Sivu 1/1

Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 01 Heinä 2020, 22:29
Kirjoittaja sis
Auto on -06 farkku Z19DTH:lla ja manuaaliaskilla,ajettu noin 245000km.
Tosta on nyt useamman kerran hävinnyt tehot ajaessa ja yleensä aina samanlaisessa tilanteessa.
Vikatilaan meno edellyttää moottorin lämpötilan olevan mittarin mukaan noin 90 astetta ja jos tuolloin kierrättää konetta noin 3500 kierrokseen häviää tehot ja syttyy "korjaa auto" valo eli auton ja kiintoavaimen kuva kojelautaan.Jos lämpötila on alle 80 astetta niin konetta voi huoletta kierrättää punarajalle saakka ilman mitään ongelmia.Yleensä tuo vikatila lähtee päältä sillä,että pudottaa kierrokset reilusti alas jolloin tehot palautuvat ja vikavalo sammuu.
Minkäänlaisia vikakoodeja ei ECUun tallennu eikä niitä löydy vaikka vikavalo vielä palaa niikuin joskus on käynyt.Muutaman kerran vikatila on poistunut vasta kun sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen.
EGR ei vaikuttais olevan syynä koska vikatila tulee vaikka pistoke on irti,olen testannut tuon.
Viimeisin vikatila tuli lauantaina hieman yli 2000 kieroksella kun ajoin jyrkkää ja pitkää ylämäkeä(4.1km 8% nousua tunnelissa eli nousee tollasen 320m merenpinnasta sen yläpuolelle tuolla matkalla) nelosvaihtella 80km/h mittarissa.Noin kilometri ennen mäen loppua vikatilaan ja sitten kitkutin 60km/h mittarissa ylös tuon lopputunnelin ,kolmosvaihteella kaasu pohjassa koska vikatila ei sillä kertaa poistunut kierrosten pudottamisella.Mäen päällä koodien luku ja tulos jälleen kerran:ei vikakoodeja.Lämmöt olivat mittarin mukaan 90 asteessa kun tämä tapahtui.Oli ensimmäinen kerta kun meni vikatilaan "normaaleilla" käyttökierroksilla.
Tää on aikas hanurista oleva vika kun ei uskalla lähteä ohittamaan edes hitaasti ajavaa rekkaa ylämäessä jos moottori on jo normilämmöissä.Tasamaalla uskaltaa kunhan ei heitä kolmosvaihdetta sisään ohittamaan lähtiessä jotta kierrokset eivät nouse liian korkealle.

Voiko tällaisen aiheuttaa "juuttuvageometrinen" ahdin(yliahto) vai onko imusarja kenties täynnä sontaa tai yksinkertaisesti imusarjan kilometrit täynnä?
Imusarja on tietääkseni uusittu kerran noin 100tkm paikkeilla edellisen omistajan toimesta.Vika on kuitenkin selkeästi riippuvainen moottorin lämpötilasta.
Pirun vaikea lähteä paikallistamaan vian aiheuttajaa kun ei ole mitään vikakoodeja apuna.Olis hyvä jos jollakulla on antaa vinkkiä mistä tuota vikaa lähtis etsimään.
Ennenkuin joku kysyy,että millä vikakoodit on luettu niin laite on iCarsoft OP2 eli nimenomaan Opeleihin tarkoitettu versio.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 02 Heinä 2020, 10:15
Kirjoittaja petrisa
Se on juuri näin kuin tuossa edellä kerrottiin: vain Tech2 ja OpCom lukee kaikki vikakoodit lähes varmuudella. Ja nyt, kun jopa mittaristossa merkkivalollla tästä kerrotaan, niin onhan siellä aivan taatusti vikakoodikin. Ei se valo mittaristoon muutoin syty.

Nämä edellä mainitut laitteet pääsääntöisesti näyttävät myös tallentuneet ja aktiiviset vikakoodit.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 02 Heinä 2020, 22:53
Kirjoittaja sis
Suosittelen tutustumaan edes jollain lailla tuohon iCarsoftin laitteeseen ennenkuin tuomitsee sen ns. yleislukulaitteeksi.Sillä sattumoisin pääsee lukemaan autosta käytännössä kaiken mahdollisen ja näyttää myös tallentuneet ja aktiiviset vikakoodit JOS niitä on.Tuntee kaikki Opelin OBD pistokkeella olevat mallit vuoteen 2016 saakka(voi päivittää uudemmille valmistajan nettisivujen kautta).Tuntee kaikki moottorit jotka valitaan erillisestä valikosta kuten vuosimalli ja auton malli.Löytyy livedataseuranta.Pääsee lukemaan käytännössä kaikki sähköjärjestelmät autossa (mukaanlukien vaihdelaatikot joissa sähkösiä ohjauksia) ym.ym.ym.

Täytyypä seuraavalla kerralla kun ajan pidempää matkaa ja on vikatilan mahdollisuus,kytkeä tuo kiinni ja seurata livedataa vikatilan iskiessä.

Rookeri,paikkakunta jolla vaikutan on Bergen(Norja) kuten lukee nimimerkini yhteydessä.Eipä taida ihan läheltä löytyä muita foorumilaisia.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 02 Heinä 2020, 23:13
Kirjoittaja sis
Jäi ensimmäisestä postauksesta poi,että kun auton käynnistää moottori kylmänä niin tuo vikavalo palaa noin kahden kilometrin ajomatkan verran ja sammuu sen jälkeen.Ei syty uudelleen käynnistäessä ennekuin auto on seissyt useamman tunnin(esim. työpäivän ajan) jolloin moottori on taas kylmä.
Tällä hetkellä autosta löytyy 5 vikakoodia joista neljä on pimenneistä parkkitutkista takana ja yksi sisävalaistuksesta(puuttuu polttimo toisesta peräkontin valosta).Lukee siis melkoisen hyvin eri järjestelmät.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 02 Heinä 2020, 23:50
Kirjoittaja sis
Onpa tässä vuosien aikana tullut näitä topicceja lukiessa tullut vastaan tilanteita etteivät nekään ole aina vikakoddeja löytäneet vaikka autossa vikaa onkin.

Sen tiedän varsin hyvin,että nuo löytyvät vikakoodit eivät tuota vikavaloa sytytä vaan ihan erilaisen merkkivalon kojelautaan piippauksen kera.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 03 Heinä 2020, 00:01
Kirjoittaja sis
Antaa olla kun tää kerran menee taas tähän jankkaamiseen OP.comista ja Techistä.Niitä kun ei ole nyt saatavilla ja mulla on vahva epäily etteivät nekään näytä.Voit mun puoletani vaikkaa poistaa koko keskustelun. Mä en sitä enää jatka.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 03 Heinä 2020, 10:40
Kirjoittaja petrisa
sis kirjoitti: 03 Heinä 2020, 00:01 Antaa olla kun tää kerran menee taas tähän jankkaamiseen OP.comista ja Techistä.Niitä kun ei ole nyt saatavilla ja mulla on vahva epäily etteivät nekään näytä.Voit mun puoletani vaikkaa poistaa koko keskustelun. Mä en sitä enää jatka.

Joo, annetaan vaan olla.

Sehän ei tietenkään tarkasti otten pidä paikkaansa, ettei Tech2 olisi saatavilla. Bergenin kokoiseessa kaupungissa on taatusti jossain Opel huolto ja siellä silloin 100- varmasti myös Tech2.
Sitähän voi sitten asianomistaja itse miettiä kumpi tulee edullisemmaksi alkaa vaihtamaan osia summassa, kun oikein selkeää vikapaikkaa ei kuvausten mukaan voi määrittää vai uhrata pikku summa siihen, että auto käytetään kiinni Tech2:ssa.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 03 Heinä 2020, 12:54
Kirjoittaja kadett90
Onhan siinä mahdollisuus ettei siellä oikeasti ole mitään vikakoodeja vaikka millä testerillä katsoisi.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 03 Heinä 2020, 13:17
Kirjoittaja petrisa
kadett90 kirjoitti: 03 Heinä 2020, 12:54 Onhan siinä mahdollisuus ettei siellä oikeasti ole mitään vikakoodeja vaikka millä testerillä katsoisi.
Sepä onkin sitten mielenkiintoinen tilannne ja vika, mikäli näin olisi, kun kuitenkin mittaristoon vikavalo syttyy :roll:
Mittaristokaan ei moottorin vikavaloa sytytä, ellei moottorin ECU niin "käske". Sikäli erikoinen juttu, että ECU tunnistaa vian, mutta ei tiedä mistä sen päätteli :-?

Lähes aina syynä on jokin, minkä perusteella ECU tunnistaa asioiden olevan pielessä ja se saa aikaan vikakoodin, mutta silti tuo tunnistettu vika voi olla johdannainen varsinaisesta viasta. Sitten on tietenkin tilanteita, ettei auto toimi kunnolla ja vikakoodia ei ole, kun mikään diagnoosin piiriin kuuluva ei pysty sitä tunnistamaan.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 06 Heinä 2020, 22:59
Kirjoittaja temmez2
Mulla aivan samanlainen ongelma ja vikana oli EGR.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 07 Heinä 2020, 10:54
Kirjoittaja petrisa
temmez2 kirjoitti: 06 Heinä 2020, 22:59 Mulla aivan samanlainen ongelma ja vikana oli EGR.
Se tässä on yhtenä aika vahvana vikapaikkana ollutkin mielessä :wink: .
Se on vain kumma, miksei siitä vikakoodia tule, kun mittaristoon kuitenkin viasta kertova merkkivalo syttyy :o

Vaikka itse egr:n toiminnassa ei ole olisikaan mitään anturia tai tunnistinta, niin sen toiminta voidaan todeta ilmamassamittarin kautta. Muistaakseni niin se olisi tämän koneen kanssa.

Kun ECU ohjaa EGR:ää auki/kiinni, vastaavassa suhteessa ilmamasamittarin kautta mitattavassa ilmamäärässä tapahtuu muutos pienemmäksi/suuremmaksi. ECU pystyy ja laskeekin vallitsevan kierrosluvun ja imusarjan paineanturin mukaan laskennallisen ilmamäärän. Jos EGR on kiinni, niin mitattu ilmamaäärä on kutakuinkin sama kuin laskennallinen. Vastaavasti ECU:n avatessa EGR:ää tietyn verran (xxx %) niin ECU:ssa on kaava kuinka paljon mikäkin EGR:n avaaminen laskennallisesti lisää pakokaasujen määrää siten samassa suhteessa se vähentää sen ilmamäärästä. Nyt mitatun ilmamäärän täytyy täsmätä.

Todella usein olen törmännyt autoihin, joissa EGR:n toiminnasta tulee vikakoodi. Jopa vielä hyvin herkästi.
MIksei sitten tässä, jos vika siinä olisi :evil:

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 13 Helmi 2022, 21:25
Kirjoittaja sis
Autossa oli aivan uusi EGR ja vika tuli päälle siitä huolimatta samoin kuin vanhalla EGR-venttiilillä.Syy ei koskaan selvinnyt,sitä ei löytynyt edes OP-comilla Suomessa kaverin korjaamolla joten viime kesänä alle vaihtui -12 mallin Insignia Sports Tourer 2.0CDTI automaatti.Vectra päätyi tuossa muutaman kilometrin päässä olevalle Opelpurkaamolle. Harmi sinänsä kun mittarissa ei ollut kuin n. 270tkm mutta autoa oli liian hankala käyttää tuon vian vuoksi eikä ollut halua ruveta vaihtelemaan kaikenlaisia osia vian eliminoimiseksi.

Re: Vectra C erikoinen vikatilaan meno,ei vikakoodeja

Lähetetty: 15 Helmi 2022, 10:58
Kirjoittaja ovc2z22yh
have a look in the freeze frame data when you get this, you often find the missing fault code stored in there

You get it with tech 2 as well,it wasn't something i really used much but i discovered it was useful when trying to sort out what i suspected was an over or under boost problem the ecm wasn't showing me any codes with opcom but tech2win and torque were so i checked in freeze frame and there it was

https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk ... ti.698857/