Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1140 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1105 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1105tkm

Edellinen tankillinen @5,0.

Fiksasin syötön itse kilven valaisimesta, mutta toinen jäi himmeämmäksi - eli ei auta itku markkinoilla, on se jollain ajan hetkellä auottava verhoiluja ja väsättävä uusi johdotus - tai ainankin eliminoitava kärsinyt paikka.

Vaihdoin myös valokatkaisijan ennakkohuoltona, koska sen olin tehnyt kerran aiemminkin ja näin että puolisen miljoonaa on ihan OK elinkaari katkaisijalle.
Mittarivalot katkoivat satunnaisesti siltikin, joten tein perinteisen Multi timerin töpselin edes - takaisin nylkytyshuollon ja sillä tuntui ainakin toistaiseksi talttuneen.

Viikonloppuna meinasin myös uusia takalevyt ja palat - kun nykyset ovat melko kuluneet ja eivät kestä koko leimaa loppuun kumminkaan.
Ideana oli koeponnistaa Brembo Xtra sarjan kikkareita (-X loppuinen osanumero) jolle lupailevat perustarvikevaihtoehtoaan pidempää elinkaarta.

Muutenhan asialla ei ole väliä, mutta olen utelias suorittamaan jonkinasteisen mittauksen tuloksista ja noin ylipäätään facelift Lucas jarrut ovat kyllä siitä aiempia Boscheja etevämmät että käsijarrun räikkämekanismi ei lakkaa palauttamasta ja näin ollen toimimasta ilman ulkoista apua (ainakaan niin helposti kuin Boscheissa) mutta jarrupalojen elinkaari on kyllä aidosti Boschin mallia huonompi - mahdollisesti ihan vaan pienemmän kokonsa takia.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1107 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1107tkm

4,8
Oli joko reitillä enemmän 80 rajoitusta, tai tuli ajettua rauhallisemmin - mutta viilenneestä kelistä huolimatta kulutus tippui hieman.

Vaihdoin ne Brembo Xtra levyt ja palat - pitää seurata kuinka kestävät.
Toki tuli putsattua ja voideltua liukutapit samalla ja palojen mukana tulikin uudet liukupellit - joiden kontaktipinnat putsasin länkien puolelta.
Samaten tietysti uusin nesteet, kun kerran pyörin jarrun kimpussa.

Männät olivatkin kyllä aivan herkät.

Tulee varmaan ajettua tällä aparaatilla aika lutkusti kun männän puolen palat olivat selvästi kuluneemmat molemmilla puolilla - vaikka siis jarrut eivät olleet missään muodossaan jumissa.

Uusi kilpikin tuli konttorille - pitää ottaa vanhasta haalistuneesta muutama kuva muistoksi, sen kun joutuu antamaan takaisin vaihdossa.

Koska takaluukkuun menevät johdot tapaavat vanhemmiten väsymismurtua kohdasta jossa taivutus on suurinta, tai ainankin eristeet hajoavat ja alkaa tapahtua outoja sähköjen osalta johditen koskiessa toisiinsa tai maihin, laitteilin ennakkohuoltona eristysnauhaa johtojen eristeiden alkavien rapautumien päälle kulutusmateriaaliksi ja suojaletku takaisin päälle.
Edellinen ei kyllä auta siihen että itse kuparikin murtuu lopulta ja kuluttajat herkeävät toimimasta, joten pitää varmaan keväällä ryhdistäytyä ja uusia pätkä kustakin johdosta tältä kohtaa.

Takapyöränlaakerit ovat edelleen alkuperäiset ja ihan tiukoilta ja herkiltähän nuo tuntuivat - mutta pakkohan niiden on joskus loppua.
SKF uusi laakerimoduli onkin odottanut kontissa jo vuosia.
Tietysti hajoavat varmaan hetikohta, nyt kun tuli hehkutettua :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1107 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edelleen 1107tkm puolella.

Nyt on normaali syyshuolto jiirissä, ts. uusi polttoaineen- ja raitisilmasuodatin sekä öljynvaihto suodattimineen.
Termostaatti tuntuu ainakin yksinumeroisessa plussakelissä vielä ihan hyvältä - joten se Mahle/Wahler/Behr vaikuttaa ihan lupaavalta - kun alkuperäistäkään ei enää saa ja sekin saattoi olla sisuksiltaan Wahler. tai Behr

Extrana uudet alapallot parina, vaikka leimari käski vaihtaa vain toisen - sekä tietysti normaali pyöränkulmahomma päälle.

Samanlaiset "Motonetin paremmat" aka TRW valmistamat sinne meni, kuin oli ennestäänkin - mutta jos rehellisiä ollaan niin ovathan ne selvästi heikompaa tekoa kuin GM originaalit, jotka kumminkin kestivät yli 600tkm. (Tosin suhde on luokkaa tolkuttoman vahvat versus tavanomaiset.)

Eli kun aikanaan vaihdoin tukivarret eteen sohloontuneiden puslien takia, niin orggis pallot olivat edelleen tiukat.
Vaikka alkuperäiset olivat kalliit, olisi säästänyt kasan vaivaa ja useammat pyöräkulmien säädöt, kun olisi vaan purrut luotia ja hakenut ne vaihtokappaleet aikanaan Marmoritiskiltä.

No sillä hetkellä Kristallipallossa oli patterit vähän heikossa latauksessa :)
Mutta on alkup. osien laatukin - vähän vaihtelevasti heikennyt - eli varmaan on alihankkijat vaihtuneet.
Noin esimerkkinä ne vesipumput joita oli autoihin uutuuttaan asennettu ja joita sai silloin ku kärryjä yhä myytiin.

Ensimmäinen vaihtopumppu kesti minulla yli puoli miljoonaa ja Aimokin ajoi samat auton mukana uutuuttaan tulleella - mutta minulla toisen vaihdetun GM originaali vesipumpun elinkaari oli enemmänkin tavanomainen, erittäin pitkän sijasta.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1108 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1108tkm

Keli kun tippui nollaan ja räntääkin satoi, nousi kulutuskin 5,2 tasolle.
Saa nähdä mihin asettuu nyt kun jurraa vähän sietoisammalla kelillä.

Muuten ei mitään mainittavaa, kuin että pitäisi muistaa poiketa siellä jälkinäytöllä esittelemässä "uusia hienoja" - eli oikeasti ei erityisen häävejä TRW alapalloja.
Brembon levyt ja palat tuntuisi asettuneen hyvin ja aika näyttää onko elinkaari sen kummoisempi kuin merkin tavistarvikkeella.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1109 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1109 tkm

5,0

Leima tuli että heilahti kun kävi jälkinäytöllä - eli laukka kohti "Omaa miljoonaa" jatkuu.

Alapallot on vaihdettu nyt parina, mutta oikein fiilistelemällä kuskin puolen raidetangon päästä saattaisi havaita alkavaa välystä.
No ne on Meyle HD't vakiota isommalla pallolla ne raidetangonpäät - jotka ovat olleet ajossa sen puolisen miljoonaa, eli hyvät ovat olleet elinkaareltaan.
(Edit. raidetangonpäät oli vaihdettu Meyle HD malliin 652tkm kohdalla - eli olleet 457tkm ajossa)

Pitää nyt yytsiä kuinka toimia asian suhteen.
Viimeistään keväällä taidan uusia nuokin parina.
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1108 tkm)

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Voisit Teuwo laittaa Astrasta välillä kuvia, vaikka ilmeisesti niissä ei kummempaa näkemistä ole niin olisi silti mukava nähdä miltä miljoonan menty Astra näyttää
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1108 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Joo, pitää kaivaa oisko puhelimessa mitään järjellistä kuvan tynkää.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1115 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1115tkm

Kulutus heilunut 4,8 - 5,0 haarukassa, hieman pakkasesta ja matkojen pituudesta - eli käytännössä kylmästarttien määrästä riippuen.

Valitettavasti en ole saanut kuvien suhteen mitään aikaiseksi, lähinnä siksi että sitä varten pitäisi ehtiä elvyttää edellistä puhelinta.

Konkreettisempi murheen aihe on se että itsetuhoinen Valkohäntäperura katsoi hyväksi juosta auton kylkeen.
Tarkemmin ottaen osumakohta oli jokseenkin kuskin puolen etulokasuojan kohdalla.

Lokari on lommolla ja kiinnikkeistään pompannut sisälokari irvistää hieman.
Oleellisempaa on kuitenkin että umpion korvake särkyi ja ennestäänkin kärsinyt muovipuskuri halkeili lisää, sekä sumari osoittaa mihin sattuu.
Tällä kertaa vedet pysyivät sisällä ja auton käyttäminen ei varsinaisesti estynyt - muuta kuin että lokari pullahti pituussuunnassa, sisään painuessaan, sen verran että kuskin ovi tavoittaa siihen avatessa. Vänkärin ovesta toki pääsee esteettä, mutta vaatiihan se hieman taukojumppaa keskikonsolin yli siirtyessä.

Mikään näistähän ei sinällään ole mitenkään lopullista, koska auto on juuri leimattu ja talvirenkaatkin ovat vasta yhden talven ajetut, niin äkkiähän tuo tuosta hoituu takaisiin riittävän jiiriin ja laukka kohti "Omaa miljoonaa" jatkuu :)

Edelleen orggis kytkimen antautuessa 975tkm kohdalla tuli hankittua se vara-auto komennuspaikalle - joten sijaisauto hoitui sillä että lönni pihalle ja käänti KoreaLadan avaimesta käyntiin.
Toki kunnon GM hörhölle olisi ollut soveliaampi jokin Korean Chevroletti - mutta tuo nyt on Hyundai Accent.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1115 tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Montako elukkaa on tullut tapettua?
Lihat talveksi pakkaseen🤔
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1115 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Yllättävän vähän, se kokonaan hengettömäksi mennyt metsäkauris silloin vuosia sitten, kun piti vaihtaa se konepelti, lukkopelti etc.

Varmaan kolme jänistä ja kerran oli jäänyt keulakoristeeksi lepakko (!) - jonka bongasin vasta seuraavana aamuna lehteä laatikolta hakiessa.

Nyt sitten tuo Valkohäntäpeura juoksi kupeeseen - se kyllä pomppi jaloilleen ja sinkosi metsään. Että siitäkään ei kostunut kuin vaivat palkoikseen.
Tein toki SRVa ilmoituksen, mutta kun verijälkiä ei ollut autossa, eikä maassaa ja otus sinkosi hetikohta linkuttamatta tiehensä - niin tuskimpa siitä riistanhoitoyhdistyskään tms. mitään sai.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1115 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edelleen 1115tkm

Sain auton rempasta takaisin, jolle jäi hintaa vakuutuksen omavastuu.

Lokari ja puskuri on uusittu ja maalattu, sekä umpio vaihdettu.
Siistiltä näytää ja kuskin ovi mahtuu aukemaan toki uuden loksun kanssa kuten pitääkin.

Semmoinen juttu toki kävi että keula on restauroitu, varmaan VIN-numeron perusteella, auton alkuperäisen konfiguraation mukaan eli ei sumareita.
Samaten vaihdettu umpio on "tavallinen" eikä faceliftin "Schwarzoptik" - jotka olin naarinut edellisen restauroinnin aikaan varaosa-autosta, kuten sumarillisen puskurinkin.
En todellakaan jaksa välittää keskenään hieman eri näköisistä umpioista - varsinkin kun uudella linssillä valotkin hieman paranevat.

Mikä jäi vielä vaiheeseen on se että tuulilasin pissapoika kyllä työnti oikein somasti nestettä itse mällin jälkeen mutta nyt rempasta takasiin saatua ei.
Myöskään pumpun moottorin ääntä ei kuulu, joten voihan olla että puskurin kanssa venkslatessa vauriokorjaamon hepuilta on vaan jäänyt pumpun töpseli irti.
(Näin kävi lampunpesijän kanssa itsellenikin joskus vuosia sitten.)
Itse mällin jälkeen katsoin että auto vähän tiputtaa nestettä, mutta en ollut niin huolissani havaittuani että se ei ole jäähdytysnestettä ja arvelin että hajonneen puskurin lampunpesimen letkut vaan vakuvat tyhjiksi.

No nyt kun tankkasin säiliöön 3L -20C nestettä oli auton kulman alla aamulla jälkeä tippeistä, mutta tikun mukaan säiliö 3/4 täynnä, että pohjasta se ei ainakaan ole halki.

Noh asia selviää kyllä - en kyllä muista / tiedä lähteekö säiliö pois puskuri paikallaan - koska worst case scenario on että itse kippokin otti kipeää tällissä - eikä pelkästään letkut.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1115 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Yhä edelleen 1115tkm

No asiahan selvisi, eli pumpun moottorin töpseli ei ollut vaan pohjassa ja letku oli tosiaan kovonut sen verran että laski liitoksesta.

Säiliö, pumpppu ja letku(t) yhdistelmä toimi kuten letkuvesivaaka ja tihutus jatkui kunnes nestepinta tasaantui korkoon jossa vuoto oli.

Taas kelpaa lennättää loppuviikosta dieselillä Joulunpyhien viettoon.

Jos episodista pitää keksiä jotain hyvää, niin tulipahan hankittua uudet talvirenkaat vara-autoon, vanhat Matador IceSibir 2 kun olivat luokkaa joka sai Suomen Luisteluliitonkin kalpenemaan kateudesta.

Hankin siihenkin Hankookin nastat (i*pike RS2) - ynnäilin tuossa hinkanneeni eri kipoilla vaihtelevilla Hakkapeliitoilla hieman yli 500tkm talvella ja nyt viime vuosina +200tkm Hankookeilla, alkaen takavetoharrasteesta, laajeten käyttiksiin ja olen ollut sangen tyytyväinen.

Susipaskat renkaat ovat paitsi turvallisuusriski, niin eivät edes välttämättä mitenkään taloudellisestikaan kannattavat - bensakökkänässä kulutus tippui luokkaa puoli litraa kunnollisilla palloilla. Toki samalla keli lämpeni -10C ja -15C väliseltä alueelta nollan tienoille.

Uskon havaintojen olevan vertailukelpoiset jo siksi että renkaiden vierinkehissä ei ollut edes täyden prosentin eroa ja havaintoväli on sama mitä on tullut käytettyä jo vuosia. Huonoilla renkailla tuli vedettyä kuusi 500km stinttiä ja keskikulutuksen vaihtelu tankillisilla oli n. max 0,1L. :)

1.6 vaparibensassa muutos oli siis tällä kertaa 6,0 => 5,5 renkaiden vaihdoksella - joskin tosiaan se keli lämpeni samalla.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1121 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1121tkm

Astra pelaa kuin junan vessa ja oikein mitään mainittavaa ei ole.
Pakkia on pitänyt välillä heittää kepistä pari kertaa päälle, jos auto on kovin kallellaan parkissa - eli vaihteensiirtotangon ristitapit lienet taas kulumassa väljiksi, toki moottorin kumitkin voivat olla vähän väsyneet ja mosa roikkuu auton kallistuessa ja sekin vie nettoliikettä laatikon päästä.

Tässä välillä kerkesi olla jakso hieman kylmempääkin keliä, mutta parin vuoden sisällä vaihdettu akku ja hehkut hoitivat hommansa hyvin ja mitään ongelmaa ei starttaamisen kanssa ole ollut.

Kulutus on vaihdellut siten että nollakelistä jonnekin -15C tienoille se on ollut luokkaa viiden litran pinnassa, hieman allekin jos ei sohjoa yms, ja nollassa.
Sitten kun keli viileni -25C ja - 31C välimaastoon, nousi pitkien siivujen kulutus 5,5 tasolle.

Parin viikon lomajakson aikana lämpötila keikkui edellämainituissa lukemissa ja ajo oli pikkukaupunkirissausta joten kulutuskin nousi 5,9-6,1 lukemiin.

Viimeinen pitkä siivu oli taas parinkympin pakkasilla ja kulutus tavanomaista 5,45 johon varmaan vaikutti reitti, rajoitukset etc.

Aiemmin vaihdettu Mahle/Behr/Wahler termari on toiminut sangen hyvin - joka on sangen positiivinen yllätys.

Jäähdytintä vasten on siivu huopaa ja mittari 90 & 110 ajaessa lämpö nousee tavanomaiseen "viisarin vaille 90" tasoon, myös hieman kolmeakymmentä kovemmalla pakkasella.

Pelkkä mittari 70 vaatii todella pitkän siivun että lämpömittari on 80 tasolla, tämä siis ulkolämpömittarin heiluessa -26C,-27C välissä, eikä mittari nouse siitä 80 ylemmäs.

Noin kylmällä 40 ja 50 rajoituksilla ei ole mitään toivoa että saisi edes sitä 80 aikaiseksi, neula nousee hieman yli 70 ja jää siihen - ellei pääse ajamaan isommalle tielle.

Kuitenkin lämppäri työntää lämmintä aivan hyvin, joten en ole vaivautunut tekohengittämään lukkoon mennyttä Eberiä - joka toki kannattaisi tehdä jos ajaisi paljon kaupungissa, jossa taloudellinen diesel ei vain yksinkertaisesti työntä tarpeeksi lämpöä valoissa seisoessa, oli termari kuinka eheä tahansa se ei sentään mahda sille mitään että lämppärin kenno on suurempi lämpönielu kuin moottori lähde.

Koska komennuspaikallakin on bensakäyttöinen vara-auto, ajan lyhyet nykyt sillä.
Peli nousee käyntilämpöön nopeammin ja toki olisikin "lievästi" outoa että pari litraa suuremmalla kulutuksella jäähdytysnesteen ja pakokaasun kesken jaossa ei olisi enemmän lämpöenergiaa.

Epäilen että varahimmelin lämppärin kenno ei ole yhtä tehokas lämmönvaihdin - joten kajuuttaan ei tule viisari keskelläkään samalla tapaa lämmintä. Toisaalta KoreaLadan kylmästöinnissä on iskua hyvin - tiedä sitten olisiko HVACin painostus valittu mahdollisesti Kaakkois-aasian tms. päämarkkinan tarpeita silmällä pitäen.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1121 tkm)

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Siis oliko tässä vielä orkkismoottori?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1121 tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

motorsport kirjoitti: 27 Tammi 2024, 16:31 Siis oliko tässä vielä orkkismoottori?
On, tosin turbo, suuttimet, välijäähdytin ja softa on vaihdettu ”tehokkaampiin”
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin