Iro kirjoitti: ↑17 Kesä 2018, 00:39
Soittimen "taakkahan" ei muutu mihinkään kun ainoa tapa kytkeä subbari on kaiutinlinjat.
Tuo asia ei ole noin, jos...
Subbari on tosiaan kytkettävä kaiutinlinjaan, joko suoraan aktiivisubbariin tai sitten linjamuuntimen kautta. Siten soitin joutuu syöttämään tehoa samalla myös ovien kaiuttimiin. Siinä olet oikeassa. Nyt käyttämällä erillistä subaria, jossa on "hyvät" säädöt voi soittimesta kääntää bassoa pienemmälle. Vastaavasti subbarista sitten säätää jakotaajuuden ja voimakkuuden sopivaksi niin, että bassot kuuluu itselle mieleisellä tasolla ja subbarin vuoksi vielä alemmaksikin. Tällä tavalla soittimen tehokuorma, jota nimenomaan musiikissa on paljon bassoissa, vähenee selvästi ja pääteasteen tuottama särö myöskin. Kuten myös ovikaiuttimien särö ja resonointi, kun niiden tuottama basso vähenee. Eli, soittimesta bassoa vähennetään, mutta subbarijärjestelmästä se otetaan "korkojen kera" takasin.
Tämä on ollut tämän jutun ajatus. Ainoa asia on se, kun en tiedä tarkalleen miten tuo soittimen bassosäädin toimii eli mikä on sen keskitaajuus ja jyrkkyys. Ne vaikuttavat miten hyvin tuon saa "istumaan" aktiivisubbarin kanssa. Senpä vuoksi odotinkin kokemuksia tästä asiasta ja kiitos @harri_89 niitä sainkin. Tulkitsin, että homma toimii
.
Kiitos myös @Iro viestistä, koska mitä ilmeisemmin soitintakin vaihtamalla asiaa saa parannettua. Johtaneeko se sitten vielä kuitenkin ovikaiuttimen vaihtoon, jotta bassotoisto olisi tyydyttävä. Mikäli nämä nykyiset "pahvikaiuttimet" ovissa säröilevät ja eivät kuitenkaan toista kovin alas, niin eipä siihen sitten uusi soitinkaan auta.
Joten haluaisin vielä kommentteja joiltakin, että miten pelkkä soittimen vaihto on auttanut saundiin
?
Ja kuten jo kerroin, en ala mihinkään laajamittaiseen hifistelyrumbaan. Sen olen jo tehnyt tuohon toiseen autoon, Saab 9-3SS.
Se sitten olikin melkein pakko. Alkuperäiset kaiuttimet olivat tosi surkeat. Nämä Opelin ovat siihen verrattuna hifiä. Kojelaudan ja hattuhyllyn kaiuttimet menivät uusiksi. Bassot oli sitten vielä eri projekti. Tuossa Saabin alkuperäissoittimessa on bassot vaimennettu 120 Hz jälkeen jyrkästi, juuri sen vuoksi, ettei pääteastetta ja pikkukaiuttimia kuormiteta. Sain kuitenkin erillisillä vahvistimilla ja kaiuttimilla bassot toistumaan jopa 35 Hz asti (-6dB). Vahvistimissa piti vain olla tosi hyvät (sopivat) säädöt niin hyvä tuli. Eli liki olemattomat bassot kaiutinlinjoista sain kaivettua esiin erillisvahvistin+kaiutin yhdistelmällä.
Saabiin ei voinut vaihtaa soitinta, kun se on optisella väylällä auton infojärjestelmässä ja soitin on osa sitä järjestelmää ja mm. varoitus- ja merkkiäänet olisivat kadonneet.
Nyt siis ajattelin josko periaatteessa sama temppu, mutta nyt vain aktiivisubbarilla, onnistuisi Vectra C ssä. Tai sitten vaihtoehtoisesti soittimen vaihto, kun se nyt tässä autossa on mahdollista toisin kuin Saabissa.