kivenpyorittaja kirjoitti: ↑16 Helmi 2024, 14:42
Kyllä alkaa vähitellen tuntumaan että menee vehje vaihtoon kun tuo paja on tullut turhan tutuksi. Ja kun tuntuu ettei nuo merkkihuollossakaan mitään noista ymmärrä ja useamman kerran käynyt niin että meneekin vielä yksi päivä kun tarvitaankin se sähkömies (luulisi olevan automaation jos tuollainen tuodaan pajalle, nuo sähköviathan siellä aina on). No oli kerran yksi anturi sökö eli ei pelkkää sähköä. Ja takapyörä irtosi, mutta sen lasken osaamattoman korjaamon piikkiin, kun olivat vaihtaneet taka-akselilla jotain kampanjavaihtoja. Pultit varmaan liian tiukalla tai löysällä kun katkeilivat.
Nettipalstoja tutkittuani oma arvaus noista latausjutuista pakkasella on se, että Opel ei halua kovalla pakkasella ladata kylmää akkua eli se mieluumin alkaa ladata heti eikä anna ajastaa jos on kova pakkanen. Jos sitten sen ajastaa niin että menee itse lyömään piuhan kiinni myöhemmin, niin auto käynnistää sähkömoottorin tai jotain, hurisee vähän aikaa niin pirusti latauksen alussa. Oletan että se lämmittää akkua, vain arvaus.
380 V latauksella voi käyttää ajastettua lämmitystä, silloin se toimii ilman ylimääräistä. Sitten se että lataa vain 230V laitteella eli pienellä teholla, ei toimi jos esilämmittää autoa. Se selvästi syö akkua, kilometrejä on paljon pois ja viimeksi tuli joulukuusi-ilmio, värivaloja varoituksia, nopeus alle 80 kmh ja taas pajalle. Ja uudestaan viikon päästä kun paikalle lopulta tullut sähkömies ei ehtinytkään löytää vikaa (no varoitukset olikin välissä jo loppuneet). No uudestaan kaikki vikavalot löytyi taas tuli tänään suojakelillä kun vaimo lähti töihin, ei toiminut oikein ohjaustehostinkaan, ja taas autoa vaihtamaan kotiin. Uudelleen käynnistys ja ei mitään ongelmaa.
Luotettavuus vaan sitä luokkaa että ei uskalla vaimoa sillä pistää liikkeelle vaan saa ajaa 25 v vanhalla Saabilla, se toimii. Nyt taas mennään pajalle ja yritän muistuttaa siitä sähkömiehestäkin etukäteen. Muuten kiva auto, mutta tarvitaan hinauspalvelun ja autopajan kanta-asiakkuus.
Grandlandissa on yksivaiheinen laturi, ei kolmivaiheista. Eli 230V aina. Eli tarkoitetaanko tuossa nyt latausta 16A eli 3,6kW tai 32A eli 7,2kW (jos se lisävaruste laturi) ja tuolla 230V laitteella sitä perus 8A eli 1,8kW kaapelia?
Se sisätilojen lämmitys tapahtuu sähköllä 5kW sähkövastuksen voimin. Esilämmitys kestää n. 20min+10min lämpimänä pito, lämpötilasta riippumatta.
Noin -20 pakkasilla tuo esilämmitys ottaa seinästä sen 1kWh sähköä siinä n. puolessa tunnissa, eli maksimin 2kW jonka saa. Käytännössä tuo 3,6kW ei myöskään riitä siihen lämmitykseen vaan silloinkin sitä lähtee kovemmilla pakkasilla myös sieltä akusta. Tosin vähemmän kuin tuolla 8A 1,8kW kaapelilla. Tuolla 7kW laturilla jos auto on ja sen 32A sieltä seinästä saa, niin sitten riittää ja ei akku kulu.
Akun jäähdytyskin onnistuu tuolla 7kW:lla samalla kun akkua ladataan, kun 2kW:llä ensin jäähdytys ja sitten vasta alkaa lataus (Kesähelteillä ja suoraan ajosta)
Kiitos noista tiedoista. Nyt pystyn ymmärtämään paremmin tuota lämmityksen toimintaa. Eli 5 kW tarvitaan, jota en tiennyt.
Tuo epämääräisyys oman lataukseni tehosta johtuu siitä etten ole selvittänyt (tai edes katsonut siitä näytöstä) mitä tehoa se autoon syöttää. Oma laturi on sellainen mihin saa vaihdettua type 2, 230 V shuko tai 3 vaihepistokkeen. Ilmeisesti siis antaa tuon 1.8 kW shukopistokkeella (joka selittää sen että akku tyhjenee lämmityksellä) ja osannee ottaa kolmivaihepistokkeella tuon 3,6 kW, jolloin myös akkua tyhjennetään hieman mutta riittää paremmin. Lataukselle olen tuon nähnyt riittäväksi kotona, yön yli saa hyvin ladattua. Kylmällä kelillä olen käyttänyt tuota 1.8 kW ihan siksi kun talossa on vähän hölmösti sähköt laitettu ja sulakkeet paukkuu jos lataa isommalla teholla ja kämpässä tarvitaan lämmitystä. Tuo pitää korjata ensi kesänä jos nyt en vaihda autoa.
Tuo sinänsä puoltaisi kyllä type 2 asennusta kotiin, jotta lämmitys hoituisi ilman akun tyhjentämistä. Yön yli saa kyllä ladattua helposti myös 1.8 kW teholla.
225-granny on nyt pakkasten jälkeen ilmoitellut viikon verran, että electric-tilaan ei voi siirtyä kun on "toimenpide käynnissä", ja moottori jyrisee hyvinkin kuuluvasti, kierrokset humpaavat ja tuntuu että kulkisi vähän turhan pienellä vaihteella. Tämä siis ihan nollakeleissä. Käynnistys aamulla kylmästä tallista esilämmityksen jälkeen. Päivän auto on lämpimässä tallissa, ja lähtee sitten normisti sähköllä liikkeelle ja pääsen sähköllä kotiin asti, 15 km ilman että laittaa mitään toimenpiteitä päälle. Range on siellä 32-36 kilometrin paikkeilla täydellä akulla. Mikähän se tuo toimenpide oikein on mitä kertoo tekevänsä?
-MP- kirjoitti: ↑20 Helmi 2024, 08:31
225-granny on nyt pakkasten jälkeen ilmoitellut viikon verran, että electric-tilaan ei voi siirtyä kun on "toimenpide käynnissä", ja moottori jyrisee hyvinkin kuuluvasti, kierrokset humpaavat ja tuntuu että kulkisi vähän turhan pienellä vaihteella. Tämä siis ihan nollakeleissä. Käynnistys aamulla kylmästä tallista esilämmityksen jälkeen. Päivän auto on lämpimässä tallissa, ja lähtee sitten normisti sähköllä liikkeelle ja pääsen sähköllä kotiin asti, 15 km ilman että laittaa mitään toimenpiteitä päälle. Range on siellä 32-36 kilometrin paikkeilla täydellä akulla. Mikähän se tuo toimenpide oikein on mitä kertoo tekevänsä?
Varmaan hiukkassuodattimen regerointi käytössä, että saa poltettua epäpuhtaudet pois. Kannattaa ajaa pitempi reissu sillä vaikka sport-tilassa.
Tommosesta 1.3 Puretech koneesta en ole kuullutkaan.
Mutta voisko tään keskustelupalstan erottaa niin että Phev jutut olisi omassa ja nuo 1.2 Puretech jutut omassa kategoriassaan niinkuin alussa oli muistaakseni.
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
-MP- kirjoitti: ↑20 Helmi 2024, 08:31
225-granny on nyt pakkasten jälkeen ilmoitellut viikon verran, että electric-tilaan ei voi siirtyä kun on "toimenpide käynnissä", ja moottori jyrisee hyvinkin kuuluvasti, kierrokset humpaavat ja tuntuu että kulkisi vähän turhan pienellä vaihteella. Tämä siis ihan nollakeleissä. Käynnistys aamulla kylmästä tallista esilämmityksen jälkeen. Päivän auto on lämpimässä tallissa, ja lähtee sitten normisti sähköllä liikkeelle ja pääsen sähköllä kotiin asti, 15 km ilman että laittaa mitään toimenpiteitä päälle. Range on siellä 32-36 kilometrin paikkeilla täydellä akulla. Mikähän se tuo toimenpide oikein on mitä kertoo tekevänsä?
Varmaan hiukkassuodattimen regerointi käytössä, että saa poltettua epäpuhtaudet pois. Kannattaa ajaa pitempi reissu sillä vaikka sport-tilassa.
Liki tunnin ajatti sportilla, ennenkuin toimenpide loppui. Lieneeköhän tuossa hiukkassuodatinta, ne kai ovat enemmän dieseleiden juttuja. No, oli mikä oli mutta nytpä tuo toimii.
Nyt on ensimmäinen huolto suoritettu, ei tullut mitään uusia päivityksiä oli pelkkä öljyn ja suodattimen vaihto. Tietysti myös ne pakolliset renkaan potkimiset. Olikohan edes katsottu oliko tullut mitään vikakoodeja. Hinta oli muutaman euron vaille 300€. Mielestäni pelannut todella hyvin tämän vuoden mikä se mulla on ollut, verraten siihen mitä yllätyksiä toisilla ollut kun lukee näitä juttuja täällä. Mutta ehkä sitten kun tulee vanhemmaksi niitä vikojakin tulee.
Sillä välin kun auto oli tuolla toimenpiteellä kävin keskusteluja jos vaihtaisi uuteen Mokkaan. Ihan hyvässä hengessä keskusteltiin mutta kun kuulin mitä omasta hyvitetään meinasin pudota penkiltä. Ette varman usko tätä mutta aika tasan 20k€ oli arvo pudonnut vuodessa. Olin varautunut sellaiseen 10k€ mutta en siihen mitä sanoi kauppias. Arvaatte varmaan ettei tullut kauppoja.
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
HeseJoki57 kirjoitti: ↑21 Helmi 2024, 13:25
Nyt on ensimmäinen huolto suoritettu, ei tullut mitään uusia päivityksiä oli pelkkä öljyn ja suodattimen vaihto. Tietysti myös ne pakolliset renkaan potkimiset. Olikohan edes katsottu oliko tullut mitään vikakoodeja. Hinta oli muutaman euron vaille 300€. Mielestäni pelannut todella hyvin tämän vuoden mikä se mulla on ollut, verraten siihen mitä yllätyksiä toisilla ollut kun lukee näitä juttuja täällä. Mutta ehkä sitten kun tulee vanhemmaksi niitä vikojakin tulee.
Sillä välin kun auto oli tuolla toimenpiteellä kävin keskusteluja jos vaihtaisi uuteen Mokkaan. Ihan hyvässä hengessä keskusteltiin mutta kun kuulin mitä omasta hyvitetään meinasin pudota penkiltä. Ette varman usko tätä mutta aika tasan 20k€ oli arvo pudonnut vuodessa. Olin varautunut sellaiseen 10k€ mutta en siihen mitä sanoi kauppias. Arvaatte varmaan ettei tullut kauppoja.
Itse vaihdoin uuden Mokan (vm -22) Grandlandiin (vm -21), turhan pieneltä kinneriltä Mokka tuntui. En ole katunut.
-MP- kirjoitti: ↑20 Helmi 2024, 08:31
225-granny on nyt pakkasten jälkeen ilmoitellut viikon verran, että electric-tilaan ei voi siirtyä kun on "toimenpide käynnissä", ja moottori jyrisee hyvinkin kuuluvasti, kierrokset humpaavat ja tuntuu että kulkisi vähän turhan pienellä vaihteella. Tämä siis ihan nollakeleissä. Käynnistys aamulla kylmästä tallista esilämmityksen jälkeen. Päivän auto on lämpimässä tallissa, ja lähtee sitten normisti sähköllä liikkeelle ja pääsen sähköllä kotiin asti, 15 km ilman että laittaa mitään toimenpiteitä päälle. Range on siellä 32-36 kilometrin paikkeilla täydellä akulla. Mikähän se tuo toimenpide oikein on mitä kertoo tekevänsä?
Varmaan hiukkassuodattimen regerointi käytössä, että saa poltettua epäpuhtaudet pois. Kannattaa ajaa pitempi reissu sillä vaikka sport-tilassa.
Liki tunnin ajatti sportilla, ennenkuin toimenpide loppui. Lieneeköhän tuossa hiukkassuodatinta, ne kai ovat enemmän dieseleiden juttuja. No, oli mikä oli mutta nytpä tuo toimii.
On ollut 2018-2019 vuosimalleista lähtien hiukkassuodattimet bensakoneisessakin, jos kone suorasuihkutus, jota ne nykyään taitaa pääosin olla.
rmv71 kirjoitti: ↑21 Helmi 2024, 08:39
Tommosesta 1.3 Puretech koneesta en ole kuullutkaan.
Mutta voisko tään keskustelupalstan erottaa niin että Phev jutut olisi omassa ja nuo 1.2 Puretech jutut omassa kategoriassaan niinkuin alussa oli muistaakseni.
rmv71 kirjoitti: ↑21 Helmi 2024, 08:39
Tommosesta 1.3 Puretech koneesta en ole kuullutkaan.
Mutta voisko tään keskustelupalstan erottaa niin että Phev jutut olisi omassa ja nuo 1.2 Puretech jutut omassa kategoriassaan niinkuin alussa oli muistaakseni.
Typo!! pitäis olla 1,2
Typo korjattu ylemmäs,
Menee B71 2312 ja 0w-30 totalia suosittelisin motonestistä.
Menekki 3,5litraa.
2019–> menee sitten se 0w-20 B71 2010 kun on jo hiukkasloukulla.
Ja 1,2puretech jakohihna ongelmille on omatopikki.
Tämä on mallikohtainen ja mahtuu ihan phev, bensa ja dieselkin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Näyttää päivityajaksi eilen illalla kotiintulo ajan. Akun tila se mikä silloin ja lataus käynnissä. Eli lopettanut toimintansa jossain 21:15-2:00 välillä, kun ei ole latauksen valmistuminen mitenkään tullut perille. Joko se normisti on ollut että valmis ja akku täysi tai sitten käynnissä ja akku täysi.
Esilämmitystä ei saa päälle, kun ilmoittaa että ei saa yhteyttä autoon. Ajeltu reilu 10km ja ajot tulleet puhelimeen, mutta edelleen eilis ilta päivitysaika, eikä range ole muuttunut mihinkään.