyttää joku muukin kuin yksi maanomistaja. Kovempaakin saa ajaa, jos tie on suljettuun harjoitusrataan verrattava alue. Yleensä ne eivät ole. En tiedä miten on sitten esim. aivan oma tie/kiihdytyssuora oman pellon keskellä.

Tuo 80 km/h:ssa rajoitus taajaman ulkopuolella on hiukan ongelmallinen, sillä harvoin kuitenkaan pystyy tai saa ajaa niin kovaa. Käytännössä esim. rangaistavuuden raja kulkee jo paljon alhaisemmissa nopeuksissa. Valvonnan kannalta näiden teiden nopeuksien valvonta on vaikeaa.

Taajaman ulkopuolella sovelletaan tieliikennelain 23 §:ää. Se kuuluu sanatarkasti: ”Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunta, sää keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi. Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi”.

Tuota edellä olevaa pykälää sovelletaan myös yleisillä teillä. Varsinkin silloin jos jostakin syystä olosuhteet ovat vaikeat ja todetaan, että tielle tarkoitettu nopeusrajoitus on sillä hetkellä liian suuri. Toisin sanoen 75 km/h:ssa ajava voi saada sakot 80 km/h:ssa rajoitusalueella, jos olosuhteet ovat sellaiset, että on vaarallista ajaa suurinta sallittua nopeutta.

On muistettava, että suurin sallittu nopeusrajoitus tarkoittaa sitä, että tuo nopeus on nimenomaan laitettu tielle hyviä kesäolosuhteita ajatellen.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

aiheesta sivuun:

varmaan on ollut tarkoitus laittaa rajoitukset siten että suurin sallittu = turvalliseksi todettu nopeus kuivalla kesäkelillä

mutta

usein on varmaankin ajateltu rajoitusta laittaessa että myös lumisade ja muu huono keli jne huomioonottaen
eli että laitetaan rajoitus tyhmille autoilijoille niin alas tulee toimeen silloinkin :smile:

miten muuten voi olla 100km/h talvirajoitus moottoritiellä jo aikaisin syksyllä (etelä-suomessa talvi alkaa usein vasta joulukuussa) vaikka tiet ovat piennarta myöten sulat ja pysyvää lunta tulee 1-2kk myöhemmin ja silti 75% päivistä motari on pientaria lukuunottamatta sula ympäri ralven?

tai 80km/h monella isommalla maantiellä samoissa olosuhteissa, esim tuusulantien pohjoispuoli, hangonväylä jne?


120km/h menisi kyllä talvellakin klaukkalasta pohjoiseen 3-tien motarilla hyvin

silloin jos on pääkallokeli (2-3 kertaa vuodessa) putoaa nopeus 3-tielää 60km/h:iin automaattisesti kaikilla vaikka talvirajoitus on 100km/h eli kyllä näyttää siltä että autoilojoilla on omatkin aivot


kyllä on aika mahdotonta vaatia ajamaan niin että sisäistää rajoituksen järkeväksi ja turvaliisuuden vuoksi laitetuksi:
tänään turvallisesti 100km/h ja huomenna samoissa olosuhteissa saa samalla nopeudella 1000+ mk sakkoa kun vastaan sattuu ajamaan peltosuoralla poliisiauto

kaverille kävi niin tuusulantiellä peltosuoralla, ei risteyksiä, tuulennopealla nissan sunny dieselillä :smile:
tässä kohtaa fiksu poliisi olisi antanut varoituksen tyyliin:
"tiesitkö että tänään alkoi talvirajoitus vaikka onkin aurinkoista ja lämmintä ajelehan varovasti sillä aletaan talven tullen sitä valvomaan tms"

talvirajoituksert laitetaan etelässä aivan liian aikaisin ja otetaan pois aivan liian aikaisin!

lisää vaihtuvia nopeusrajoituksia!
(merkithän on kalliita mutta esim motareilla niitä on harvassa)
silloin kamerasta ja säätutkasta saatujen tietojen mukaan voisi talvellakin rajoitus vaihtua: 120km/h kuiva tie, 100km/h liukas tie, 80km/h huono keli ) sumua, sankka lumisade, pääkallokeli tms
(samalla syttyisi vaikka toinen punainen valorajoitusmerkin ympärillä olevan lisäksija varmasti sekä liikenneturvallisuus että tienkäyttäjien mielipiteet paranisivat
kun varoitetaan kohta tulevasta kelistä rajoituksen laskiessa

semmosta
astraevo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja astraevo »

hevoskypärää en laittais.. hyvä kannattaa olla oma turvallisuushan on kyseessä.. ja remmi kiinni :smile:
http://drive.to/opel_evolution

"Elämä on laiffii"
Vastaa Viestiin