Sivu 1/1

1.9DTH vettä ja öljyä pääsee imusarjaan

Lähetetty: 06 Tammi 2018, 17:16
Kirjoittaja teevili
Iltaa tännekkin foorumille pitkästä aikaa.

Tuli hommattua kuukausi takaperin -05 Astra H tuolla 19DTH koneella.

Edellisviikolla toiminu vielä moitteettomasti ja ajosta sammutettu pihaan.
No nyt maanantaina alussa ei suostunu lähtee käyntiin, luulin ekana että akku varmaan kabut. No akku latuksiin ja seuraavana päivänä uus yritys. Lähti käymään tosi heikosti noin puole minuutin ajan ja sammu. Sitten kävi mielessä naftasuodatin, se vaihtoon ja uus yritys. Edelleen sama vika.

Nyt tänäänkö kerkes kiireiltä taas katsomaan niin otin kaasuläppäkotelon ja egr irti. Oli aivan kauheassa kunnossa. Imusarja aivan täynnä skeidaa.
Ja sitten huomasin jotaki mielenkiintosta, nuo "swirl flapit". Eipä näkyny tässä vehkeessä olevan koko tankoa kiinni niillä :D

Eli voi olettaa ettei kauhean hyvin pysy käynnissä tai ylipäätään miten on voinu toimia tähän asti jos ei nuille läpille oo mitään ohjuria ollu. Ja päälle vielä tuo kauhea paskan määrä imusarjassa.

https://imgur.com/a/NW85P
https://imgur.com/a/lfyMt

Siinä kuva paljonko sitä mömmää siellä on ja läpistä

Re: 1.9DTH käyntiongelma

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 12:17
Kirjoittaja teevili
Joo vikakoodit katottu eri ohjelmilla ja poljintyylilläki. Yks ohjelma anto vikakoodiks Swirl Actuator Open. Muita vikakoodeja ei ollut.

No ainakin imusarja lähtee pakostakin pesuu kun tuossa kunnossa.

Hehkut mittasin ja anto kaikille 0.8-1ohm.

Oispa tämäki vika tullu ennemmi kesällä :D

Öljyä ja vettä imusarjaan

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 12:40
Kirjoittaja teevili
Noniin tuli tuo imusarja irrotettua ja putsattua. Olihan se sontaa täynnä niinku saatto arvata.
https://imgur.com/a/xpuO3

Kasatessa jäi häirihteen tämä yks liitin että mihinköhän mahto mennä vai menikö alkujaan mihinkää.
Jos joku osaa sanoa mihin kuuluu niin iso :worship:
https://imgur.com/a/95bjM

Ja sitten koittaan auto käyntiin ja niinhän se hörähti käyntiin. Vikavalo palo ilosesti mittaristossa ja hetken päästä ei nähny hallissa mitään ku savua mustaaa/harmaata savua täynnä. Auto seis ja lukeen vikakoodeja jotka oli seuraavat:
010507
011011
112508
111004
011507
019011
040004

Sitten tuli joku pakonomanen tarve ottaa imusarjalle menevä ilmaletku irti ja yllätyshän siellä oli.
https://imgur.com/a/YEN6Y
https://imgur.com/a/DJVAS

Vettä ja öljyähä siellä aika reippaasti olikin. Auto oli ehkä 5minuuttia käynnissä.
Turbolta tulevassa letkussa ei paljoa näkynyt öljyä muutakuin vähän siinä coolerin päässä.
Turbon letkun päähän rätti ja polkasta autoa niin ei tullut rättiin mitään.
Letku takasin kiinni cooleriin, rätin kun pisti coolerin päähän ja painoi kaasua niin rätti täytty aika nopeaa öljystä ja veestä.

Eli taitaa olla cooleri valmista kauraa?
Ihmetyttää vaan tuo öljyn pääseminen coolerille, kerta tuo turbon letku oli enemmän kuiva kuin öljyssä.

Jos joku viisaampi nyt osais valaista tässä asiassa, kiitoksia jo etukäteen :peukku:

Re: 1.9DTH vettä ja öljyä pääsee imusarjaan

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 13:26
Kirjoittaja teevili
Nytkö vähän sai ravintoa ja rauhottu niin tuli mieleen että onko tuo välijäähdytin täynnä vain huohotusöljyä ja kondensiovettä?

Re: 1.9DTH vettä ja öljyä pääsee imusarjaan

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 14:13
Kirjoittaja 1,2sorsa
Sanoisin että autosi on jäätynyt. Ajettu mahdollisesti pätkää ilman maskisuojaa.

Yleinen ongelma uusissa autoissa.

Ahtoputki irti imusarjalta ja paperi pussi päähän ja vähän kaasua niin roiskii enimmät pois. Myös imuvaihtajaa voi kokeilla inttercooleriin.

Re: 1.9DTH vettä ja öljyä pääsee imusarjaan

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 15:47
Kirjoittaja Jule
Välijäähdytin kun on idealtaan jäähdytin, niin kaikki kosteus, huohotuskaasut yms pyrkivät tiivistymään sinne, sitten kun sitä noin kenkii, niin se moska lähtee sieltä liikkeelle. Tuo ei sinänsä ole poikkeuksellista, eikä varsinaisesti vaarallistakaan, ellei se cooleri ole ihan täynnä sitä möhjöä.

Ellei tuo nyt ole jokin sellainen vehje että välijäähdytin onkin ilma-vesi mallinen, mutta ei mun tietääkseni missään ooppelissa sellaista ole.

E: niin tuo savutus voisi viitata siihen että siellä on ajoitus sekaisin.

Olettaen tietysti että se ei työnnä jäähdytysjärjestelmään hirmuista painetta.

Re: 1.9DTH vettä ja öljyä pääsee imusarjaan

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 18:56
Kirjoittaja teevili
Pitääpä ny tarkistaa jako vielä.
Ei ollut minkäänlaista savutusta havaittavissa tyhjäkäynnillä kun otti ilmaletkun coolerilta imusarjalle pois. Nuita vikakoodeja pitää vielä huomenissa kahtoa tietokoneen kera.
EGR siellä ny näyttäis olevan yks vikakoodi ja komiasti melkeen jokanen anturi mihinpäi ees on kahtonu :D
EGRhän tästä kun otti irti niin ei lautasta ei saanu peukaloitte voimin alas.
Kyllä se coolerin ulostulo oli aika mömmää täynnää kun sormella pyöräytti kaulan ympäri, että on varmasti on sisuskin aika paha. Onkoha kova etappi irrottaa ja vähä huljuutella jollakin sisältä puhtaammaks?

Re: 1.9DTH vettä ja öljyä pääsee imusarjaan

Lähetetty: 21 Tammi 2018, 21:12
Kirjoittaja Jule
Fiiatissa hyppäsi joskus syöttöpumppu hampaan tai pari myöhäiselle. Lähti huonosti käyntiin, ja savutti ankarasti harmaata, ei oikeastaan mustaa, mutta sitä se ei työntänyt kunnossakaan, eikä ottanut kierroksia kuin jotain max 3000. Nuo olivat siis ankarasti myöhäisellä olevan ruiskutuksen oireita.

Re: 1.9DTH vettä ja öljyä pääsee imusarjaan

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 16:20
Kirjoittaja teevili
Vikakoodit nollattu ja yhden enään antaa joka on EGR Circuit Open.
Nyt vaan sytty sit jakarin kuva kojetauluu.
Ja rupiaa tuntuu vaan että suurin syypää tuohon öljyyn on turbo lopussa.
Kuinka tuon öljynkerääjä mikälie pitäis toimia näissä. Sen rautaputken joka menee koneen yli kun otti ja tarkasti oli aika tukossa.
Jotku näemmä vetäny sen omaan pöttiin ja pötistä letku ulkoilmaan.Onko enemmä haittaa vai hyötyä tuosta?