jarruilla leikkiminen liikenteessä

Keskustelua Opeleista
Espoon Jore
'Senator'
'Senator'
Viestit: 605
Liittynyt: 01 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Espoon Jore »

Hauskoja kommentteja on aiheesta tullut. Mutta kuten jo aiemmin kerroin tämä tilanne oli kaverlilta vuoden kypsytelyn tulos. ...
"Aikansa kun metsään huuta niin kyllä se vastaa"
petsku73
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki sity

Viesti Kirjoittaja petsku73 »

On 2002-07-06 16:24, mr wrote:
Muuten olen yleisen kannan linjalla muiden kirjoittajien kanssa, eli takupuskurissa kiinni roikkuminen on raivostuttavaa. On kuitenkin poikkeus ja se on useakaistainen (esim moottori-) tie. Aivan yhtä raivostuttavaa on kun joku ajelee vasenta kaistaa tasan sallittua tai hiukan alle eikä voi väistää oikealle vaikka tilaa olisi. Eri asia tietysti on esim kehäteiden ruuhkat kun kaikki kaistat seisovat.
Asiasta toiseen eli "opettamiseen". Muutaman kerran on ollut hupaisia tilanteita kun joku harrastepoliisi on ollut tyytymätön ajotapaani ja seurannut esim kotipihaan. Joskus on tullut salilla käytyä ja kai se sitten näkyy päällekkin kun on menneet konseptit pahasti sekaisin noustuani autosta...
Olen huomannut että hyvin usein käy niin että kaverit jotka paljon mekastaa turpiin vetämisellä, eivät tositilanteessa tee mitään.
Ei se koko merkitse tosiaankaan kaikkea.
tommyt
'Senator'
'Senator'
Viestit: 766
Liittynyt: 04 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tommyt »

On 2002-07-06 13:56, Ahnuld wrote:
Sepä vasta on hauska fiilis kun tuollainen täysimittainen yhdistelmä roikkuu takapuskurissa! Mukava vielä ajatella sitä eroa, mikä on henkilöauton ja yhdistelmän jarrutusmatkassa... Näitä "teiden ritareita" tuntuu löytyvän yhä useammin. Ovatko kaikki tosi ammattilaiset kadonneet suomen teiltä, vai ovatko he muuttuneet välinpitämättömiksi mulkuiksi? Ajetaan perseessä, tungetaan risteyksistä törkeästi eteen, ohitellaan periaatteella "pienemmät väistää"... :sad:
No harvemmin yhdistelmistä on ollut harmia. Yleensä perässä roikkuvat kaikenlaiset pulla-mersut, joissa ei ole rajoittimia. Ja nykyään kun pakutkin kulkevat ripeämmin niin rengit tykkää luukuttaa niillä niin paljon kun vaan koneesta irtoaa.
Espoon Jore
'Senator'
'Senator'
Viestit: 605
Liittynyt: 01 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Espoon Jore »

petsku73 lue tämä

Vaikka mekastan ja olen kookas. Harrastin hapetusta nuorempana mikä ei ole ylpeilyn aihe. Yhtenä esimerkkiinä voin kertoa tarinan. ... Kävelin Helsingin keskustassa tulin suojatielle....valot olivat punaisella ....odotin valojen vaihtumista... lähdin kävelemään suojatietä valojen vaihduttua ...mutta pakettiautokuski joka oli jäänyt risteysalueelle valojen vaihduttua ...päättikin ruveta peruutamaan kaasupohjassa kun olin auton takana (auto ei haitannut muuta liikennettä)...kyynärvarrella autontakaosasta pompauttamalla sain itseni sivuun... menin kuljettajan ikkunan luo... koputin ikkunaan ...kerroin asiani ...työnsin käden sisään ja hapetin.... muistaa seuraavan kerran peruuttaa vähän huolellisemmin. Mietikää jos takana olisi ollut vanhus/lapsi /liikuntarajoitteinen. Eli mitä tästä opimme ei kannata provosoida ihmisiä liikenteessä .Sitä ei tiedä mikä hullu on ratin takana toisessa autossa.



<font size=-1>[ This Message was edited by: Espoon Jore on 2002-07-09 09:01 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Espoon Jore on 2002-07-09 09:02 ]</font>
astraevo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja astraevo »

mä teen puskurissa roikkujille niin et painan kaasun pohjaan ja jätän ne taakse..

Kerran jouduin vetää pikkutiellä jossa on 40 km/h alue yli 100 km/H. Ja kaveri vaan roikku perseessä.. (vw passat v6) sit mä vähän karistin sitä ja seuraavassa risteyksessä se kääntyikin pois..
Hezzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 776
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

Ja sekö sitten on viisasta kun sieltä sattuu se naapureiden pekka poika juoksemaan pallon perässä siihen auton etukulmaan(jonka ainoa toive juostessa on, että menee tekemään piha pelissä lisää maaleja)??. Tulee ainoana mieleen video jossa jänis juoksi DTM mersun eteen radalla, ei jäänyt meinaan jäniksestä edes paistin ainesta...
Espoon Jore
'Senator'
'Senator'
Viestit: 605
Liittynyt: 01 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Espoon Jore »

On 2002-07-09 15:03, astraevo wrote:
mä teen puskurissa roikkujille niin et painan kaasun pohjaan ja jätän ne taakse..

Kerran jouduin vetää pikkutiellä jossa on 40 km/h alue yli 100 km/H. Ja kaveri vaan roikku perseessä.. (vw passat v6) sit mä vähän karistin sitä ja seuraavassa risteyksessä se kääntyikin pois..
Ei kai V6 Passat roiku perseessä...Itse olen koeajanut kyseisen auton...moottorissa on kiva ääni joka lupailee paljon .Mutta kun kaasua painaa niin muuta ei tapahdu kuin ääni vain lisääntyy . Vakio alusta on luvattoman pehmeä....eli kaiken kaikiaan kiva perheauto kutosen koneella . Numero arvoillahan auto vaikuttaa melko mielenkiintoiselta.
herra opel
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja herra opel »

no joo meidän perässä ajo viime talvena yksi varsinainen kingi! sama matka (vähän alle 100km) ni tämä ajelee pitkät päällä ja melko lähellä! nooh päästettiin ohi ja me annettiin pientä valohoitoo meidän muutamilla lisävaloilla ja tehokkaammilla polttimoilla=)
Scy
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 21 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Scy »

Aiheesta tämäkin, vaikka raskaampaa kalustoa:

Kuluneena talvena rekkakuski kiintyi takapuskuriin ja piti 80km/h alueella hulppean parin metrin välin - mielenkiintoista sinänsä, että tie oli jäinen ja lunta tuli varsin jumalattomasti.

Tuohon aikaan en tiennyt oman mittarini valehtelevan, joten ajelin autuaan tietämättömänä n. 10km alinopeutta rajoitukseen nähden, joka nyt ei tietenkään keliin nähden järjetön temppu olisi tietoisestikaan ollut.

Ymmärrän kyllä, että ammattiautoilijoilla voi olla kiire, mutta tämä "teiden kuningas" käyttäytyi varsin turvallisuudesta piittaamatta ajamalla kontissa kiinni ja heittämällä välillä rekasta pitkät päälle.

Vaikka välillä kiihdyttelinkin pientä eroa kyseiseen yhdistelmäajoneuvoon, mestari osasi palata aina puskurin pusuetäisyydelle ja välkytteli valoja.

Viimein kyllästyin, hidastin ja laskin yhdistelmäajoneuvon ystävällisesti ohi. Kiitoksena oli ohiajaminen 30 cm päästä jumalattoman torvisinfonian saattelemana.

Eli tällaista ammattiautoilijoillakin joskus. (Meinasi kyllä solenoidit palaa ja jos olisi ollut mahdollista, olisi tehnyt mieli repiä sieltä nupin kopista se 18-kesäinen vastavalmistunut kuljetuspuolen amitsu hieman "opetettavaksi" liikenneturvallisuuden saralla.) :smile:
Kulmala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Tuosta autojen käyttäytymisestä vielä. kävin tuossa koeajamassa tuommoisen Fiat bravo tai brava väliäkö hällä. No siinä kun pääsin tien päälle niin aattelin että tästä lenkistä ei tule pitkä. Se auto oli täsmälleen samanlainen ajaa kuin oma 86 ascona ei mitään eroa siihen. Tärisi, melu taso oli aivan liian suuri, ei todellakaan voi sanoa että oli auto.
Fiat petojen sukua - susi jo syntyessään.
pitää hyvin paikkaansa.

Mikko K.
................................
BMW E46 -02
Espoon Jore
'Senator'
'Senator'
Viestit: 605
Liittynyt: 01 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Espoon Jore »

On 2002-07-17 00:25, Kulmala wrote:

Tuosta autojen käyttäytymisestä vielä. kävin tuossa koeajamassa tuommoisen Fiat bravo tai brava väliäkö hällä. No siinä kun pääsin tien päälle niin aattelin että tästä lenkistä ei tule pitkä. Se auto oli täsmälleen samanlainen ajaa kuin oma 86 ascona ei mitään eroa siihen. Tärisi, melu taso oli aivan liian suuri, ei todellakaan voi sanoa että oli auto.
Fiat petojen sukua - susi jo syntyessään.
pitää hyvin paikkaansa.

Mikko K.
Fiiattihan on muuten aika pahoissa taluosvaikeuksissa. GM kait havittellee Fiat:ia itselleen. En tosiaan ihmettele mitä varten Fiat on taluosvaikeuksissa.... ei tunnu kovin houkutelevalta vaihtoehdolta.Mulla kylläkin oli ensinmäinen auto Fiat Uno 60s vuosimalli -86. Vikoja riittii siinä autossa: laturi ,etujarrut laahasi, sähkovikoja ,kone kului väljäksi reilun 100 tkm ajosta ja ruostuminen. Hyvät ajo-ominaisuudet siinä kyllä oli ja tilaa pitkähköllekkin ihmiselle. Se oli ensimäinen ja viimeinen Fiat.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Espoon Jore on 2002-07-17 08:03 ]</font>
Manta-Maniac
'Senator'
'Senator'
Viestit: 324
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Manta-Maniac »

Duster wrote:
"Rikosoikeudellisesti on harvinaista, että epäilty joutuu todistamaan syyttömyytensä, sillä meidän järjestelmässä syyllisyys täytyy todistaa, mutta tässä tapauskessa se menee toisin päin. Peräänajajan syyllisyys on lähes itsestään selvä ja helppo todistaa jos ei ole muuta näyttöä.
Edellä ajava auto ei saa tahallaan ilman syytä jarruttaa voimakkaasti. Jos edellä ajava jarruttaa voimakkaasti jonkun perustellun välttämättömän syyn takia, peräänajaja on heikoilla, vaikka kuinka olisi ollut taulukoidenmukainen turvaväli.
Jos ei ole tapahtunut vahinkoa, näytön saaminen siihen, että on ollut liian pieni turvaväli, on vaikeaa. Valvonnassa voidaan kuitenkin käyttää reaktiomatka- ja jarrutusmatkataulukoita. Lain valmistelutöistä näkee, että pykälässä vaarantamisella tarkoitetaan myös abstraktista vaaraa. Vahinkoa ei tarvitse tapahtua ja poliisi voi rangaista liian lyhyistä turvaväleistä pelkän vaaran mahdollisuuden perusteella."



Mitenkä tällaisessa tapauksessa pitäisi menetellä:
Ajoin viime talvena liukkaalla kelillä liikennevaloihin punaisen palaessa. Pysäytin edessäolevan taakse ja odotin.
Valon vaihduttua vihreäksi edessäoleva lähti ajamaan, ja minäkin lähdin eteenpäin. Yhtäkkiä tämä kuitenkin veti hätäjarrutuksen. Itse ehdin saada kytkimen alas ja jarrun pohjaan. Tie oli aivan jäässä, joten vaikutus oli lähellä nollaa ja tömäys kaverin takamukseen oli väistämätön.
Poliisi kutsuttiin paikalle, sillä mielestäni kaverin ei olisi pitänyt pysäyttää keskelle risteysaluetta heti liikennevalojen jälkeen ilman mitään syytä.
Kaveri sanoi poliisille että hän oli mielestään menossa väärään suuntaan, ja siksi oli tehnyt keskelle tietä tämän pysäytyksen (lukkojarrutus). Itse en ehtinyt saada aikaan vielä turvaväliä tarpeeksi sillä lähdin niistä liikennevaloista. Ykkönen oli vielä silmässä koko ajan, eli vauhti ei ollut mikään kova. Jos tie ei olisi ollut jäässä, auto olisi pysähtynyt.
Mielestäni olin tässä tapauksessa syytön, sillä edessäajavahan oli aiheuttanut vaaratilanteen holtittomalla käytöksellään ilman järkevää syytä pysähdykseen.
Poliisi totesi tähän, että jos vien asian käräjille, tulee kaverille sakot siitä, mutta minun peräänajoni takaa silti pääsyyn minulle, jolloin muiden korvausten ohella tulee mukaan tililleni vielä oikeuskustannukset.
Nöyränä totesin että kai se sitten vaan täytyy olla mun vika jos kaveri tekee hätäjarrutuksen syyttä keskelle tietä.
Ymmärrän turvavälin hyvin, mutta eihän sitä voi tuollaisissa olosuhteissa saada tarpeeksi pitkäksi liikennevaloista lähtiessä millään. Jos jäät odottamaan että edessäajava pääsee viidenkymmenen metrin päähän ennenkuin lähdet itse liikkeelle, ovat valot taas jo punaiset, ja takaantapäin alkaa kyllä hyvin hätäisesti kuulua tööttäilyä. Ainut lohtu on että vauhti ei ollut kova jolloin oma auto säästyi melkein kokonaan vahingoilta.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Manta-Maniac on 2002-07-17 09:05 ]</font>
Espoon Jore
'Senator'
'Senator'
Viestit: 605
Liittynyt: 01 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Espoon Jore »

Itse olen romuttanut yhden auton siitä syystä ,että edellä olevassa autossa ei toiminut jarruvalot. Olihan itsellä tietysti keliin nähden ja auton ajo-ominaisuuksiin nähden liian suuri tilannenopeus. Auto oli Peugeot 205 GTI ....hyvä auto ajaa kesäkelissä ...mutta sohjossa meni kuin kelkka. Oli vähän vaikea lähteä väittämään mitään jarruvalojen toiminnasta kun toisen autontakapää oli tuusan paskana.
duster
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 27 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja duster »

Otan Manta-Maniacin kysymykseen kantaa vähän myöhemmin, kun ehdin.
Manta-Maniac
'Senator'
'Senator'
Viestit: 324
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Manta-Maniac »

OK! Jäädään odottelemaan.
Vastaa Viestiin