Millainen kypärä radalle
Suosittelisin kyllä että käyttää ihan kunnon kypärää.On 2002-07-06 13:40, tommyt wrote:
Ratapäivillä on kypäräpakko, niin minkälainen kypärän pitää vähintään olla? Kelpaako tavallinen mopokypärä vai pitääkö olla virallinen autokilpailuihinhyväksytty malli.
Omaa päätäsihän se suojelee. Eikös se ole kunnon kypärän arvoinen?
-
- 'Senator'
- Viestit: 329
- Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00
Eikös ko "rata" ole yleinen tie kisojen ulkopuolella, jossa voimassa mm vakuutukset jne...
Liikennesäännöt ko lenkillä ovat vain poikkeukselliset, yksisuuntainen, ei nopeusrajoitusta ja ohittaa saa molemmin puolin sekä kaistoja sinällään ei ole tai velvoitteita ajaa "mahdollisimman lähellä oikeaa reunaa" ...jne, eli lähempänä rata-ajosääntöjä kuin liikennesääntöjä.
Vai olenko pahasti hakoteillä ?
Liikennesäännöt ko lenkillä ovat vain poikkeukselliset, yksisuuntainen, ei nopeusrajoitusta ja ohittaa saa molemmin puolin sekä kaistoja sinällään ei ole tai velvoitteita ajaa "mahdollisimman lähellä oikeaa reunaa" ...jne, eli lähempänä rata-ajosääntöjä kuin liikennesääntöjä.
Vai olenko pahasti hakoteillä ?
-
- 'Senator'
- Viestit: 329
- Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00
En tiedä liittyykö tämä jotenkin tähän, mutta tien ulkopuolisten alueiden osalta tieliikennelain 5 pykälä sanoo: "Moottorikäyttöistä ajoneuvoa on tien ulkopuolella kuljetettaessa noudatettava olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi".
Myös tien ulkopuolella on noudatettava liikennesääntöjä, mutta aina se ei ole järjestelyistä johtuen mahdollista. Eli jos alueella on jotakin totuttuja luontevia tapoja liikkua, niillä alueilla voi olla parempi ajaa sillä tavalla. Jos alueella on annettu jotain poikkeavia ohjeita, niitä voi olla parempi noudattaa. Mutta jos mitään omia määräyksiä ei ole, niin sitten noudatetaan soveltuvin osin liikennesääntöjä.
Tieliikennelain tarkoittamia teitä ovat yleiset ja yksityiset tiet sekä yleiseen liikenteeseen tarkoitetut tai yleisesti liikenteeseen käytetyt alueet.
<font size=-1>[ This Message was edited by: duster on 2002-07-10 22:03 ]</font>
Myös tien ulkopuolella on noudatettava liikennesääntöjä, mutta aina se ei ole järjestelyistä johtuen mahdollista. Eli jos alueella on jotakin totuttuja luontevia tapoja liikkua, niillä alueilla voi olla parempi ajaa sillä tavalla. Jos alueella on annettu jotain poikkeavia ohjeita, niitä voi olla parempi noudattaa. Mutta jos mitään omia määräyksiä ei ole, niin sitten noudatetaan soveltuvin osin liikennesääntöjä.
Tieliikennelain tarkoittamia teitä ovat yleiset ja yksityiset tiet sekä yleiseen liikenteeseen tarkoitetut tai yleisesti liikenteeseen käytetyt alueet.
<font size=-1>[ This Message was edited by: duster on 2002-07-10 22:03 ]</font>
Menee vähän ohi aiheen, mutta miten nuo yksityiset tiet jotka kulkee omilla mailla. Onko niissä voimassa taajaman ulkopuolella 80 rajoitus, vai saako siellä ajaa niin paljon kuin huvittaa tai tehdä vaikka liikennemerkin, jossa lukee 200km/h, mitä ei välttämättä kuitenkaan kapealla ja kuoppaisella hiekkatiellä ajeta. Kiinnostaa siis lähinnä lainsäädännön kanta.
Taajamassa ajetaan taajamanopeutta eli 50 km/h:ssa, ellei muuta rajoitusta ole liikennemerkein osoitettu. Taajaman ulkopuolella on perusnopeus eli 80 km/h:ssa, ellei liikennemerkein ole muuta osoitettu.
Ikiomille teille saa laittaa vaikka suuremmankin nopeusrajoituksen kuin tuo 200 km/h:ssa, mutta merkin ”määräys” on mitätön. Jos jollekin tielle asetetaan joku nopeusrajoitus-liikennemerkki, valvonnan kannalta sillä on merkitystä vain jos se on saanut viranomaishyväksynnän.
Näillä taajaman ulkopuolisilla yksityisteillä saa ajaa 80 km/h:ssa. Tämä koskee varmuudella ainakin niitä teitä, joita voi käyttää joku muukin kuin yksi maanomistaja. Kovempaakin saa ajaa, jos tie on suljettuun harjoitusrataan verrattava alue. Yleensä ne eivät ole. En tiedä miten on sitten esim. aivan oma tie/kiihdytyssuora oman pellon keskellä.
Tuo 80 km/h:ssa rajoitus taajaman ulkopuolella on hiukan ongelmallinen, sillä harvoin kuitenkaan pystyy tai saa ajaa niin kovaa. Käytännössä esim. rangaistavuuden raja kulkee jo paljon alhaisemmissa nopeuksissa. Valvonnan kannalta näiden teiden nopeuksien valvonta on vaikeaa.
Taajaman ulkopuolella sovelletaan tieliikennelain 23 §:ää. Se kuuluu sanatarkasti: ”Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunta, sää keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi. Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi”.
Tuota edellä olevaa pykälää sovelletaan myös yleisillä teillä. Varsinkin silloin jos jostakin syystä olosuhteet ovat vaikeat ja todetaan, että tielle tarkoitettu nopeusrajoitus on sillä hetkellä liian suuri. Toisin sanoen 75 km/h:ssa ajava voi saada sakot 80 km/h:ssa rajoitusalueella, jos olosuhteet ovat sellaiset, että on vaarallista ajaa suurinta sallittua nopeutta.
On muistettava, että suurin sallittu nopeusrajoitus tarkoittaa sitä, että tuo nopeus on nimenomaan laitettu tielle hyviä kesäolosuhteita ajatellen.
Ikiomille teille saa laittaa vaikka suuremmankin nopeusrajoituksen kuin tuo 200 km/h:ssa, mutta merkin ”määräys” on mitätön. Jos jollekin tielle asetetaan joku nopeusrajoitus-liikennemerkki, valvonnan kannalta sillä on merkitystä vain jos se on saanut viranomaishyväksynnän.
Näillä taajaman ulkopuolisilla yksityisteillä saa ajaa 80 km/h:ssa. Tämä koskee varmuudella ainakin niitä teitä, joita voi käyttää joku muukin kuin yksi maanomistaja. Kovempaakin saa ajaa, jos tie on suljettuun harjoitusrataan verrattava alue. Yleensä ne eivät ole. En tiedä miten on sitten esim. aivan oma tie/kiihdytyssuora oman pellon keskellä.
Tuo 80 km/h:ssa rajoitus taajaman ulkopuolella on hiukan ongelmallinen, sillä harvoin kuitenkaan pystyy tai saa ajaa niin kovaa. Käytännössä esim. rangaistavuuden raja kulkee jo paljon alhaisemmissa nopeuksissa. Valvonnan kannalta näiden teiden nopeuksien valvonta on vaikeaa.
Taajaman ulkopuolella sovelletaan tieliikennelain 23 §:ää. Se kuuluu sanatarkasti: ”Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunta, sää keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi. Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi”.
Tuota edellä olevaa pykälää sovelletaan myös yleisillä teillä. Varsinkin silloin jos jostakin syystä olosuhteet ovat vaikeat ja todetaan, että tielle tarkoitettu nopeusrajoitus on sillä hetkellä liian suuri. Toisin sanoen 75 km/h:ssa ajava voi saada sakot 80 km/h:ssa rajoitusalueella, jos olosuhteet ovat sellaiset, että on vaarallista ajaa suurinta sallittua nopeutta.
On muistettava, että suurin sallittu nopeusrajoitus tarkoittaa sitä, että tuo nopeus on nimenomaan laitettu tielle hyviä kesäolosuhteita ajatellen.
aiheesta sivuun:
varmaan on ollut tarkoitus laittaa rajoitukset siten että suurin sallittu = turvalliseksi todettu nopeus kuivalla kesäkelillä
mutta
usein on varmaankin ajateltu rajoitusta laittaessa että myös lumisade ja muu huono keli jne huomioonottaen
eli että laitetaan rajoitus tyhmille autoilijoille niin alas tulee toimeen silloinkin
miten muuten voi olla 100km/h talvirajoitus moottoritiellä jo aikaisin syksyllä (etelä-suomessa talvi alkaa usein vasta joulukuussa) vaikka tiet ovat piennarta myöten sulat ja pysyvää lunta tulee 1-2kk myöhemmin ja silti 75% päivistä motari on pientaria lukuunottamatta sula ympäri ralven?
tai 80km/h monella isommalla maantiellä samoissa olosuhteissa, esim tuusulantien pohjoispuoli, hangonväylä jne?
120km/h menisi kyllä talvellakin klaukkalasta pohjoiseen 3-tien motarilla hyvin
silloin jos on pääkallokeli (2-3 kertaa vuodessa) putoaa nopeus 3-tielää 60km/h:iin automaattisesti kaikilla vaikka talvirajoitus on 100km/h eli kyllä näyttää siltä että autoilojoilla on omatkin aivot
kyllä on aika mahdotonta vaatia ajamaan niin että sisäistää rajoituksen järkeväksi ja turvaliisuuden vuoksi laitetuksi:
tänään turvallisesti 100km/h ja huomenna samoissa olosuhteissa saa samalla nopeudella 1000+ mk sakkoa kun vastaan sattuu ajamaan peltosuoralla poliisiauto
kaverille kävi niin tuusulantiellä peltosuoralla, ei risteyksiä, tuulennopealla nissan sunny dieselillä
tässä kohtaa fiksu poliisi olisi antanut varoituksen tyyliin:
"tiesitkö että tänään alkoi talvirajoitus vaikka onkin aurinkoista ja lämmintä ajelehan varovasti sillä aletaan talven tullen sitä valvomaan tms"
talvirajoituksert laitetaan etelässä aivan liian aikaisin ja otetaan pois aivan liian aikaisin!
lisää vaihtuvia nopeusrajoituksia!
(merkithän on kalliita mutta esim motareilla niitä on harvassa)
silloin kamerasta ja säätutkasta saatujen tietojen mukaan voisi talvellakin rajoitus vaihtua: 120km/h kuiva tie, 100km/h liukas tie, 80km/h huono keli ) sumua, sankka lumisade, pääkallokeli tms
(samalla syttyisi vaikka toinen punainen valorajoitusmerkin ympärillä olevan lisäksija varmasti sekä liikenneturvallisuus että tienkäyttäjien mielipiteet paranisivat
kun varoitetaan kohta tulevasta kelistä rajoituksen laskiessa
semmosta
varmaan on ollut tarkoitus laittaa rajoitukset siten että suurin sallittu = turvalliseksi todettu nopeus kuivalla kesäkelillä
mutta
usein on varmaankin ajateltu rajoitusta laittaessa että myös lumisade ja muu huono keli jne huomioonottaen
eli että laitetaan rajoitus tyhmille autoilijoille niin alas tulee toimeen silloinkin
miten muuten voi olla 100km/h talvirajoitus moottoritiellä jo aikaisin syksyllä (etelä-suomessa talvi alkaa usein vasta joulukuussa) vaikka tiet ovat piennarta myöten sulat ja pysyvää lunta tulee 1-2kk myöhemmin ja silti 75% päivistä motari on pientaria lukuunottamatta sula ympäri ralven?
tai 80km/h monella isommalla maantiellä samoissa olosuhteissa, esim tuusulantien pohjoispuoli, hangonväylä jne?
120km/h menisi kyllä talvellakin klaukkalasta pohjoiseen 3-tien motarilla hyvin
silloin jos on pääkallokeli (2-3 kertaa vuodessa) putoaa nopeus 3-tielää 60km/h:iin automaattisesti kaikilla vaikka talvirajoitus on 100km/h eli kyllä näyttää siltä että autoilojoilla on omatkin aivot
kyllä on aika mahdotonta vaatia ajamaan niin että sisäistää rajoituksen järkeväksi ja turvaliisuuden vuoksi laitetuksi:
tänään turvallisesti 100km/h ja huomenna samoissa olosuhteissa saa samalla nopeudella 1000+ mk sakkoa kun vastaan sattuu ajamaan peltosuoralla poliisiauto
kaverille kävi niin tuusulantiellä peltosuoralla, ei risteyksiä, tuulennopealla nissan sunny dieselillä
tässä kohtaa fiksu poliisi olisi antanut varoituksen tyyliin:
"tiesitkö että tänään alkoi talvirajoitus vaikka onkin aurinkoista ja lämmintä ajelehan varovasti sillä aletaan talven tullen sitä valvomaan tms"
talvirajoituksert laitetaan etelässä aivan liian aikaisin ja otetaan pois aivan liian aikaisin!
lisää vaihtuvia nopeusrajoituksia!
(merkithän on kalliita mutta esim motareilla niitä on harvassa)
silloin kamerasta ja säätutkasta saatujen tietojen mukaan voisi talvellakin rajoitus vaihtua: 120km/h kuiva tie, 100km/h liukas tie, 80km/h huono keli ) sumua, sankka lumisade, pääkallokeli tms
(samalla syttyisi vaikka toinen punainen valorajoitusmerkin ympärillä olevan lisäksija varmasti sekä liikenneturvallisuus että tienkäyttäjien mielipiteet paranisivat
kun varoitetaan kohta tulevasta kelistä rajoituksen laskiessa
semmosta