Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
-
- OCF Member 2023
- Viestit: 10
- Liittynyt: 25 Touko 2018, 21:57
Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Astra G:n moottori ei enää sammunutkaan, kun virta-avaimesta käännettiin virrat pois. Kaikki muut virrat sammuivat mutta moottori ei, eikä miinus-kaapelinkaan irroittaminen auttanut asiassa. Lopuksi piti vetää tulppien johdot irti. Vika vaikutti olevan virtalukossa ja purkamisen jälkeen sain lukkosylinterin pois (ohessa kuva). En ole moista aiemmin vaihtanut, mutta pää vaikuttaa murtuneelta. Nyt ongelmana on, että en keksi miten murtuneen pään saisi tuolta sisältä pois. Virtalukon pohjaa ei saa liukumaan alaspäin, vaikka painan molemmista muovipidikkeistä. Oletan, että murtunut palanen estää pohjan liukumisen.
Onko ketään, jolla olisi ollut sama ongelma ja joka olisi keksinyt ratkaisun murtuneen palasen poistamiseksi. Jääkö mitään muuta vaihtoehtoa, kuin rikkoa lukkopesän pohja ja työntää palanen siltä puolelta pois. Magneetinkaan voima ei riittänyt palan ulosvetämiseksi.
Onko ketään, jolla olisi ollut sama ongelma ja joka olisi keksinyt ratkaisun murtuneen palasen poistamiseksi. Jääkö mitään muuta vaihtoehtoa, kuin rikkoa lukkopesän pohja ja työntää palanen siltä puolelta pois. Magneetinkaan voima ei riittänyt palan ulosvetämiseksi.
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Onko tuossa vielä se pieni ruuvi, mikä oli vanhemmissa malleissa, kuten Ascona C? Eli se pikku ruuvi piti sen pohjan kiinni.
Kuva ei näy
Kuva ei näy
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
-
- OCF Member 2023
- Viestit: 10
- Liittynyt: 25 Touko 2018, 21:57
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Äh, kuva jäi tosiaan pois. Uusi yritys:
http://kuvanjako.fi/sxufy.jpg
Yhden saksalaisen kaverin kommentin löysin, jossa hän raportoi kärsineensä juuri samasta tilanteesta. Eli lukkosylinterin lukkopohjaan työntyvä tappi oli murtunut ja esti lukkopohjan liukumisen alaspäin. Hän oli lopulta saanut palan pois onnistuttuaan liimaamaan jokin tikun siihen kiinni. Hän kyllä raportoi kyseisen tilanteen olevan sangen v-mäinen
Tämänhetkiset vaihtoehtoni ovat:
- Yrittää saada lukkopohja jotenkin vain palasiksi muita rakenteita vahingoittamatta ja työntää palanen lukkopohjan irroituksen jälkeen pois
- Yrittää saada jollain superliimalla jokin tikku palaseen kiinni (rasva tulee olemaan ongelma)
Mutta, jos jollakin on parempi ajatus, niin otetaan mielellään vastaan. Ostin mätänetistä jo uuden lukkosylinterin ja -pohjan. Kokeilin käynnistää ja sammuttaa autoa uudella lukkopohjalla ja kaikki toimi kuten ennenkin joten diagnoosi oli oikea. Vielä kun tuon murtuneen palasen saisi pois, niin voisi laittaa uudet osat paikoilleen.
http://kuvanjako.fi/sxufy.jpg
Yhden saksalaisen kaverin kommentin löysin, jossa hän raportoi kärsineensä juuri samasta tilanteesta. Eli lukkosylinterin lukkopohjaan työntyvä tappi oli murtunut ja esti lukkopohjan liukumisen alaspäin. Hän oli lopulta saanut palan pois onnistuttuaan liimaamaan jokin tikun siihen kiinni. Hän kyllä raportoi kyseisen tilanteen olevan sangen v-mäinen
Tämänhetkiset vaihtoehtoni ovat:
- Yrittää saada lukkopohja jotenkin vain palasiksi muita rakenteita vahingoittamatta ja työntää palanen lukkopohjan irroituksen jälkeen pois
- Yrittää saada jollain superliimalla jokin tikku palaseen kiinni (rasva tulee olemaan ongelma)
Mutta, jos jollakin on parempi ajatus, niin otetaan mielellään vastaan. Ostin mätänetistä jo uuden lukkosylinterin ja -pohjan. Kokeilin käynnistää ja sammuttaa autoa uudella lukkopohjalla ja kaikki toimi kuten ennenkin joten diagnoosi oli oikea. Vielä kun tuon murtuneen palasen saisi pois, niin voisi laittaa uudet osat paikoilleen.
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Saman näkönen patruuna ku vectrassa ja siinä käyny sama homma, osa on jotain hupivalua niin ei tartu magneettiin. Virtalukon pohja piti vectrassa käyttää irti että palan sai pois, tuskin katkennut kärki estää sen irrotusta. kattoppa voitko soveltaa tätä ohjetta viewtopic.php?f=10&t=229595&start=15
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
-
- OCF Member 2023
- Viestit: 10
- Liittynyt: 25 Touko 2018, 21:57
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Case solved - Ratkaisu oli painaa ruuvimeisselillä murtunutta sylinterin tapin kärkipalaa kohti lukkopohjaa, jolloin kärkipalan takana oleva jousi mahdollisti palan siirtymisen syvemmälle. Tällöin lukkopohja pääsi liikkumaan alaspäin ja sain osat lopultakin vaihdettua. Tarvikelukkosylinteri meni pakoilleen ongelmitta.
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Minun astrasta katkesi muutama vuosi sitten samalla tavalla. Ostin motonetista uuden lukkosylinterin ja startatessa piti laittaa alkuperäinen avain uuden avaimen viereen, jotta käynnistyksenesto antoi startata. Enpä tuota kehdannut tehdä monena päivänä. Sitten tilasin merkkiliikkeestä entiselle avaimelle sopivan lukkosylinterin.
Miten sait tarvikelukkopesän avaimella hoidettua käynnistyksen eston??
Miten sait tarvikelukkopesän avaimella hoidettua käynnistyksen eston??
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Siru siirretään vanhasta avaimesta uuteen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Motonetista ostetun lukkosylinterin mukana tulleisiin avainten sisään ei voinut siirtää siruja. Siru olisi pitänyt kiinnittää avaimen ulkopintaan.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Onko tosi ettei saa? Yleensä näissä tarvikkeissa vanhemmanmallinen puolipyöreä avain jonka kuoren saa halkaistua
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Etsin laatikosta muutama vuosi sitten motonetista ostamani lukkosylinterin ja avaimet. Avaimen perän paksuus on noin puolet G-astran avaimesta.
Tutkin vielä avaimen perää tarkemmin ja tosiaan saa auki ja varmaan käynnistyksen entosirun saanee mahtumaan sisälle, mutta lukkojen kaukosäätöä ei saa. Vaikka tuon olisin aikaisemmin itse hokannut, niin olisin kuitenkin hommannut merkkiliikkeestä uuden lukkosylinterin jotta kaikki toimii yhdellä avaimella.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra-G lukkosylinterin kärjen murtuminen
Joo vanhemmassa avaimessa ei ole kaukosäätöä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.