C1 vectra ajonesto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

C1 vectra ajonesto

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

C1 vectra näyttää vikakoodia ja joskus vaikea käynnistää ajoneston takia.Vikakoodi on ei tunnista avainta.Avaimen sisäpuolen hahlossa ei ole perinteistä ajoneston pientä osaa..Mitä hel.., Millanen ajonesto tuossa on..samankaltainenko kuin b mallissa?
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: C1 vectra ajonesto

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Se ajoneston "siru" on integroituna siihen avaimen piirilevylle.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: C1 vectra ajonesto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ajoneston "siru" eli transponderi on avaimen sisällä. Se ei tarvitse paristoa, jotka on vain kauko-ohjattua keskuslukitusta varten. Transponderi saa energiansa (sähkön) induktion avulla virtalukon käämistä.

Tähän käämitykseen oikeastaan liittyykin ajoittaiset ongelmat. Mikäli virtalukon käämiin on kertynyt likaa ja pölyä, se saattaa usein heikentää magneettivuon siirtymistä avaimen transponeriin. Tämä johtaa avaimen takkuiluun. Avaimen sisällä harvoin on vikaa, joka haittaa tällä tavalla.

Virtalukon ympärystän puhdistus niin, ettei tuossa kelassa ja sen ympärillä ole pölyä ym. kannattaa ensimmäisenä tehdä. Joskus kela on vaihdettava magnetoitumisen vuoksi.

Tuollainen tuli nyt ensimmäisenä mieleen tähän ongelmaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: C1 vectra ajonesto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti:Eikö se transponderi nimenomaan ole virtalukon ympärillä "vastaanottimena" ja siru piirilevyllä "lähettäjänä"?
Ei. Transponderiksi kutsutaan varsinaista koodin lähetintä. Joten se on avaimessa.

Koko tapahtuma on kaksiosainen. Energian siirto ja signaalin (koodin) siirto.

Avaimessa olevan sirun (transponderin) pitää jostain saada itselleen energiaa eli sähköä toimiakseen. Sen se saa virtalukon ympärillä olevasta käämistä. Tällöin sähkö siirtyy muuntajan tavoin käämistä toiseen. Virtalukon käämi toimii ensiökääminä, joten se siirtää energiaa avaimeen.

Avaimen siru herää "henkiin" ja lähettää vastavuoroisesti toisen suuntaan oman tallennetun koodinsa virtalukkoon päin. Sekin siirtyy käämien avulla, mutta päinvastaiseen suuntaan kuin energian siirto.

http://www.autonavain.fi/ajonesto-tekniikka.php

Mutta palatakseni itse ongelmaan....
Kun virtalukon käämi ei toimi riittävän hyvin, ei avain saa riittävästi energiaa, jotta siru aktivoituisi. Magneettivuo on heikentynyt. Syynä voi olla virtalukon käämin magneettisten ominaisuuksien muuttuminen, joko pysyvästi tai tilapäisesti esim. pölyn sitomat epäpuhtaudet.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: C1 vectra ajonesto

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Mulla kans tekee tota ajonesto vikaa mut todella harvoin ja välillä ku käynnistää nii käy hetken ja sammuu ja sit käynnistää uudelleen nii toimii ,mutta silloin ei anna mitään koodeja. Tekee molemmilla avaimilla samaa. Tänää katoin koodit ku sytty se lukon kuva.Kuva
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13560
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: C1 vectra ajonesto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ensin kokeilee ohjelmoida kolmannen avaimen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin